GSX 750 E/ES/EF

Hi Rob-e, volgens het whb is daar speciaal gereedschap voor. Ik heb het zelf heel voorzichtig met een platte schroevendraaier gedaan, omdat ik de kop en pakking toch ging vervangen.

Ik heb nog een vraag voor de sleutelaars hier (weet niet of ik er een eigen topic voor moet openen.)
Mijn motor zit weer in elkaar maar start na de operatie helaas niet meer :( nadat ik alles heb uitgesloten lijkt het de timing te zijn. Hij maakt ook geen geluid alsof 'ie gaat starten.
Ik heb vanmiddag de nokkenassen opnieuw gemonteerd en heb het volgende probleem; Bij montage staat de krukas netjes op positie T. De op de nokkenas aan de uitlaatkant staat de 1 precies gelijk met de bovenkant van de kop. De 2 wijst recht omhoog. Ik tel 20 pennen en kom precies op de 3 uit aan de inlaat kant. De 3 wijs recht omhoog. So far, so good.
Echter, als ik vervolgens de NAKS monteer en handmatig twee rondjes met de krukas draai, staan de markeringstekens iets 'achter'. Het lijkt alsof de timing dan een hele schakel achter is gaan lopen ten opzichte van de T-positie van de krukas. Ik denk dat de motor hierdoor niet start. Doe ik iets fout? Of moet ik de nokkenassen "één schakel naar voor" monteren?
 
Bij montage staat de krukas netjes op positie T. De op de nokkenas aan de uitlaatkant staat de 1 precies gelijk met de bovenkant van de kop. De 2 wijst recht omhoog. Ik tel 20 pennen en kom precies op de 3 uit aan de inlaat kant. De 3 wijs recht omhoog. So far, so good.
Echter, als ik vervolgens de NAKS monteer en handmatig twee rondjes met de krukas draai, staan de markeringstekens iets 'achter'. Het lijkt alsof de timing dan een hele schakel achter is gaan lopen ten opzichte van de T-positie van de krukas. Ik denk dat de motor hierdoor niet start. Doe ik iets fout? Of moet ik de nokkenassen "één schakel naar voor" monteren?
Als je de voorste nokkenas op z'n plaats legt moet je de ketting aan de voorzijde strak houden door de nokkenas naar achteren gedraaid onder spanning te houden. Klinkt simpel maar wellicht is de ketting flink versleten en kom je net niet lekker uit. Dan moet je ook nog eens kleppen indrukken om te kunnen monteren dus kan je het met monteren niet precies zien. Maar met gespannen nokkenasketting moet eea kloppen. Hoeveel scheelt het dan? Misschien eens een paar goede detail foto's maken.
Dan even over wat Strikkie zegt, zitten de bougiekabels goed?
De bobine met Oranje/Wit en WITTE draad is voor 1 en 4, die met Oranje/Wit en ZWART/GELE aansluitdraden is voor 2 en 3. Zit dat goed?
Wat mij betreft: laten we lekker hier blijven posten, dan blijft dit topic ten minste een beetje aan de gang.
 
Bobine's en kabels heb ik al gecheckt. Zo ging ie er in.

OZc1Ym.jpg


En zo is ie na een volledig rotatie:
YYd9hD.jpg


Je ziet het niet heel goed maar de nokkenassen staan dus een of twee tandjes achter.
 
Laatst bewerkt:
Nu gaat 'ie goed denk ik?
Nu wel plaatjes, maar zoals je zelf al zag is dat niet goed zo......
Ik zou er eerst voor zorgen dat je timing in orde is. Dus een of twee ? tanden opschuiven? Is die eerste foto gemaakt met alle lagerkappen vastgedraaid?
 
Nu wel plaatjes, maar zoals je zelf al zag is dat niet goed zo......
Ik zou er eerst voor zorgen dat je timing in orde is. Dus een of twee ? tanden opschuiven? Is die eerste foto gemaakt met alle lagerkappen vastgedraaid?

Jazeker!
Zou je de timing kunnen verschuiven met de lagerkappen vast? Ik denk dat dat niet gaat lukken..
Van de week 't boeltje maar ff bekijken.
 
Bobine's en kabels heb ik al gecheckt. Zo ging ie er in.

[afbeelding]

En zo is ie na een volledig rotatie:
[afbeelding]

Je ziet het niet heel goed maar de nokkenassen staan dus een of twee tandjes achter.

Wat dacht je van gewoon versleten distributie ketting? Als het goed is staat in WPH de lengte bij 10 schakels. (voor mijn GS500 was de slijtage limiet 158mm uit mijn hoofd)
Ik had hetzelfde als jij, uiteindelijk bleek mijn ketting 160mm te zijn, versleten dus.

Marc
 
Dank voor alle tips. Heb de ketting gemeten. Deze was niet versleten, dus heb de nokkenassen weer los gemaakt en opnieuw gemonteerd. Het zit nu goed en de motor start weer! Zal het zelf wel fout hebben gedaan:p

Ben nu begonnen met het stellen van de koppeling omdat hij niet meer vrij kwam. Platen zaten aan elkaar geplakt dus die heb ik los gemaakt. Daarna de kabel gesteld. Als de motor in zijn verstelling staat en ik de hendel in knijp moet ik echt moeite doen om het wiel te bewegen. Ik hoor de platen ook schrapen(kan natuurlijk omdat er nu geen olie in zit) terwijl het wiel in zijn vrij gemakkelijk beweegt. Hebben jullie GSXen dit ook?
 
Bezig laatste hand aan mijn oude brikkie te leggen maar toc nog even een twee tal vragen.
De koppelingshandle gaat allemachtig zwaar, na demonteren deksel alles gereinigd en opnieuw ingevet.
Binnenkabel gaat soepel door buitenkabel enz.
Koppelingshuis, alle platen even uitgenomen en nagegaan maar geen gekke dingen te zien of te voelen.
Wat wel vreemd is vind ik is dat het huis waarin de hevel een kwart slag maakt enorm veel speling heeft in horizontale richting. Dit huis is gefixeerd middels lippen die gebogen zijn aan de binnekant en buitenkant van het deksel.
Is dit bij jullie ook het geval, het is het huis met de losse kogeltjes erin.
koppelingshevel%201.jpg.html

koppelingshevel%202.jpg.html


Op de carbs zitten 2 kleine slangaansluitingen en 1x benzine aansluiting.
Nu gaat de benzine uiteraard naar de kraan en 1 van de andere aansluitingen als vacuum op de kraan.
Word de ander afgedopt of gaat er een slang op die open blijft>
zie in de cirkel wat ik bedoel.
vacuum%201.jpg.html

Vacuum carb 1

Hoop dat jullie raad weten met de koppeling want zo een dag rijden heeft geen zin, gaat zo zeer doen.
 
Bezig laatste hand aan mijn oude brikkie te leggen maar toc nog even een twee tal vragen.
De koppelingshandle gaat allemachtig zwaar, na demonteren deksel alles gereinigd en opnieuw ingevet.
Binnenkabel gaat soepel door buitenkabel enz.
Koppelingshuis, alle platen even uitgenomen en nagegaan maar geen gekke dingen te zien of te voelen.
Wat wel vreemd is vind ik is dat het huis waarin de hevel een kwart slag maakt enorm veel speling heeft in horizontale richting. Dit huis is gefixeerd middels lippen die gebogen zijn aan de binnekant en buitenkant van het deksel.
Is dit bij jullie ook het geval, het is het huis met de losse kogeltjes erin.
[afbeelding]
[afbeelding]

Op de carbs zitten 2 kleine slangaansluitingen en 1x benzine aansluiting.
Nu gaat de benzine uiteraard naar de kraan en 1 van de andere aansluitingen als vacuum op de kraan.
Word de ander afgedopt of gaat er een slang op die open blijft>
zie in de cirkel wat ik bedoel.
[afbeelding]
Vacuum carb 1

Hoop dat jullie raad weten met de koppeling want zo een dag rijden heeft geen zin, gaat zo zeer doen.
Volgens mij hoor je 4 aansluitingen te hebben, 1 x benzine, 1 x vacuüm voor de kraan en 2 beluchtingsslangen, die lopen vanaf daar naar boven over het luchtfilterhuis langs de vrij lucht in.

Dat de koppeling heel erg zwaar gaat lijkt me niet goed. Weet je zeker dat er geen braam op je koppelingskorf of trommel zit? Wat met je bedieningsmechanisme/pen-indrukkert aan de hand is begrijp ik niet, kan je daar misschien eens een filmpje van maken? Als dat helemaal gaar is zal het indrukken ook niet echt soepel verlopen lijkt me maar daar heb ik met mijn (ooit) 6 blokken geen problemen mee gehad.
 
Tomcat.

Ik ga zo naar mijn sleutelplek toe, is niet van dat beste weer, sta buiten welliswaar droog maar toch.
Ga nogmaals de koppelingsplaten demonteren, eerst effe olie aftappen.
Zal nagaan of er bramen op de korf zitten en de platen gemakkelijk glijden over de spline.

Filmje zal ik maken weet alleen niet hoe dit te posten, misschien ook via photobucket?
 
Tomcat.

Ik ga zo naar mijn sleutelplek toe, is niet van dat beste weer, sta buiten welliswaar droog maar toch.
Ga nogmaals de koppelingsplaten demonteren, eerst effe olie aftappen.
Zal nagaan of er bramen op de korf zitten en de platen gemakkelijk glijden over de spline.

Filmje zal ik maken weet alleen niet hoe dit te posten, misschien ook via photobucket?
Ja, kan ook via Photobucket. Succes en hopelijk vind je wat!
 
Aan de koppelingsplaten geen enkele oneffen heid te vinden, alles weer dicht gebouwd.
Maar heb wel het probleem te pakken, denk ik!
In het huis waarin de hevel draait (foto eerder post) missen een aantal kogeltjes die de as lageren bij drukken pen.
Hierdoor gaat de as wringen (denk ik)
Nu zou het fijn wijn een aantal kogeltjes te scoren want een nieuwe via e-bay komt op ca. €70,00 compleet.

Kan ook even bij Biggelaar langs wat zag dat mijn rechter voorklauw olie lekte, ben dus lekker opgeschoten.
Iemand hier nog in goede staat verkerende remklauw ander koop ik een revisie setje.

Wordt vervolgt.
 
Aan de koppelingsplaten geen enkele oneffen heid te vinden, alles weer dicht gebouwd.
Maar heb wel het probleem te pakken, denk ik!
In het huis waarin de hevel draait (foto eerder post) missen een aantal kogeltjes die de as lageren bij drukken pen.
Hierdoor gaat de as wringen (denk ik)
Nu zou het fijn wijn een aantal kogeltjes te scoren want een nieuwe via e-bay komt op ca. €70,00 compleet.

Kan ook even bij Biggelaar langs wat zag dat mijn rechter voorklauw olie lekte, ben dus lekker opgeschoten.
Iemand hier nog in goede staat verkerende remklauw ander koop ik een revisie setje.

Wordt vervolgt.
PB gestuurd
 
Heb ook weer even een vraagje:

De remslangen voor zijn niet de beste meer, die zwellen wat op volgens mij. Remdruk is niet het beste meer. Heeft iemand nog een paar goede remslangen liggen? Of word het toch maar overgaan op staalomvlochten remleidingen?

En een 2e vraag, vanavond haal ik de carbs ff los om te kijken wat voor sproeiers er in zitten.
Wil namelijk een maatje groter monteren dit ivm andere lucht filters. (En niet warm lopen van het blok)
Enig idee waar deze te koop zijn?

Alvast senks!
 
Sproeiers zijn gevonden. Japparts heeft ze wel.
Er zit een 120 sproeier in. En er komen van die powerfiltertjes achter.
Iemand dit vaker gedaan? Zit er aan te denken om er een 130 sproeier er in te doen.
Dit omdat er een Sebring uitlaat onder zit, die kan al beter ademen dan de standaard uitlaat.
 
Heb ook weer even een vraagje:

De remslangen voor zijn niet de beste meer, die zwellen wat op volgens mij. Remdruk is niet het beste meer. Heeft iemand nog een paar goede remslangen liggen? Of word het toch maar overgaan op staalomvlochten remleidingen?

En een 2e vraag, vanavond haal ik de carbs ff los om te kijken wat voor sproeiers er in zitten.
Wil namelijk een maatje groter monteren dit ivm andere lucht filters. (En niet warm lopen van het blok)
Enig idee waar deze te koop zijn?

Alvast senks!
Ik zou nieuwe rvs remslangen kopen, tweedehands is allemaal veel te oud.......
Ik heb ze destijds bij Melvin.de gekocht, kunnen ze op maat voor je maken.
Welke sproeiers je bij andere filters nodig hebt weet ik niet. Alleen lees ik overal dat echte K&N veel beter werkt dan "powerfilters". Succes en benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
 
Rob.
Ik heb zelfde probleem gehad open filters met standaard uitlaat.
Ben op advies sproeiers gaan vervangen 10% groter.
Standaard zat er 120 in ben naar 135 gegaan en werkt super.
Stalen remleidingen heb ik aangeschaft bij Biggelaar in Boxtel, genoeg op voorraad.
Wat wordt gezegd over rubber, niet meer dien alles is uitgedroogd of je moet echt nieuw kopen.
Succes ermee.
 
@Tom, was er al bang voor :Y Zal eens speuren naar stalen remleidingen. Gezien je er 5 moet hebben voor de antieduik voorvork.
Voorlopig remt het wel maar het kan beter.
En ja weet dat k&n veel beter is. Maar die paar keer dat ik ermee rijd ;)

@Fred, thanks! Nu weet ik welke maat ik moet bestellen :t
Passen de rechte er achter, gezien ik niet in de zijkapjes wil gaan zagen. Of moet er een 45graden bocht aan?
Zaterdag eens kijken bij de motorbeurs in Hardenberg of daar van die filters te scoren valt :Y

Thanks voor de tips :t

Door de lage biedingen (sloop prijzen) toch maar besloten de GSX aan te pakken en voorlopig te houden.
Als de boel weer rijd zal ik een uitgebreid verslag doen wat er de laatste paar weken gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
@Tom, was er al bang voor :Y Zal eens speuren naar stalen remleidingen. Gezien je er 5 moet hebben voor de antieduik voorvork.
Je kan de anti-duik aansluitingen afblinden met een paar M10x1 boutjes. (nooit verschil in anti-duikeffect kunnen ontdekken, rem wordt iets minder vaag door afkoppelen) Als je dan een lange banjobout aan de rempomp gebruikt heb je nog maar 2 leidingen nodig. Nadeel is dan alleen dat je geen hydraulische remschakelaar meer aan je rempomp kan monteren.
 
@Rob.
Ik heb de rechte, zaten er al op toen ik de motor kocht, geen originele K&N.
Ik heb aan de voorzijde de anti duik slangen laten vervallen, hierdoor heb er nog maar drie nodig, ter compensatie heb ik dikkere olie in de voorvork gedaan.
Voor de remleidingen (gebruikt) heb ik geloof ik nog geen €25,00 betaald.
Daar zou ik het risico niet voor nemen, ook niet als je maar een enkele keer rijdt.
Juist die enkele keer kan het fout gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan