Carterontluchting Honda Dominator

Look

MF veteraan
26 jun 2006
6.403
61
Beste mensen. er zit op mijn Honda een Splitter voor de
carterontluchting. hij loopt van het blok via dit rare potje naar het luchtfilterhuis. Zou Het een probleem zijn deze er tussenuit te halen en de slang rechtstreeks van het carter naar het luchtfilterhuis te laten lopen. Ergens zie ik het verschil niet. Slang komt uit het blok, split in tweeën gaat dan boven en onder in het potje en komt er aan de bovenkant weer enkel uit om vervolgens naar het luchtfilterhuis te gaan. Via welke kant je ook blaas er komt altijd lucht door.

wat is het nut hier van, en kan ik het dus laten vervallen?

full


gr, Look.
 
Alles kan eraf, op je blok plaats je gewoon een slang tot onder je tank met daaraan een universeel carter filtertje. Het gat dat je overhoudt in je luchtfilterhuis moet je even afdoppen.

Zo heb ik het bij mijn NX650 gedaan. Werkt prima en is een stuks opgeruimder.
 
Juistem, het potje is een soort olieafscheider.

Het wil ook nog wel eens voorkomen dat hierin een filter zit, ik weet niet of dat bij jouw het geval is. Moet je misschien maar even uitzoeken, en desnoods even schoonmaken als je aan de werking van de ontluchting twijfelt.
Maar je moet het zeker laten zitten.

Verwijderen is echt nergens goed voor.
 
Alles kan eraf, op je blok plaats je gewoon een slang tot onder je tank met daaraan een universeel carter filtertje. Het gat dat je overhoudt in je luchtfilterhuis moet je even afdoppen.

Zo heb ik het bij mijn NX650 gedaan. Werkt prima en is een stuks opgeruimder.

Technisch gezien is dit niet slim, aansluiten op de luchtfilterbox zodat slechte gassen en vocht uit het carter worden getrokken, beter voor de olie, beter voor het blok.

Op mijn oude cb77 heb ik dat zelf zo gemaakt, en voor de cl360 die ik nu aan het maken ben wil ik dat ook maken.
Een los slangetje dat maar een beetje in de buitenlucht bungeld doet niets.

Carterventilatie is een erg onderschat iets op motoren in het algemeen.

Sommige denken zelfs dat ze pk winst halen door het af te doppen, terwijl het tegenovergestelde eerder waar is...

Op een lichte maar toerenbeukende 4 takt kon ik zelfs niet zonder carterontluchting, zonder spoot de olie eruit en wou het nauwelijks lopen..

Aansluiten dus !
 
bedankt voor het meedenken mensen. Ik heb nog eens bij m'n KTM gekeken. hier gaat de slang van de carterontluchting gewoon direct maar het luchtfilterhuis. (bij een XR600 ook overigens) Alleen zit er dan in het filterhuis een appart vak, zeg maar vergelijkbaar met het potje op de Dominator. Als ik hem dus ditect naar het luchtfilterhuis laat lopen dan moet ik in het filterhuis iets aanpassen. Kan makkelijk, plek genoeg. Een universeel carterontluchtings filtertje is ook een optie. En misschien wel beter ook. Volgens mij is de carterontluchting terug het filterhuis in alleen maar goed voor het milieu, en juist minder goed zoor de motor. Maar daar kan ik naast zitten.

full


dit soort filtertjes kom je dan tegen. Morgen eens kijken of ik ergens zo'n filtertje kan scoren.
 
Nee, de carter ontluchting werkt veel beter als deze aangesloten zit op het luchtfilterhuis (licht vaccuum) dan worden de slechte gassen en vocht veel beter en sneller uit het motorblok getrokken.

Dat is wat ik zei... als je het slangetje los in de buitenlucht laat bungelen gebeurd er eigenlijk niets.

Aansluiten op het luchtfilter huis is beter voor je olie/blok, beter voor het milieu, en PK technisch gezien maakt het niets uit. Er is geen winst of verlies te halen door dit los te koppelen van het luchtfilter huis.
 
Het was meer voor het gemak. als je vermogen wil moet je geen Dominator nemen. Ik heb inmiddels de hele boel gerenoveerd en terug geplaatst. Ga in de toekomst nog wel eens kijken wat ik er mee ga doen. Voorlopig doet die het weer.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

full


gr, Look.
 
Terug
Bovenaan Onderaan