Bmw ate / brembo klauw

rb1764

Rookie
8 feb 2017
11
0
Warnsveld
Hallo. :] :]

I k wil mijn bmw r100rs 1976

een voorvork van bmw 1981 t/m 1984 k type met brembo remklauwen er in zetten .

ik wil de spaak wielen behouden kan dit :? :?

vanwege de remklauwen er zit nu ate remklauwen op.

alvast bedankt.

ron :] :]
 
Brembo-remklauwen op een gespaakt BMW-wiel zal moeilijk worden. Ate's hebben maar 1 zuiger en die zit aan de buitenzijde van de remschijf; de Brembo's hebben aan weerszijden van de remschijf een zuiger waardoor deze bij een spaakwiel tegen de spaken zal aanlopen. De "spaken" van de gegoten wielen zijn net iets smaller.
 
Laatst bewerkt:
Interessant. :Y

Ik heb een R100/7, qua rijwiel gedeelte identiek aan de R100RS. Dus ook met de 36mm. poten en de ATE remmetjes. (Ate was trouwens de onheilsgodin in het oude Griekenland.) En ik heb al een voorvork liggen van de latere series met de 41mm. poten geschikt voor Brembo klauwen.
Maar ik heb nog niks uitgeprobeerd, en is het me daar ook iets te koud voor momenteel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Passen er geen andere klauwen op de poten die er nu inzitten?
Ik neem aan dat je dit wil doen omdat je andere remklauwen wilt monteren?

Groeten en succes ermee.
 
Blijkbaar was ik iets te snel met mijn antwoord, want BMW kon wel op verzoek (lees: bijbetaling) spaakwielen leveren voor de serie 1981-1984 (alleen kozen niet veel mensen voor die optie). Ik zou het dus gewoon proberen. :Y

Overigens heb ik bij mijn R100RT (uit 1979 met gietwielen) twee jaar geleden de originele voorvork met Ate's vervangen voor een voorvork van een R100 uit 1982 met Brembo's en rempotje op het stuur en dat verschil in remkracht is goed voelbaar! 8-)

Bijgaand een foto van een R100 met spaakwielen en Brembo remklauwen die ik van het internet heb "geleend".


full
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een site met veel goede info. Overigens is volgens mij de montage van 4-zuiger Brembo's op de voorvorken van de modellen na 1984 (gelijk aan de K100 en K75) eenvoudiger dan op de voorvorken van de serie 1981-1984.
 
Er zal vast wel heet e.e.a. te verknutselen zijn voordat alles op z'n plaats valt. Maar het blijft interessant en wellicht de moeite waard. Maar het verschil in remkracht tussen ATE en Brembo is zachtjes gezegd opmerkzaam.

Zo reed ik 35 jaar geleden Laverda 1000 met Brembo's, die motor kon je bijna op z'n neus zetten. Met ATE's durf ik het køtjong van de buren op z'n step nauwelijks nog het moderne verkeer in te sturen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is er een behoorlijk verschil in remkracht tussen een enkelzuiger Ate van 40mm en de 2 x 38mm zuigers van Brembo (hoewel héél nauwkeurig afstellen van de Ate's wel scheelt).
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik ga kijken naar brembo klauwen of dat er nog een andre type is ????

Zo gauw ik iets weet laat ik het zeker weten .

op korte of lange termijn.

ieder geval nogmaals bedankt voor de info.

Groeten ron
 
Hallo.

Een kleine update van de ombouw ?

Ik heb al stuur/hendels enz enz compleet .

Ik ben nu aan het kijken voor een voorvork van k100 of r100 begin 81/82/83 geheel compleet eerst zien welke past.

Ik zal binnenkort een paar foto,s plaatsen.

Groeten ron
 
Hallo,

wat ik weet is dat de R100CS in het begin is uitgerust met spaakwielen maar dat die uiteindelijk allemaal zijn omgewisseld. De spaken braken omdat de benodigde spaakspanning voor de gemonteerde BREMBO's veel hoger was dan bij de ATE remzadels. Reden hiervoor was het feit dat de BREMBO remzadels breder waren dan de ATE's en daardoor moest de naaf smaller. Hierdoor werd de spaakhoek zo klein dat de wielen instabiel werden (de spaken trekken meer radiaal en bijna niet meer axiaal). Dit werd gecompenseerd door de spaken meer op spanning te zetten waardoor de axiaalkracht weer op de oude waarde kwam. De radiaalkracht werd hierdoor echter veel hoger.

Het is dus zaak om heel goed te kijken naar de combinatie naaf/vork/remzadel.

Succes!

frake
 
Laatst bewerkt:
Het is een klap leesvoer, maar hier is veel info uit te halen om spaakwielen te voorzien van Brembo's
Vooral de 4 zuiger remklauwen lijken me interessant.

BMW Airhead BRAKES and other motorcycle brakes; modifications; overhauling ATE under-tank master cylinders; also sidecar brakes & Adventure Rider

Mooie info idd :t Op mijn R100 zijspan wilde ik als tussenoplossing ook een nieuwer model voorvork monteren met Brembo's en een 15 inch spaakwiel...maar dus contact met de spaken.
Dan maar beter de moeite steken in de schommelarm vork in combinatie met de op de motor aanwezige 4zuiger Brembo's...
Die 4 zuiger Brembo's zitten nu op een Ate vork met een stalen constructie en kabelbediende hoofdremcilinder onder de tank...
Na veel ontluchtingswerk en gevloek en goede remleidingen werkt dat niet verkeerd...
alleen doet de vork nog teveel torderen..dus een goede vorkbrug maken of verder gaan met de schommelarm wat ik eigenlijk afgelopen winter zou doen 8-)
Voorheen heb ik trouwens wel eens een R100 chopper gehad , die remde ook heel goed met ATE's en een onbekende remhendel op het stuur en stalen remleidingen..
 
Hallo. :] :]

Ik heb nu een voorvork van 84 met remklauw en spaakwiel .

En ? jaaaa

inderdaad de remklauw zijn aan de binnen kant 14mm te breed dus ga ik op zoek naar

remklauwen die passen of ???? :9 :9

geduld is een schone zaak we zien wel. :Y :Y


ron
 
De vraag is: lopen de klauwen tegen de spaken aan? Er zijn namelijk wel schijven te koop met twee verschillende dieptes, juist omdat de klauwen meer of minder naar buiten staan.
Anders heb je altijd nog de optie om de schijven naar buiten te te shimmen en de klauwen met brackets aan de vorkpoten te hangen. Door adapters te draaien kan je dan ook enorme zwevende schijven gebruiken en dan vierzuigerklauwen te gebruiken.
Als je toch gaat knutselen zou ik beginnen om de verkoopsites in de gaten te houden voor een Fireblade of GSXR voorwiel met schijven :9~
 
Hallo.

ik ben aan het zoeken geweest op google en kwam op engels seit tegen ??

remschijf 320 mm met brembo reklauwen van bmw k1200r 2000/2006

dus we gaan verder kijken .

ron
 
Terug
Bovenaan Onderaan