Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Dat is inderdaad een oude post. Het is ruim 6 jaar geleden dat ik aan dat K750-project begon. Zowel de genoemde GL1000 als de TRX zijn inmiddels weg hier en de project-KMZ tuft inmiddels alweer bijna 4000 kilometer rond. Fijn fietsje en je gaat er (in mijn geval) heel anders door tegen motoren en -rijden aankijken. Zo kwam ik op die Ural-zijspan uit (Ook heel leuk, al is het iets total anders dan een K750 qua rijden).

Je weet trouwens dat genoemde Service-manual voor de gemoderniseerde Ural 750 kopklepper van na ca. 2002 is?? Voor de MT-12 zou ik even verder kijken: motorblok-informatie en laad-circuit uit de handleiding voor de M-72 is heel bruikbaar (want zijklepper/6-volt en technisch nagenoeg identiek uitgevoerd). Vering en overbrenging deelt hij met de MT-16 (maar die geeft een kopklepper-blok/12V). Voor beiden staan handleidingen inline:

Veel handleidingen en andere informatie (onderaan de pagina)
 
Laatst bewerkt:
Russische archeologie:
1k0.jpg

èchte Sovjteband van vóóŕ 1991....

Die gaat er dus af:
1k0.jpg
 
even een vraagje

het aangedreven wiel van het span wat bij mij staat heeft volgens zeggen niet genoeg remvermogen.
lagers waren naar de filistijnen, dus zijn vervangen.

gezien de slijtage vd band is het reservewiel er op gezet.
remtrommel dus compleet verroest , want heeft tijden op het span gelegen als reservewiel.

alleen is duidelijk te zien dat het wiel aangelopen heeft op de 'aanhanging' bij gebrek aan een beter woord :

full


iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ?
de lagers zijn vervangen en de linker en rechter afstandsbus zijn (naar mijn inziens ;) ) aan de goede kant geplaats, de lange zit dus aan de cardan zijde, andersom zou je dit probleem verwachten.

met de korte afstandsbus wou het achterwiel niet meer draaien dus kwam ik erachter dat ik die 2 had omgedraaid.
misschien door het reservewiel als voorbeeld te nemen en pas later op internet te kijken wat de correcte assemblage volgorde is.
als die om wat voor reden dan ook verkeerd is gemonteerd snap ik nog steeds niet waarom het wiel nu vast zit en niet draait op het moment dat ik de moer vastdraai.

als je dr geen moer van snapt, van bovenstaande verhaal snap ik dat wel, alvast bedankt voor eventuele suggesties of wedervragen.
 
Om de staat van sleutelblunders aan dit apparaat ter lering maar vooral ter vermaak even door te geven :

alle lagers droog en versleten, wiel kon heen en weer bewogen worden in het span/motorfiets.

in het contactslot was een houtje geplaats om de speling van de sleutel te verminderen.
ik dacht eerst dat het een koper sleep contact was....

het contact aan lampje is nogal duur oem, dus had men een koperdraadje over het glas van het lampje gedaan zodat deze ''''contact maakt'''''nee vaak niet dus met de houder, vandaar de wat hogere prijs van het oem artikel.

aangezien de 8 ampere zekering ook kapoet was heeft men daar dezelfde koperdraad over gespannen.

maar we gaan lekker op het gemak door hoor :)
 
Laatst bewerkt:
even een vraagje

het aangedreven wiel van het span wat bij mij staat heeft volgens zeggen niet genoeg remvermogen.
lagers waren naar de filistijnen, dus zijn vervangen.

gezien de slijtage vd band is het reservewiel er op gezet.
remtrommel dus compleet verroest , want heeft tijden op het span gelegen als reservewiel.

alleen is duidelijk te zien dat het wiel aangelopen heeft op de 'aanhanging' bij gebrek aan een beter woord :

[afbeelding]

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ?

Er komen een paar potentiële redenen bij me op:

1) Er zijn verschillende lengtes "lange bus" in omloop. Vroege K750's hadden bijvoorbeeld een kortere steekas en een kortere bus, maar iets meer "vlees" in de overbrenging.
2) Conische lagers verkeerd om gemonteerd gehad (niet lachen: die ben ik tegen gekomen "in het wild").
3) Lagers zo los stellen dat het wiel iets scheef kan lopen.
4) Lager opsluiten met een "schroefdraadbus" (bij gebrek aan een beter woord) met een fractie te kleine diameter. Als de trommel warm wordt bij remmen lost de schroefdraad zich een of twee gangen met punt 3 als gevolg (ook uit eigen ervaring. Iets met tolleranties en recentere produktiejaren).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou 'm aan de muur van de garage hangen. Dit is zo'n verzamelstuk, die vind je nooit meer. 8-)
Nou.. het is de zoveelste al die ik tegen kom. bepaald zeldzaam zijn ze niet.
Grootste nadeel: na zoveel jaar op een velg groeien die krengen er aan vast en krijg je ze er alleen nog met grof geweld vanaf. :X
Op mijn K750 zaten ze bijvoorbeeld ook:
1k0.jpg

1k0.jpg


Weinig twijfel over wel of niet vervangen:
1k0.jpg

1k0.jpg


Zeker als dit er uit komt als ventiel:
1k0.jpg


en ja: ook dit was een "echte"
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Been there, seen that.
Ik heb nog steeds een stapel Trabant wielen in de garage liggen met originele diagonaal banden uit de DDR. Ganz neu. Komplet mit Gummi Schnurrbart.
 
Laatst bewerkt:
vaak is het een gevalletje verkeerde bus gebruikt. De afstandsbussen zijn er in meerdere lengtes. Omdat de wielen op alle motoren passen worden ze dsaar ook op gebruikt vaak. Echter de oude zijkleppers en kopkleppers en half of volnaven hebben allemaal verschillende lengtes afstandsbussen.

zie hier:


wheel hub bush K750,MB750,Dnepr, Ural, Oldtimer Garage

wheel hub bush, M72, Oldtimer Garage

wheel hub bush K750, MB750, Dnepr, Oldtimer Garage

Succes

Benno


even een vraagje

het aangedreven wiel van het span wat bij mij staat heeft volgens zeggen niet genoeg remvermogen.
lagers waren naar de filistijnen, dus zijn vervangen.

gezien de slijtage vd band is het reservewiel er op gezet.
remtrommel dus compleet verroest , want heeft tijden op het span gelegen als reservewiel.

alleen is duidelijk te zien dat het wiel aangelopen heeft op de 'aanhanging' bij gebrek aan een beter woord :

[afbeelding]

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen ?
de lagers zijn vervangen en de linker en rechter afstandsbus zijn (naar mijn inziens ;) ) aan de goede kant geplaats, de lange zit dus aan de cardan zijde, andersom zou je dit probleem verwachten.

met de korte afstandsbus wou het achterwiel niet meer draaien dus kwam ik erachter dat ik die 2 had omgedraaid.
misschien door het reservewiel als voorbeeld te nemen en pas later op internet te kijken wat de correcte assemblage volgorde is.
als die om wat voor reden dan ook verkeerd is gemonteerd snap ik nog steeds niet waarom het wiel nu vast zit en niet draait op het moment dat ik de moer vastdraai.

als je dr geen moer van snapt, van bovenstaande verhaal snap ik dat wel, alvast bedankt voor eventuele suggesties of wedervragen.
 
het klinkt als sleutelblunders maar is vaak achterstallig onderhoud. Veel van dit spul wordt in alle uithoeken van Oost-europa opgekocht als fietsen van 50 jaar oud met een bedenkelijke historie. Vaak wordt er wat aan geverviseerd door de verkoper en wordt het exemplaar verkocht als zijnde hebbende een hoop originele details.

Daarnaast natuurlijk een deel van de eigenaren die denkt dat het allemaal niet zo nauw luistert op zo'n lompe fiets.

Dat samen maakt het tot een vermakelijk of frusterend (afhankelijk van je instelling) karwei om te sleutelen aan een Oostblok motorfiets.

Dit zijn vast nog niet de laatste dingen die je gaat vinden.

Het contactlampje wat je bedoelt is een laadspanningslampje, bedoeld om de dynamo te activeren. Ws. was het juiste type lampje (3 watt) niet te vinden en hebben ze deze oplossing gekozen. Wat er niet is moet je zelf een oplossing voor bedenken natuurlijk. Hier in NL zijn we redelijk luxe aangelegd waar bijna alles te vinden is. In landen als Moldavie etc. kun je daar vaak wel naar schudden.

Benno


Om de staat van sleutelblunders aan dit apparaat ter lering maar vooral ter vermaak even door te geven :

alle lagers droog en versleten, wiel kon heen en weer bewogen worden in het span/motorfiets.

in het contactslot was een houtje geplaats om de speling van de sleutel te verminderen.
ik dacht eerst dat het een koper sleep contact was....

het contact aan lampje is nogal duur oem, dus had men een koperdraadje over het glas van het lampje gedaan zodat deze ''''contact maakt'''''nee vaak niet dus met de houder, vandaar de wat hogere prijs van het oem artikel.

aangezien de 8 ampere zekering ook kapoet was heeft men daar dezelfde koperdraad over gespannen.

maar we gaan lekker op het gemak door hoor :)
 
super bedankt voor alle tips.

de afstandbussen waren al erg versleten.
In 1 wiel zat inderdaad een gloednieuwe bus, te zien aan de kleur en totale gebrek aan slijtage.
deze zit er in aan de cardan kant, dus zou je zeggen dat die juist de meeste afstand geeft.

je zou met die verschillende afstandbussen dus kunnen afvragen wat je dan aan je reservewiel hebt als de bussen achter de lagers zitten...

als de verschillende lengtes voor verschillende voertuigen zijn , dus bovenstaande reservewiel opmerking niet van toepassing is, staat het ook niet echt duidelijk in omschrijving van die 3 links.
Maar wel een erg handige site.

ik was zelf met deze bezig : Wheel - Spare parts - Dnepr MT10-36 - East Highway

ik weet iig wat ik kan gaan doen als ik echt veel tijd overheb als ik met pensioen ga :P
 
Op BMW zit hetzelfde laadstroom principe. De fitting is natuurlijk anders, de BMW dealer kan je vast niet helpen. Maar er zijn schema'tjes in omloop om het lampje te vervangen door een weerstand en een LED. Ik heb het schema hier ooit wel eens gepost maar ik wil ook nog wel even zoeken.
 
je zou met die verschillende afstandbussen dus kunnen afvragen wat je dan aan je reservewiel hebt als de bussen achter de lagers zitten...

als de verschillende lengtes voor verschillende voertuigen zijn , dus bovenstaande reservewiel opmerking niet van toepassing is, staat het ook niet echt duidelijk in omschrijving van die 3 links.
Het was oorspronkelijk wel de bedoeling dat rondom de zelfde maat bus binnen één vervoermiddel werd gebruikt. Omdat alles op "unit-niveau" op elkaar past zegt dat helaas echter niets over het vervoermiddel in de huidige samenstelling. Men wilde wel eens een cardannetje uitwisselen....
 
Oh ja. Zelf ook nog een beetje Creatief met Rus gedaan:

Tank-scheurtje schoongemaakt (er zat nog een soortement van kauwgom/kneedbaar staal van een eerdere reparatie in de weg), doorgevloeid met soldeertin, be-epoxied en gelakt:
360.jpg

360.jpg

360.jpg

Als alle brandstof de tank verlaat via de carburatie en het blok (IPV slechts het merendeel er van) zou dat zomaar kunnen schelen in de brandstof-economie :P :)


Vers Rus-bandje gemonteerd op het achterwiel, (maar gisteren eerst de velg van binnen geschuurd en geschilderd). Het oude velglint mocht blijven:
1k0.jpg


cardan, achterbrug en -rem nagelopen, splines/spiebananen gesmeerd, wiellagers in het vet gezet en de hele handel weer gemonteerd....

Oh, en de verveloze plekjes in de bak voorzien van een beetje lak ter conservering 8-)

1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
super bedankt voor alle tips.

de afstandbussen waren al erg versleten.
In 1 wiel zat inderdaad een gloednieuwe bus, te zien aan de kleur en totale gebrek aan slijtage.
deze zit er in aan de cardan kant, dus zou je zeggen dat die juist de meeste afstand geeft.

je zou met die verschillende afstandbussen dus kunnen afvragen wat je dan aan je reservewiel hebt als de bussen achter de lagers zitten...

als de verschillende lengtes voor verschillende voertuigen zijn , dus bovenstaande reservewiel opmerking niet van toepassing is, staat het ook niet echt duidelijk in omschrijving van die 3 links.
Maar wel een erg handige site.

ik was zelf met deze bezig : Wheel - Spare parts - Dnepr MT10-36 - East Highway

ik weet iig wat ik kan gaan doen als ik echt veel tijd overheb als ik met pensioen ga :P

zo onduidelijk is het niet, per modelgroep heb je andere bussen gehad (vaak afhankelijk van de gebruikte remnaaf of wielsoort). Dat door de jaren heen er allerlei al dan niet bedoelde wisselingen hebben plaatsgevonden kan de motor niets aan, het spul past BIJNA modulair overal op nl. Denk je echt dat een moldavische agrarier gaat kijken of een wiel van een MB, MW of K750 was voor hij het monteert. Wel nee, die is allang blij dat hij weer kan rijden. Als eigenaar/monteur is het daarom goed zaak om even te begrijpen aan welke type je gaat sleutelen voor je allerlei foute onderdelen gaat monteren (en het weer een onbetrouwbaar resultaat wordt).

Alles onderdelen zijn goed leverbaar dus even uitzoeken wat je nu echt hebt en dan pas beginnen is de goede volgorde :)

Benno
 
Hallo Benno. gister en super leuke dag gehad bij julie zandhappersrit in baarle-nassau. ik was de bakenist bij vriend Herman in de bak :t .[ dit soort zandpaden zijn voor mijn eigen voxan zijspan niet haalbaar].
full
 
Laatst bewerkt:
natuurlijk wel, beetje doordouwen en met beleid gasgeven en je komt een heel eind maar ik zou het idd niet doen ermee. voor dit werk zijn de russen veel meer geschikt. we doen het niet voor niets geregeld :)nog eentje dan

y3mmhB4t3NZvjEQYXcAx1cLU-k1Y7DAVeNYVn1HWbAJRZVMeSPJ4kiOBURiD4tQKbYQj4Jkn3RjxyXX4bHIFyCupUL1CLifFxQqrCaubIriP0u3k5xjXXHHii0p1-YziRPK1BxcKMLzwZhQnLeyko-PfPuO3Uk7ItSHZXeqVo84lDM
 
Laatst bewerkt:
zandpaden / water = moder maar er waren ook klinkers :Y die lagen op het parkeerterein waar we tussen de middag gingen eten ;)
full
 
gezelig groepje van 13 zijspanen waar van er toch nog 11 het einde van de rit haalden. ;)
full
 
goed weer gehad gister. ook wel regen maar dat viel voornamelijk op de heen en terug reis. dat was niet erg . toen stonden de 4 zijspanen op het aanhagertje.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan