Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Wat is precies het probleem met de nokkenas?
Zijn de lageringen van de nokkenas in de cilinderkop ook beschadigd/ingesleten?
Tijdens het vervangen van de koppakking misschien een rubber afdichtringetje vergeten wat ervoor moet zorgen dat het oliekanaaltje of zoiets af moet dichten?
Misschien een scheurtje in de kop of cilinder waar de olie uit lekt?
 
Dat kan toch? Als de lekkage tussen 2 cilinders zit? Of ben ik nou gek? (Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid ).


Tuurlijk ben je gek, daar valt niet over te twijfelen ( op brikken :9 natuurlijk ).
Ga je een meer cilinder kop vlakken dan loop je het grote risico dat de kop krom raakt.
Huh????????
Ja als je de kop normaal monteert en je trekt hem geheel aan dan zal een evt kromming eruit gaan en weer recht worden, ga je de kop vlakken dan trek je de kop bij het monteren niet meer om en blijft de kop zijn kromming behouden. Met als gevolg dat de nokkenassen en lagers gaan hemelen.
Nokkenaslagerbruggen trekken de nokkenassen iets om, en deze zijn van gietsijzer.
Mogelijk kan er een stok breken en mogelijk worden de lageringen ovaal. Kop staat iets om, maar de stokken zijn recht.
snappie?????
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk ben je gek, daar valt niet over te twijfelen ( op brikken :9 natuurlijk ).
Ga je een meer cilinder kop vlakken dan loop je het grote risico dat de kop krom raakt.
Huh????????
Ja als je de kop normaal monteert en je trekt hem geheel aan dan zal een evt kromming eruit gaan en weer recht worden, ga je de kop vlakken dan trek je de kop bij het monteren niet meer om en blijft de kop zijn kromming behouden. Met als gevolg dat de nokkenassen en lagers gaan hemelen.
Nokkenaslagerbruggen trekken de nokkenassen iets om, en deze zijn van gietsijzer.
Mogelijk kan er een stok breken en mogelijk worden de lageringen ovaal. Kop staat iets om, maar de stokken zijn recht.
snappie?????

Oh dat bedoel je. Ik heb ooit eens samen met een vriend van me de kop van een ford fiesta gevlakt en dat ging goed.

Klinkt voor mij als iets wat gewoon kan.....sorry dat ik het dan niet goed heb.
 
Wat is precies het probleem met de nokkenas?
Zijn de lageringen van de nokkenas in de cilinderkop ook beschadigd/ingesleten?
Tijdens het vervangen van de koppakking misschien een rubber afdichtringetje vergeten wat ervoor moet zorgen dat het oliekanaaltje of zoiets af moet dichten?
Misschien een scheurtje in de kop of cilinder waar de olie uit lekt?

De as naast de nok en de lagerschaal zelf zijn inderdaad ingesleten en er zit een diepe groef in. Dit is alleen aan de linkerzijde en de voorste nokkenas (van achter naar voren gekeken). De andere kant heeft geen beschadigingen.

Ik ben bij het vervangen van de koppakking geen rubber-ringetjes tegengekomen, als ik die heb gemist dan zou de andere kant toch ook beschadigd moeten zijn?

Het lekken is op de plek tussen de cilinders waar de nokkenasketting loopt. Er zit geen (zichtbare) scheur. Maar zou die er zitten dan moet ik het blok wel vervangen.....
Ik heb al een beetje rondgekeken en een 16 kleps blok is niet makkelijk te vinden. De 8 kleps blokken wel....
 
Heeft er hier iemand een goede volgorde voor het afstellen van motor?

Ik heb inmiddels een carbtune aangeschaft. Mijn broer heeft eventueel een colortune die ik kan lenen. Maar wat is de juiste volgorde?

Beginnen met timing afstellen lijkt me?
Daar eerst mengsel of eerst synchrone stellen?
 
Het kraantje van mijn GSX400E lekt aan alle kanten. Heeft iemand hier nog een vervanger voor liggen dit ik over kan nemen? 45mm HOH voor de schroefgaten zo uit mijn hoofd ;)
 
Even een vraag aan de kenners;
Heeft Suzuki de benzinetank van een GS1000S ook op een ander model gebruikt ?
Het gaat dus om de tank met Suzuki logo in sticker vorm en niet als opgezet embleem.
 
Hallo iedereen

Ik ben al even bezig met een GS450L projectje en ik wil nu de uitlaat gaan aanpakken. Zoals je misschien al kan raden is roest voornamelijk het probleem :+

De H-verbinding is rot net zoals één van de dempers en dat wil ik graag allemaal verhelpen hetzij door te herstellen of door te vervangen. Al sinds ik de motor heb hou ik de tweedehandsmarkt wat in de gaten, maar ik heb nog nooit een aftermarket systeem te koop gezien of een motor met eentje erop...

Zijn deze er dan niet/schaars of kijk ik er gewoon over _O-

Ook twijfel ik nog of een 2-in-1 systeem niet mooier zou staan, ik vond al ergens dat een GS500 systeem niet past vanwege andere uitlaatpoorten. Zijn er opties die wel passen?

Is hier ook iemand die wat ervaring heeft met het opnieuw afstellen van deze motor? De originele luchtfilterbox is vervangen door gewone filtertjes en de uitlaat zal,afhankelijk van wat ik ermee doe ook wel een andere tegendruk/doorstroming geven. Heeft iemand hier een richtlijn qua sproeierbezetting voor dergelijke aanpassingen en eventueel een linkje voor passende sproeiers?

Alvast bedankt :W
 
Hallo iedereen

Ik ben al even bezig met een GS450L projectje en ik wil nu de uitlaat gaan aanpakken. Zoals je misschien al kan raden is roest voornamelijk het probleem :+

De H-verbinding is rot net zoals één van de dempers en dat wil ik graag allemaal verhelpen hetzij door te herstellen of door te vervangen. Al sinds ik de motor heb hou ik de tweedehandsmarkt wat in de gaten, maar ik heb nog nooit een aftermarket systeem te koop gezien of een motor met eentje erop...

Zijn deze er dan niet/schaars of kijk ik er gewoon over _O-

Ook twijfel ik nog of een 2-in-1 systeem niet mooier zou staan, ik vond al ergens dat een GS500 systeem niet past vanwege andere uitlaatpoorten. Zijn er opties die wel passen?


Alvast bedankt :W
Ik DENK dat de rest van de GS/GSX range (GSX250, GSX400E, GS450E) wel past qua uitlaat, misschien geeft CMSNL daarover uitsluitsel?

En bel anders eens met Biggelaar motorsloop, die heeft stapels van dit soort Suzuki's in onderdelen liggen, waaronder uitlaten.

Tenslotte: het zijn vrij eenvoudige bochten - misschien kan een (goede) lasser wel een setje RVS bochten voor je maken. Volgens mij is het H stuk niet perse nodig.
 
Ik heb een paar weken geleden nieuwe rvs bochten laten maken door Gerard Kramer (Jerryt op dit forum) voor mijn GSX1100 caféracer. Ik heb ze zelf glad geslepen (de lassen) en gesatineerd. Voor een redelijke prijs geregeld, voor een GSX450 heb je er maar 2 nodig dus nog redelijker geprijsd denk ik.

db5d6116977774467ad638db05e07202_zps1iypba0o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het snelle antwoord!

Op CMSNL kon ik niet meteen iets vinden over de uitwisselbaarheid van de uitlaten, veel verschil zal er waarschijnlijk ook niet zijn aangezien het frame meestal ongeveer hetzelfde is maar ik verwacht wel dat er kleine verschilletjes inzitten. Vooral als de cilinderinhoud anders is kan er redelijk wat verschil zitten in diameters en positie van de uitlaatpoorten (andere slag). Maar om daar uitsluitsel over te geven heb ik helaas te weinig kennis van deze motoren en de exacte verschillen tussen de verschillende modellen en blokken...

Ik ben enkele maanden geleden nog bij Biggelaar geweest maar toen zaten mijn gedachten nog niet bij de uitlaat en heb ik er dus niet aan gedacht even te kijken of hij nog een goede heeft liggen. Ik denk dus dat ik hem uiteindelijk nog is zal contacteren maar ik wou eerst even kijken hoe dat nu zat met aftermarket en 2-in-1 systemen. (En stiekem heb ik ook geen zin om nog eens 400km te rijden om een kwartiertje in zijn onderdelenparadijs rond te lopen :P )

De H-verbinding wil ik absoluut behouden omdat ik persoonlijk het geluid met veel mooier vind. Ik moet misschien maar eens wat navraag doen in wat een opmaat uitlaat kost, ik zit altijd met de gedachte dat de motor zoiets gewoon niet waard is :$
 
Geen enkele cheap fiets is het waard. Het moet voor JOU wat waard zijn om erop te willen rijden zoals jij het plaatje in je hoofd hebt hoe hij eruit moet gaan zien. :]
Het kost nu eenmaal geld, maar het houdt je van de straat.
 
Zeer fraaie bochtjes!

Ik heb een paar weken geleden nieuwe rvs bochten laten maken door Gerard Kramer (Jerryt op dit forum) voor mijn GSX1100 caféracer. Ik heb ze zelf glad geslepen (de lassen) en gesatineerd. Voor een redelijke prijs geregeld, voor een GSX450 heb je er maar 2 nodig dus nog redelijker geprijsd denk ik.

[afbeelding]
 
Ik heb een paar weken geleden nieuwe rvs bochten laten maken door Gerard Kramer (Jerryt op dit forum) voor mijn GSX1100 caféracer. Ik heb ze zelf glad geslepen (de lassen) en gesatineerd. Voor een redelijke prijs geregeld, voor een GSX450 heb je er maar 2 nodig dus nog redelijker geprijsd denk ik.

[afbeelding]



Geen enkele cheap fiets is het waard. Het moet voor JOU wat waard zijn om erop te willen rijden zoals jij het plaatje in je hoofd hebt hoe hij eruit moet gaan zien. :]
Het kost nu eenmaal geld, maar het houdt je van de straat.


Die uitlaat (en al het andere werk van Jerryt) zijn inderdaad erg mooi :}
Maar ik heb deze GS gekocht met de intentie wat plezier te hebben en ervaring op te doen, niet om er hopen geld op te verliezen... Daarvoor heb ik (helaas) andere dingen in de garage staan _O-

Ik vrees daarom ook dat ik (voor dit project) die optie links zal laten liggen.

Daarnet heb ik de rotte stukken van de H-verbinding en de dempers van de uitlaat afgeslepen, beide dempers waren blijkbaar rot dus daar heb ik toch niks meer aan :N

Ook zag ik CMSNL dat Suzuki nog een ander systeem had voor de verbinding en die ga ik nu proberen na te bootsen :Y Dan kan ik het namelijk oplossen zonder te lassen, ik er heb namelijk nooit een goed oog op wanneer er moet gelast worden aan een gebruikte uitlaat...

En dan nog ergens 2 mooie dempertjes vandaan zien te toveren :9

Ik heb binnenkort een hele dag een testbank tot mijn beschikking en dan wil ik de GS wat afstellen daarom wil ik graag een degelijk uitlaatsysteem die dag. Als het geen succes is kan ik nadien alsnog een andere uitlaat kopen uit de mogelijkheden die hierboven staan.

Dus mocht iemand alsnog wat info hebben over de sproeiers en afstelrichtlijnen hoor ik het graag :t
 
Die uitlaat (en al het andere werk van Jerryt) zijn inderdaad erg moo
Jerryt heeft van deze motor alleen de uitlaatbochten en de frameloop voor me gemaakt, verder heb ik alles (behalve het spuitwerk) zelf gedaan.
 
Hallo mede-eigenaren,

Bobo Joel hier, nieuw in dit topic. Sinds vorig jaar ook eigenaar van een Suzuki GS750L '81.
Helaas is het blok hiervan defect(als in, een gat in de voorkant van het blok).
Nu ben ik de Suzuki aan het ombouwen naar een bobber(ik ben totaal niet technisch maar ga het toch proberen _O-) en aangezien je daar ook een blok voor nodig hebt ben ik op zoek naar een nieuwe.
Ik had gehoopt hetzelfde blok te kunnen vinden, alleen tot zover nog geen succes. (dat kan natuurlijk ook gewoon aan mijzelf liggen dat ik gewoon niet weet waar ik moet kijken :P )
Dus mijn vraag aan jullie, is er een ander blok wat er 1 op 1 op past of met zo min mogelijk aanpassingen?

Bedankt voor het lezen en de groeten! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan