€500 Challenge 2017: Borisz en de Venture Royale '87

Scooter is niet van mij maar van een vriendin. Moest even nagekeken worden zo na de winter, remmmetjes, accu en een zwabber aan de voorkant. Ik vind het wel een mooi ding, 't is een Aprilia Habana retro scooter. Ik ben vooral gecharmeerd van het stuur, dat stuur zal niet misstaan op mijn CX500C. Ben dus al op zoek naar zo'n stuur!

Ha, dat herken ik. Die gedachte was ook ooit in mij opgekomen toen ik zo'n Habana voor het eerst zag rijden.
 
Eindelijk ligt mijn collector weer thuis. Opgelapt, geen permanente oplossing maar een tijdelijke. Mocht de Venture een blijvertje zijn dan maken we een nieuwe collector. Deze week de collector monteren en eindelijk eens kilometers maken met het bankstel!!!!
Heb er zin in!!!!!
 
Zo, oma das alweer een tijd geleden.

De collector is er onder gezet en weer vastgezet. Best een karwei met al die uitlaatklemmen waar je helemaal niet bij kunt. Zo makkelijk mijn andere te sleutelen zijn, zo lastig is het met dit bankstel. Bij de eerste starpogingen wilde de Venture niet aanslaan. Even een kleine opleving en dan zakte alles weer in. Tijd voor een oplossing!

Na een zoektocht kwam ik er achter dat er een klein gaatje in een van de carbs zat! Na een korte bedenktijd toch maar besloten om een ander setje carbs te zoeken. Voor €50,- was ik de man. Een setje carbs zonder gasschuiven. Teon ze bezorgd waren heb ik eentje uit elkaar gehaald om de conditie te checken. Het uit elkaar halen was nogal een onderneming omdat de vorige knutselaar niet het juiste gereedschap had. Schroeven dolgedraaaid en dergelijke. Nan enig beunwerk van mijn kant met Dremel en flexschijfje kwam alles los. Van binnen zag deze carb er brandschoon uit.

Ik heb verder niet geaarzeld en alles weer in elkaar gezet, de oude carbs onder de Venture vandaan getrokken, de gasschuiven overgezet en met de compressor gechekt of er überhaupt benzine verneveld werd. Bij de oude carbs was er 1 die geod vernevelde, 2 maar half en 1 weer helemaal niks. De nieuwe carbs vernevelen allemaal goed. Dus de nieuwe eronder en hup meteen starten en lopen!!!


 
Laatst bewerkt:
In mijn post van maandag konden jullie al zien dat de Venture weer loopt. Het volgende probleem uitdaging diende zich echter alweer aan: de koppeling. De Venture ontkoppelt namelijk niet. Nu had de koppeling bij aankoop ook al geen werking, wat waarschijnlijk te wijten was aan een stilstand van een aantal jaren. Dit was destijds echter snel opgelost door de koppeling te ontluchten.

Nu maar weer eens ontluchten, helaas bood dat geen soelaas! Als eerste verdenk ik nu de master- en slavecilinder op lekkage. Dus dan maar eens de slavecilinder uitbouwen en checken. Gelukkig zit dat allemaal mooi verstopt zodat je in ieder geval niet bang hoeft te zijn dat het onderweg van je motorfiets gejat gaat worden. Als de bouten los zijn blijkt dat de leiding er ook af moet omdat de slavecilnder niet langs de andere onderdelen te wurmen is. Gevolg: weer een plas remvleoistof die naast de opvangbak zo op de brug loopt. Nou ja, mocht ik de brug ooit willen spuiten dan hoef ik dit gedeelte in ieder geval niet meer te schuren.


full

positie van de slavecilinder

Nu de slavecilinder er eenmaal uit is zie ik pas hoe erg het er aan toe is. De buitenkant is erg smerig en ranzig, niet iets waar ik blij van ga worden.

full

ranzigheid ten top

full

blijkt allemaal aangekoekte modder te zijn

full

van binnen vele malen schoner dan van buiten

full

best netjes nog

De buitenkant is weliswaar vies maar de binnenkant is brandschoon, rubbertjes zijn intact en er zit geen residu in de cilinder. Dus maar weer terugbouwen en ontluchten. Nog wel even een test uitvoeren voor ik alles terugbouw. Dus de slang maar weer aanbouwen, ontluchten, slavecilinder tegenhouden met een griptang en pompen maar. Nu de laatste luchtbellen eruit zijn is het handle keihard. ik zet de handle met een spanbandje vast en laat het geheel een half uurtje onder druk staan. Na dit half uurtje zie ik geen vorm van lekkage en de handle is nog keihard. Weer uit elkaar halen en terugbouwen dus!

Na het terugbouwen ontkoppeld de venture nog steeds niet. Maar nu ik de bediening van de koppeling uit kan sluiten kan ik dus wel concluderen dat de platen plakken. Alvorens hier met "botte-bijl"methodes aan de gang te gaan lijkt het me beter om eens af te wachten wat de koppeling doet als het blok geflushed is. Dus een blikje flush erin gekieperd en de motor warm laten worden volgens instructie. Na een paar minuten draaien probeer ik de koppeling weer eens en warempel, de koppeling doet het gewoon weer. Het mysterie van de "plakkende platen" is opgelost. Nu snel wat beplating erop schroeven, de helm op, een filmpje voor jullie maken en dan eindelijk de eerste kilometers maken!!!!

 
Laatst bewerkt:
De afgelopen paar dagen helaas weinig gelegenheid gehad om de Venture eens goed te testen. Wel een aantal kilometers stadsverkeer gereden en dat ging eigenlijk best lekker. Zo gauw ik de tijd heb maar eens een fatsoenlijk stuk rijden en eens kijken hoe dat dan gaat bevallen.

Tot nu toe ben ik wel al tegen en paar puntjes aangelopen. Vrijdagochtend ging het starten wat moeizaam. De beninemeter geeft ook al aan dat de tank zo goed als leeg is. Dat wordt dus eerst maar eens tanken. Eerst maar even een jerrycan van 5 liter met de auto gehaald, ofschoon de pomp niet ver weg is. Duwen met dit ding is ondoenlijk! De 5 liter erin gekieperd en maar weer starten. Helm op en hup naar de pomp. Onderweg bedenk ik me dat ik er waarschijnlijk wel goed aan doe om iets van een CarbCleaner door de benzine heen te mixen. Gelukkig zit halverwege de pomp een autoshop. Eenmaal bij de pomp aan de kassa kom ik erachter dat ik wel heb getankt, maar vergeten ben om het additief toe te voegen!!! Dat wordt morgen dus maar eens een jerrycan terughevelen daarna mixen en het spul de tank weer injagen.

Wat staat me nog te doen aan de Venture? Ik heb een klein lijstje opgesteld die ik de komende dagen af ga werken:

  • De fan staat de hele tijd aan dat wordt kijken of dit met een bedoeling gedaan is of dat er ergens een sensor niet goed is of wellicht is er ergens sluiting
  • De audio doet niet geheel wat ik wil. Op de stand "ACC" werkt alles, op "ON" gaat alle audio uit.Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
  • 12 volt aansluiting maken
  • Remmen beter ontluchten
  • navi aansluiten/monteren
  • Telefoonhouder monteren
  • proberen of de trekhaak van mijn Silverwing over te zetten is naar de Venture.
  • linker kuipdeel scheurt uit, waarschijnlijk niet goed gemonteerd waardoor er teveel spanning op staat
  • kuipruit poetsen en anders maar een stuk eraf zagen

Genoeg te doen dus!!!
 
Het testweekend zit erop en dus ook de eerste echte trip voor de Venture. De afgelopen paar dagen toch al gauw zo'n 550km gereden. tezamen met de 150km die ik al in de buurt gereden had zit ik nu op zo'n 700km. Het resultaat van die 700km? De motor is steeds beter gaan lopen! maar er mankeren nog wel een paar dingen aan.

  • Zo zijn de voovorkkeerringen lek. Waren al lek voor dit testweekend maar ik wilde toch nog wat kilometers draaien voordat ik de grote reis ga maken met dit monster. Nu de keerringen toch lek zijn en ik alles uit elkaar moet halen is het wel zo verstandig om ook meteen progressieve veren te plaatsen (ik ben nu toch al over budget en het zou onzin zijn om de komende 3000km niet te genieten van die veren) want de vering slaat echt door.
  • Ook de tellerbak moet uit elkaar omdat de kilometerteller huilt. De kuip begint te desintegreren. De linkerkant is klaarblijkelijk met teveel spanning in elkaar geschroefd waardoor er van alles is gescheurd. Dat wordt dus een metalen strip maken en daar alles maar weer aan vastmaken.
  • Het raampje moet nu echt worden gepolijst. Er is werkelijk niks te zien door het raampje als de zon erop schijnt of als het regent. Als polijsten niet meer helpt dan zaag ik er een centimeter of wat vanaf zodat ik een beter zicht heb op wat er voor mij gebeurt.
  • De thermoswitch moet vervangen, de fan draait continu en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nog best een paar dingen op te lossen voor de Challenge! Nu maar hopen dat de voorvorkveren ergens op voorraad liggen!
 
Diameter van je voorvorkpoten meten en naar een motorzaak.

Volgens mij zit er namelijk geen echt grote verschillen in de keerringen zelf, de diameter bepaalt.

Succes met sleutelen
 
Thermoswitch ligt klaar bij postnl. Keerringen liggen al klaar in de werkplaats. De veren was bij de leverancier nogal wat twijfel over wat wel en niet ging passen.
 
Repairing the "howling Speedo"!!

Tijdens de rit naar het MF-Testweekend in Lichtenvoorde afgelopen weekend liep ik nog tegen een aantal zaken aan die nog aangepakt moeten worden voordat ik volgende week naar Frankrijk vertrek met het bankstel.

Een van deze zaken is de huilende snelheidsmeter. De teller loeit als een koe die moet kalven en de naald van de meter zwabbert ergens tussen de 80 en 140. Daardoor werkt de cruisecontrol dus ook niet. Op de terugweg uit Lichtenvoorde de kilometertellerkabel maar verwijderd om verdere schade te voorkomen.
Nu dus ff knutselen. Een leuk klein klusje zo tussen 2 nachtdiensten in!!

Ruitje eraf, lamp eraf en de tellerbak verwijdert.
full



Kaal hoor!!
full



Daar ligt de Bastard!!!
full



Best veel schroefjes en draadjes!!
full



Nu de teller eruit halen!
full



Het tellerwerk. Het loopt zo stroef dat het met de hand bijna niet te bewegen is
full



5minuten later is alles weer schoon en gesmeerd! alles loopt weer soepel.

Op naar de volgende klus!!!
 
Nou lekker dan....
bij mij zit er een vlieg in de km teller, niet dat ik die nog kan laten zitten na bovenstaand verhaal :/

ik heb mensen wel eens horen zeggen dat het wat rommelig is bij mij, ik denk dat ik nu weet wat ze dan zien :
full
 
Laatst bewerkt:
Repairing the "howling Speedo"!!

......

5minuten later is alles weer schoon en gesmeerd! alles loopt weer soepel.

Op naar de volgende klus!!!
Altijd fijn, die klusjes die maar vijf minuutjes kosten, terwijl je er eerdere tegenop zag :t ;)
 
Nee, geen WD40. Magneetas gesmeerd met naaimachine olie en de tandwieltjes lichtjes ingevet met molybdeendisulfidevet.
 
Wel, ik zou best panieken/op slot staan bij zoveel draadjes en electronica..
maar je pakt gewoon door..
Super! *O*
 
[*]De kuip begint te desintegreren. De linkerkant is klaarblijkelijk met teveel spanning in elkaar geschroefd waardoor er van alles is gescheurd. Dat wordt dus een metalen strip maken en daar alles maar weer aan vastmaken.

Is de kuip toevallig gemaakt van ABS?
Ik heb zelf goede ervaring met het repareren van scheuren (in ABS) met behulp van MEK.
 
Nou lekker dan....
bij mij zit er een vlieg in de km teller, niet dat ik die nog kan laten zitten na bovenstaand verhaal :/

ik heb mensen wel eens horen zeggen dat het wat rommelig is bij mij, ik denk dat ik nu weet wat ze dan zien :
[afbeelding]


Hahaha, ja het was een bende. Nog een paar haastklussen voor het testweekend gedaan. Na het testweekend hingen er nog 2 tenten en een tarp te drogen.
Er staan nog een paar winterstallers. Gisteren eerst maar eens opgeruimd zodat er weer te werken valt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan