De Yamaha T-Max 500 !!

laat ze in hun wijsheid Theemaks ..wij weten beter !!!


Vandaag dagje motorbeurs geweest. Sta ik bij twee mooie Maxen te kijken, 1 van bj. 2002 en 1ban bj. 2009 allebei puntgaaf en mooi zwart van kleur..............................lopen er drie oudjes voor bij en zegt er 1 van tegen de andere.............."kijk dan, dat geloof je toch niet.....dat ze dit toelaten op de MOTORbeurs.....twee scootertjes......dit zou echt niet mogen en zou verboden moeten" 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
Zeg ik tegen die man.........ja dat je dat zegt.....zou verboden moeten. De oude baas snapte mij niet. IK BEN MAAR SNEL DOORGELOPEN VOORDAT IK ZE NOG LELIJKE DINGEN ZOU GAAN ZEGGEN.
Verder wel leuk gehad en niet mijn dag door laten verpesten natuurlijk. Wij weten wel beter!,

Groeten
Theemaks
 
Bij het openen van mijn zadel ben ik vaak te laat en zit hij nog steeds op slot.
Ik heb eens gelezen dat er een één of andere veer op gemonteerd kan worden.
Wie kan mij vertellen hoe dit zit?
 
Je kan dit gemakkelijk zelf maken.

Nodig :
Veertje uit rvs van ongeveer 1cm doorsnede en 3cm hoog.
Rondel rvs iets groter dan 1cm of gelijk.
Schroefjes rvs voor in plastiek.

Schuif rondel in het veertje onderaan bij de laatste spiraal, schroef het nu vast op de plaats of in de buurt zoals in het filmpje.
 
Toch ook nog maar eens wat posten, gewoon, voor wat leesplezier,

Al heel wat jaartjes actief met de motort: als kind in de cross en op latere leeftijd op SM's. Ik heb al heel wat motorfietsen gebouwd en versleten maar had nog nooit een motorscooter gehad...

Motorscooters waren namelijk voor heauxmeaux en ik wilde er nog niet d00d op gevonden worden...:)

Maar toen een goede vriend van mij een jaartje geleden een paar maandjes naar Thailand op vakantie ging en hij mij vroeg of ik op zijn Majesty 400 wilde passen, zei ik: nou, zet hem maar neer, dan pas ik er wel op.

Ik lachen en gek doen natuurlijk, wijzen naar dat ding en alles belachelijk maken wat er maar belachelijk te maken was. Iedereen uitgenodigd om naar dat ding te kijken - al mn vrienden komen uit de cross - en we hebben er met zn alle de gekste foto’s van gemaakt en de domste dingen over gezegd.

Maar op een dag ben ik er eens op gaan rijden en ik dacht bij mezelf, dat valt toch best mee. Geen vermogen natuurlijk maar dat automaat had toch wel wat bij het stoplicht en toen de vrouw me ook nog eens vroeg om even boodschappen te doen, heb ik de Majesty gepakt en alle boodschappen onder het zadel gestopt.

En toen begon het eigenlijk: normaal pakte ik de motor als ik echt motor ging rijden. Je weet wel, gewoon op zondag met vrienden of avonds na het werk nog lekker een stukkie sturen en springen. Maar nu bleek er ineens een heel ander nut naar boven te komen met de scootert: je kon erop rijden, het was comfortabel en je kon er echt daadwerkelijk dingen op meenemen, en veel ook! 2 volle AH tassen gewoon onder het zadel, hoppa!

Ik werd verliefd op de scootert en begon er echt over na te denken om er ook 1 te kopen. Maar ik wilde niet zo'n ouwe sok, het moest wel een beetje sportief zijn, een beetje kunnen sturen en het moest vooral hard kunnen want ik kom tenslotte wel uit de cross, dus het moest wel een beetje opvallen.

Na wat speurwerk bleek de Tmax de beste keuze te zijn en toen mn vriend terug was, stond er een ouwe 2003 Tmax voor de deur. Ding gekocht voor een paar knaken en helemaal uit elkaar geschroefd, alle belangrijke dingen vervangen en alles wat er maar snel te krijgen was - tot in het redelijke - erop gezet.

Resultaat was een hele snelle maar oude Tmax, met 50k op de teller die met een ongelofelijke teringherrie heel wat aandacht trok :) Malossi vario, mallosi koppeling, open MIV uitlaat, andere sproeiers maakte van dat oude ding echt een heel leuk stukje speelgoed waar ik met plezier elke dag op mee naar mn werk ga en op zondag lekker mee ga scheuren.

Want ondanks dat het een oud beestje is met een hoop kilometers, geeft ie geen krimp, start altijd en trekt als de nete. En ik kan er ook gewoon lekker boodschappen mee doen en alles andere dingen wat een scooter zo handig maakt.

Maar er waren toch ook wat veranderingen in het gedrag bij andere motorrijders - zoals ik zelf ook vroeger was - : zo merkte ik op dat niemand - een enkeling wellicht - mij meer groette en dat motoren bij het stoplicht altijd als een speer er vandoor gingen om maar niet ingehaald te worden door een scooter. Hele leuke dingen meegemaakt met motoren die toch verloren, mis-schakelden terwijl ze hun best deden om maar niet ingehaald te worden of motoren die ik buitenom lekker plat inhaalden :)

Maar meestal verloor ik gewoon op vermogen. Choppers en lichte off-the-roadjes pakte ik wel maar de dikke SS jongens dat ging gewoonweg niet. Ook wheelies waren gewoonweg onmogelijk. Ik moest gewoon meer PKs hebben...

En toen een hele heftige Tmax erbij gekocht uit 2008, gebouwd door de Italiaanse Pillerone Corse, de Italiaanse bouwer die turbos op Tmaxen bouwt. Alles custom, carbon dit, carbon dat, 560 Malossi kit, speciale nokkenassen, 530 injectoren, vermomde Leovince uitlaat, - alles moet daar er blijkbaar standaard uitzien - Powercommander, you name it.

Hij stond het allemaal op zn Italiaans met een hoop bravoure te verkondigen zoals alleen Italianen dat kunnen. Tutti dit en tutti dat, heel grappig allemaal. Maar het ziet er dan ook allemaal wel heel mooi gelikt uit. Mooie remmerij, chromen wielen, zelfs de overbrenging van de tandwielen in de eindoverbrenging waren vervangen. Een Italiaanse volbloed gekruist met een Japanner.

Ik had geen zin om alles zelf te bouwen en uit te zoeken, dus gewoon een Tmax bij hem gekocht. En het rijd als een tweetakt :), heerlijk nerveus en bloed en bloedsnel. Powerwheelies en dik over de 200 is allemaal geen probleem. Ik trek vrijwel alles zoek bij het stoplicht wat vaak voor hele leuke reacties zorgt en bij mij een grijns van hier tot ginder op mn gezicht tovert.

Ik krijg hele leuke reacties van andere scooterrijders en wanneer ik dat gas opendraai, lijkt het wel alsof ik weer als 15 jarige op mn YZ 125 zit...want daar heeft het echt wat van we.

Maar goed, uiteindelijk toch weer terug bij af. Want nu heb ik 2 scooters waarvan er 1tje weer enkel gebruikt wordt op zondag en de andere gewoon mijn gooi en smijtfiets is die ik overal neergooi en van alles mee doe.

Het lijkt wel of ik nooit een normale brommert zal hebben en dat er altijd wel iets bijzonders bij moet of aan gedaan moet worden....Gewoon is zo saai he...

Enniewee, gewoon een leuk verhaaltje van een 50 jarige, die op zn ouwe dag een scooter koopt en toch weer compleet mongool doet en doorslaat.

Some things never change...en ja...die turbo-versie he...:)

1.jpg


2.jpg



3.jpg



4.jpg



5.jpg



6.jpg



7.jpg



8.jpg



9.jpg
 
Heb zitten genieten van je verhaal Cyb0rg.
Veel herkenbare dingen en dat gaat niet over ook en dat mag ook niet over gaan.
Over 10 jaar gewoon ook nog met het zelfde enthousiasme YEAH :]

Je wielen zijn wel mooi zo en dat uitlaatje waarvan je het bijna niet ziet
is ook leuk gedaan.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
hmmm jij doet mij heeel erg aan iemand denken :] :] :] :]

ja turbo en compresors heb je net waar je voor valt.
mooi verhaal en herkenbaar :)
 
Leuk verhaal Cyborg.
Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
leuk verhaal cyborg,het lijkt deels op mijn verleden alleen waren het geen crosmotoren
maar altijd rechtop zitters Honda ,susuki.bmw,en in een nog verder verleden matchless,ajs,
zundap,mijn laatste was een K75rt een oude politie motor ,
Maar 10 jaar geleden heb ik deze ingeruild en een T max (black max) gekocht
ik ben inmiddels 70 jaar maar bij mooi weer laat ik de auto staan en doe mijn boodschapjes op de scooter,lange afstanden rij ik niet want de vrouw vind het niets om achterop te zitten
en in je eentje dan is het een blokje om en dat zijn dan ritjes van 1 a 1,5 uur.
Ik vermaak mij er prima mee. trouwens mijn eerste scooter was een Heinkel dat was in 1965
Ook gaf ik in mijn jonge jaren motorrijles dan zat ik achter op de scooter met een rem en een koppeling achter de buddysit
ja dat waren leuke jaren veel sleutelen en rijden
gr Hermann
 
Laatst bewerkt:
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een T-MAx 500 uit 2010. Hiervoor had ik een Aprilia SR300 Max, maar de T-Max is wel even wat anders! Wat een vermogen en wegligging heeft hij, en de remmen zijn perfect.

Het enige minpunt is, dat ik het zadel via het contactslot moeilijk open krijg. Ook de stand van het stuurslot gaat moeilijk (ik weet dat ik de sleutel dan moet indrukken). Is hier een oplossing voor, of kan ik het beste het contactslot laten vervangen?
full
 
Huub. Misschien moet je sleutelgat eens lekker inspuiten met wd40 en ook het schanier onder je zadel. Trouwens mooi scooterje ik heb dezelfde in het blauw 😉😉

Groeten
Theemaks
 
Iemand ervaring met het stellen van de kleppen van de t-max, bouwjaar 2006.
De 40.000 beurt komt eraan.
Met de vraag bedoel ik, heeft iemand bv. tijdens het stellen een afwijking in de waarde waargenomen waardoor stellen noodzakelijk was.
Was de speling groter/kleiner bij 40.000 km dan voorgeschreven speling.
Moeten er nog speciale acties (handelingen)worden ondernomen bv. blok kantelen of kun je de kleppendeksel zo demonteren.
Uiteraard moet het benodigde plastic verwijderd worden.
Ben nl. niet van plan de scooter weg te brengen bij een motorzaak. (slechte ervaringen)
Heb zelf een motorbrug en kan redelijk uit de voeten.
Ik lees wel iets over hoge facturen van de grote beurt maar nergens dat daadwerkelijk de kleppen bijgesteld moesten worden.
 
Ik zou graag gewone handlebars willen aan de achterzijde ipv een bagagerek! Nieuwe kosten 180 euro per stuk! Dat heb ik er niet voor over. Iemand nog tips! Misschien iemand tweedehands in de aanbieding?

Groeten Madmax2
full
 
Ik zou graag gewone handlebars willen aan de achterzijde ipv een bagagerek! Nieuwe kosten 180 euro per stuk! Dat heb ik er niet voor over. Iemand nog tips! Misschien iemand tweedehands in de aanbieding?

Groeten Madmax2
full
 
Iemand ervaring met het stellen van de kleppen van de t-max, bouwjaar 2006.
De 40.000 beurt komt eraan.
Met de vraag bedoel ik, heeft iemand bv. tijdens het stellen een afwijking in de waarde waargenomen waardoor stellen noodzakelijk was.
Was de speling groter/kleiner bij 40.000 km dan voorgeschreven speling.
Moeten er nog speciale acties (handelingen)worden ondernomen bv. blok kantelen of kun je de kleppendeksel zo demonteren.
Uiteraard moet het benodigde plastic verwijderd worden.
Ben nl. niet van plan de scooter weg te brengen bij een motorzaak. (slechte ervaringen)
Heb zelf een motorbrug en kan redelijk uit de voeten.
Ik lees wel iets over hoge facturen van de grote beurt maar nergens dat daadwerkelijk de kleppen bijgesteld moesten worden.

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb indd ook slechte ervaringen met auto- en motorgarages en doe ik het liefst alles zelf dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurt!

Onlangs ook mijn standaard rollers vervangen voor drpulley 15gr, dip tussen 50en70 (uit m'n hoofd) is weg en lijkt ook sneller op te trekken, weet niet het verschil tegen over de snellere vario's want heb geen ervaring hiermee..

Als er trouwens tmax rijders zijn die hulp nodig hebben met het onderhoud ben ik bereid te helpen..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan