R1 kenners gezocht

PatrickGSX

MF veteraan
17 mrt 2013
1.052
2
Lunteren
Ik heb hier een R1 uit 2007 staan.

Beetje achterstallig onderhoud, bougies olie en filter vervangen, ik laat hem even warm draaien, en bij 90 graden kan ik ineens geen gas meer geven. Fout code 59, Diagnose gedaan en TPS fout.

Vanmorgen de fouten gewist, gestart, en liep weer. Vanavond weer starten en bij 90 graden weer dezelfde fout terug, alles losgehaald gekeken of er niet los was gekomen of vervuilde stekkers.

in het diagnose menu:

13 Throttle position sensor (valves) reageert niet
1 Throttle position sensor (valves) reageert niet

Voor de rest staan de gegevens wel in de juiste waarden van de gas stand.

Later weer alles gedelete, gestart, lampje uit en deed het weer maar boven 5000 toeren kwam deze weer terug. stationair loopt de motor goed, maar kan als het de storing er in komt en geen gas meer geven.

Wie weet wat dit nou kan zijn?

Tevens komt ik tussen het luchtfilterhuis en de spanningsregelaar een tussen schot tegen met een sensor met soort vacuum slangetje eraan. iemand enig waar deze moet?

alvast bedankt.
 
Hoi Patrick,

Gelukt met de laarzen te verkopen zag ik ;) :t

ik zie drie keer het woord TPS in je verhaal staan, heb je die doorgemeten ?

prijzig kreng, 200 euro...

De laarzen zijn er nog, ook geen haast mee eigenlijk.

TPS sensor denk ik ook, alleen vreemd dat de storing erin komt bij warm worden, soms gelijk bij starten en soms pas bij een keer gas geven.

200.. ik koop gewoon een compleet gasklephuis voor 100 haha.

Kan je de sensor doormeten?
 
ah ok, de advertentie was weg vandaar.

tja electra kan best gekke dingen doen ik dacht dat die van mij ok was maar na vervanging liep hij weer goed.

volgens het wphb wel maar omdat het onregelmatig is, ik heb wel eens een relais opengemaakt, daar kwam gewoon water uitlopen, tja dan krijg je wel storing.
 
Ik ken de R1 niet, maar die TPS is toch gewoon een variabele weerstand? Daar kan je toch eenvoudig van meten wat het verloop is tussen dicht en open? Als daar haperingen in zitten weet je dat er vuil of corrosie in zit. In het andere geval zitten er verschillende sleper banen in, dan moet je dus met enige creativiteit en fantasie ook in kunnen schatten of daar een gebroken baan in zit.
 
Zo te zien wel. Een om de stand van de gaskleppen te meten en een voor de stand van de secundaire gaskleppen. Als je voor beide sensoren 'ineens' een foutcode krijgt gok ik dat iemand de stekkers heeft omgewisseld (mits dat fysiek kan). Zo niet, even meten. In het WPHB staat welke code voor welke sensor is.


Klopt er zijn er 2, de TPS Cable is goed, het is dus de kant van de Valves, oftewel degene aan de rechtse kant buiten, daar zit de fout dan in motor draait staionair, kleppen worden niet meer bediend. ook al geef ik gas!
 
Klopt er zijn er 2, de TPS Cable is goed, het is dus de kant van de Valves, oftewel degene aan de rechtse kant buiten, daar zit de fout dan in motor draait staionair, kleppen worden niet meer bediend. ook al geef ik gas!

Ik denk dat je met TPS Cable de primaire TPS bedoelt? Ik zie in de OP twee foutcodes staan mbt een TPS. Ik heb het WPHB niet en mijn glazen bol is stuk, maar ik ga er voor het gemak van uit dat beide TPS'en een storing geven.

Hoe weet je dat die (edit: de secundaire TPS) goed is?

Volgens de exploded view zitten ze beide aan dezelfde kant.

Dat de ECU niets doet met de secundaire gaskleppen als ie niet kan zien hoe ze staan, klopt. Tot zo ver niks raars dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met TPS Cable de primaire TPS bedoelt? Ik zie in de OP twee foutcodes staan mbt een TPS. Ik heb het WPHB niet en mijn glazen bol is stuk, maar ik ga er voor het gemak van uit dat beide TPS'en een storing geven.

Hoe weet je dat die (edit: de secundaire TPS) goed is?

Volgens de exploded view zitten ze beide aan dezelfde kant.

Dat de ECU niets doet met de secundaire gaskleppen als ie niet kan zien hoe ze staan, klopt. Tot zo ver niks raars dus.


Dat zou zo maar kunnen, via Diagnose menu, kan je zien dat de kant van de kabel (links wel gevonden word en de kant van de kleppen(rechts)(af en toe) niet.

(weet iemand trouwens deze gegevens waar die man op kijkt in dit filmpje te vinden?
)
 
Terug
Bovenaan Onderaan