Deauville vs Goldwing als volgende motor

arnoldus

Rookie
16 jul 2010
13
0
West-Vlaanderen, België
Ik rij het vaakst toeristisch met mijn Yamaha MT-03. Hij bevalt me goed, alleen trilt die eenpitter heel hard. Na 2u kan ik m'n handen nauwelijks gebruiken. (Grip puppies ed heb ik geprobeerd, helpt weinig).
Wendbaar, leuk op bochtige baantjes, maar niet voor langere ritjes.
Daarnaast heb ik ook een Yamaha WR250X supermoto, dus bijna 2x hetzelfde :-)

Ik ben daarom op de uitkijk naar de volgende (occasie) motor ter vervanging van MT03.
Dit is mijn 4e motorfietsjaar en ik heb steeds op de bovenstaande 2 gereden.

Ik dacht een tijdje aan een 700 Deauville, die me ideaal lijkt. Rustig, meer ontworpen voor langere ritten, ABS.

Echter ben ik vorige week opeens ook beginnen denken aan Goldwings!
Die kosten natuurlijk een grote duit meer. Maar ik lees dat ze eigenlijk even vlot door files rijden, niet veel meer verbruiken, en uiteraard gebouwd zijn om te toeren.

De iets zwaardere dingen daartussen (Pan-European etc) interesseren me eigenlijk niet.
Ofwel de lichte, eenvoudige Deauville, ofwel de grote Goldwing!

Ik zie op YouTube dat beide het aankunnen om occasioneel op een grindweg terecht te komen, wat me wel al is voorgevallen.

Welk advies kunnen jullie geven om me een betere beslissing te laten nemen?
 
Een proefrit op beide motoren zal je veel beter helpen dan de meningen van de mede formleden hier....
 
Als je op grind wil rijden kun je beter een TransAlp nemen, het avontuurlijke broertje van de Deauville. :9

Met een Goldwing op grind zou ik niet doen, ding is zwaar en als je eenmaal gaat kun je dat niet zo even tegenhouden. Vind het persoonlijk ook een rare opvolger van je MT-03, van een barkrukje naar een leren sofa.
 
Ik vind het nogal een verschil. Een Deauville of een Goldwing. Ik zou denk ik eens goed nadenken over waar je prioriteit ligt. Zoals youtube laat zien kan het met deze motoren beide, maar ze zijn er allebei niet echt voor gemaakt. Ik vind het zelf prettig om lange stukken weg te rijden, hoef geen overdreven veel vermogen en wil ook in de stad nog gemakkelijk mijn weg kunnen vinden. Ik heb dus naast mijn CX500, mijn GL500 ook nog een Deauville (de 650 versie). Maar smaken en wensen verschillen. Als je op de weg wilt en af en toe ongeasfalteerd wilt rijden kom je misschien toch meer bij een all road uit, zoals een Transalp of een African Twin. Of - afhankelijk van het budget - bij een cross tourer.
 
Volgens mij wordt eea een beetje teveel uitvergroot en komt de nadruk teveel te liggen op dat ene puntje dat de TS noemde...

Vergeet het grind....
 
Volgens mij wordt eea een beetje teveel uitvergroot en komt de nadruk teveel te liggen op dat ene puntje dat de TS noemde...

Vergeet het grind....

OK. Maar los van het grind: een Goldwing (groot, zwaar, globetrotter) en een Deauville (redelijk licht, matig vermogen, vooral bekend als woon-werk fiets) liggen nogal uit elkaar. Enige overeenkomst is misschien dat ze beide wel ouwelullen-fietsen worden genoemd. Daarbij wil ik even aantekenen dat ik beide heb (een witte NTV 650 Deauville en een witte GL1000) ;)
 
Volgens mij wordt eea een beetje teveel uitvergroot en komt de nadruk teveel te liggen op dat ene puntje dat de TS noemde...

Vergeet het grind....
Maar dan heb je nog het puntje files, hij zegt dat het met een Goldwing makkelijk gaat.. Terwijl dikke tourfietsen (Pan, K1600 etc) vaak vast kwamen te staan kon ik met mijn motors (zie onderschrift) er altijd nog doorheen. Hoe smaller de motor hoe beter.

De Deauville lijkt mij dan de meest geschikte keuze voor TS, tenminste als hij nog een beetje makkelijk door files wil en zonder te veel kopzorgen over een grindpad wil. En een Deauville is ook super comfortabel, weet niet hoe die vergelijkt met een TA maar daar kon ik persoonlijk de hele dag op rijden zonder een centje pijn. Ok, het zadel was iets zacht waardoor je een houten achterste krijgt maar voor de rest super comfortabel en op de 4 cilinder Fazer kreeg ik ook dove handen en op de TransAlp niet (heeft wss ook te maken met de houding). :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik rijd zelf een Deauville 650 1999 en het is een prima Tour fiets als je niet te lang bent. Ik heb pas 1 maand mijn rijbewijs waarvan nu 1000 KM op de Deauville, maar ik merk nu al dat ik echt te groot ben voor deze fiets (ik ben 1.88) Maak echt een proefrit op een Deauville NT 700. Deze heeft vaak een iets hogere zit.

Het is een prima fiets, maar helaas staan ze erg dicht bij de grond (bottom clearance). Dus offroad kan je prima doen als je maar geen kuilen tegen komt.

Hij weegt 240 kilo ex Benzine + Bestuurder (100 Kilo in mijn geval) zit je dus ook al aan 't massa ledig gewicht van een Goldwing. Het is wel echt een compleet andere fiets. De Deauville is een stuk wendbaarder en kun je naast toeren ook nog prima mee gooien in de bochten, uiteraard niet zoals sport motoren, maar het volgende filmpje geeft 'n impressie wat een goldwing niet kan.

Je kunt er ook flink mee gooien op circuit:
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er ook flink mee gooien op circuit:

Waarom zou dat met een Goldwing niet kunnen??
(heb geen zin in zoeken naar filmpjes)

Ik weet wel, vroeger in de Kickstart (dat motorblad) zijn ze met een Goldwing wezen circuit rijden (met de koffers/uitlaten) aan de grond, gaf nog heel aardige ronde tijden ook.
 
Snel rijden met een goldwing is zeker mogelijk. Ik ben onlangs door de alpes maritimes gereden op weg naar Monaco. 600 km over bochtige weggetjes en ben daarbij geen 1 keer ingehaald! Ok er waren geen sportmotoren te bekennen, maar de bmw all road achtigen kon ik met gemak volgen en uiteindelijk ook inhalen, ook snelle bmw auto's kreeg ik uiteindelijk te pakken als er weer eens wat langzamere auto's voorrreden. De vraag is of het verstandig is om zo hard te rijden met zo'n zware motor? De remmen en banden krijgen het zwaar te verduren, als je met een te hoge snelheid een bocht induikt dan voel je al snel dat de voorband grip begint te verliezen. UIteindelijk kies je er dan toch voor om met aangepaste snelheid, radio aan, de colletjes te nemen wetende dat het mogelijk is om als een aso te rijden tussen de files door en nog even snel in te halen voor bochten. Vaak is die wetenschap genoeg.....
 
Laatst bewerkt:
ik heb zowel de genoemde Pan European (1100) als de GL 500 (Silverwing) en met beide motoren ben ik een aantal keer over de Asselseweg in Kootwijkerbroek gereden. dat is het stuk steenslagweg/onverhard over de hei als je binnendoor van Kootwijk naar Radio Kootwijk gaat. de motoren vind ik wat gevoelig voor het wegglijden over wat grotere stenen die er liggen, maar als je je snelheid aanpast en zoveel als mogelijk middenop rijdt, is het te doen. het zijn tenslotte geen off-roaders, maar het is te doen.
 
Idd goed te doen maar je voelt je motor constant "zoeken" naar een spoor daar. Snelheid aanpassen en opletten op die grote SUV auto's. Die rijden daar nogal ...aso...
 
Terug
Bovenaan Onderaan