XS 750

Zo de remmen gevuld, accu geplaatst, alles werkt alleen van de knipperlichten voor even de draadjes verwisselen. Dan de handvaten plaatsen en zorgen dat het remlicht achter goed werkt (schakelaar werkt nog niet goed).

Maar het eerste ritje is niet ver meer.
 
Voor de 850 geldt dat hij rijdt, maar dat de carbs geldt dat deze er nog af moeten. Ik moet de stationairsproeiers gaan schoonmaken. Heb namelijk ontdekt bij het poetsen/schoonmaken/uit elkaar trekken van mijn XS400 carbs (wat feitelijk deze zijn ;) ) dat ik van mijn 750/850 setje de stationairsproeiers vergeten ben :$

En aangezien ik geen zin had in een benzineklusje binnen heb ik maar het voorwiel voor mijn 750 te pakken genomen. Op dit wiel zit een geheel verse BT45, maar het wiel is niet mooi gespoten, de spaken zijn geheel zwart. Dus aan het werk gegaan.

full


Dus van de zijkant van de spaken de verf verwijderd en daarna even met een rvs schuurspons gepoetst.

full


Na alle spaken van het wiel gedaan te hebben één van de remschijven gemonteerd. Daarna het hart en de bevestigingsbouten een broesje zwarte lak (van het huismerk A.C.tion :+ ) gegeven. En dan krijg je het volgende resultaat:

full


Het is niet geheel gelijk aan het origineel, maar het kan er zeker mee door. Wiel gaat in mijn caféracerachtige XS750 komen.

En aangezien de Lidl Belgische producten in de aanbeiding heeft, staat er naast mijn laptop een lekkere Bush 10,5% blond belgisch bier :9 )
Dit laatste is natuurlijk niet relevant voor het verhaal rond de XS-en maar wat maakt het uit
 
Vandaag mijn 850 ('Kamikaze') even nagekeken..want komend weekend zowel Hardenberg als OBT..
Accu bijgevuld...stof van de brommer afgehaald..vorig jaar eigenlijk meer met de liberator gereden dan met de triple :$
Goed dat ik deze winter een kickstart op de brommer heb gezet..want de accu was dôd.
Laat volgend weekend maar komen!
 
Hardenberg staat op het programma :Y
Net even weeronline bekeken. Zo te zien gaat het weer geen "regen" in het programma gooien n *D

Ga op zoek naar voorpoten voor de XS400 en een paar schokbrekers achter (waarbij natuurlijk in het achterhoofd wordt gehouden dat een paar goedkope nieuwe dempers ongeveer 100 euro kosten bij mijn leverancier).

Overigens weinig kans dat ik op de 850 kom (morgen de carbs eraf halen, in de buitenlucht ivm benzinelucht in de garage en de daarboven gelegen flatwoning). Stationairsproeiers poetsen terugplaatsen en dan kijken of hij stationair wil blijven lopen. Motor is dus nog niet getest op relatieve betrouwbaarheid ;(

Moet sowieso even kijken hoe ik voorpoten voor een XS400 ga meenemen op mijn Fazertje, want als ik het tegenkom binnen redelijke prijzen moet ik het wel kunnen vervoeren :)
Zat te denken aan aan een tas met een plaat multiplex en wat ductape... en wat spanbandjes 8-)
Heb ooit wel eens een gasfles vervoerd op een motor dus een paar voorpoten zal vast ook wel lukken })

Is voor mijn 2 uur en 15 min rijden. Dus ik zal niet eerder dan 11 uur aldaar zijn.
Nog meer personen die hier actief zijn richting Hardenberg ??
 
Ik moet helaas deze editie aan mij voorbij laten gaan. Hoewel mijn 850 project stil staat, gaat de andere wel verder. En ook al vindt je er niet de gewenste onderdelen; de sfeer is er altijd fantastisch!
 
Is eerste keer dat ik die kant uitkom, dus een andere locatie weet ik niet. Zet het adres in mijn Garmin en rijden...
 
Ben bang dat ik met l'autovoiture kom; ik heb m'n 4-jarige mini-me bij me...
Zou ik natuurlijk met m'n DDR-Gespann kunnen gaan, ware het niet dat dit de top limiteert met zo'n 70kmu en dus ècht helemaal binnendoor mot... :N
Voordeel: ik heb een grotere laadruimte, dus kan veel troep meenemen.. :9
 
Laatst bewerkt:
Bij mij geldt geen auto beschikbaar dus met de motor. Alleen geen oude die voldoende zeker is voor een dergelijke rit. Hoop dat de 850 straks voldoende betrouwbaar wordt/is.

En geen troep mee, maar gericht zoeken naar "zooi"
 
H-e-l-e-m-a-a-l niks gekocht...nakkes..nada.
Moest wel efkes wennen aan de locatie; je weet op de oude locatie ongeveer wel wie waar staat..ongeveer..maar op deze nieuwe locatie was alles weer anders..
Gewoon vaker komen vrees ik.. :P
Moest ook weer snel op huus an; m'n zoon klaagde over buikpijn en moe en weet-ik-allemaal-veel.. B|
Morgen gewoon OBT en alles vergeten.. :]
 
Laatst bewerkt:
Wel iets gescoord, te weten een glazen deel met H4 voor de koplamp voor een XS750. Kan de te grote TR1 lamp in de verkoop.

Morgen eens kijken of ik het geheel kan samenvoegen tot een complete koplamp.

Daarbij liggen de carbs uit te dampen zodat ik zonder veel dampen kan proberen de stationiar sproeiers te vervangen door schone. En als er nog tijd voor is de carbset te monteren en dan natuurlijk de motor te starten.
 
Voor de XS400 werkelijk niets kunnen vinden, zelfs niet in een dusdanige staat dat ik het zelf al had weggegooid.

Want het viel mij op dat er onderdelen in sommige bakken te vinden waren waarvan ik al lang geleden heb gekozen om dit weg te gooien (dus voorbij de fase dat herstel nog mogelijk is).

Mij viel de beurs op dat niveau erg tegen. En als ik gereedschap wil aanschaffen is het altijd mogelijk om de motorbeurs in Utrecht te gebruiken (of de huisleverancier van MF www.autogereedschap.com dan ben je sowieso niet bekocht).

Anders gezegd, ik ben blij dat ik nog iets heb kunnen vinden van mijn wensenlijstje... anders had ik voor niets meer dan 400 km gereden (al was het niet slecht rijden met het weer van vandaag).
 
Ik vind het altijd een dagje uit. Ik heb verder ook niets gekocht. Wat ik erg jammer vond is dat de motoren van de bezoekers niet allemaal bij elkaar konden staan. Dat was altijd een attractie op zich. lekker even langs de motoren lopen. nu stonden ze allemaal verspreid over verschillende locaties. jammer. Maar het weer was goed en de heen en terug reis was leuk!
 
Vandaag voor de OBT weer eens lange tijd op m'n 850 gezeten...om er helaas achter te komen dat ik toch wel heel erg veel last van mijn handen krijg.
Nasleep van een motorongeluk 8 jr geleden, waarbij polsbeentjes verschoven zijn en peesjes gescheurd zijn die het spul op hun plek moeten houden.
Ik zit hard te denken om dan maar afscheid te nemen en 'Kamikaze' te verkopen..
Een Liberator rijdt dan veel ontspannender voor me..
Zie wel..
 
Kun je niks op zeggen Wim...ik moet ermee leren leven.
Heb twee jaar geleden de 'Caferacert' al verkocht aan een plaatsgenoot..om dezelfde reden.
Ik overdenk alles nog eens rustig..alle con's en pro's tegen het licht houden.
 
Zo de eerste 10 km zijn met de 850 gereden :Y Blok loopt mooi :Y

Alleen nu doet de voorzijde "raar" ;(

Hoe ga ik dat beschrijven... :?

De motor trilt in hoogte, het lijkt wel of het wiel niet rond is of niet uitgebalanceerd. Echter het wiel is uitgebalanceerd. Dus dat lijkt mij vreemd dat dit de oorzaak van het trillen is. Daarbij als ik rond de 100 km kom is het trillen weg. Een andere poging het optredende effect te beschrijven is een "soort stempelen".
Hoop dat iemand nog wijs kan worden uit mijn pogingen om eea te beschrijven ;)

De voorvork is trouwens voorzien van nieuwe keerringen en verse olie (200 ml 20W voorvorkolie) en een verse binnen- en buitenband.
Daarbij als ik de voorvork induw (bij stilstand) komt de vork mooi terug en ook als ik "pomp" met de rem ingedrukt werkt de voorvork goed.
Achterzijde is voorzien van Koni's die redelijke goed ogen (al zullen ze natuurlijk best een servicebeurt kunnen gebruiken). Als ik op de motor ga zitten merk je dat ook deze gewoon inzakken en veerkracht hebben (en demping).

Dus nu de zoektocht wat klopt er niet ?

Ook geconstateerd dat de kleppen gesteld moeten worden en daarna de carbs synchroon gesteld moeten worden. Dit gebaseerd op het feit dat de rechtercylinder was na de rit van 10 km (en even stationair draaien voor de garage) ongeveer 20 graden minder warm dan de andere cylinders (handig z'n infrarood temperatuurmeter :+ , alvast beter dan met de vinger proberen :P ).
 
Heb een filmpje gemaakt van de motor nadat terug was na het ritje van 10 km.

Ben niet z'n grote ICT held ;) , dus als het goed is moet deze link iets weergeven:


Werkt het niet laat het weten, dan moet ik waarschijnlijk instellingen veranderen 8-)
 
Doet me denken aan een hoogteslag in de voorband. Even terug naar je bandenleverancier en laten controleren.
 
Flink opgeknapt sinds de aankoop Wim! :}

W.b.t. je voorwiel; ik zou ook denken aan hoogteslag of onrondheid, ook dan kan je wiel perfect in balans zijn natuurlijk. Heb je niet het miniheftafeltje nog? Dan kan je toch even je voorwiel omhoog zetten en eens kijken? Ff een krijtje d'r bij houden bijv.

Ik heb het bij mijn oude Kever ook en inderdaad; hoe sneller je rijdt, hoe minder het wordt/lijkt. Komt ook door de massatraagheid van het hele systeem natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Beschik niet meer over de miniheftafel. Moet nog even wachten op m'n verjaardag... (niet raden wat ik op mijn verlanglijstje heb staan :+ ).

Ga wel even kijken of ik dit nog op een andere manier kan oplossen (heb namelijk nog een wiel met remschijven en waarop ook een BT45 zit, wel minder profiel maar toch).

En als er even tijd is ook de koplamp wisselen voor een iets kleiner exemplaar (heeft nadrukkelijk minder prioriteit dan de "voorzijde").
 
Terug
Bovenaan Onderaan