Kymco Xciting 400i

Als je LED koopt dan moet je er dus op letten dat er HS1 adapter bij zit, laat je a.u.b. niet verleiden door H4 in HS1 te stoppen!

Wil je LED dan ook proberen na te streven dat er geen ventilators in zitten, een ventilator is ouderwetse mechanica, dus 'not done'!

Neem je LED, dan ook bij voorkeur met 3 zijden, alleen die
zijn bij benadering ± gelijk aan 360° afstraling, je zult vast wel begrijpen dat alleen dan je optimaal gebruik maakt van de koplamp spiegel, wat o.a. resulteert in de beste beeld definitie bij groot licht.


Mooi voorbeeld van led met 3 zijden, elke zijde heeft een licht hoek van 135°
image.php


3X 135° overlapt dus 360°, overigens kijk je hier naar een H4 socket
image.php


Verschillen H4 & HS1
image.php


In tegenstelling tot LED hebben conventionele gloeilampen nog een extra verschil:
* HS1 is altijd 35/35W
* H4 is ± 55W

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg.

Ik rij altijd als het donker is rond deze tijd van het jaar, en ik had al een vermoeden dat deze lampen lager in watage waren. De lichtopbrengst is dan ook niet wat ik verwacht.

Ik zal uitkijken voor een xenonset hs_1 35w,of een h4 set met adapters. Ik heb altijd xenon gereden met de motoren en eens afgesteld is dit het perfecte licht.

Ik twijfel zeker niet over de nieuwe technologie van de led lampen, maar voor mij moet het efficiënt zijn en niet echt mooi. Het gaat om men woon/werk vervoer, en ik heb nog niets beter gehad dan de xciting 400 om de job te klaren 😀
 
LED is leuk maar wint het niet van mijn uiterst efficiënt geslepen lens krachtbundels :]

Tip 1:
Zo'n xenon setje wat jij wil gebruiken is verboden in de omringende landen D/F
Tip 2:
Maak eerst met je conventionele gloeilamp een reverentie op de muur met schilderstape,
zodat je kunt proberen de xenon daarop af te stellen, dat is op zich al lastig zat met al dat vervelende strooilicht wat er van een spiegel af kan komen.
 
Laatst bewerkt:
En we hebben prijs vrees ik ...Moeilijk te zien op de foto's ,maar er is weldegelijk olie verlies.
Ik heb daar wel al eens en lager + seal moeten vervangen ,maar nog nooit op 15.000km!
ik ga de transmissieolie eerst terug aanvullen ,alles reinigen en zien hoe erg het verlies is .


8n0yvgjf3dsr7.jpg


1pyl878pmam39.jpg
 
Xzie idd. niks op foto, maar dat zeg je zelf al.

Tip:

Als de olie keerring echt kapot is wat mogelijk misschien niet het geval is dan hoef je geen Kymco OEM keerring van 6,88 euro te kopen.
Kymco OEM nr. 91202-LEA7-E00 (25x35x6 Olie keering)

Koop dan gewoon een vervang keerring van SKF die kost maar 3,10 euro.

Het gaat om SKF oliekeerring "CR 25X35X6 HMSA10 RG"
url.....: SKF oliekeerring CR 25X35X6 HMSA10 RG 25X35X6 HMSA10 RG SKF 25x35x6

Als je echt moet repareren dan proberen de pakking heel te houden, wil je een nieuwe dan kost de pakking 12,69 euro en heeft OEM nr. 21395-LKF5-E00
 
Laatst bewerkt:
Xzie idd. niks op foto, maar dat zeg je zelf al.

Tip:

Als de olie keerring echt kapot is wat mogelijk misschien niet het geval is dan hoef je geen Kymco OEM keerring van 6,88 euro te kopen.
Kymco OEM nr. 91202-LEA7-E00 (25x35x6 Olie keering)

Koop dan gewoon een vervang keerring van SKF die kost maar 3,10 euro.

Het gaat om SKF oliekeerring "CR 25X35X6 HMSA10 RG"
url.....: SKF oliekeerring CR 25X35X6 HMSA10 RG 25X35X6 HMSA10 RG SKF 25x35x6

Als je echt moet repareren dan proberen de pakking heel te houden, wil je een nieuwe dan kost de pakking 12,69 euro en heeft OEM nr. 21395-LKF5-E00

Ah ,super ! Is dus een standaardmaat die we op het werk hebben liggen. Best zal ik de pakking bestellen alvoor hem open te doen ,want deze durfen al es blijven hangen aan de 2 helften en dan sta je daar natuurlijk.
 
Ja zijn allemaal standaard maten, ook de Kymco kogellagers zijn standaard SKF maten en vaak nog goedkoper als de Kymco lagers.

Ik heb nog nooit wat kapot gehad dus weet niet of de pakking heel blijft.

Veel scooters hebben daar een vloeibare pakking tussen zitten, maar om eerlijk te zijn zie ik liever een gewone pakking zoals hier wordt gebruikt.

Heb trouwens wel mijn twijfels of er wel echt wat kapot is, een beetje vet mag daar wel zitten, de as zelf mag je ook invetten voordat je het wiel er weer op schuift.

mvg. Jan

Opmerking:
let op met verwijderen van de CVT kast deksel,
de grote pakking die daar tussen zit is extreem teer
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel ook enorm .Zat te denken dat het vet afkomstig was van de as die dan gesmolten was,en zo op de velg gekomen is.
Maar zoals je kan zien is de as vrij droog (te droog). Ook heb ik de specifieke geur niet van transmisieolie. Maar hoe komt de olie dan op de velg, want ik reinig natuurlijk wel 2 maal per maand de scoot.

Nu heb ik het wiel enkel maar gedemonteerd omdat ik een nieuwe band nodig heb .
Ik ga alles reinigen en enkel de as insmeren bij montage . verder zal ik de transmisieolie bijvullen tot het uit het opvulgaatje komt en dan binnen een week eens controleren.

Ik maak me meschien te vroeg zorgen omdat ik dit al eens voorgehad heb ,en toen was de transmissieolie bijna allemaal weg gelopen,dit was wel met een sym.

morgen eerst maar eens naar de bandenboer en dan zien we wel .
 
Ja precies, gewoon volgooien tot zijn strot van het opening vulgat
dat zit toch aan de zijkant dus op een gegeven moment kan er niet eens meer in dan t/m. vulgat level.

Paar keer tussen door wiel draaien helpt ook om wat extra olie opslag ruimte te creëren ;)

Moet ook eerdaags weer eens langs de bandenboer, achter is nu deze ronde nog niet op, maar voorband wel.
Ik rij 2 achterbanden op tegen 1 voorband, alleen is deze ronde mijn voorband net even te snel gegaan ten opzichte van de 2e achterband.
En wil nu wel eens rondom wat anders proberen in plaats van de Pirelli's die ik er nu al diverse setjes van onder heb gehad.

Moet nog eens gaan uitzoeken of de Michelin Power Grip ook in onze maten verkrijgbaar is, de Michelin City Grip natuurlijk wel maar die wil ik denk ik nu niet, ik ken ze wel en vindt ze wel redelijk oké
Anders misschien weer eens terug naar Metzeler?
De keuze is natuurlijk enigszins beperkt bij Xc doordat qua maatvoering de achterband net wat minder vaak voorkomt als de voorband.
 
Laatst bewerkt:
Ja precies, gewoon volgooien tot zijn strot van het opening vulgat
dat zit toch aan de zijkant dus op een gegeven moment kan er niet eens meer in dan t/m. vulgat level.

Paar keer tussen door wiel draaien helpt ook om wat extra olie opslag ruimte te creëren ;)
Is het bij jullie (de exiting dus) niet zo dat het pijpje, zoals aangeduid door de pijl, dient voor de beluchting/overloop van de eindaandrijving?
Uit dit pijpje lekt mijn sym af en toe wat olie en volgens de dealer kan dat geen kwaad en hoort dat zo.
Iedere scooter met cvt zou ergens een buisje/slangetje hebben in/aan de eindaandrijving om overtollige olie weg te laten?
upload a gif
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben geen pijpje, is hij wel 100% zeker onderdeel van de gesloten eindtransmissie kast?
Hij zit namelijk lager als het aftap gat niveau, en aftap gat niveau behoort altijd het laagste punt te zijn, anders zou je de eind transmissie kast nooit helemaal kunnen ledigen.

Er zitten bij ons alleen 2 M6 boutjes,
één om te vullen op 90° en dan vervolgens op 180° de aftap bout.

Enige haakse ontlucht-nippel die er op zit zit meestal boven op, dat is de eindtransmissie kast ontluchting, die gaat over het algemeen bij de meeste merken scooters met een slangetje vanaf bovenkant eindtransmissiekast naar vacuüm van luchtfilterhuis.

De situatie bij jou DT350i motorblok wat direct afgeleid is van het Xc motorblok en dus sterke overeenkomsten vertoont zal niet anders zijn.

Het zegt me niks waarom die 50cc Sym op jou foto daar onderop een pijpje heeft zitten?
Voor ontluchting kan het nooit zijn want het zit op de bodem. Ontluchting kan alleen maar vanaf het niveau waar geen olie zit.
Een eindtransmissie kast is in de regel circa t/m. de helft af gevuld.
Niveau/inhoud bepaling via maatbeker heeft geen enkele zin je niveau bepaling is gewoon de vul opening op 180°.

Je hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te doen met precies afmeten van b.v. 220cc in een maatbeker, omdat er b.v. in een wphb staat dat er 220cc in moet.
Als je het volgens de inhoud uit het wphb zou doen kom je namelijk ook net aan uit bij vul opening op 180°
Gewoon vol gooien tot zijn strot is dus altijd oké, en dan nog een beetje aan je wiel draaien vooruit/achteruit en dan pas de vulnippel dicht draaien.

Xciting 400 eindtransmissie vul opening
1ab4WF.png


Xciting 400 eindtransmissie aftap opening.
fSc8qi.png


Olie niveau + IN/UIT.
Bovenkant screenshot kun je ook nog net het zwarte slangetje zien zitten van ontluchting
jpXj7T.png
 
Laatst bewerkt:
Ja precies, gewoon volgooien tot zijn strot van het opening vulgat
dat zit toch aan de zijkant dus op een gegeven moment kan er niet eens meer in dan t/m. vulgat level.

Paar keer tussen door wiel draaien helpt ook om wat extra olie opslag ruimte te creëren ;)

Moet ook eerdaags weer eens langs de bandenboer, achter is nu deze ronde nog niet op, maar voorband wel.
Ik rij 2 achterbanden op tegen 1 voorband, alleen is deze ronde mijn voorband net even te snel gegaan ten opzichte van de 2e achterband.
En wil nu wel eens rondom wat anders proberen in plaats van de Pirelli's die ik er nu al diverse setjes van onder heb gehad.

Moet nog eens gaan uitzoeken of de Michelin Power Grip ook in onze maten verkrijgbaar is, de Michelin City Grip natuurlijk wel maar die wil ik denk ik nu niet, ik ken ze wel en vindt ze wel redelijk oké
Anders misschien weer eens terug naar Metzeler?
De keuze is natuurlijk enigszins beperkt bij Xc doordat qua maatvoering de achterband net wat minder vaak voorkomt als de voorband.

Ik heb een paar maand geleden gekozen voor de michelin city grip als voorband . Veel mensen zijn tevreden over deze band ,maar ik dus niet . Bij koud weer toch wel al een paar keer gehad dat het voorwiel het gevoel geeft een stapje opzij te zetten !Ik heb er gewoon geen vertrouwen meer in. Ik heb de druk nu op 2bar staan en dat is iets beter.

Van metzler hoor je de laatste 2 jaar wel goeie recensies, ik zou nu voor deze optie gaan .

Als achterband heb ik nu terug voor michelin city grip gekozen om met 2 dezelfde banden te rijden ,maar achteraan verwacht ik ook geen probleem,dit door het zwaardere gewicht en warmere band als gevolg. vooraan moet je gewoon een zachter type hebben!


Als ik maar geen vertrouwen krijg in de voorkant dan hou ik men voorband niet te lang meer . Zonde om na 5000km terug te veranderen ,maar liever dit dan de asfalt te kussen.

Op de ktm rij ik al jaren michelin ,maar voor de scoot is dit de laatste keer .
 
gisteren op een x citing gezeten en was zeer verrast over de beenruimte en ook verrast hoe lelijk het cockpit is.
voor de rest de mooiste in zijn klasse
 
Ha ha ja dat cockpitje hé ;(

Maar ik ben er na een paar jaar toch wel behoorlijk aan gewend dat alles om de toeren-tellert draait.
Wat toch wel apart blijft is het automatisch wisselen van cockpit kleur als het begint te schemeren, dan is hij in eens hard blauw.

Zag trouwens onlangs dat je in Taiwan gewoon die nieuw type Euro4 cockpit los kon kopen voor 160 euro, die zet je er binnen 90 min. in, dat is vrij makkelijk te doen.

image.php


De zit qua beenruimte is idd. wel redelijk, in ieder geval ietsiepietsie beter als op de andere Kymco's
Ik heb mijn rugleuning ook nog 1 cm. naar achter weten te zetten, alle kleine beetjes helpen. (182cm.)
Maar wil uiteindelijk toch ook door naar een scooter waar ik de benen helemaal voorwaarts kan strekken, want dat is mijn favoriete zit... Kan voor mij en de meeste mensen vanaf 180 á 182 cm tot nu toe alleen op de BMW en Tmax, alle andere scooters niet... ja heel misschien wel ook op de oude Yamaha Majesty?

Ik hou ook helemaal niet van dat recht opzitten wat je op veel scooters ziet gebeuren, recht op zitten doe ik wel op de wc.
 
Laatst bewerkt:
@ redgixxer

Ik rij voor ± 2,05 maar hangt een beetje van het soort band af ook
heb op mijn vorige scooter de metzeler feel free wintec gehad en die vondt ik erg goed.
weet niet of de wintec er ook is voor onze wielen, de gewone feel free is er in iedergeval wel.
anders als de naam misschien doet vermoeden is de wintec een all-season band, slijt wel misschien een fractie sneller als de feel free.
Misschien dat het dan ook toch de feel free's gaan worden in mijn geval.
De Pirelli's zijn echt goeie banden maar worden niet warm in de winter en dat is linke soep, daarnaast slijten ze aardig vlot.
Maar blijft een topper als je niet in de winter rijd.

prettig weekend gewenst
 
Laatst bewerkt:
Is de Xciting in de loop der jaren aangepast? Ik kan me voorstellen dat ze in de fabriek meekijken wat er aan after market spullen wordt verkocht. Dan ga je toch bijvoorbeeld die tellerunit een beetje aanpassen of iets dergelijks?
 
Model 2016 (E4) heeft die teller unit zoals 2 berichten hierboven afgebeeld. (medio 2016 uitgebracht)
Cockpit-unit foto uit dat bericht is namelijk OEM

Tot nu toe rept Kymco.nl daar niet over dus als je zo'n ding nu b.v. nieuw zou willen kopen is dat best wel een aandachts puntje. In de regel zijn alle E4 scooters wel weer 1 a 2 a 300 euro duurder.
Andere modellen heeft Kymco.nl wel in E4 maar deze zie ik op de NL site nog niet staan in E4.

Andere landen om ons heen adverteren wel al met de E4 versie.
Komt ook nog eens een keer in andere kleuren, en als toetje een hoger windscherm, en dat is ook wat de meeste wel willen op zo'n ding.

Ik ben volledig aan mijn 2014 tellerunit gewend waarbij alles om de toerenteller lijkt te draaiden en overdag op een zonnige dag er idd. wel spiegeling op het digitale gedeelte van de km. teller te zien is, waardoor die in zo'n geval iets minder is af te lezen op het gedeelte km. teller

Hier is natuurlijk wel degelijk dus wat aan de hand, anders ga je niet 3jr. na oorspronkelijke release er een andere cockpit unit in zetten.
Daarmee bevestigen ze wel dat het niet helemaal goed zat.
Maar brand is erger hoor, ik doe het ermee.
 
Laatst bewerkt:
die cockpit is inderdaad een aandachts puntje,ik zie nu telkens vaker nieuwe in de aanbieding zou dat het zijn de overstap naar (E4) ?
 
Dus als ik nu een nieuwe Xciting zou bestellen, wat eigenlijk wel in de lijn der verwachting ligt, dan krijg je niet automatisch die E4 met leuk ogende tellerunit?
 
Dus als ik nu een nieuwe Xciting zou bestellen, wat eigenlijk wel in de lijn der verwachting ligt, dan krijg je niet automatisch die E4 met leuk ogende tellerunit?
wat jan zegt in het buitenland adverteren ze wel met de (E4)en met de gewone abs,ik denk dat je daar wel speciaal om moet vragen als je hem überhaupt al krijgt.
 
6699 dat is best goedkoop te noemen, ze kosten eigenlijk gewoon overal 7299, tenzij ze enkele op voorraad hebben en die zo snel mogelijk willen drukken, maar ik vermoed dat het allemaal wel mee valt met die voorraad....NL is geen Spanje of Italië waar ze met bosjes rond rijden

Mijn indruk is dat je niet automatisch een E4 krijgt, in het geval DT350 was dat anders want de release daarvan (1 jaar terug) stond zowat bijna gelijk aan de entree van de E4 norm.


Bij Kymco NL wordt er niks over E4 gezegd terwijl die vorig jaar al is uitgekomen.
Zie url.....: Xciting Euro2 400i ABS - Kymco


Heb even een screenshotje gemaakt van Kymco Italië, maar ook in andere landen hebben ze E4 versie

Kymco Italië
A0rOB6.png


Hier België/Luxemburg
NOUVEAU XCITING 400 i ABS - KYMCO | SCOOTERS ATV MOTORFIETSEN

E4 gaat je sowieso meer geld kosten.
Kymco.nl heeft ook nauwelijks tot geen voorraad alles wat er is staat door het land bij dealers verspreid.

Even een mail naar Kymco en je krijgt binnen no time antwoord op jou vraag of ze een E4 voor je hebben of willen laten komen, die komt dan vervolgens met de boot naar Rotterdam.
Bij een gunstig aanvraag moment kan dat dan 6 weken duren, hangt er dus een beetje vanaf of er toevallig net een vracht kymco brommers voor NL is besteld, dan gaat hij direct mee op de boot, ze zijn al enkele jaren gedeeltelijk met Vespa marktleider dus er komen om de haverklap boten met brommers aan.

De nieuwe cockpit heeft overigens voor en nadelen.
Alles is een stuk kleiner in de nieuwe en de knipperlicht lampjes zitten te ver naar onder
en dan kan je ze slecht monitoren, dat had de oude Downtown ook...was blij dat dat bij de Xc helemaal verleden tijd was.

Xc is voor de rest een goede keuze lekker goedkoop in onderhoud
 
Laatst bewerkt:
5999 incl. BTW in België. Bij import naar Nederland nogmaals BTW (ivm nieuw) en Bpm. Zal geen 1000 euro zijn toch? 650 Bpm, BTW 21% gok ik. Hmmm, is ook een hoop geld.
 
Laatst bewerkt:
e4 versie is nog niet te bestellen heeft idd het nieuwe cockpitje en is niet in het wit te krijgen gaat ongeveer 1000 euro duurder kosten....waneer wel als de vooraad oude op zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan