Remschijven schoon maken

BadSlipper

Hebben we haast of zo?
Donateur
8 feb 2012
1.915
246
West Betuwe
Een paar maanden geleden was ik met de motor bij de garage om de remmen te servicen. Ik kijk als het even kan mee. De monteur maakte aan het eind met een oud boortje de gaatjes in de remschijven weer open. Dat moet je af en toe doen, zei hij.

Ik heb er eerder zelfs nooit naar gekeken. Maar gisteren, een 1000 km verder, was ik de motor aan het schoonmaken. De gaatjes in de remschijven (voor) zaten weer behoorlijk dicht. Met een cocktail prikker (die had ik bij de hand) heb ik ze weer open gemaakt. De remblokjes waren niet nieuw, trouwens.

Ik vraag me af:

Wat gaat er mis als je het een tijdje overslaat?

Is het normaal dat die gaatjes zo snel weer vol komen te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig lees ik dat meer mensen dit probleem totaal niet herkennen.
Was al bijna met de boormachine naar de motor gelopen _O- :X
Kijken kan geen kwaad.. ik heb het ook wel eens in de Motoplus gelezen in een artikel over Motomaster remschijven..

photo-1_zpsf70dbbb8.jpg


Piccie van een auto-forum. :+
 
Laatst bewerkt:
Na 10k kms zitten die gaten echt wel vol als je gesinterde blokken hebt. En met een beetje wassen krijg je die troep er niet vanaf.

Met organische blokken heb je dat je velg eerder zwart wordt van het stof maar dat spul is nog redelijk makkelijk weg te krijgen. Grijze stof van gesinterde blokken koekt pas hardnekkig aan.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig lees ik dat meer mensen dit probleem totaal niet herkennen.
Was al bijna met de boormachine naar de motor gelopen _O- :X
Voordat je gaat lopen, eerst even lezen. Niemand heeft het over een boorMACHINE ;)

Trouwens voor mij wel herkenbaar dat op een gegeven ogenblik de gaatjes in de schijven vol lopen.
Moet je wel voor rijden en remmen natuurlijk :]
 
Laatst bewerkt:
Gewoon met regelmaat je motor schoonhouden dan gaan die gaatjes ook niet dicht zitten, en ken je ook de staat van jouw eigen motor en zie je vaak ook dingen die je anders niet ziet.

Ik weet niet in welke modderpoel je rondcrosst telkens, maar normaliter gaan die gaatjes niet zomaar dicht zitten. Dat is niet van een paar maanden...
 
Gewoon met regelmaat je motor schoonhouden dan gaan die gaatjes ook niet dicht zitten, en ken je ook de staat van jouw eigen motor en zie je vaak ook dingen die je anders niet ziet.

Ik weet niet in welke modderpoel je rondcrosst telkens, maar normaliter gaan die gaatjes niet zomaar dicht zitten. Dat is niet van een paar maanden...
Zoals al gezegd, met gesinterde remblokken koekt het veel vaster aan.
Ik heb gewone blokken, de gaatjes komen wel vol te zitten maar koekt minder hard aan.
Dat stof wordt er dan ook wel onder grote druk ingeperst.
Rijdt je veel door regen en pekel zoals ik, gaan die gaatjes geheid vol zitten in no time, en koekt het ook vlotter aan door het water en de pekel.

Ik ben ook niet zo een fervente poetser (woon-werk motor he ...), maar bij veel regen, en vooral tijdens de winter krijgen de remmen wel wat extra aandacht, dit om slepen te voorkomen. Daar veranderen die gevulde gaatjes wel niks aan, maar als ik dan toch bezig ben, maak ik die wel ineens terug mee open. Liefst nog voordat ze geheel dichtzitten.

Tot nu toe deed ik dat altijd met een fijn plat schroevendraaiertje. Maar dat van dat boortje (zonder machine dan wel), ga ik volgende keer toch ook eens proberen.


Ik schat in dat een machine gebruiken onhandiger is dan los in t handje :)
Sowieso een boortje nemen dat net iets kleiner in diameter is dan de gaatjes. Maar idd, beter zonder machine. Als je eens wat te schuin gaat met de machine trek je bramen rond de gaatjes omdat je als het ware gaat insnijden. Nu is die braam bij de eerste rembeurt er zo weer af, en zal weinig extra slijtage geven aan je blokken. Maar toch ...
 
[
Bramen trekken op de remschijf ? Denk dat er eerder bramen op het boortje komen. Of zijn die remschijven tegenwoordig ook al van blik.
Ja, remschijven zijn bijna van pisbakkenstaal, zacht genoeg om met een boortje bramen te trekken.
Schijven zijn idd zeer hard, maar als je met een goed boormachientje en een goede HSS boor erop in volle kracht door dat gaatje gaat en je trekt hem een beetje schuin ga je er toch een braam op trekken. Kans dat het boortje daarbij ook meteen breekt is ook wel heel groot, maar een schijf is niet onkwetsbaar. Zeker niet voor een HSS boortje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het alleen om afvoer van water zou gaan waren groeven een meer toepasselijke oplossing. Maar reken even uit wat die gaatjes aan koelend oppervlak toevoegen: Pi*8*4 en dat maal honderd gaatjes of zo.

Die gaatjes voegen niks toe aan koelend oppervlak, je haalt materiaal weg dat warmte kan opnemen en daarna weer kan afstaan, en je krijgt er een beetje oppervlak bij dat eventueel warmte kan afstaan, maar dit is echt niet meer dan het oppervlak van de schijf dat vje weghaalt door de gaatjes te maken (als het al niet minder is). Daarnaast gaat de lucht die de schijf koelt vooral langs hetzelfde oppervlak dat je schijven raakt, en niet dwars over de schijf, waardoor de effientie van dat oppervlak ook nog eens lager is.

Koeling zijn de gaatjes dus niet voor. Als je zoveel mogelijk warmte afvoer wilt hebben moet je zorgen dat de contactvlakken zo groot mogelijk zijn (en de schijven zo dik mogelijk). Bij autos zitten er wel eens "schoepen"tussen de twee contactvlakken, dit zijn geventileerde schijven en hier is het inderdaad voor koeling.
De gaatjes in een remschijf zoals bij een motor zijn dus inderdaad zoals al gezegd voor het afvoeren van water en andere rotzooi zodat je blokken volledig op de schijf kunnen pakken en daardoor dus ook hun volledige rempotentieel benutten. Andere mogelijkheden voor ditzelfde zijn gleufjes in de schijf, wat je ook vaak bij auto's ziet. Bij motoren is het volgens mij door de dikte beter qua sterkte om gaatjes te maken dan gleuven.
 
Sowieso een boortje nemen dat net iets kleiner in diameter is dan de gaatjes. Maar idd, beter zonder machine. Als je eens wat te schuin gaat met de machine trek je bramen rond de gaatjes omdat je als het ware gaat insnijden. Nu is die braam bij de eerste rembeurt er zo weer af, en zal weinig extra slijtage geven aan je blokken. Maar toch ...

Als je een boortje neemt met een grotere diameter (12 mm ofzo)en MET een boormachine kan je de gaatjes zo groot maken dat ze niet snel dicht gaan zitten.
:P :P :P :}
 
Die gaatjes voegen niks toe aan koelend oppervlak, je haalt materiaal weg dat warmte kan opnemen en daarna weer kan afstaan, en je krijgt er een beetje oppervlak bij dat eventueel warmte kan afstaan, maar dit is echt niet meer dan het oppervlak van de schijf dat vje weghaalt door de gaatjes te maken (als het al niet minder is).

Even uitgaande van de genoemde gatdiameter (8mm) en schijfdikte (4mm) is het koeloppervlak exact gelijk.

Want:
0.25xpi*8²*2=pi*8*4

Naar mijn ervaring is de vervangingsdikte bij de meeste schijven overigens 4.5mm, dus dan zou je altijd meer koelend oppervlak hebben uitgaande van een geperforeerde remschijf met 8mm gaten.

Daarnaast gaat de lucht die de schijf koelt vooral langs hetzelfde oppervlak dat je schijven raakt, en niet dwars over de schijf, waardoor de effientie van dat oppervlak ook nog eens lager is.

Daar vergis je je sterk vermoed ik zo, de afgifte van warmte van een vast materiaal naar lucht is bedroevend slecht. De enige manier om de warmteoverdracht te verbeteren is door turbulente lucht te creëren door ofwel het verhogen van de snelheid van de langsstromende lucht (kan niet, want gelijk aan voertuigsnelheid) óf door bewust een schijf te maken die meer luchtweerstand heeft (zoals bv. een berg gaten i.p.v. een mooi glad oppervlak).

Ik gok dat de gaten in de schijf veel meer warmte af kunnen voeren dan een vlakke remschijf (met gelijk oppervlak) ooit zou kunnen. Misschien wel een paar keer zo veel.
 
Laatst bewerkt:
Daar vergis je je sterk vermoed ik zo, de afgifte van warmte van een vast materiaal naar lucht is bedroevend slecht. De enige manier om de warmteoverdracht te verbeteren is door turbulente lucht te creëren door ofwel het verhogen van de snelheid van de langsstromende lucht (kan niet, want gelijk aan voertuigsnelheid) óf door bewust een schijf te maken die meer luchtweerstand heeft (zoals bv. een berg gaten i.p.v. een mooi glad oppervlak)..
Dan vergeet je het draaien van de remschijf, en dat zorgt ook voor koeling.
 

Is vrij logisch toch? Ik vergelijk de warmteuitwisseling tussen een geperforeerde en een niet geperforeerde schijf en ik geef aan dat de laminaire stroming langs een glad oppervlak een slechte warmteoverdracht betekend.

Dat de remschijf ook draait relatief tot de langsstromende lucht doet daar niets aan af. Ja, uiteraard helpt dat bij het koelen maar dat geldt voor beide soorten remschijven en is dus niet relevant in de vergelijking.
 
Ze zijn niet wijs om dat met een boortje te doen. Dan beschadig je de remschijf bij de ventilatie gaten.
Beter met een goede ontvetter, evt. sateh prikker en met een dun katoenen lapje elk ventilatiegaatje schoonmaken.
 
even wat uit ervaring.
de Yamaha BT-1100 bulldog van mvr Toverfee. de achterremschijf was ook heel snel vol met remstof. bij komend gegeven is dat de remblokken al na 20.000km volledig versleten/opgevreten waren. maakte niet uit welke remblokken je monteerde 20.000km en versleten. natuurlijk zaten die gaten in de remschijf altijd dicht.
dus dat moet wel de remschijf materiaal zijn die de boosdoener is.
dus uiteindelijk de remschijf vervangen voor een heel ander merk/type.
spontaan geen snel versleten remblokken, openingen niet vol met remstof.
opvallend was dat de remvertraging een stuk minder was. maar ja, met de originele schijf blokkeerde het achterwiel als je maar ook maar dacht om de achterrem te bedienen. dus nu kan je normaal de rem gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn niet wijs om dat met een boortje te doen. Dan beschadig je de remschijf bij de ventilatie gaten.
Beter met een goede ontvetter, evt. sateh prikker en met een dun katoenen lapje elk ventilatiegaatje schoonmaken.
Dus ze zijn niet goed wijs omdat jij denkt dat het niet goed is :?
 
Ze zijn niet wijs om dat met een boortje te doen. Dan beschadig je de remschijf bij de ventilatie gaten.
Beter met een goede ontvetter, evt. sateh prikker en met een dun katoenen lapje elk ventilatiegaatje schoonmaken.
Je hebt gelijk, we zijn niet wijs.
Anders was ik immers nooit een motorzaak begonnen...... :+

De eerste hierdoor beschadigde remschijf moet ik nog tegenkomen, en ik heb zat onhandige klanten die het op deze manier doen.
Ik denk zelfs dat ik enorm veel moeite zou moeten doen om op deze manier OPZETTELIJK een beschadiging te maken. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan