HBM Low noise werkplaats compressors, ervaringen?

Harold999

MF'er
23 okt 2010
124
0
Op zoek naar een betaalbare stille compressor die veel lucht levert kwam ik de Low Noise lijn
van HBM tegen. De specs klinken echter te goed om waar te zijn dus ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat is te goed om waar te zijn? Nou, bijv. een compressor die volgens de specs slechts 53-60db produceert bij een netto luchtopbrengst van 330L/m met een 2x750watt 4 cilindermotor, voor 449,- euro.

Een 4 cilinder, wist niet dat ze bestonden. De luchtopbrengst is ook bijzonder hoog voor het wattage. En een modelletje duurder heeft zelfs 6 cilinders.

Kennen jullie deze bijzondere reeks?

Zie onderaan de pagina: HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines
 
Ik vind het allemaal nogal veel schelen, 53, 68 of 75 dB.

Ach ja, ze zijn wel echt stil maar ik zou hem niet in de huiskamer zetten nee.

Het is niet anders dan luchtverbruik van luchtgereedschap: Iedereen overdrijft zo hard dat de gegevens inmiddels niet eens mer als indicatie gebruikt kunnen worden.

En slagkracht van slag gereedschap: Vorige week nog een 800Nm SP tools slagmoersleutel een 1200Nm Sonic sleutel zien verslaan.. :?

Wordt steeds moeilijker vergelijken als consumenten maar blind het ding met de beste specificaties blijven kopen ;)
 
Ik heb bij mij de volgende oplossing..
Mijn compressor gewoon BUITEN de werkplaats gezet, enn een leiding onder de grond door naar binnen


Da's de beste oplossing, maar vocht gooit vaak roet in het eten.

Alleen denk ik dat m'n buren er niet zo blij van worden.
Met dat idee heb ik dus maar een kist getimmerd. Geen idee hoeveel Db het ding nu maakt, maar hij is verrekte stil.
 
Laatst bewerkt:
Condens gaat nog wel, maar vrieskou + condens is wel echt een probleem. Herinner mij een bedrijf hier uit de buurt, die waren zo blij met hun buitenkotje (soort hondenhok) met daarin een 500 liter compressor. Lekker stil! Riepen ze nog.

Belde ze januari op, of ik even wilde kijken (ook al hadden ze de machine niet bij mij gekocht). De avond ervoor hard gewerkt, en die ochtend startte de machine niet meer. Onder aan de streep: Drukvoeler kapot, 2 kleppen kapot, 1 zuiger te barsten (gooi maar een ijspegel via je bougiegat naar binnen en dan starten, zelfde effect).
 
Buiten de werkplaats is niet automatisch BUITEN, maar in een ander compartiment, en de leiding ligt onder de vorstgrens en is RVS
Netjes.

Ik doelde ook niet echt op vorst, maar op het feit dat de beste plek voor vochtafscheider het laagste punt zou zijn.

Doe je dat dan voordat de leiding omlaag gaat de grond in, of er na. Of beide?
 
HOI OMA!! Even het topic kicken,

Ik zoek een eerste/nieuwe low-noise compressor (dit ivm buren/schuur etc).
Gebruik, in het begin banden pompen, schoonblazen, later misschien ook klein luchtgereedschap (tolletje/schuren/slijpen, en wellicht een luchtsleutel).


Nu kom ik op een tweetal soorten uit, beiden bij HBM te halen:
1) De HBM Low noise 30 liter tank, 1PK, 2 cilinder met slechts 85 liter netto opbrengst
2) De Michelin low noise 50 liter tank, 3PK, 2 cilinder met 215 liter netto opbrengst


Beiden zijn olieloze (daar ben ik wat huiverig voor ivm duurzaamheid), maar wel stille modellen.
Ook zijn beiden 2 cilinders.


> Wie kan hier wat nuttigs over zetten?


Nlw9RFs.jpg
 
het zou het mooiste zijn om ze beiden te horen draaien.

de 'opgegeven' opbrengst van de rechter is wel veel hoger, dan komt ook de keus (als die dus wat meer lawaai maakt) wat jij of je buren hinderlijker vinden af en toe een beetje kabaal of een bijna continue geluid wat iets zachter is.
een remontluchter en een luchtleutel vragen beiden aardig wat lucht hoor, ook gewoon blzen met max druk gaat het nog best hard.

zorg ook voor goede randapparatuur die niet lekt.

nog een stukje (bekende) info : Compressoren
 
Ah, bedankt LePensZeur!

Beide DB(A) ratings vind ik zeer stil! 55/68DB. De meeste normale compressoren zitten rond de 94/97DB, en dat wil ik echt niet.

Maar voor 3 tientjes meer 20 liter erbij en meer dan dubbele luchtopbrengst, lijkt de keuze me vrij simpel: de Michelin.

Ik maak me alleen wat zorgen om de hitte ontwikkeling, omdat het een olieloze compressor is, terwijl mij (o.a. via dit forum) geleerd is dat olieloze relatief snel stuk gaan.
 
Ze maken ongeveer even veel geluid, maar de Michelin maakt een irritanter (feller, hoger) geluid. De linker machine zit in het echt op 67dB, maar Buitelaar maakt er vanaf het begin af aan een sport van om te rommelen met de specificaties van hun huismerk "low noise" machines. Gelukkig zijn ze nu wel eindelijk zo ver dat ze niet meer roepen dat die stille motorblokjes 200 L/m netto doen (dus de grote driedubbele broer zou dan 600 L/m netto pompen, dat is in het echt... Iets minder dan de helft).

Het motorblokje dat op de Michelin zit is wel echt Italiaans (wauw, Mike), maar de fabrikant van die motortjes zet ze zelf alleen op mini compressoren tot +/- 12 liter, dat zegt iets over de veiligheid die ze inbouwen wat betreft de inschakelduur. De best verkochte machine met dat motortje heeft een 6 liter keteltje en is draagbaar. Door dat kleine keteltje knalt hij van leeg naar vol binnen de minuut en dus wordt hij niet heet. Hoe groter de ketel, hoe groter het risico dat hij warm wordt en daar zijn olie-vrije machines gevoeliger voor dan olie gesmeerde.

Hoe warm hij wordt en hoe lang hij mee gaat, is 99% in handen van de gebruiker...
 
Mechanism, welke van de 2 zou jij kiezen (als je zou moeten kiezen) en om welke (hoofd)reden?

EDIT: ze zetten een 3pk compressor op een 6liter tank?
Ik zie bij HBM alleen een 1,5PK compressor motor:
Michelin 6 Liter Compressor

Als ik uit de twee moest kiezen ging ik voor de HBM versie omdat die op gehoor wel echt stiller is. Maar ik weet niet hoe goed je met je buren op kan schieten natuurlijk ;)

Houdt er rekening mee dat luchtgereedschap op zich ook een rot herrie maakt. Dus stille compressor + kwartier stoeien met een blaaspistool maakt evengoed herrie.
 
Update: de Michelin was zekerrrrr geen 68db, gewoon 90+ dB.

Dus vandaag de HBM 30 liter Low Noise gekocht.

Net even de boel aangesloten, maar nu hoor ik duidelijk dat er zooi/gruis in de tank zit (lijkt wel een handje zand).

Dit lijkt mij niet normaal??
Compressor maar even niet gebruiken?? Dit kan toch meekomen in slang/gereedschap?


Ik kan HBM nu niet bereiken natuurlijk, maar wilde morgen wel even m'n bandjes op druk zetten.
 
Thanks, maar daar stond helemaal niks over vermeld.

Zal ik de tank morgen maar even opendraaien (zonder druk), en legen?? Of even geduld hebben en maandag mailen/contacten?


Dat zal hoogstwarschijnlijk gewoon troep zijn van het fabricageproces/lassen, en andere woorden is het gewoon roest.
Ik heb er ook al verschillende gehad, en al die ketels zitten vol met troep.


Verf haalt niks uit want dat laat los op den duur. RVS tank is te duur maar vettigheid zal wel blijven plakken.
Voor het mooie zou een nieuwe stalen ketel eerst een keer gevuld moeten worden met lekkere dikke olie, zodat ie mooi vet is aan de binnenkant. Dan een maand uit laten lekken en in gebruik nemen. Maar ja, dan heb je vette lucht, dus dat is weer geen optie.

Ik heb ook nog een 25liter Ferm compressortje staan van 25jaar oud, en dat kreng zit inmiddels zo vol roest dat het aftapkraantje er gewoon uitgedraaid moet worden om het gaatje open te prikken. Ding verstopt zichzelf gewoon van de roest.
 
Thanks, maar daar stond helemaal niks over vermeld.

Zal ik de tank morgen maar even opendraaien (zonder druk), en legen?? Of even geduld hebben en maandag mailen/contacten?

Aftap nippel (indien mogelijk) helemaal verwijderen. Machine inschakelen. De overdruk duwt eventueel kleingrut via de aftap naar buiten. Grote kans dat het een klein restje straalrit of spaanders van het tappen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ah ok, lijkt me handig inderdaad.

Ik heb inmiddels een duidelijk, vriendelijk en behulpzaam antwoord van HBM:

"Geachte

Ten eerste hartelijk dank voor uw reactie via onze e-mail.

Bedankt voor uw tip. We zullen dit aanpassen.
Dit zand komt in de tank door het maakproces.
Dit kan geen kwaad en dit zal na verloop van tijd uit de compressor lopen door het aftapkraantje.

Ik hoop u hiermee voorlopig voldoende geïnformeerd te hebben,
indien dit niet het geval of mocht u nog vragen en of opmerkingen
hebben naar aanleiding van deze e-mail en of onze website
dan hoor ik deze graag van u. "
 
Ah ok, lijkt me handig inderdaad.

Ik heb inmiddels een duidelijk, vriendelijk en behulpzaam antwoord van HBM:

"Geachte

Ten eerste hartelijk dank voor uw reactie via onze e-mail.

Bedankt voor uw tip. We zullen dit aanpassen.
Dit zand komt in de tank door het maakproces.
Dit kan geen kwaad en dit zal na verloop van tijd uit de compressor lopen door het aftapkraantje.

Ik hoop u hiermee voorlopig voldoende geïnformeerd te hebben,
indien dit niet het geval of mocht u nog vragen en of opmerkingen
hebben naar aanleiding van deze e-mail en of onze website
dan hoor ik deze graag van u. "

Alleen niet gek opkijken dat het aftapkraantje gaat weigeren door dat zand :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan