Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Ik ben al geruime tijd met de motor van mijn schoonzusje bezig, een GPZ500S dus uit 95. Rood, wit en roze streep (want anders had ze hem niet gekocht natuurlijk....) Hij houdt in bij accelereren, alsof hij te arm loopt. Starten gaat prima. Tot iets van 3000 toeren gaat het goed maar daarna blijft hij tot de rode streep inhouden. Ik weet niet of dit een "GPZ" kwaaltje is maar misschien herkent iemand het? Wat heb ik al gedaan:
- Carburateurs gecontroleerd. Zijn brandschoon en er zitten geen sproeiers of kanalen verstopt
- Membranen gecontroleerd. Die zijn goed en dicht. Schuiven zakken netjes langzaam als je de buitenlucht kanalen dicht houdt.
- inlaatrubbers lijken niet gescheurd. Zijn nog soepel.
- Nieuwe bougies gemonteerd
- Luchtfilter vervangen (was helemaal verteerd..)
- Zijstandaard schakelaar doorverbonden
- Kleppen gesteld
Heeft er iemand een tip?
Alvast bedankt!
 
Is het luchtfilterhuis aangepast? Origineel zit er alleen in het rechter zijdeksel van het luchtfilterhuis een gas met toeter waardoor lucht aangezogen wordt. Als iemand meer gaten heeft gemaakt dan zal de carburatie er op aangepast moeten worden.

Als het luchtfilterhuis origineel is, hebben dan ook de diverse sproeiers de originele maat?

Staan de carburateurs synchroon?
 
Bedankt voor je reactie rammelbak!
Alles is standaard, de pijp zit er nog in en de sproeiers zijn standaard denk ik.
Hij heeft altijd goed gelopen maar ineens niet meer.
Hij heeft wel het halve luchtfilter naar binnen gezogen....
misschien zit er toch ergens iets in een luchtgaatje in de carburateur.
Vreemde is dat heet over het hele toerengebied is.Ook volgas. Dat duidt m.i. echter niet op een carburatie probleem. De hoofdsproeiers zijn open dus volgas zou hij goed moeten lopen.
 
benzine kraan/filter verstopt ? roest etc

Had mijn 1ste gpz last van , daarna bleek de vlotterhoogte niet goed te zijn dat zal wel door mijn gekloot met de carbs gekomen zijn :P stelde de hoogte verkeerd in
 
Laatst bewerkt:
Bij vol gas speelt inderdaad vooral de hoofdsproeier een hoofdrol. Flauwe woordspeling :+ Als je alles los heb gehad en zeker bent dat alles open is, dan moet er verder gezocht worden.

Motorhopper haalt al de vlotterhoogte aan. Goed om die eens te controleren. Mijn GPZtje had daar ook veel problemen mee. Vooral omdat bij controle bleek dat de vlotternaalden niet goed afsloten. Op de aftap van het vlotterbakje kan je een transparante slang aansluiten die je langs de carburateur omhoog laat wijzen. Als je de aftapschroef open draait met de benzinekraan open, dan zie je in het transparante slangetje het werkelijke brandstofniveau (wet van de communicerende vaten).
In het werkplaatshandboek heb ik hier geen waarde voor gevonden. Bij andere motoren is dat vaak net 1-2mm boven de scheiding van vlotterbakje-carburateur. Beide kanten mogen onderling ook niet (veel) verschillen.

Ik zit nog na te denken over het half verteerde en naar binnen gezogen oude luchtfilter. Denk je dat het echt de verbrandingsruimte in is geschoten? Ik zit me af te vragen of dat afzetting op de klepschotels kan geven waardoor deze niet meer lekker afsluiten. Misschien wat ver gezocht, ik laat zomaar mijn gedachten even de vrije loop. Als je de mogelijkheid hebt, dan kan je wat controleren met een compressietest.

Misschien is het beter om je eerst wel goed op de carbs te concentreren. In mijn oude carbs waren ondanks veel en grondig schoonmaken toch wat kanalen verstopt en het verrekte ding was niet af te stellen. Na een paar carbs die goed rijdend van een andere machine kwamen was het opgelost.


Overigens, het motorkarakter van de GPZ500 is wat 'vreemd'. Hij is hoogtoerig getuned door de fabriek. Hij loopt gewoon gewillig van 2000rpm tot 12000rpm, maar hij begint pas echt bij 6-7000rpm. Daar onder voelt het altijd alsof hij harder wil maar dat niet kan. Je kan het ervaren als inhouden.
 
Laatst bewerkt:
Het luchtfilter was zo oud dat het filtermateriaal helemaal verpulverd was. Dat heeft de motor idd aangezogen en na enig poetswerk er weer uitgeblazen. Ik heb een KTM welke een keer een halve gasschuif naar binnen heeft gezogen en als een bolletje gesmolten aluminium weer naar buiten heeft geblazen. Had de motor verder niks van dus ik ben niet bang voor mechanische schade. Kan best wel wat hebben. De gpz Start en loopt verder goed stationair. Goed idee om de vlotterniveau's eens te controleren! Dat ga ik eerst maar eens doen. Is inderdaad eenvoudig te meten. meldt mij wel weer als ik dit gedaan heb.
 
je kan ook je carbs schuin houden en met een schuifmaat meten
ik heb het toen zo gedaan , voorbeeld dit is geen gpz 500
,afstellen op 17 mm
 
Laatst bewerkt:
Bij vol gas speelt inderdaad vooral de hoofdsproeier een hoofdrol. Flauwe woordspeling :+ Als je alles los heb gehad en zeker bent dat alles open is, dan moet er verder gezocht worden.

Motorhopper haalt al de vlotterhoogte aan. Goed om die eens te controleren. Mijn GPZtje had daar ook veel problemen mee. Vooral omdat bij controle bleek dat de vlotternaalden niet goed afsloten. Op de aftap van het vlotterbakje kan je een transparante slang aansluiten die je langs de carburateur omhoog laat wijzen. Als je de aftapschroef open draait met de benzinekraan open, dan zie je in het transparante slangetje het werkelijke brandstofniveau (wet van de communicerende vaten).
In het werkplaatshandboek heb ik hier geen waarde voor gevonden. Bij andere motoren is dat vaak net 1-2mm boven de scheiding van vlotterbakje-carburateur. Beide kanten mogen onderling ook niet (veel) verschillen.

Ik zit nog na te denken over het half verteerde en naar binnen gezogen oude luchtfilter. Denk je dat het echt de verbrandingsruimte in is geschoten? Ik zit me af te vragen of dat afzetting op de klepschotels kan geven waardoor deze niet meer lekker afsluiten. Misschien wat ver gezocht, ik laat zomaar mijn gedachten even de vrije loop. Als je de mogelijkheid hebt, dan kan je wat controleren met een compressietest.

Misschien is het beter om je eerst wel goed op de carbs te concentreren. In mijn oude carbs waren ondanks veel en grondig schoonmaken toch wat kanalen verstopt en het verrekte ding was niet af te stellen. Na een paar carbs die goed rijdend van een andere machine kwamen was het opgelost.


Overigens, het motorkarakter van de GPZ500 is wat 'vreemd'. Hij is hoogtoerig getuned door de fabriek. Hij loopt gewoon gewillig van 2000rpm tot 12000rpm, maar hij begint pas echt bij 6-7000rpm. Daar onder voelt het altijd alsof hij harder wil maar dat niet kan. Je kan het ervaren als inhouden.

Dat slappe gedoe onder de 6-7000 haal je grotendeels weg met de FOG airbox mod :]
 
weer paar uurtjes aan de GPZ besteedt, het was toch grafweer vandaag.
vlotterniveau was niet goed. Een kant te hoog. Met slangetje gemeten en vlotters afgesteld op 17 mm
luchtregelschroef stond niet. goed, ook afgesteld. 2 slagen uit.
hele carburateur uit elkaar, alles is brandschoon en open.
std sproeiers zitten er in en alle rubbers zijn dicht en goed op de plek.
vacuümkraan benzine is goed.
enige wat ik kan bedenken nu is pick-up, CDI, bobines of bougie doppen.

Hij gaat nog steeds met horten en stoten naar het maximale toerental. Start voorbeeldig en loopt stationair prima. Tot ca 3-4000 toeren gaat het redelijk. Kan mij niet voorstellen dat het zo hoort.
Wat is de FOG modificatie Motorhopper?
 
Ik ga nu eerst maar eens met een stroboscoop kijken of de ontsteking wel vervroegd.
Heb al eerder meegemaakt met die oude fietsjes dat de CDI of is het nog een TCI? mankementen gaat vertonen.
 
Ja de membranen zijn goed. Die lekken niet. En hij zuigt ook geen valse lucht aan.
Heeft iemand misschien een CDI liggen die ik kan proberen?
Woon in de buurt van Haarlem.
 
Is de timing in orde? Ik meen mij te herinneren uit het werkplaatshandboek dat de pick-up spoel ook door te meten is.

Ergens heb ik nog een CDI rond slingeren die je kan lenen. Hij komt van een werkend blok dat was ingebouwd in een zelfbouw-buggy. Ik woon alleen wel in Pijnacker, Zuid Holland...
 
Ja de membranen zijn goed. Die lekken niet. En hij zuigt ook geen valse lucht aan.
Heeft iemand misschien een CDI liggen die ik kan proberen?
Woon in de buurt van Haarlem.

bobine's al een keer omgewisseld? links en rechts?

Als je het toerental een tijdje verhoogd tot in het gebied waar hij inhoud, zou één uitlaat behoorlijk kouder moeten zijn. Daar heb je dan bv een bobine, bougie, carburateur, klep enz probleem. Je weet dan in welke cilinder je t moet zoeken. Je kan dan de bougie's, kabels of bobine omwisselen. Bekijk dan of de uitlaat temperatuur ook wisselt.

Als beide uitlaten even warm zijn, is het waarschijnlijker een onderdeel die voor beide cilinders werkt.


Ik heb dit bij de cbr600 van m'n broer ook gedaan met een warmtebeeldcamera. 3 warme uitlaten en een kouder. Bougies omgewisseld en voila, temperatuur wisselde ook.

Je kan het ook met een infrarood meter van de gamma doen. Ik gebruikte een warmtebeeldcamera van m'n werk, brandweer.
De meeste van de uitrukdienst zullen niet moeilijk doen als je hen vraagt of ze met de camera willen kijken.
 
Nog maar een avondje gesleuteld. Met een stroboscoop de ontsteking bekeken en die vervroeg gewoon netjes. Dus eerst nog maar eens een goede proefrit gemaakt. het was van de week koud en nat..... Het viel mij op dat het inhouden (het was meer een soort onrustig lopen) alleen bij accelereren was. Bij constante snelheid minder. Maar het was er nog steeds bij afremmen op de motor. Ben er verder op gaan letten en het leek ook wel snelheidsafhankelijk. Als ik de koppeling iets liet slippen was het weg.

Thuis maar eens goed naar de ketting en tandwielen gekeken. De tandwielen waren nog redelijk. Maar de ketting was echt dramatisch. Die was compleet versleten. Had gelukkig nog een gebruikte ketting van een husaberg liggen en die past. En voila, probleem was helemaal weg! Kan niet anders dan dat de ketting een enorm strak en een slap punt had waardoor de motor "gedwongen" werd om hard/zacht/hard/zacht te gaan lopen. Ik had het moeten weten want ik had dat ook al eens met een XS650 gehad. Die heeft echter geen transmissiedemper en ik dacht dat het daar door kwam.

Iedereen bedankt voor het meedenken! En misschien heeft iemand weer iets aan deze ervaring.
O ja, hij is te koop. Mijn schoonzus blijkt toch niet zo'n diehard motorrijdster te zijn. Iemand interesse in een GPZ die al de nodige verdiende TLC heeft gehad?
 
Nog maar een avondje gesleuteld. Met een stroboscoop de ontsteking bekeken en die vervroeg gewoon netjes. Dus eerst nog maar eens een goede proefrit gemaakt. het was van de week koud en nat..... Het viel mij op dat het inhouden (het was meer een soort onrustig lopen) alleen bij accelereren was. Bij constante snelheid minder. Maar het was er nog steeds bij afremmen op de motor. Ben er verder op gaan letten en het leek ook wel snelheidsafhankelijk. Als ik de koppeling iets liet slippen was het weg.

Thuis maar eens goed naar de ketting en tandwielen gekeken. De tandwielen waren nog redelijk. Maar de ketting was echt dramatisch. Die was compleet versleten. Had gelukkig nog een gebruikte ketting van een husaberg liggen en die past. En voila, probleem was helemaal weg! Kan niet anders dan dat de ketting een enorm strak en een slap punt had waardoor de motor "gedwongen" werd om hard/zacht/hard/zacht te gaan lopen. Ik had het moeten weten want ik had dat ook al eens met een XS650 gehad. Die heeft echter geen transmissiedemper en ik dacht dat het daar door kwam.

Iedereen bedankt voor het meedenken! En misschien heeft iemand weer iets aan deze ervaring.
O ja, hij is te koop. Mijn schoonzus blijkt toch niet zo'n diehard motorrijdster te zijn. Iemand interesse in een GPZ die al de nodige verdiende TLC heeft gehad?

_O- daar denk je ook niet aan :')
 
Nog maar een avondje gesleuteld. Met een stroboscoop de ontsteking bekeken en die vervroeg gewoon netjes. Dus eerst nog maar eens een goede proefrit gemaakt. het was van de week koud en nat..... Het viel mij op dat het inhouden (het was meer een soort onrustig lopen) alleen bij accelereren was. Bij constante snelheid minder. Maar het was er nog steeds bij afremmen op de motor. Ben er verder op gaan letten en het leek ook wel snelheidsafhankelijk. Als ik de koppeling iets liet slippen was het weg.

Thuis maar eens goed naar de ketting en tandwielen gekeken. De tandwielen waren nog redelijk. Maar de ketting was echt dramatisch. Die was compleet versleten. Had gelukkig nog een gebruikte ketting van een husaberg liggen en die past. En voila, probleem was helemaal weg! Kan niet anders dan dat de ketting een enorm strak en een slap punt had waardoor de motor "gedwongen" werd om hard/zacht/hard/zacht te gaan lopen. Ik had het moeten weten want ik had dat ook al eens met een XS650 gehad. Die heeft echter geen transmissiedemper en ik dacht dat het daar door kwam.

Iedereen bedankt voor het meedenken! En misschien heeft iemand weer iets aan deze ervaring.
O ja, hij is te koop. Mijn schoonzus blijkt toch niet zo'n diehard motorrijdster te zijn. Iemand interesse in een GPZ die al de nodige verdiende TLC heeft gehad?

Ik heb een keer een bijzonder versleten tandwiel gehad. Dat voelde je echt wel met de GPZ!
Reed echt niet fijn!

Maar wel mooi dat het is opgelost :)
 
Doei OMA! :W

Ik ben mijn passagiersstepje + bout (die kan ik ook wel bij een bouwmarkt halen) van mn '97 gpz verloren, heeft iemand die toevallig liggen? Zou hem vandaag op kunnen/willen halen als het een beetje in de buurt is (Delft).

edit: stepje tweedehands gevonden :t
 
Laatst bewerkt:
Over onderdelen gesproken... Ik ben op zoek naar het topkuipje van een 97'er. Bij mij zijn de koplampbevestigingen rechts afgebroken. Waarschijnlijk door de good vibrations... Hoewel het feit dat ie 4x op zijn rechterkant heeft gelegen (don't ask...) ook niet geholpen zal hebben.
Kleur doet er niet toe.
 
Sinds enkele maanden in het bezit van een GPZ500A uit 1992 met nog geen 23.000 km. Die met de 16" wielen. Leuk fietsje.

Voor woon werk verkeer op de snelweg en door de files gekocht. Wel meteen de remleidingen vervangen en de remklauwen uit elkaar gehaald en weer netjes in elkaar gezet, zodat de remmen in orde zijn.

Als ik tijd heb nog een keer de carburateurs even synchroniseren van de zomer. Maar het loopt acceptabel genoeg voor nu.

Alleen doet de toerenteller af en toe wat vreemd en slaat die op hol. Loopt zomaar voorbij het rode gebied ook al draai ik nog niet eens 7.000 toeren. Ik heb op het internet gelezen dat het verschillende oorzaken kan hebben: een slechte accu, een doorgebrande weerstand in de teller, spanningsregelaar, slecht contact. Maar omdat het niet altijd voorkomt en meestal als het wat warmer is vermoed ik toch een slechte verbinding ergen in de bedrading.

Nu zal ik zeker niet de eerste in Nederland zijn die dit heeft meegemaakt, dus daarom even een vraagje aan jullie of jullie het ook hebben meegemaakt en hoe het toen is opgelost. Tellers genoeg te koop, maar als de teller niet de oorzaak is is het weggegooid geld. Het is een budgetfietsje.

Ik hoor het graag.
 
full
Nou, de GPZ gaat de verkoop in. Het motorrijbewijs halen bleek voor mijn lief niet weggelegd te zijn.

Dus, als iemand behoeft heeft aan een leuke GPZ, nieuwe bandjes, ziet er nog prima uit en werkt zoals het hoort.... laat maar weten. Zal binnenkort wat foto's maken.

Voor mij is hij echt te krap, jammer want het is een tof gooi en smijt fietsje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan