Honda Dylan ses125

Den_Alain

Rookie
7 mrt 2017
9
0
Berchem
Goedenavond,
Rij nu al enkele jaren rond met een Honda ses125.
Nu gaat het lichtje van de temperatuursensor vrij snel aan als ik weg rij met de motor.
Van sensoren ken ik weinig wat me geleerd is op school is vervangen als je denkt dat hij stuk is.

Het koelsysteem bestaat uit een waterpomp, die nog werkt!
Een radiator met ventilator die nog werkt als je hem kortsluit!
Op de radiator zit een sensor die bij te warme temperatuur zou moeten doorgeven met de massa. Deze is juist vervangen. Maar lijkt niet te werken of de temperatuur blijft te laag.
Een thermostaat in het thermostaathuis waar ook een sensor op zit die de massa door geeft als de vloeistof voor de thermostaat te warm wordt. De thermostaat is vervangen. De sensor niet.

Nu blijft die sensor bij de thermostaat aangeven dat de temperatuur te hoog oploopt door het lampje aan te laten gaan.

Ik weet het nu even niet meer.
Is deze sensor defect, en geeft deze te snel door. Kan dat, dat een sensor bij een lagere temperatuur doorgeeft dan hij zou moeten.
Heb ook koelvloeistof gebruikt van de auto. Maar daar zie ik geen fout bij.

Het frustrerende is dat de ventilator dus niet opspringt met een nieuwe sensor maar het waarschuwingslampje wel.

Heeft er iemand een idee waar het kan aan liggen.
Kan mij iemand bevestigen dat een sensor bij lagere temperatuur het signaal kan doorgeven. Hij werkt wel. Want bij afgekoelde motor gaat hij wel uit.

Mvg en Dank bij voorbaat Alain
 
Is gebeurd. Als je goed leest staat dit al in de eerste tekst. Ventilator werkt als je hem kortsluit.
Wat er niet in staat is dat de zekeringen allemaal nog goed zijn. Maar misschien lezen wat de uiteindelijke conclusie is en de vraag! Kan een sensor afgaan bij te lage waarden.
 
Ik zou inderdaad de sensor vervangen. Het is een stom bi-metaaltje of was elementje, daar kan altijd wat verschoven of stuk getrild zijn. Uit je verhaal trek ik geen andere conclusie als een kapotte sensor.
 
De sensor op het thermostaathuis is nu ook vervangen.
Toch blijft die aangeven bij een te lage temperatuur dat hij warm staat.
Ik kan echt niet meer volgen. Ligt het dan aan de computer die defect is. Of de stuurdoos met andere woorden.
Heb momenteel een temperatuur meter op het thermostaathuis staan om te zien welke waarde die aangeeft.
Kom niet hoger dan 65graden. En toch het lichtje aan.
 
De sensor op het thermostaathuis is nu ook vervangen.
Toch blijft die aangeven bij een te lage temperatuur dat hij warm staat.
Ik kan echt niet meer volgen. Ligt het dan aan de computer die defect is. Of de stuurdoos met andere woorden.
Heb momenteel een temperatuur meter op het thermostaathuis staan om te zien welke waarde die aangeeft.
Kom niet hoger dan 65graden. En toch het lichtje aan.

Toch maar even de bedrading doormeten?

Als ik dat mag zeggen... B|
 
Wat zou de bedrading in dit plaatje mis kunnen doen? Als het lichtje uit blijft tot een bepaalde temperatuur en dan pas aangaat. Alleen is deze temperatuur Veel te laag waarbij het aangaat. En het gaat ook netjes uit als je hem genoeg koelt met de ventilator handmatig te laten draaien.
 
Wat zou de bedrading in dit plaatje mis kunnen doen? Als het lichtje uit blijft tot een bepaalde temperatuur en dan pas aangaat. Alleen is deze temperatuur Veel te laag waarbij het aangaat. En het gaat ook netjes uit als je hem genoeg koelt met de ventilator handmatig te laten draaien.

Denk je echt dat er temperatuur door dat draadje gaat?

Ik zou toch echt even lezen hoe een meter iets weergeeft mbv een sensor op het blok. Dan heb je ook meteen een antwoord op de vraag 'wat zou de bedrading in dit plaatje mis kunnen doen'.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je ergens vinden welke weerstand de sensor bij welke temperatuur moet hebben. Dan kun je met een pannetje water op het fornuis controleren of de weerstand klopt.
 
Master Tommy heeft me doen nadenken.
Maar vrees dat daar ook niet het foutje gaat liggen.
Hou jullie wel op de hoogte
En ja ben dan ook afgestudeerd als motorhersteller. Dus zou er alles van moeten weten.
Maar zoals gezegd leert men je dingen te vervangen.
Soms ligt het probleem ergens anders.
En een topic openen was om een frisse kijk op de zaak te krijgen.
En miss iemand tegen te komen die intellectueel genoeg is om me te doen nadenken. En niet te frustreren met zinloze praat.
Wat je hier vaak tegen komt. Allee op alle online forums. Want het is gemakkelijker iemand te dissen als men van achter een scherm reageert.
 
Nee er wordt een bepaalde weerstand door gegeven aan de boordcomputer/stuurdoos die dan weer bij de juiste weerstand het lampje laat branden. Elektronica 101.
En wat gebeurt er als de draad die die weerstand moet doorgeven een onderbreking of te hoge weerstand heeft of een kortsluiting?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ver was ik dus nadat ik antwoordde op MasterTommy.
Als de draad een verlies heeft of te hoge weerstand krijg je een verkeerde waarde in de stuurdoos.
Maar reageerde op het verwijt dat ik zou denken dat er temperatuur Door de draad zou gaan.
En was ook weg met het bimetaaltje van Halflive. Dat werkt niet met een weerstandswaarde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan