Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond iedereen, ik ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van een nx250 van 1988.
Het leuke hiervan is dat het om een motor van de eerste eigenaar gaat die helemaal origineel is met 14823 km op de teller. Hij draait als een horloge en gaat als een speer. Enkel de voorband is binnenkort aan vervanging toe en moet de carburator eens schoon gemaakt worden. Als hij stationair draait en ik teveel gas geef , valt hij stil. Verder is het een heel mooi beestje. Ik heb deze motor gekocht om hem mee te nemen met de camper. De andere motoren die ik heb staan zijn namelijk veel te zwaar om mee te nemen. Piaggio beverly500 en Boll d'or 900. Het enige dat ik aan de nx zou willen veranderen zijn zowel de voorvering als de achtervering. Bij het doorlezen van beide topics heb ik gezien dat de voorvering kan verbeterd worden door middel van bussen. Ik dacht dat in 2006 gebruiker sc08 deze in voorraad had. Ook zou ik hem iets hoger willen hebben, hiervoor spreekt men ook over bussen. Zijn deze in de handel verkrijgbaar? Voor de achtervering heb ik gekozen voor een gele sv650 waarvan hier voorafgaand sprake was. Na deze hele uitleg ,is dus enkel de vraag of iemand mij kan verder helpen met de bussen voor de voorvork. Btw Nice topic om door te lezen.
Waarschijnlijk functioneerd de acceleratiepomp niet (goed) meer.
dat verticale stangetje aan de linkerkant van de carb en in het bijzonder het membraan links onder aan de carb.
tuningkitnx250eblouigcym.jpg
 
@Nonkie.
Je kan natuurlijk gaan rondvragen.
Internet kan goede suggesties geven.
Ik heb indertijd, toen ik in 1994 terugkwam naar Nederland, m'n motor voor een zacht prijsje ondergebracht bij de verzekering van de auto van m'n vrouw.
Die auto is een jaar later verkocht, de motor is goedkoop gebleven, en nu staan er 3 motoren voor zo'n 30 euro of zo per kwartaal (samen!) in de verzekering.
Ik heb dan natuurlijk wel m'n andere verzekeringen, brand, persoonlijke WA, ook bij hen.
Het totaal is nog steeds heel goedkoop, met brand, persoonlijke aansprakelijkheid en Rechtsbijstand Verkeer is het nog geen 60 euro per kwartaal
Beetje rondvragen, bij jouw verzekeringsmens, of bij anderen....
Dat kan heel goedkoop worden.
Misschien hebben andere lezers nog goedkopere suggesties, maar vooral, ga eens praten met je verzekeringsmens!
Doei,
Doudou
 
En steeds weer die NX...
Wie dat eens gehad heeft, wil ze toch steeds weer.
Wat een fijn motooke!
Net een nieuwe achterband, Heidenau K60, en wat kan ze dan weer plat!
Genieten.
Doei,
Doudou
 
Met Magna. Begin eens met controleren van de speling tussen de arm en de stang; moet 0,5mm zijn.

Bussen in de voorvork: de kleine veren eruit halen en bussen met iets meer lengte erin zetten. Bij mij kwam dat op 1,5 of 2 cm langer, ik weeg pakembeet 80kg. Gewoon een stel maken die eigenlijk te lang zijn voor je gevoel. Krijg je ze erin (ivm het voorspannen als je de doppen bovenop de poten weer inschroeft) dan rijden en als het je te stug is dan een stukje eraf, Als je voor CV buis gaat kan dat met een pijpensnijder van een paar euro bij de bouwmarkt.
Voor die bussen kun je gewoon een buis gebruiken, bv CV leiding (die hebben grote wanddikte) of dikwandig pvc als je eraan kunt komen. Uit m'n hoofd gezegd is de diameter 22mm, maar pin me er niet op vast en meet het voor de zekerheid even na.
Of vriendjes worden met iemand met een draaibank, die bussen zijn simpel te maken als je de maten weet.

Let wel: de voorkant wordt er niet hoger van want de vork blijft even lang. Wat wel is, is dat hij minder ver inzakt als je op de NX gaat zitten, en dat merk je.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een offerte van AG voor de verzekering van de NX250 binnengekregen komt op 170€ meeverzekerd met de auto. Vind nog veel.
Wie weet beter?
 
Bedankt voor de reacties, de carburator ga ik proberen dit weekend eens te bekijken. Ivm de voorvork zal ik ,denk ik ,iets meer tijd moeten vrijmaken.
 
Bij deltalloyd zit ik voor een wa verzekering op iets meer dan 3 euro per maand voor mijn wr. Mijn BMW heb ik daar all risk verzekerd en dat kost 33 euro.\
Kan dus een stukje goedkoper.
 
@Doudou, hoeveel km heb je intussen gereden, dat de band op is? Het was de Silica versie, dus wat zachter en snellere slijtage. Welke versie van de 3 heb je nu gekozen?
 
Hoi DeClement.
Gekocht bij 34400, nieuwe achterband bij 38448.
Weer een K60, de M+S.
Gelijk ook nieuwe remblokken achter, nieuwe kettingset was al eerder gedaan.
Ze rijdt fijn, dus ze mag verwend worden!
Doei,
Doudou
 
Ik ben net begonnen aan een lange reis door Europa met mijn NXje :D. Ik heb alleen een bougie en een fles met olie meegenomen naast wat standaard gereedschap, dus ik hoop hier niet al te veel om advies te moeten vragen :p. Het enige waar ik me momenteel over verbaas is de ketting. Die heb ik 200km geleden gesteld (met het achterwiel op de grond) en het ziet er naar uit alsof hij alweer gesteld moet worden... Heb ik iets verkeerd gedaan?!

Hier wat willekeurige foto's van een windmolenpark in Duitsland en ook de meest eenzame Dixie in Duitsland.
vs7bWTF.jpg

CXVbTun.jpg
 
Yeah, de reis is begonnen! Hou ons svp op de hoogte tussendoor. :-)

De ketting; als hij goed gesmeerd is en niet te strak gespannen dan lijkt hij vlot te rekken. Let wel op, Honda zet de ketting vrij strak naar mijn idee. Zeker als je wat gewicht bij je hebt dan veert de motor wat verder in en zou je sneller de ketting zelf gaan rekken ipv de vrije lengte te gebruiken. Zelf zorg ik dat de ketting net niet (1-2 cm ruimte) de achterbrug kan raken in het midden als je hem omhoog duwt. Dan heb je altijd genoeg speling.

Oo je foto LIJKT de ketting vrij strak te staan. O, en knip die tyrap van je kuip, het ziet niet uit :-) Wat loopt er voor slang/touw/ kabel links over je blok?
 
Laatst bewerkt:
Yeah, de reis is begonnen! Hou ons svp op de hoogte tussendoor. :-)

De ketting; als hij goed gesmeerd is en niet te strak gespannen dan lijkt hij vlot te rekken. Let wel op, Honda zet de ketting vrij strak naar mijn idee. Zeker als je wat gewicht bij je hebt dan veert de motor wat verder in en zou je sneller de ketting zelf gaan rekken ipv de vrije lengte te gebruiken. Zelf zorg ik dat de ketting net niet (1-2 cm ruimte) de achterbrug kan raken in het midden als je hem omhoog duwt. Dan heb je altijd genoeg speling.

Oo je foto LIJKT de ketting vrij strak te staan. O, en knip die tyrap van je kuip, het ziet niet uit :-) Wat loopt er voor slang/touw/ kabel links over je blok?
Ook ti-wraps :'). Deze houden de benzineslang op zijn plaats (athans, tot nu toe).
En hou jij 1-2cm over als ie gewoon op de standaard staat, of als je hem de vering indrukt?
Momenteel, na een koud dagje door de Alpen, in Bled (Slovenië).
rfMbrZq.jpg
 
Laatst bewerkt:
Fijne reis gewenst, tosti-ijzer !
Bedankt! De eerste 2000 probleemloze kilometers zitten er alweer op.

Toen ik vandaag een kilometers lange pas van 18% stijging op reed had ik graag wat extra paardjes gehad, maar verder mis ik ze nog niet echt.

Wat ook grappig is, dezelfde 18% weer naar beneden is prima te doen zonder de remmen aan te raken, terwijl je de verbrande lucht van de remblokjes van de auto voor je begint te ruiken :P. De mate waarmee je op de motor af kan remmen is echt fantastisch :D.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tosti-ijzr.
inderdaad, de motorrem.
Ik had dat al met de TL125XL, nu ook en veel meer met de NX.
Gas dicht, eventueel terugschakelen, en laten bollen. dan gaat ze machtig mooi naar beneden.
En omdat je dan een versnelling lager zit, als de weg weer stijgt, even wat gas erop, en weer omhoog!
Het kan zelfs met een 2-takt.
Ik zat eens van de Grand-Bornand in Frankrijk, naar beneden, achter een auto.
Ik reed met passagier, op een Suzuki 125 twin tweetakt. Nooit geremd, die auto voor me wel bij elke bocht.
Dat ging, en het lukte.
Maar met de NX250, is dat nog zoveel mooier, vorig jaar in de Vogezen....
Op tijd terugschakelen, uitbollen, dan weer gas erop in de bochten.
Ik moet soms op het laatste moment eraan denken toch even te remmen, zo gehoorzaam is dat bestje!
Doei,
Doudou
 
Helemaal niet jaloersmakend hoor, Joost. 2000km lekker rijden en avontuur beleven.

De ketting stellen als hij gewoon op de standaard staat. Dan heb je genoeg ruimte.
 
Rijeka, Kroatië
SXIDmDd.jpg


Ik denk dat ik morgen maar eens even langs de lokale Honda dealer ga om te kijken voor een nieuwe ketting O-)
E63LmOc.jpg

BCgFTvq.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oei... Maar heel gauw vervangen dan, ook de kettingblaadjes ! Dat is zeker van de bergritten of was die al slecht.

Je bent al goed opgeschoten :]
Mooie foto van Rijeka, Kroatië :}
 
Laatst bewerkt:
Ik was ook al aan het kijken voor nieuwe tandwielen O-). Net voordat mijn vorige motor gestolen werd, had ik (zelf) daarvan de ketting en tandwielen vervangen, dus daar had ik me wel aardig in ingelezen, dus weet dat je eigenlijk altijd de kettingen en de tandwielen tegelijkertijd moet vervangen :).

In Rijeka was ik naar de Honda dealer gegaan, en na ruim een uur te hebben gewacht terwijl de dealer de onderdelenhuizen en kettingimporteur afbelde, kreeg ik te horen dat de kettingset daar niet de krijgen was. Hij stuurde me naar een vriendin van hem in Zadar (200km zuidelijker), die het misschien kon regelen. Maar toen ik daar de volgende ochtend kwam vertelde ze me dat zij ook de nodige mensen had gebeld, en tot de conclusie kwam dat de kettingset niet in Kroatië te krijgen was zonder wachttijd van 4 dagen ;(. Dus toen vandaag maar verder gereden naar een plaatsje 50km ten zuiden van Split.

Hier heb ik net voor de laatste keer de ketting gesteld. Er is nu letterlijk geen ruimte meer over om het achterwiel nog verder naar achteren te plaatsen, dus ik heb nog iets van 300km voordat het echt niet meer gaat :(.

Dus tsjah, nu maar ff kijken wat het plan wordt. Maar eerst genieten van 16 graden en zon 8-).
 
Of we organiseren een NX toer en gaan het hem brengen :]
Ik zeg... Doen. :] Downunder schreef op 21 april 2017 @ 18:01:
Iemand van hier kan het ook wel opsturen. Kost een aantal dagen, maar het kan :).
Daar zat ik ook al aan te denken (maar dan via mijn ouders), maar het grootste "probleem" is dan dat ik hier ergens een paar dagen moet wachten. Dan kan ik het net zo goed via de lokale dealer laten bestellen, een er dan een paar dagen op wachten.

Mijn ouders gaan toevallig over een paar dagen naar Griekenland op vakantie, dus misschien laat ik er hier een schakel uithalen en laat ik hen een nieuwe ketting meenemen.

Of ik laat er hier een schakel uithalen, en ga ergens anders wel weer een nieuwe poging wagen. Te veel opties :o


Vq3ldPw.jpg

Ergens op de Kroaatse autoweg 8. Dat is een kustweg van een paar honderd kilometer lang die op veel plekken lekker slingert, niet te druk is, en eenvoudig te volgen is. Dat laatste is voor mij wel praktisch, want ik heb geen GPS :+ .
 
Een schakel uithalen, dacht ik ook aan, maar dat is maar een slechte oplossing.
Het blad is versleten,
Evengoed, met de ketting een (of twee?) schakels korter, kan je nog even rijden.
Bij stevig accelereren, kan de ketting dan eens gaan lopen op het blad, dat heb ik eens gehad op een motor, maar daar kan je nog wel een paar honderd mee rijden.
(In mijn geval, Almelo-Maastricht, 250 km)
Nieuwe ketting is niet genoeg he, er zal echt ook een nieuw voor- en achterblad op moeten!
En wat mooi daar, geniet er van, en laat ons meegenieten met je fotoos!
Doei,
Doudou
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan