RSV Mille ratel uit blok, niet meer in neutraal te krijgen

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.414
481
Noord-Holland
Hoi MF'ers,

Heb onlangs een leuke Aprilia RSV Mille uit '00 gekocht om mee op het circuit te rijden.

Fiets ziet er tiptop uit voor zijn leeftijd.

Nu kwam ik er achter tijdens een rondje rijden dat hij hapert bij hoge toerentallen. Onderin en stationair loopt hij perfect, maarbals je vol gas geeft valt hij bij 7000 toeren stil en dan pakt hij weer op, valt weer stil en pakt weer op etc.
Dit heb ik tijdens het proefritje en de rit naar huis niet gemerkt. Hij heeft het ook niet als hij in zn vrij staat en je geeft dan gas.
Het is net alsof je het gas opeens los laat of dat de onsteking wordt uitgeschakeld en aan weer aan.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb de luchtfilterbox gecheckt en gekeken of er slangen loszaten oid, maar niks vreemds gezien.
 
Laatst bewerkt:
Thykha, de RSV blokken zijn van Rotax en hebben donders weinig te maken met "een Italiaan", is 100% Oostenrijks.

En donorblokken komen vaak van schadefietsen, niet omdat "men van zijn/haar blok af moet".
 
Startkoppeling is inderdaad onlangs vervangen en dat is verder allemaal succesvol verlopen.

De koppeling werkt wel en het blok loopt verder mooi rond, dus het komt waarschijnlijk vanuit de bak inderdaad. Motor staat nu bij een garage die er naar gaat kijken. Als het ernstig is en het blok moet open kan ik denk beter een ander blok op MP scoren.

Je treft het bepaald niet met deze mille zeg '( hopen dat t gefixt kan worden en het relatief gezien meevalt.
 
Klinkt alsof je op dat hobbeltje een "halve" of twee versnellingen hebt ingeschakelt, maar normaal gesproken moet je daarna gewoon door of terug kunnen schakelen.
Ik hoop voor je dat het schakelmechaniek makkelijk van buiten is te controleren. Nooit open gehad bij mijn blokkie.
 
Maakt de tank leeg en mik er fosforzuur in. Citroenzuur kan ook, maar fosforzuur laat een roestwerende fisfaatlaag achter op het staal. Laat dit zuur een dagje staan en dan de tank schoonspoelen. Alle roest is dan omgezet. Fosforzuur is o.a. als roestoplosser van hg te krijgen, of onder de naam rustyco.

Hoe kom je aan fosforzuur?


Electrolyse is de beste manier om de tank te ontroesetn, duurt wel lang..
 
Ok, een (laatste) update over de mille.

Monteur heeft rechterdeksel eraf gehaald en zag onderin het blok overal stukjes metaal en tandwielen liggen. Het is dus over en uit voor dit blokje. Nu opzoek naar een ander blok of een andere mille. Blokje kan later altijd nog een keer uit elkaar.
 
The story continues.

Afgelopen weekend heb ik een ander motorblok gehaald voor de mille met 30.000 km op de klok.
Het ziet er netjes uit. De komende weken zal ik het oude blok uitbouwen en de nieuwe inbouwen. Verwacht dat ik hier wel even mee bezig ben. Ik zal laten weten als het gelukt is en we weer kunnen :]
 
Het "nieuwe" blok, 30.000 km gelopen volgens de verkoper.
KbZifTH.jpg
g]
 
Laatst bewerkt:
De Mille loopt weer!

Afgelopen druk bezig geweest met het uitbouwen van het kapotte blok en het inbouwen van het "nieuwe blok.

Hier begonnen met het uitbouwen van het blok.
C0wAnst.jpg


Het oude blok eruit. Ging er met pijn en moeite tussen uit.
DrvuVhN.jpg


De fiets zonder blok.
jZUnDdR.jpg


Het nieuwe blok in het frame plaatsen.
Ao3qkLZ.jpg


TB7AsOI.jpg~
[/img]

De Mille weer lopend;
8OAmZ69.jpg


Verassend genoeg ging het blok er makkelijker in dan er uit. Met een krik kon ik het blok zo het frame in duwen. Met het losmaken had ik wel verwacht dat het blok zo naar beneden zou zakken, maar er was aardig was wrikken, duw en trekwerk nodig om hem naar beneden te laten zakken. Ik heb verder zoveel mogelijk laten zitten, alleen het noodzakelijke los gemaakt. Zo was het aansluiten ook relatief eenvoudig.

Het was spannend met de eerste keer starten, je weet natuurlijk nooit zeker of het blok wat je gekocht hebt ook daadwerkelijk loopt. Opgelucht en ook een beetje trots was ik dan ook toen het blok direct aansloeg, en liep zonder bijgeluiden of lekkages.

Na een testritje bleek dat hij inderdaad goed loopt en niet lekt.

Echter stonk het de volgende dag erg naar benzine. Toen bleek dat de benzine toevoerslang lekte. Ik lijk van het ene in het andere gat te vallen. Deze is inmiddels vervangen.

Ook heb ik stalen remleidingen gemonteerd. Nu het kuipwerk er nog op, 1 mei heb ik alweer de eerste circuitdag.
 
Gisteren dus de eerste circuitdag met de Mille gedraait.

Ding heeft geen klap verkeerd gegeven en liep als een kogel.
Het heeft veel werk en energie gekost, maar hij werkt zoals hij zou moeten.

Ben benieuwd wat het volgende weer wordt :+
18162028_1356028204490698_3658469403478982656_n.jpg
 
Ik ben er inmiddels achter gekomen waarom zo veel pech heb gehad met deze motor.

Op de kentekenplaathouder zat een stickertje van Jager Motoren.

Deze is inmiddels verwijderd en ik verwacht vanaf nu geen problemen meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan