BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ooit had ik een oranje KS50 met waterkoeling, slechts een blauwe maandag, want ik begreep niets van dat ding. Of eigenlijk niets van tweetakt. Al mijn andere 'fietsies met hulpmotor' waren 4-takt Honda's. C50, CD50 en SS50. Met de toerenbegrenzer eraf, standaard 49 cc cilinder opgeboord naar 63 cc en een dikke 22 of 24 mm carburateur liep 'ie met mijn bescheiden gewicht toch net boven de 100 km/h. Moet er nu niet meer aan denken want zoals Ron ook al schrijft: schokbrekers waren er alleen voor het mooi en remmen deed je toch zo min mogelijk ..... so who needs 'em anyway...
 
Hooligans ..........

mijn KS50 had gewoon een standaard cylinder.
15mm. carburateur, omdat deze er net zo uit zag als de standaard 12mm.
Remmen waren super.
Topsnelheid 65 km/u.
Trappie - lopen. :)

Bij ons in het Zaansche was de jacht op de bromfietsen door de hermandad gewoon 24/7
En omdat ik mijn mooie Zündappie niet de schredder in wilde laten gaan vond ik dat genoeg.
Oot was indertijd ook meer een toerder dan een racer, en om nou ergens ver van huis de terugweg te aanvaarden per Ov. sterkte mijn geloof in rustig aan.

Regelmatig een rondje rijden met vrienden die meer durfden, maar dat was altijd stress omdat je toch wel die politieman tegen zou kunnen komen.

Een vriend had indertijd een mini-super liggen.
Toch even proberen, dus zuiger en cylinder overgezet en vol verwachting op pad.
Resultaat topsnelheid: 65 km/u en benzine verbruik verdubbeld.
Dus alles maar gauw weer terug. :)

Toch was niet alles koek en ei.
De buit van de Zaansche politie kwam uiteindelijk bij de Zaandamse brommerboer terecht; de frames ontdaan van hun plaatje en doordemidden gezaagd.
De brommerboer lastte e.e.a. weer aan elkaar en verkocht de brommers weer in het grijze circuit.
Op vakantie richting Luxemburg begon e.e.a. steeds zwaarder te sturen.
Uiteindelijk heb ik nog het Amstelstation gehaald, brommer in de fietsenstalling en ben met de trein naar huis gereden. :$
De brommer opgehaald en thuis bleek de lasnaad gescheurd te zijn en nog op ca 5cm. aan elkaar de bungelen. :o
De KS in onderdelen verkocht en overgestapt op een Yamaha RD50.
 
Hooligans ..........

Bij ons in het Zaansche was de jacht op de bromfietsen door de hermandad gewoon 24/7
Op een of andere manier leek dat bij ons niet het geval, wij - de Stichtse Honda gang }) - speculeerden natuurlijk over het gebrek aan kennis over die viertakten bij de lokale wouten, en daarom lieten ze ons maar links liggen.... maar we waren natuurlijk verder ook heel braaf... O-)
 
Gisteren de RT maar eens uit de winterslaap gehaald en een heerlijk stukje gereden.
Vandaag met dit mooie weer het stukje te rijden, fors groter gemaakt, het motorgevoel is weer helemaal terug zalig :]
 
Jeugdherinneringen met de Zundapp:
Zo ben ik in 1978 op een vrijdagmorgen, net vrij vanaf de MTS in Den Haag met mijn opgevoerde Zundapp op weg naar huis gereden en juist toen ik een paar klasgenoten inhaalde die op de fiets reden, passeerde ik een motorwout die langs de weg stond te wachten.

Ook nog even de claxon gebruikt om die klasgenoten gedag te zeggen :)
(Toen mocht je alleen een belletje hebben)
Als je dan met een vaartje van 80 toeterend langs komt, dan weet je dat je de klos bent.
Nog een poging gedaan om die motorwout op een verkeerd spoor te krijgen door bij een kruising op het laatste moment ineens rechts af te slaan.
Helaas had hij mij al weer snel in het vizier en kon die mij staande houden.
Hij vroeg toen nog: "Waarvoor stak je je hand niet uit ? "

Uiteindelijk werd de Zundapp in een opgeroepen busje geladen en afgevoerd.
Ik kon de laatste 7 km naar huis lopen.
2 weken later kon ik het restant ophalen in Den Haag (Trekvlietplein, vlak bij Hollands Spoor)
Helemaal kaal, ook tandwielen, natuurlijk, cilinder, zuiger, carburator, uitlaat.
Ook nog een boete van 100 gulden toe.

Toen was ik het brommertje rijden wel een beetje zat en gauw mijn motorrijbewijs gehaald.
Die konden ze tenminste niet leegplukken, alleen nog boete geven voor te snel rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Batavus: ik heb ook eens mijn Batavus bij de shredder mogen afleveren omdat de politie en de rechter het niet eens waren met de door mij uitgevoerde modificaties...

Roelof.
 
Nope, Ootje ging naar de MZS, op een Puch, u weet wel met zo'n hoog stuur.

Gewoon omdat de trein naar Amsterdam erg saai is.
Wel een grote toeter er op gebouwd (ik heb em nog steeds) koper, ca. 1 meter lang met een knijpbol er op, gekocht op het Waterlooplein in de pauze. :)
De Zaansche fietsers hebben er nu nog trauma's van.

Dat was in de periode tussen de Zündapp en de Yamaha. :)
 
Laatst bewerkt:
Ook de RD liep een keurige 65 km/u.
Ik had em net en mijn maatje Zündapprijder wilde wel een rondje op de RD.
Dus hij weg en ik wachten bij zijn huis.

Na een minuut of tien kwam hij terug ...... :)
achtervolgt door een politieauto. :/

De agenten hadden em met zeker 70 door het dorp zien rijden.
Dus ik heb de agent het sleuteltje aangeboden en hij mocht de RD houden als hij de 70 zou redden.
Uiteindelijk na wat heen- en weer gepraat geloofden ze ons en gingen weer op pad.

Was wel een beetje spannend ..... :X




Batavus: ik heb ook eens mijn Batavus bij de shredder mogen afleveren omdat de politie en de rechter het niet eens waren met de door mij uitgevoerde modificaties...

Roelof.

Dat vraagt om een plaatje .....
 
Ik had een Batavus Husky, nooit meer gezien of van gehoord...en geen foto´s. Zo gauw dat kon bij de plietsie een vergunning gehaald en reed ik op mijn 200 cc tweetakt Maico naar school en omstreken. Daarna een DKW 350 tweetakt (met spijker in de koplamp) en toen een FN uit 1936 met een 450 (denk ik) 1 cylinder zijklep motor. Dat klonk heel mooi als je bij het stoplicht optrok in een nauwe winkelstraat....en toen ging ik naar Canada voor het gevleugelde werk en ook wat zwaardere motoren.
 
Laatst bewerkt:
Vakantie .....

Mw.Ootje, wel in beeld, maar nog niet aan de haak geslagen, ging met twee vriendinnen fietsen naar Frankrijk.
Zündapp maatje (Henk) en ik vonden dat dat gecontroleerd moest worden, dus wij ook richting het zuiden op de Zündapps.
Oot had niks voorbereid, gewoon gaan en Henk was super voorbereid.

Op weg naar Luxemburg kwamen we het pittoreske Coo tegen alwaar een waterval moest zijn. Dus Coo rechtsaf en geen waterval te zien. :?
Weer terug over de brug en ja hoor de cascades waren toch over de brug, dus weer terug.
Pas de derde keer ontdekten we dat de rivier aan de ene kant veel hoger was als aan de andere. :$
Dus brommers op slot en even de waterval bekijken.

Terug gekomen op de brommer gestapt en verder richting Luxemburg.
Opeens Henk weg ......
Hij was omgekeerd en terug gereden naar de parkeerplaats en druk in de zoek modus.
Hij was de sleutel van zijn tankdop verloren.......

Maar hij was toch super voorbereid :?
Zo had hij van alle sleutels een reserve mee, behalve van de tankdop en ja welke raak je dan kwijt ...... :X

Gelukkig bleek op de camping dat zijn dop bestond uit twee delen die ten opzichte van elkaar konden draaien, geborgd door het slot.
Een flinke ruk scheidde de twee delen, slot eruit en Henk kon weer tanken. :)

Op de camping aan de Sure in Bourscheid onze tentjes neergezet.
De camping heeft een weg door de rivier heen, beetje glad door de algen en het wier.
Leuk om doorheen te rijden. :)
Tsja, maar dat moet je niet doen als er van de andere kant een auto het zelfde ging doen. Door de flinke golf, het smalle rijdeel en de genoemde glibberigheid lag Henk languit in de Sure.
Gelukkig bleef de Zündapp wel boven water.
 
Die van mij had handschakeling .... :)

Mijn eerste was een Solex.
En toen de achteras gebroken was heb ik em weggegeven |(
 
Laatst bewerkt:
We waren met een groepje die dag een toertje over de o.a. de Posbank aan het maken geweest.
Net als nu, maar dan ipv diverse oude knarren met verbrande koppen op een RT, gewoon nog jonge gasten met een snorretje, op de brommeRTs... ;)

Tsja dan denk ik aan het onderschrift van brikker-maatje Nitromax:

In every old man is a jong man who wonders what the fuck happened ..... :/
 
Mijn uitlaatbochten zijn gewoon RVS. Nu beetje goudkleurig geworden. Ben tevreden over de Antox. Zeker als je zag hoe het was.

Hoeveel kilometer rijden jullie met de banden?.
 
Hoeveel kilometer rijden jullie met de banden?.
'Roof' denkt van laat ik het onderwerp maar weer naar RT's brengen
Ik rijd 8 tot 10.000 km met mijn banden, maar op heel verschillende motoren en ook diagonaal en radiaal. Op de Triumph is de voorband het eerst op (haalt misschien de 8000 nog) en dat is ook nieuw.
 
Tsja dan denk ik aan het onderschrift van brikker-maatje Nitromax:

In every old man is a jong man who wonders what the fuck happened ..... :/

Helemaal waar. Zoonlief is met 2 andere maten naar een appartement gaan kijken in Utrecht, gaan ze met zijn 3-en "op kamers". Ben ik nog geen 48 en toch al "Weekend Pappa" straks.... Niet eens hoeven scheiden om weekend pappa te worden . . .

WTF happened? Ik zie me nog naast Karin staan terwijl zij de weeën aan het weg puffen was....
 
BMWroof vraagt naar rubbergum gewoontes van anderen...:
Mijn uitlaatbochten zijn gewoon RVS. Nu beetje goudkleurig geworden. Ben tevreden over de Antox. Zeker als je zag hoe het was.

Hoeveel kilometer rijden jullie met de banden?.

R1150RS Michelin Pilot Road 2: 20.000 km
R1150RS Michelin Pilot Road 3: 20.000 km
R1200RT Battlax BT023: 16.000 km
R1200RT Michelin Pilot Road 4: 16.000 km

R1200RT Dunlop Roadsmart 3: tot nog toe 5.000 km, lijken nog wel 10k verder te kunnen.
R1200RS Dunlop Roadsmart 3: idem.
 
Gister met de ST naar Kenny en Niels voor de kleine beurt, die viel lekker mee, €182,-

Nu met de RT, helaas (51.000 km) remschijven voor onder de 4 mm, blokjes versleten. Dus dit beurtje wordt klein tikje duurder.

Ving op dat Kenny de ratel aan de wilgen hangt en dat er vers bloed in de toko komt. Als die net zo goed is als Niels, dan is er niets aan de hand. Niels heeft bij de "0" beurt in 2014 van mijn RT de motor zo super netjes afgesteld (stond toen 13.5k op de teller) dat ie daarmee mij wel had overtuigd van zijn vakmanschap. Overigens heeft hij een jaar daarna ook de "0" beurt van de ST van Karin gedaan, zelfde verhaal. Die loopt echt super smeuïg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan