Het Super Tenere 1200 topic

Ik heb mijn XT1200 met een mooie kofferset ingeruild bij Motoport Hengelo op ... jawel een AT. De AT is nog in bestelling, dus ben momenteel motorloos ;-)
Mijn XT is er een met kofferset, misschien maar even kijken op de website van Motoport Hengelo ?

grt

Ik neem aan die van 13.500? mooi maar mijn voorkeur gaat steeds uit naar een nieuwe bij zulk een hoog bedrag, al twijfel ik er niet aan dat hij goed verzorgd is geweest. Toch bedankt in ieder geval.
 
Omdat ik de tenere 660 wat te licht vond (en andere redenen ook wel) ben ik nu aan het zien naar de st 1200.
Mijn vraag is over het koffer gedeelte
De originele lijken me wat te duur en van hepco & becker was ik niet zo tevreden op de 660. Zeker niet voor dat goud geld dat ik ervoor moest overmaken.

Ik ben nu nog aan het twijfelen tussen de st 1200 en de Honda AF. Al lijkt yamaha wel de voorkeur te hebben.


Ik kreeg de zijkoffers gratis bij de aankoop... Misschien eerst eens gaan onderhandelen voordat je de koffers "te duur" noemt? ;)


Ik kom trouwens ook van de tenere 660 af, en ik ben blij dat ik in 2014 nog niet moest kiezen tussen de S10 en de AT. Lijkt me geen makkelijke keuze. Beide motoren hebben wel iets.

Voordeel van de S10 voor mij, de tubeless banden en de cardan.
Voordeel voor de AT, het verbruik, dat blijkbaar een stuk lager ligt dan bij de S10
 
Wat is dan het gemiddelde verbruik bij een S10 ?

Op boordcomputer schommelt het bij mij rond de 5.5l/100km, maar gezien de kmteller en verbruiksmeter nogal optimistisch zijn ingesteld hou ik rekening met een effectief verbruik van een kleine 6l/100km

Van de Honda heb ik al gehoord dat <5l/100km geen uitzondering is.

Ik denk dus dat de AT met ongeveer een liter per honder km minder content is.
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan het gemiddelde verbruik bij een S10 ?

Volgens de boordcomputer loopt de mijne 1 op 18,5. Misschien wel iets te optimistisch door de instellingen, maar zit er niet ver vanaf.
Moet ik erbij vertellen dat ik met volle bepakking reis en echt weet waar de gashendel zit :P
Denk dat de mijne (niet meer, staat inmiddels in de showroom bij de lokale Motoport) dus gewoon erg zuinig is (lees goed is ingereden O-) )
 
Volgens de boordcomputer loopt de mijne 1 op 18,5. Misschien wel iets te optimistisch door de instellingen, maar zit er niet ver vanaf.
Moet ik erbij vertellen dat ik met volle bepakking reis en echt weet waar de gashendel zit :P

1 op 18.5 is ook gewoon (ongeveer) 5.5 liter/100km hoor. 8-)

Ik rij ook zo goed als altijd met de zijkoffers gemonteerd, en uit ervaring weet ik dat met of zonder bepakking eigenlijk zo goed als niets uitmaakt aan het verbruik.



Feit is wel dat de kilometerteller (dus ik ga ervan uit dat het gemiddelde op BC ook-) nogal een grote afwijking heeft. Dat is eigenlijk het enigste wat me stoort aan m'n motor.

Als m'n vrouw en ik samen gaan rijden heb ik meer afstand op m'n dagteller staan.

Zij rijdt met een F700GS en die schommelt rond de 4.2l/100km.

Uiteindelijk mogen we met een verbruik van <6 l/100km niet klagen met onze 1200, maar er zijn zuinigere concurrenten.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk ook bij mijn ST dat het gebruik weinig schommelt. Alleen wat meer door de stad crossen, geeft een iets hoger gebruik.

Verder vind ik de benzine niet het allerbelangrijkste. Als je het verschil tussen 1 op 18,5 en 1 op 21 (concurrent) uitrekent, dan blijf ik voor dat geld lekker een ST rijden. En omdat hij betrouwbaar is, verdien ik het wel weer terug door geen reparatiekosten te hebben.
 
Ik heb daarstraks mijn Honda Hornet ingeruild voor een grotemensen motor. Een Super Tenere first edition. Ik heb hem nog niet, de motor moet nog gekeurd worden en een kenteken krijgen, en een grote beurt. Daarna ruilen we de motoren pas om. Daar gaan nog 2-3 weken overheen.

Deze motor heeft al wat accessoires, maar geen valbeugels. Die wil ik wel. Ik heb nu de valbeugels van Altrider op het oog omdat deze een verbindingsbuis hebben tussen links en rechts. Gevoelsmatig lijkt mij dat beter dan twee losse beugels die bij een val een groot moment kunnen ontwikkelen op de bevestigingspunten.
Wat zijn jullie keuzes van valbeugels?
 
Ik heb daarstraks mijn Honda Hornet ingeruild voor een grotemensen motor. Een Super Tenere first edition. Ik heb hem nog niet, de motor moet nog gekeurd worden en een kenteken krijgen, en een grote beurt. Daarna ruilen we de motoren pas om. Daar gaan nog 2-3 weken overheen.

Deze motor heeft al wat accessoires, maar geen valbeugels. Die wil ik wel. Ik heb nu de valbeugels van Altrider op het oog omdat deze een verbindingsbuis hebben tussen links en rechts. Gevoelsmatig lijkt mij dat beter dan twee losse beugels die bij een val een groot moment kunnen ontwikkelen op de bevestigingspunten.
Wat zijn jullie keuzes van valbeugels?

Ikzelf heb gewoon de Yamaha beugels. Aangevuld met losse bovenbeugels die ik via internet heb besteld. De beugels van Yamaha hebben door een niet oplettende automobiliste al een keer moeten laten zien dat ze hun werk goed doen.
Er is in ieder geval keus zat. :Y
 
Even voorstellen: ik ben Arnold en rij sinds vorig jaar juni een ST first edition , komende van een Speed Triple was het wel even wennen aan het gewicht vd motor. Maar ben inmiddels na een Grandes Alpes tour compleet verknocht aan deze bullebak.
Het scherpe stuurgedrag en de power is echt verslavend, ook een onverharde hardcore Alpenpas naar 2500m ging feilloos .
heb m op TKC70 banden staan , bevalt prima, veel grip en slijtvast.
 
~
I.... maar geen valbeugels. Die wil ik wel. Ik heb nu de valbeugels van Altrider op het oog omdat deze een verbindingsbuis hebben tussen links en rechts. Gevoelsmatig lijkt mij dat beter dan twee losse beugels die bij een val een groot moment kunnen ontwikkelen op de bevestigingspunten.
/quote]

Ik lees zeer aandachtig met je mee.

Mijn mening tot nu toe:
Bij de originele beugels (ca. € 375,-) moet ik de 2 lampen onder de koplampen verplaatsen, vind ik minder mooi.
De Touratech (€ 292,20) beugels vind ik het mooiste en zijn leverbaar is rvs en zwart. Voordeel is dat het standaard valblok blijft.
Givi (ca. € 200,-) heeft kwalitatief goede beugels, alleen zwart.
Altrider (bijna € 400,-) onbetwiste kwaliteit, leverbaar is zilvergrijs en zwart. Ze lijken me redelijk 'lomp'.
SW Motech vind ik lelijk, valt af.
Puig (amper € 100,-) zeer beperkt beschermend effect.
 
Ik heb de originele Yamaha valbeugels met de mistlampen op de standaardwijze gemonteerd (https://cdn.yamaha-motor.eu/product_assets/2017/XTZ1200/950-75/2017-Yamaha-XT1200Z-Super-Tenere-EU-Yamaha-Blue-Action-002.jpg)

Toen ik stilstond is een auto op mijn achterwiel gereden. Ik zag mijn motor zelfstandig (dus zonder mij :( ) verder rijden en tegen het asfalt slaan. De valbeugels zijn geschaafd maar verder is niets stuk. En - eerlijk gezegd ook tegen mijn verwachting - de mistlampen bleven ook ongeschonden. Prima beugels dus!
 
Oh ja, bij mijn motordealer zag ik pas een nieuwe XT1200Z met de Givi valbeugels. Die zien erg mooi uit. Ik heb geen idee van de kwaliteit maar vind ze mooier dan de Yamaha beugels.
 
Bedankt! Daarmee heb je ook direct alle typen opgesomd die ik heb gevonden, en mijn voorkeur gaat ook steeds meer uit naar Touratech.
Volgende zoektocht wordt extra (led)lampen, om die met de valbeugels te combineren. Zo houd ik me bezig tot ik de motor daadwerkelijk heb. :P
 
De mistlampen zijn inderdaad wel een enorme aanrader. Ze zaten al op mijn ST (showroom model) toen ik hem kocht. Ze stonden niet op mijn verlanglijstje.

Maar ik ben er heel blij mee. De ST heeft een prima verlichting (ik kom van de XT660Z af). De mistlampen verlichten hier op de donkere binnenwegen echter ook goed het asfalt voor je motor. Met alle tractoren die nog wel eens de weg vuil maken, is dat handig. Verder ziet het er prachtig uit. En bij het tussen de file door rijden gaan de auto's sneller uit elkaar (zelfs de motoren voor mij uit gaan nog wel eens aan de kant :] :] :] )
 
Hallo,

Ik ben Sergio, en heb mijn oog laten vallen op de Tenere 1200, en lees vanaf nu vast mee. Twijfel nog tussen de modellen voor en na '14. Wat betreft leesbaarheid en indicator. En de Z vs ZE. Is de vering zonder elektronica lastig aan te passen?

Mocht iemand zijn machine kwijt willen en wilt ruilen met bijbetaling sta ik daarvoor open.

Greetz!
 
Hallo,

Ik ben Sergio, en heb mijn oog laten vallen op de Tenere 1200, en lees vanaf nu vast mee. Twijfel nog tussen de modellen voor en na '14. Wat betreft leesbaarheid en indicator. En de Z vs ZE. Is de vering zonder elektronica lastig aan te passen?

Mocht iemand zijn machine kwijt willen en wilt ruilen met bijbetaling sta ik daarvoor open.

Greetz!


Hé Sergio!

Welkom.

Wat betreft de afleesbaarheid kan ik zeggen dat ik het nieuwe scherm ook goed af te lezen vindt (gereden op een mt-09 tracer, dit is het zelfde scherm als op de latere ténéré's)
Zelf heb ik een 2010 Ténéré, en dat is ook altijd goed af te lezen.

Wat betreft de vering, deze verstel ik eigenlijk alleen maar als er een zwaar iemand (+80kg) achterop zit, verder nooit.
En als je hem dan wilt verstellen, dan kan dat na wat oefenen zelfs rijdende weg.
Om onderweg de voorvering aan te passen, kan je voor 10,- 2 alu cnc draaiknopjes kopen op ebay
Ook met het offroaden laat ik alles hetzelfde staan.

Er schijnt nog wel een verschil in mapping te zitten tussen de oudere en nieuwere modellen, maar daar weet ik het fijne niet van.
 
Bedankt voor je reactie, die mapping zal ik nog naar zoeken dan. Maar een testrun op de bank zal voldoende zijn neem ik aan. Dan zijn de dipjes er wel uit, vermogen ga ik sowieso op vooruit dus zal tevreden zijn denk ik.

Los van bovenstaande: Ik keek nog even naar importeren uit Duitsland maar dat viel prijstechnisch tegen. Amper de moeite na de tijd en rest bpm.
 
Ik heb mijn XT1200 met een mooie kofferset ingeruild bij Motoport Hengelo op ... jawel een AT. De AT is nog in bestelling, dus ben momenteel motorloos ;-)
Mijn XT is er een met kofferset, misschien maar even kijken op de website van Motoport Hengelo ?

grt

Het zou zo maar eens kunnen dat die nu bij mij in de garage staat :) :]

full
 
Het zou zo maar eens kunnen dat die nu bij mij in de garage staat :) :]

[afbeelding]


Gefeliciteerd! Ik had ook even gekeken, mooi ding. Doe wel rustig aan. Ik begreep uit eerdere communicatie dat de vorige eigenaar iets met de mapping heeft gedaan de eerste drie versnellingen. Die beperking zal de fabrikant niet zomaar hebben gedaan dus met nat weer en een motor die je niet kent even koppie erbij houden. 😊
 
Laatst bewerkt:
Hiervoor had ik een first edition (2010) en daar was ik op zich best gek mee. Maar deze Worldcrosser (DP01, 2014) is echt next level. Loopt nog mooier, makkelijker en ik vind 'm véél mooier om te zien.

Hier en daar een beetje aan mijn wensen en postuur aangepast. Inmiddels handvatverwarming (Oxford Adventure) en stuurverhogers (Touratech) gemonteerd. De voetsteunverlagers voor de duo vandaag zwart gespoten, die kunnen en binnenkort ook op.
Het enige minpunt is het scherm, dat is echt niks. Wat ik daar aan ga doen heb ik nog niet definitief besloten.

Volgens mij is hier met het vermogen niets gedaan zoals je suggereerde. Op mijn vorige Super Tenere zat de 'paperclip' aanpassing die middels een schakelaar op verzoek in-/uitschakelbaar was. Dat maakte een serieus verschil in de 1e 3 versnellingen. Dat heeft deze niet, maar ik NL is dat naar mijn mening zeker geen gemis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan