De XS'en van Haga-San

Even een kleine, doch niet geheel onbelangrijke update :P

De 750F loopt!

Zie hier het bewijs..

Hier ging nog wel wat sleutelwerk aan vooraf natuurlijk waaronder toch nog even revisiesetjes in de carburateurs omdat de pakkingen lekten en er hier en daar verkeerde sproeiers in zaten. Nieuwe bougies, kabels en doppen, de ontsteking afgesteld met een stroboscooplamp, de carburateurs synchroon gesteld met de Carbtune e.d.
Maar het ding loopt wonderbaarlijk mooi! Even een klein rondje door de straat, na even opgewarmd te zijn. Ik moet zeggen, Mk2 carbs en electronische onsteking doen zo'n ding wel goed. Het loopt beter dan een 2D..

Nu verder met afmonteren en nog even de achterremklauw reviseren. Maar het lijkt erop dat 1 maart, einde winterstop, deze fiets wel klaar is voor een ritje :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die Moto 73 hier liggen als iemand scans wil van t artikel even een pb sturen ...

Ik zou liever de XS750 hebben dan die nieuwe ! top zoals ie eruit ziet.
 
Ik heb die Moto 73 hier liggen als iemand scans wil van t artikel even een pb sturen ...

Ik zou liever de XS750 hebben dan die nieuwe ! top zoals ie eruit ziet.

Haha, tja, helaas is de marktwaarde van mijn oude 750 nog niet in de buurt van de nieuwe :P
 
Hier nog enkele foto's van het opbouwen van de 750F.

Cilinderkop, kleppen weer gemonteerd en 'lektest' met benzine op de kleppen; alles blijft mooi droog!

full
 
Ondertussen ook de grijze strips langs het zadel rood gemaakt. Ik heb de originele kleur na laten maken in een spuitbus. En dat is uitstekend gelukt!
full
 
En ergens tussendoor ook nog de handgreep voor het opbokken geplaatst, want deze ontbrak. En die is toch wel erg handig..

full


Verder nog een hoop kleine zaken zoals een claxon gemonteerd, die ontbrak ook (wel handig als je zo wat losse spullen hebt liggen :P ), de transmissie-olie uit de haakse overbrenging en de cardan ververst, gereviseerde remklauwen geplaatst met stalen remleidingen, nieuwe olie en filter er op, nieuw luchtfilter, nieuwe gaskabel etc..

Komende klusjes zijn het reviseren van de achter-remklauw en het netjes afmonteren van de benzineleidingen etc.
 
Laatst bewerkt:
De XS750F ziet er fantastisch uit! Complimenten!Ik lees en geniet mee.
Altijd leuk te horen van een 'meelezer'! thanks..

Ondertussen gisteren de achterremklauw gereviseerd en nu bezig met de remcilinder achter. Ook even schoonmaken en een nieuwe staalomvlochten leiding op plaatsen.
 
Even een kleine foto-loze update; de XS750 "F" ( de rode) heeft vandaag zijn vuurdoop gehad! Ik heb er 31km mee gereden.
Winterstop voorbij dus ik dacht, gaan met die rode banaan!

De eerste km's gingen met wat ge-bok en inhouden, maar al naar gelang het beestje wakker werd, ging hij beter lopen.
De enorme 24 liter tank vol gegooid (euro 98, mag wat kosten!)
Ik heb mensen ooit horen 'klagen' over het formaat en gewicht daarvan (vol) maar eerlijk gezegd vond ik het prima.

Maar belangrijker; de motor loopt gewoon goed! *D
Keurig stationair, eenmaal warm het toerental goed afgesteld (11-1200 tpm, ik hou niet van te langzaam lopend). Trekt mooi door het toerengebied heen... en volgas/in toeren blért ie alsof het een echte racer is..
Groot verschil met mijn oudere "2D" (met contactpunten en andere carbs). Deze heeft echt een "eindschot", dat heeft de 2D niet.
Die is sterk onderin. Maar deze niet minder.. maar loopt ook nog eens als een raket tot 9000 tpm.

Eenmaal thuis de bougies nagekeken.. goed van kleur, misschien nog een tikje arm. Maar het is ook nog vrij koud (warm weer = motor gaat rijker lopen :P )
Dus... ik heb hem met een glimlach weer binnen gezet, tevreden, en niets aan veranderd verder..
Zal niet zeggen dat ie al 'perfect' is, maar eerst eens wat meer km's mee maken, leren kennen, de motor los laten komen en dan de details.

Voor het niet-motorische deel, de motor rijdt en rolt ook prima.. alleen de voorvork dempt niet erg, vrij stugge veren maar misschien weinig of erg dunne olie. Later nog eens naar kijken..

Testrit geslaagd! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit! Mooi dat ie goed loopt. Die 24 liter tank is best wel fijn weet ik nog van mijn 850.
Gelukkig zit op mijn XL600LM ook een wat grotere tank 28 liter meen ik zelfs. Vandaag ook een fijne uitgebreide rit mee gemaakt.
 
Trekt mooi door het toerengebied heen... en volgas/in toeren blért ie alsof het een echte racer is..
Groot verschil met mijn oudere "2D" (met contactpunten en andere carbs). Deze heeft echt een "eindschot", dat heeft de 2D niet.
Die is sterk onderin. Maar deze niet minder.. maar loopt ook nog eens als een raket tot 9000 tpm.
*O*

En da's nou precies de reden waarom ik mijn F nooit weggedaan heb. Boven de 6000 toeren draait ie als een 6-cilinder. :)
 
Afgelopen weekend weer even getest en gesleuteld.
Een nieuw ritje leerde dat de motor warm met de choke erop eigenlijk net zo goed liep als zonder, en dat de bougies nog wat witjes waren. Dus begonnen met een grotere hoofdsproeier, 145 ipv 130.
Dat ging prima, alleen het middengebied was nog steeds te arm. Bovenin wel goed.
Dus nu de naaldjes nog een standje omhoog gezet, maar dat heb ik daarna niet meer kunnen testen.

Ander klusje is nog even de voorvork nakijken; er zitten zwaardere (hardere) veren in maar ik heb het idee dat de olie daar niet echt op is afgestemd.

Verder heerlijk ge- :] want hij loopt en rijdt echt uitstekend! *D
 
Hier weer eens wat melden :P

Allereerst, de 750F loopt lekker, paar keer mee gereden inmiddels. Naalden van de carbs in andere standen geprobeerd, maar was geen verbetering. Bokt heel even als ie koud is, maar na 3 minuutjes niet meer.

De 750 2D heb ik nog niet mee gereden, maar wel voorzien van een setje opgepoetste KONI's:

full


Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.. hiermee staat hij achter ook ietsje hoger dan origineel.
Bijkomend voordeel is dat ie hiermee veel makkelijker op de middenbok gaat :+
 
Laatst bewerkt:
En.. verder met de XS850 uiteraard.

Na het laten spuiten van het blok alles weer opbouwklaar gemaakt, alles wat afgeblind was er weer uit gehaald enz.

Dan weer aan de opbouw! Met een 'maagdelijk'leeg ondercarter:

full
 
Met de handleiding ooit in een ver verleden door TripleXS geschreven op de laptop bij de hand, werkplaatshandboek en een Parts list, spiekt makkelijk, aan de opbouw; eerst de schakelwals er in..

full
 
Laatst bewerkt:
En de 2e as, de schakelas, de schakelvorken enz..

Ging iets minder snel dan het typen hier, maar alles ging toch vrij vlotjes.

full


Nu even wachten op de opnieuw verzinkte bouten (zijn inmiddels klaar, morgen ophalen), enkele nieuwe keerringen, en een bestelling bij CMSnl (boutjes, rubbertjes etc) en dan weer verder met het onderblok..!
 
Laatst bewerkt:
Wat nog wel het vermelden waard is, is dat dit blok in 1994 na een ongeluk opnieuw is opgebouwd. Vraag me niet waarom ze de moeite hebben genomen, maar er is een nieuw carter gebruikt, een nieuw cilinderblok met nieuwe zuigers en een nieuwe cilinderkop.
De krukaslagers zijn vervangen, en nog zo goed als nieuw. Er is daarna dus niet heel veel meer mee gereden.

Door dit nieuw opgbouwd zijn ga ik niet al die nog-erg-goede spullen weer vervangen. Ik beperk me tot alles wat lelijk is, rubbers, keerringen en hier en daar wat nodig is. En een cilinderkop revisie dus, die al gedaan is.

De motor had 78,000km gelopen. De versnellingsbak is niet vervangen oid en dat zie je wel aan de lagers. De tandwielen zelf zijn nog prima maar de lagers zijn niet 'zo goed als nieuw' meer.
Ik heb van een donor-blok, ook een XS850 (vast gelopen big end), de gehele versnellingsbak (het inwendige) overgezet. Deze zag er wel 'zo goed als nieuw' uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan