H7 halogeen vervangen door LED

[me]Joopie neemt een aanloop en schopt dit topic even uit het stof *O* [/me]

Tijdje meegelezen hier, veel info ingewonnen. Uiteindelijk besloten om voor mijn verlichting ook LED te gaan nemen. Ik ben voor een iets duurder setje gegaan (chinese versie van de Philips verlichting) zonder litzes achterop voor koeling of een ventilator puur vanwege inbouwdiepte en warmteontwikkeling waar ik geen zin in heb. Je bent dan iets beperkt qua vermogen, maar dat valt reuze mee.

Bestelling was supersnel binnen uit china, binnen 2 weken, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. :) Ik heb dit spul besteld (klikbaar):

H7 Dimlicht

H4 Grootlicht (hier zit wel een klein schakelapparaatje bij)

T10 Stadslicht

Eerste indruk is zeer goed, mooie kwaliteit, goed gebouwd, afwerking is netjes. Mooie grote SMD leds erop. Inbouw is gewoon ruk omdat ik bij mijn motor echt geen ruimte heb om erbij te komen, maar als ze zitten, dan zitten ze ook goed. :)
2017-03-25-18.55.14-Custom.jpg

2017-03-26-11.37.18-Custom-e1490522455738.jpg

Lichtbeeld is er netjes, mooi fel licht, geen gekke dingen. Wel ga ik vrijdag mijn koplamp even laten polijsten omdat zeker nu een paar verweerde plekjes aardig opvallen.

Mij lijkt dit spul iig een hele goeie keuze! :)
 
Laatst bewerkt:
[me]Joopie neemt een aanloop en schopt dit topic even uit het stof *O* [/me]

Tijdje meegelezen hier, veel info ingewonnen. Uiteindelijk besloten om voor mijn verlichting ook LED te gaan nemen. Ik ben voor een iets duurder setje gegaan (chinese versie van de Philips verlichting) zonder litzes achterop voor koeling of een ventilator puur vanwege inbouwdiepte en warmteontwikkeling waar ik geen zin in heb. Je bent dan iets beperkt qua vermogen, maar dat valt reuze mee.

Bestelling was supersnel binnen uit china, binnen 2 weken, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. :) Ik heb dit spul besteld:
[~[url="http://i.ebayimg.com/images/g/x-IAAOSwgY9Xck~E/s-l1600.jpg"]afbeelding~][/url]
H7 Dimlicht
[~[url="http://i.ebayimg.com/images/g/x4sAAOSwgY9Xck~C/s-l1600.jpg"]afbeelding~][/url]
H4 Grootlicht (hier zit wel een klein schakelapparaatje bij)
[~[url="http://i.ebayimg.com/images/g/mLQAAOSwh2xYBLzY/s-l1600.jpg"]afbeelding~][/url]
T10 Stadslicht

Eerste indruk is zeer goed, mooie kwaliteit, goed gebouwd, afwerking is netjes. Mooie grote SMD leds erop. Inbouw is gewoon ruk omdat ik bij mijn motor echt geen ruimte heb om erbij te komen, maar als ze zitten, dan zitten ze ook goed. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Lichtbeeld is er netjes, mooi fel licht, geen gekke dingen. Wel ga ik vrijdag mijn koplamp even laten polijsten omdat zeker nu een paar verweerde plekjes aardig opvallen.

Mij lijkt dit spul iig een hele goeie keuze! :)


Wat ik nou mis in je verhaal is het verschil qua lichtsterkte en vooral of de bundel hetzelfde is vergeleken met de halogeen?
Heb zelf ook al een power led in H7 gehad en deze gaf echt veel meer licht maar de bundel is verstrooid dus voor de rijders voor je niet prettig om in te kijken. -O-

Gebruik je de 2e H7 led lamp ook of is deze evt. over te nemen van je?
 
Lichtsterkte is beduidend meer dan halogeen (sterker dan een dubbele autobundel met een enkele lamp), alleen valt mijn bundel een beetje weg heb ik het idee als er een nieuwe auto met xenon voorbij komt. :P Maar ik denk dat meer optisch is. Is net een mooie sterkte. :)

Vanochtend ook niks te kort gekomen binnendoor, alleen ik heb dan projectors dus het lichtbeeld is sowieso altijd goed. Alleen mis ik met mijn bundel een beetje de breedte.

Je mag zeker mijn 2e lamp overnemen, alleen dan zou je even moeten komen ophalen in Veghel, met verzendkosten van de TNT erbij zit je bijna op het bedrag waar ik ze van eBay heb gehaald, en dan heb je er 2. :P
 
Lichtsterkte is beduidend meer dan halogeen (sterker dan een dubbele autobundel met een enkele lamp), alleen valt mijn bundel een beetje weg heb ik het idee als er een nieuwe auto met xenon voorbij komt. :P Maar ik denk dat meer optisch is. Is net een mooie sterkte. :)

Vanochtend ook niks te kort gekomen binnendoor, alleen ik heb dan projectors dus het lichtbeeld is sowieso altijd goed. Alleen mis ik met mijn bundel een beetje de breedte.

Je mag zeker mijn 2e lamp overnemen, alleen dan zou je even moeten komen ophalen in Veghel, met verzendkosten van de TNT erbij zit je bijna op het bedrag waar ik ze van eBay heb gehaald, en dan heb je er 2. :P


Linkje.....
 
Wellicht is het interessant om even wat dieper in te gaan op de verschillende technieken en led chips die gebruikt worden in dit soort toepassingen. Deze LED producten die verkrijgbaar zijn bij Nederlandse en Chinese webshops (waarbij we bij Chinese shops ook erg veel namaak tegen komen) verschillen nogal in kwaliteit en vooral in prijs.

Onze stagiaire van de TU Eindhoven deed onderzoek naar alles wat belangrijk is om te weten over LED verlichting voor dimlichten. Onderzoek LED dimlicht kit's - Prul of Praal?

Het plaatsen van zogenaamde rallylampen die 70W of soms zelfs meer zijn raden we sterk af omdat deze lampen door de hogere temperatuur blijvende schade kunnen veroorzaken aan de koplamp. Denk hierbij aan donkere brandvlekken op de reflector waardoor je en minder licht hebt en een slecht lichtbeeld.
 
Voor die prijs vind ik het een slecht alternatief voor Xenon.

Tenzij die goedkope Ebay setjes uit China prima functioneren maar anders is het ten opzichte van Xenon het net niet zeg maar.

En dat doen ze, ik heb zelf een setje H4 bi-LED (groot en dim) op de motor en een setje H1 LED in de auto..op de motor zit het nu 1 jaar, geen enkele storing gehad of wat dan ook.

Auto was rond de 20 euro incl bezorging
motor rond 25 euro inclusief bezorging.

Geen enkele automobilist seint dat lampen te fel zijn of te hoog staan, ook niet met passagier.

Ik rij alleen nog maar met LED..heerlijk *O*

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht is het interessant om even wat dieper in te gaan op de verschillende technieken en led chips die gebruikt worden in dit soort toepassingen. Deze LED producten die verkrijgbaar zijn bij Nederlandse en Chinese webshops (waarbij we bij Chinese shops ook erg veel namaak tegen komen) verschillen nogal in kwaliteit en vooral in prijs.

Onze stagiaire van de TU Eindhoven deed onderzoek naar alles wat belangrijk is om te weten over LED verlichting voor dimlichten. Onderzoek LED dimlicht kit's - Prul of Praal?

Het plaatsen van zogenaamde rallylampen die 70W of soms zelfs meer zijn raden we sterk af omdat deze lampen door de hogere temperatuur blijvende schade kunnen veroorzaken aan de koplamp. Denk hierbij aan donkere brandvlekken op de reflector waardoor je en minder licht hebt en een slecht lichtbeeld.

Jammer dat die stagaire dan weer begint over CAN-bus in zijn artikel.
 
Ik weet niet uit welke bron jij je info haalt maar het klopt in ieder geval niet, zoals wel meer informatie die via internet/ fora wordt verstrekt. De detectie die je aangeeft is slechts een klein component van de CAN-bus. Can-bus doet namelijk veel meer dan controleren of je lampen wel of niet defect zijn. Is een product niet geschikt voor CAN-bus terwijl je voertuig wél is voorzien van dergelijke elektronica ga je in de meeste gevallen gegarandeerd problemen krijgen met de werking van het product.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet uit welke bron jij je info haalt maar het klopt in ieder geval niet, zoals wel meer informatie die via internet/ fora wordt verstrekt. De detectie die je aangeeft is slechts een klein component van de CAN-bus. Can-bus doet namelijk veel meer dan controleren of je lampen wel of niet defect zijn. Is een product niet geschikt voor CAN-bus terwijl je voertuig wél is voorzien van dergelijke elektronica ga je gegarandeerd problemen krijgen met de werking van het product.

Klopt inderdaad een hoop niet wat op fora staat.

Bij deze, can-bus is een een of tweedraads dataleiding die regeleenheden met elkaar verbindt. Over deze dataleiding gaat (verrassing) data. Niet meer dan dat. Can-bus is niet een kastje dat beslissingen neemt, het draagt alleen data over. Elke regeleenheid in het netwerk heeft een kleine interface die de instructies vertaald naar een databericht volgens het protocol.

Komen we op lichtuitvalsdetectie. Dat is de verantwoordelijkheid van de regeleenheid die de verlichting aanstuurt. Als deze een onlogische stroomvraag krijgt van een lampaansluiting, een onderbreking ziet bij de zelftest of een andere afwijking die buiten de geprogrammeerde tolerantie vakt, sluit ie al dan niet die aansluiting af en krijg je in het dash een melding.

In motorfietsen met deze techniek is dikwijls het dashboard zelf ook de unit die de verlichting aanstuurt, en heeft canbus er helemaal niet mee te maken (veel van deze fietsen hebben niet eens een databus). Als een andere regeleenheid de verlichting aanstuurt (zoals een boordstuurmodule bij een auto) is het enige dat er over de canbus gaat de instructie 'hey dashboard, laat melding 34 zien'. Meer niet.

Zeggen dat de can-bus de veroorzaker is van incompatibileitsproblemen is net zoiets als rijkswaterstaat de schuld geven van het feit dat het regent (en daar door de weg glad is). Het is onzin. Dan begrijp je zelf dus niet helemaal wat er gebeurt tussen je lamp en je dash. Het feit dat elke xenon/ledaanbieder kwistig strooit met het woord can-bus geeft gelukkig duidelijk aan dat enige kennis van zaken geen vereiste is.
 
Laatst bewerkt:
Je slaat de spijker op zijn kop! De CAN-bus zelf is ook niet de veroorzaker van diverse meldingen, dat zijn de producten die incompatibel zijn met voertuigen met CAN-bus.

Indien een product dus niet compatibel is kun je ervan uitgaan dat het niet of niet goed werkt.

Simpel voorbeeld is de BMW S1000XR, ik citeer ook even een deel van een reactie die we onlangs kregen:

"Eindelijk een perfecte Ledlamp voor mijn BMW S1000XR
Na meer dan 3 verschillende merken H7 dimlicht ledlampen te hebben geprobeerd in mijn BMW S1000XR, waarbij telkens storing gegeven werd door het canbussysteem , heb ik nu geen problemen meer. De H7 Ledlamp is perfect voor deze motorfiets ......."
 
Je slaat de spijker op zijn kop! De CAN-bus zelf is ook niet de veroorzaker van diverse meldingen

dat zijn de producten die incompatibel zijn met voertuigen met CAN-bus lampbewaking

Nu klopt ie (en dat was ook de essentie van mijn betoog). Fietsen zonder canbus en met lampbewaking ga je dezelfde foutmelding op krijgen namelijk. En fietsen met canbus maar zonder lampbewaking ga je geen foutmelding krijgen.
 
Iemand een H7 led (of 2) overnemen? Ik heb H4 besteld maar H7 gekregen. Exact die van het plaatje, maar dan 60 watt en 5000 lumen per lamp, niet per set. 6000K, passief gekoeld.

[~[url="http://i.ebayimg.com/images/g/x-IAAOSwgY9Xck~E/s-l1600.jpg"]afbeelding~][/url]

Ik heb geen zin om ze terug te sturen.

Kijk wel even van tevoren of het echt gaat passen. Je moet er ruimte voor hebben achter je koplampbehuizing.

12 euro per stuk.
 
Laatst bewerkt:
En dat doen ze, ik heb zelf een setje H4 bi-LED (groot en dim) op de motor en een setje H1 LED in de auto..op de motor zit het nu 1 jaar, geen enkele storing gehad of wat dan ook.

Auto was rond de 20 euro incl bezorging
motor rond 25 euro inclusief bezorging.

Geen enkele automobilist seint dat lampen te fel zijn of te hoog staan, ook niet met passagier.

Ik rij alleen nog maar met LED..heerlijk *O*

[afbeelding]

En welke heb jij dan?
 
Heb ff (goeie op de motor) een setje goedkopere (4x h1, 2x h7) op de auto gegooid. Uiteraard ook passief gekoeld. Ook prima alleen is de bestelde 4300k een beetje witter dan zou moeten. Verder ook met deze geen klachten.

33403901600_e0671a3c85_b.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan