Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Heeft iemand ervaring met het strakker zetten van de standaard vering? Ik heb het gevoel dat hij te snel inzakt, zodra ik em op de jiffy zet zakt die in (rolt lichtelijk naar voren) en als ik rijd vind ik het ook een beetje deinerig.
Ik had gelezen dat de ingaande demping achter instelbaar is en dat je de veerspanning? kan aanpassen.
Ik dat de kap aan de linkerkant eraf gehaald en zag het reservoir zitten, weet alleen niet waar ik aan moet draaien om een strakker te zetten. :')
 
Ik denk dat je de preload moet veranderen om een wat strakkere vering te krijgen. Bij het reservoirtje ga je alleen de demping aanpassen, dus zal die nog steeds doorzakken, deinen zal wel minder zijn.
Het aanpassen kan via een klein schroefje die achter een dopje zit aan de linkerkant in het plastic.

Als je de rechterkap eraf haalt en het remvloeistofreservoir, kan je op de schokbreker met een hamer en schroevendraaier de ringetjes verdraaien naar boven (dus strakker). Zo komt je motor ook hoger te staan.
 
Precies wat CDA zegt idd

Wat je ook nog even kunt proberen is de motor vasthouden en dan iemand de achterkant helemaal in laten duwen, en loslaten.
De motor hoort dan niet omhoog springen, als die dat wel doet betekent dat waarschijnlijk dat de veer lek is.
 
Ah juist, thanks heren!
Ik zal vanavond even kijken of we de "sag" kunnen meten.
Verder heb ik ook de adjuster van de ingaande demping gevonden, wist niet dat deze verborgen zat achter een rubberen kapje!

https://www.ludd.ltu.se/~joshua/xf650/xf650service.pdf
Bij kopje Chassis 5 pagina 37 (5-37) staat ook hoe de vering moet worden aangepast, had ik de eerste keer niet gezien.
 
Laatst bewerkt:
Even wat metingen gedaan en wat zakt die veel in zeg.
Gemeten van de achteras tot aan het helmslot.

  • Meting A (Motor op middenbok, achterwiel vrij in de lucht): 450 mm
  • Meting B (Beide wielen op de grond zonder berijder): 413 mm
  • Meting C (Beide wielen op de grond met berijder): 382 mm
  • A - B (Static sag): 37 mm
  • A - C (Rider sag): 68 mm
De motor zakt dus bijna 7 centimeter in als ik erop zit. :')
Als ik van deze video uit mag gaan mag dat ongeveer 3 à 4 cm zijn.
Moet het dus een tikkie strakker zetten.
 
Zoals in het "wat heb ik onderweg meegemaakt" topic, heeft mijn freewilly een schakelprobleem.
Ratelt in 1, neutraal en 5.

Heb alle accessoires eraf gehaald en zijn nu te koop :)
Ik heb dus in aanbieding:
- de motor zelf
- kofferdrager voor Givi koffers van Moto Adventure Tech (nooit mee gevallen) inclusief houders
- Valbeugel van Moto Adventure Tech (ook nooit mee gevallen) betreft versie 1.0 full option, met halogeen spots van carpoint.
- Middenbok
- MSR uitlaat (met DB-killer, linkpipe, houder en typegoedkeuring)
- Voorspatbord (die snavel)

Verzending gaat via de normale tarieven die ze in BE hanteren mocht iemand geïnteresseerd zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Hoort het niet B-C te zijn? :?

Daarbij kan het per motortype verschillen hoeveel het in mag zakken.
Uiteindelijk moet het gewoon zijn wat jij fijn vind.

Heb trouwens een tanktas gevonden die op de freewind past *O*
Van givi, 6L en met alleen straps
 
@CDA Oh wow, wat rot!
Nu opzoek naar een nieuwe freewind?
Of wat ga je hierna rijden?

Ik wil misschien een deel van je valbeugels wel overnemen, die van mij zijn wat beschadigd door het vallen
 
Motor economisch total loss zou ik zeggen.
Niet de moeite om tijd en geld meer in te steken jammer genoeg.
In het onderhoud heb ik al over 3 jaar tijd 1000€ in gestoken, wat de motor waard is.
Vind het zelf jammer, maar het is tijd om te veranderen '(

Ga morgen eens kijken naar een NC700X van 2013 met ABS, eens zien wat het oplevert.
Ook al biedingen gehad, maar geloof zelf dat het funbieders zijn :')

Meeneemprijs van de motor is 700€, bieden vanaf 500€, maar ik denk niet dat er iemand van NL er zin in heeft om een defecte Freewind te kopen :')
 
Jammer man.
NC700X ook een leuke fiets, vooral de frunk, vind dat een erg leuk detail. Alleen jammer dat er een half Honda Jazz blok in ligt. :+
 
Jammer man.
NC700X ook een leuke fiets, vooral de frunk, vind dat een erg leuk detail. Alleen jammer dat er een half Honda Jazz blok in ligt. :+

Achja, liever een motor met een halve Honda Jazz, dan een hele Honda Jazz :')
Frunk vind ik idd wel geinig, kan ik al m'nr rommel daarin kwijt dan in een topkoffer, alhoewel die motor ook een topkoffer heeft die ik wil bekijken :')
 
Achja, liever een motor met een halve Honda Jazz, dan een hele Honda Jazz :')
Frunk vind ik idd wel geinig, kan ik al m'nr rommel daarin kwijt dan in een topkoffer, alhoewel die motor ook een topkoffer heeft die ik wil bekijken :')

True, true. Ach ja, je zult er vast plezier aan beleven!
 
Hoort het niet B-C te zijn? :?

Daarbij kan het per motortype verschillen hoeveel het in mag zakken.
Uiteindelijk moet het gewoon zijn wat jij fijn vind.

Heb trouwens een tanktas gevonden die op de freewind past *O*
Van givi, 6L en met alleen straps
Dat dacht ik dus eerst ook, maar iedereen doet het zo. Is ook al een keer in dit topic aanbod gekomen, precies hetzelfde. Ik ga daar dan ook maar van uit!

Ik gebruik de Freewind toch alleen maar op de weg, dus van mij hoeft de veerweg niet zo groot te zijn. Zal zaterdag even kijken wat ik ermee kan doen.

Gefeliciteerd met je tanktas! *O*
 
Hey CDA, las je bericht in "wat heb ik onderweg meegemaakt".
Had gehoopt dat het een kleinigheid zou blijken maar dat is dus niet zo. '(
Zeer jammer dat je nu dus niet meer in de XF650 zult posten, Je hebt een bijzondere bijdrage geleverd aan ons allen met bevindingen en kennis van deze fiets.
Zie dat je al op zoek bent naar een NC700X. Dat zou ook mijn keus zijn geweest. :]
Lekker zuinig!

Van de XF wil ik wel wat van je over nemen:
- opzet ruitje.
- en je zijkoffers met rek.

Kom ze het liefst ophalen als het kan. Zeg maar wat je ervoor wilt hebben.
Waar zit je ongeveer in Belgie?
 
Laatst bewerkt:
Even wat metingen gedaan en wat zakt die veel in zeg.
Gemeten van de achteras tot aan het helmslot.

  • Meting A (Motor op middenbok, achterwiel vrij in de lucht): 450 mm
  • Meting B (Beide wielen op de grond zonder berijder): 413 mm
  • Meting C (Beide wielen op de grond met berijder): 382 mm
  • A - B (Static sag): 37 mm
  • A - C (Rider sag): 68 mm
De motor zakt dus bijna 7 centimeter in als ik erop zit. :')
Als ik van deze video uit mag gaan mag dat ongeveer 3 à 4 cm zijn.
Moet het dus een tikkie strakker zetten.

Ik wil ook al een tijdje wat aanpassen. (vooral voor duikt'ie aardig door bij remmen)
Was in de handleiding aan het spitten. Heb je ook het stukje helemaal achterin gezien?
Dat gaat alleen over de vering en het instellen ervan.
Die hebben het over een "total sag" (C-A) van tussen de 90-100mm. Minder dan 80mm zou de veer te hard zijn. Dat is misschien vanuit gaand dat er een amerikaan op zit.
Pagina 330 van de 347. Net na het electrisch schema.
 
Hey CDA, las je bericht in "wat heb ik onderweg meegemaakt".
Had gehoopt dat het een kleinigheid zou blijken maar dat is dus niet zo. '(
Zeer jammer dat je nu dus niet meer in de XF650 zult posten, Je hebt een bijzondere bijdrage geleverd aan ons allen met bevindingen en kennis van deze fiets.
Zie dat je al op zoek bent naar een NC700X. Dat zou ook mijn keus zijn geweest. :]
Lekker zuinig!

Van de XF wil ik wel wat van je over nemen:
- opzet ruitje.
- en je zijkoffers met rek.

Kom ze het liefst ophalen als het kan. Zeg maar wat je ervoor wilt hebben.
Waar zit je ongeveer in Belgie?

Bedankt voor je compliment :) Heel jammer inderdaad, denk dat m'n motor deze week of volgende week wordt verkocht aan een sloperij, die XF zal dus véél andere eigenaars blij kunnen maken :)

Ik stuur je ff een PB :)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook al een tijdje wat aanpassen. (vooral voor duikt'ie aardig door bij remmen)
Was in de handleiding aan het spitten. Heb je ook het stukje helemaal achterin gezien?
Dat gaat alleen over de vering en het instellen ervan.
Die hebben het over een "total sag" (C-A) van tussen de 90-100mm. Minder dan 80mm zou de veer te hard zijn. Dat is misschien vanuit gaand dat er een amerikaan op zit.
Pagina 330 van de 347. Net na het electrisch schema.
Had ik gezien ja. Alleen dat gaat over WP vering, volgens mij een aftermarket unit. Weet niet zeker of dat ook echt voor de Freewind is.
Ik ga wel even wat Dave Moss video's kijken, misschien dat ik daar nog wat van opsteek. :9
 
:( :( :(
Net een fiets om laten donderen tegen mijn Freewind, er zit nu een lekkere kras op het voorspatbord. Dit was het enige paneel dat nog géén kras had. '(
 
Laatst bewerkt:
Freewind is verkocht aan de sloperij :)
Heb er nog 400€ voor kunnen vangen, maarja, als je denkt dat ik de motor 3 jaar geleden aan 1000€ heb gekocht en er 3 jaar op heb gereden, dan is het wel nog veel :')
 
Dat zeker *D
Doet wel nog steeds pijn aan de portemonnee, maar de komst van de nieuwe motor zal wel de pijn verzachten :')
 
@ CDA succes met het sparen voor die nx, geen dominator overwogen?

Zie net dat je die nx700 al gekocht hebt, gefeliciteerd en veel plezier ermee *O*
@ vetpriester
Bij mijn motor heeft de vorige eigenaar busjes gemaakt die voorin de veer wat meer voorspanning geven waardoor die minder duikt. Dat zou voor jou misschien ook kunnen?
 
Laatst bewerkt:
@ CDA succes met het sparen voor die nx, geen dominator overwogen?

Zie net dat je die nx700 al gekocht hebt, gefeliciteerd en veel plezier ermee *O*
@ vetpriester
Bij mijn motor heeft de vorige eigenaar busjes gemaakt die voorin de veer wat meer voorspanning geven waardoor die minder duikt. Dat zou voor jou misschien ook kunnen?

Uh, heb je daar fotos van?
Kan het me even niet voorstellen hoe dat zou moeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan