Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
en als je fles leeg is, kun je m denk ik hier omruilen.

edit: sorry volgens mij hebben ze daar alleen campingzooi. bel even een loodgieter of een lasser en vraag waar zij hun gasflessen omruilen in omgeving van Druten...
 
Laatst bewerkt:
en als je fles leeg is, kun je m denk ik hier omruilen.

edit: sorry volgens mij hebben ze daar alleen campingzooi. bel even een loodgieter of een lasser en vraag waar zij hun gasflessen omruilen in omgeving van Druten...
Ik weet niet op wie je reageert, maar bij Veens, achter de karwei. Daar haal ik m'n lasgas ook vandaan
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet op wie je reageert, maar bij Veens, achter de karwei. Daar haal ik m'n lasgas ook vandaan

Daar wil ik even op inhaken:

Mijn huidige gasfles is bijna leeg (deze kreeg ik van de verkoper erbij toen ik mijn lasapparaat kocht) en deze is wat lastiger ergens om te ruilen dan ik zou willen.

Ik had begrepen dat ze bij Veens een ruilpunt hebben van HWTS/supergas, klopt dit?
 
Toevallig iemand in de buurt van Den Haag of Amersfoort die RVS toevoegdraad heeft van 1mm dikte?

Zit op internet te kijken maar in die dikte kan ik alleen 5kg afnemen, en dat ga ik van mijn leven lang niet gebruiken.

Gelukkig bederft het ook niet.

Bij Elektrolas in Waalwijk kun je losse/een bos TIG draden kopen. Als je dat bedoeld natuurlijk. 309 of 316 ?
 
Laatst bewerkt:
Daar wil ik even op inhaken:

Mijn huidige gasfles is bijna leeg (deze kreeg ik van de verkoper erbij toen ik mijn lasapparaat kocht) en deze is wat lastiger ergens om te ruilen dan ik zou willen.

Ik had begrepen dat ze bij Veens een ruilpunt hebben van HWTS/supergas, klopt dit?

Ik zat in eerste instantie ook te zoeken naar een ruilpunt voor mijn 10 liter supergas argonbus. De website heeft een pagina met plaatsen waar ruilpunten zijn.

Ruilpunten supergas

Druten staat in de lijst met een ruilpunt.

Het beste is om ze even te bellen naar HWTS en de drie dichtsbijzijnde bedrijven te noteren. In eerste instantie had ik er eentje via marktplaats gevonden maar dat was 40 km enkele rit.

Vervolgens gebeld en twee adressen gekregen bij mij in de buurt, de eerste had geen argon maar de tweede wel. Dat is een automaterialen winkel waar ik wel vaker kom, alleen op zaterdagmiddag zijn ze dicht. (en ze rekenen hetzelfde statiegeld voor elk formaat fles om de een of andere reden, hierdoor heb ik een gratis upgrade gekregen van 10 naar 20 liter)

Dat de bedrijven niet op de website staat is om een dom systeem, ik geloof dat ze nog niet echt in deze eeuw lijken te zijn bij HWTS ;)

db
 
Laatst bewerkt:
Ik zat in eerste instantie ook te zoeken naar een ruilpunt voor mijn 10 liter supergas argonbus. De website heeft een pagina met plaatsen waar ruilpunten zijn.

Ruilpunten supergas

Druten staat in de lijst met een ruilpunt.

Het beste is om ze even te bellen naar HWTS en de drie dichtsbijzijnde bedrijven te noteren. In eerste instantie had ik er eentje via marktplaats gevonden maar dat was 40 km enkele rit.

Vervolgens gebeld en twee adressen gekregen bij mij in de buurt, de eerste had geen argon maar de tweede wel. Dat is een automaterialen winkel waar ik wel vaker kom, alleen op zaterdagmiddag zijn ze dicht. (en ze rekenen hetzelfde statiegeld voor elk formaat fles om de een of andere reden, hierdoor heb ik een gratis upgrade gekregen van 10 naar 20 liter)

Dat de bedrijven niet op de website staat is om een dom systeem, ik geloof dat ze nog niet echt in deze eeuw lijken te zijn bij HWTS ;)

db


Helemaal mee eens.
Er zijn legio particulieren die gas gebruiken. Ik gok dat er velen zijn die zich rot zoeken naar ee volle fles. Daarom heb ik gewoon twee koopflessen aangeschaft.
Doet effe zeer, maar de eerstvolgende vulling laat dat leed wat verzachten. Dan betaal ik alleen de vulling.
 
Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Dennis en ik woon in het midden van Limburg.

Ik heb onlangs wat aanpassingen gedaan aan mijn motor voor het komende seizoen en ben op zoek naar een aluminium lasser die graag wat dingetjes voor mij zou willen lassen. De te lassen delen zijn een plaat boven op een bestaand subframe (zit vast aan het hoofdframe), een plaatje op een opengewerkte dwarskoker en een scheurtje in een ophanging voor een remstanghouder in een gegoten deel van het frame.

Ik heb hier in de buurt wat bedrijven gebeld die doen lassen, maar die doen dat alleen voor grote bedrijven.

Is er iemand die in het onderste deel van het land woont die mij hierbij zou willen helpen?
 
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb via iemand hier in de buurt een adresje gekregen, daar ga ik morgenavond met het spul langs om hem er eens naar te laten kijken.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!
 
Voor ongeveer 1000 heb ik een redelijk complete TIG set gekocht bij rustbuster waar ik RVS mee kan lassen maar geen alu. Paar jaar terug. Was wel met een 5 flesje. Die is snel leeg.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan