XS650 Scrambler

Bas Tussengas

MF veteraan
23 sep 2005
1.246
531
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit eerder echt iets bij gehouden online, dus ik weet nog niet hoe het gaat bevallen ;)

Het is begonnen met een XS650 Heritage Special, die er eigenlijk heel goed uit zag.
Het blok mist natuurlijk wat verf hier en daar en achterstallig onderhoud.

Maar het geheel rijdt, stuurt (hetzij wobbly) en start super.
Het doel is om er een stoere, wat hogere fiets van te maken in een scrambler/tracker achtige stijl.
Hier komen natuurlijk gewoon onderhoud en verbeteringen ook aan te pas, dus voor goeie tips sta ik altijd open!

Even een lijstje met dingen die ik aan wil pakken.

Motorisch:
-Kleppen stellen
-Kop checken (hopelijk niet los)
-Koppelingsplaten vervangen
-2-1 Heiden systeem
-Mooi grote luchtfilters
-Carburateurs schoonmaken en netjes afstellen

Mechanisch:
-Hogere schokbrekers YSS
-Voorvork stugger maken/reviceren?
-Remmen achter checken/afstellen (blijft iets hangen)
-Nieuwe rempomp (RVS Remleiding?)

Optisch:
-Geen voorspatbord, brace maken
-Ongebruikte steuntjes weghalen
-Frame openwerken en verstevigen
-Ander zadel ontwerpen
-Motorblok opnieuw spuiten
-Carterkappen polijsten/borstelen/graveren
-Frame loop achter veranderen
-Tellers houden/oplossing
-Contactslot houden/oplossing

Electrisch:
Hele kleine accu om met kickstarter te kunnen starten. Geen knipperlichten, electrische ontsteking blijft erop zitten.

Veel plezier met lezen en meedenken :)
full
 
Laatst bewerkt:
Weet niet waar jij allemaal wil gaan rijden, maar knippers geven op bepaalde locaties wel heel veel informatie aan koekblikrijders...

En natuurlijk succes met het sleutel- en denkwerk.
 
Leuk project. Ik ben benieuwd welke kant je op gaat, scrambler of tracker. Mijn 650 frame is ook verstevigd. Als je tips wilt kan ik je wel verder helpen.

full
 
Ja erg leuk ding vind ik dat, erg mooi gemaakt! Michel van Rossen toch?
Zie ik nu goed dat jij helemaal geen versteviging tussen de voorpoten hebt? :?

Momenteel ben ik bezig met de foto's uploaden (ZIP bestand in de documentenlijst), op zich ben ik aardig opgeschoten in 4 maanden.
Al het staalwerk is in ieder geval gehecht, sommige punten al afgelast.
 
Laatst bewerkt:
leuk project, succes! Van die XSen kun je echt leuke dingen maken!

als je tzt van de rugleuning af moet, heb ik wel interesse. :) Althans, vooral mijn bijrijdster. :+
 
Bedankt. Idd geen brace. Zat er eerder wel op maar vond ik te lelijk voor wat het opleverde. De pijpjes die door moeten gaan voor achterbrug is voor mij het zwakste punt op rijwielgedeelte. Braceloze (progressieve) voorvork is wel mee te leven.
 
Laatst bewerkt:
leuk project, succes! Van die XSen kun je echt leuke dingen maken!

als je tzt van de rugleuning af moet, heb ik wel interesse. :) Althans, vooral mijn bijrijdster. :+

Rugleuning is al verkocht ;)

Andere dempers?

2-1 set van der Heiden heeft er al op gezeten, zijn demper ga ik nog iets aanpassen.

En Nicolaas, wat heb jij aan de achterbrug gedaan dan?
Ook hier heb ik een brace gemaakt.
Voor de voorvork heb ik cartridges gekocht, aangezien ik de originele look wel wil behouden.
 
Het lukt me helaas niet om het .zip foldertje te uploaden in de documenten lijst hier...
Een klein aantal heb ik even los van elkaar ge-upload, maar weet iemand wat ik verkeerd doe?
Het lijkt goed te gaan, maar wanneer hij klaar is, zijn ze niet in de documenten te vinden?
full

full

full
 
Hier nog wat foto's van het "bolle kruis" die ik in het frame heb gemaakt, de voorvork brace en de cartridge die in de voorvork gemonteerd gaat worden.
full

full

full

full
 
Heel nice!
De mijne gaat wel meer naar Old school off the road/scrambler dan naar Tracker ;)

Ik ben Hydrauliek monteur geweest, tijd geleden MTS gedaan, veel brommers/motoren gehad en handig met staal. Moet goedkomen!
 
Laatst bewerkt:
Schiet al lekker op :t
Ga je nog een mooie andere tank monteren? Of hou je de originele aan?

Het schiet op omdat ik de laatste 4 maanden al bezig ben, maar nu de foto's pas plaats _O-

Originele tank blijft erop inderdaad! Ik vind het helemaal geen lelijke tank, tankdop beetje eigenwijs uit het midden. Tevreden mee :)
 
Hierbij nog wat foto's van gefabriceerde delen.
De RVS zadelpan, aluminium skid plate en het begin van de nieuwe kabelboom.
Nu nog met oude kabels, om te kijken of het gaat werken zoals ik wil ;)
Hier zijn ook de mooie grote luchtfilters te zien :9~

En wat wordt weggegooid:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan