€500 challenge 2017 Poging 2: Suzuki RF600Rrrrrrrrrrrrrr

Heb je een foto van het geluid?
Beetje lastig beoordelen op afstand.
 
full
 
klinkt toch aardig richting de ketting/naks of beiden(zoals andere sander al zei ;) , mijn zanussi rommelt ook een beetje bij koud stationair en met iets gas is het weg.
Vanavond kwam mijn buurman langs die heel wat sleutelervaring heeft. Hij hoorde direct dat het de kettingspanner is. Zijn Fireblade maakt hetzelfde geluid. Kan geen kwaad dus. De TDM en Diversion hebben hetzelfde systeem maar maken bij lange na niet dit geluid!
nieuwe nokkenassen in zo'n ding , wie vond dat nou de moeite waard..
glimt het niet gewoon heel erg in vergelijking met al dat anders spul qua motoren wat er omheen staat ;)
Fijne vent! :+
 
Bagagerek


Wat is de connectie van het één met het ander:
rousseau-relaxstoel-david-zwart-tp_7903592499590789435f.jpg

14938344_561398717403677_5918833964861810902_n.jpg


Ik had nog een relaxstoel liggen om te slopen. Af en toe haalde ik de stoel steeds meer uit elkaar. Zo bleef er alleen nog maar een hoopje ijzer over. Afgelopen zondag was het een druilerige en natte dag. Mooi weer om in mijn boetje wat te rommelen. Nadenkend over hoe ik nou mijn bagage op de Soes mee moet nemen keek ik naar dat stapeltje ijzer en zag ik daar een bagagerek in zitten. Met een beetje passen en meten, flexen en lassen had ik 'm. Gisteren nog even spuitverf bij mijn huisleverancier gehaald en zojuist de boel gemonteerd.
17362541_622592337950981_4054399748733593096_n.jpg
17426018_622592311284317_2486079807036180192_n.jpg
17264954_622592324617649_4626019411107173728_n.jpg


Nu nog was stresstesten... Heel naar 8-)
 
Hoe is het met het remprobleem remuitdaging van de Suzuki?
Probleem opgelost! Rempomp schoongemaakt. Met name de retouropening zat verstopt. Ik heb van de gelegenheid meteen maar gebruik gemaakt door een revisiesetje er in te proppen. Komend weekend de eerste lange rit. Ik heb er alle vertrouwen in!
 
Afgelopen weekend lekker veel kilometers gemaakt naar, tijdens en van het testweekend in Lichtenvoorde (eigenlijk Ziewent).
We verzamelden in Enkhuizen waar ik een tankbeurt deed. Ik schrok me rot 111 km op de dagteller en bijna 14 liter benzine. Nou had ik wel een stevig stukje van Den Oever naar Middenmeer 170 kmh gereden maar geen idee dat zoiets er zo hard inhakt. Dat wordt moeilijk in de gaten houden hoeveel benzine er nog in de tank zit. De weg naar Lichtenvoorde redelijk rustig gereden met een verbruik van 1:15, eigenlijk de zaterdag ook.
Op de heenweg reden we in Arnhem waar ik olie rook. Voor een verkeerslicht zag ik ineens rook onder de tank vandaan komen. Ik zag geen oliespoor. Even later stonden we boven op de Posbank. Daar nog even gekeken en zag ik dat er olie boven de spruitstukken sijpelde. Dat kan alleen maar de kleppendekselpakking zijn. Er zat meer dan voldoende olie nog in het blok dus ik heb me verder niet druk gemaakt over de olielekkage. Thuisgekomen zag ik dat het olieniveau in hem middel van max en min stond. Waarschijnlijk zal ik na het monteren van de nieuwe pakking eindelijk eens een motor hebben die niet zoveel olie zuipt.
Brandstof van de terugweg zullen we maar niet meten want de terugweg was niet geheel volgens de maximale toegestane snelheden. Deze maxima worden vaak door de politiek bepaald. En aan politiek doe ik niet aan...
 
zijn alle membranen van de carburateurs wel ok ?
als je de schuif met de hand omhoog duwt, komen ze dan allemaal geleidelijk terug ?

het lijkt een beetje wat mijn XJ logee ook heeft.


doe maar zonder geluid (want amerikaans gewauwel) voor een idee.
 
zijn alle membranen van de carburateurs wel ok ?
als je de schuif met de hand omhoog duwt, komen ze dan allemaal geleidelijk terug ?

het lijkt een beetje wat mijn XJ logee ook heeft.


doe maar zonder geluid (want amerikaans gewauwel) voor een idee.
Tijdens het schoonmaken van de carbs was er niets aan de membramen te zien.
 
Na 3600 km uit-en-thuis-testrit een review over wat de motor heeft gepresteerd.

Technisch:

Op de verzameldag in Limburg brak 50 km voor aankomst de km tellerkabel. Ai, dat zou lastig worden. Vreselijk veel toeval wilde dat 10 minuten verderop een scooter/motorzaak zat met welgeteld 3 onderdelen van een RF600 op voorraad waaronder een km tellerkabel. Deze was dus snel vervangen. De oude is nu één van de verzamelitems aan Werner's ratbike.

full



In Nederland vond ik al dat de motor inhield bij lage toeren. Met name in de tweede versnelling. Met meer gas geven redde ik het wel. Na een keer 170 te hebben gereden kwam ik op een verbruik van 1:9. Best wel veel vond ik. Maar alle motoren gaan meer verbruiken op hoge snelheden, toch?
Tijdens de challenge was het verbruik zeer onregelmatig. Hoogste verbruik was 1:10. Laagste verbruik 1:21!

In de bergen werd het inhouden steeds erger. Lastig hoor als je een haarspeldbocht in de tweede versnelling wilt nemen en je komt stil te vallen en gauw terug moet schakelen naar de eerste versnelling. De achterliggende rijders kwamen daardoor ook in de problemen. Zo heb ik een tijdje door gemedderd totdat ik de motor met vol gas een keer kon starten en dan draaide de motor net aan 2000 toeren. Het leek erop dat er een vacuüm in de tank zat. De motor reed daarna weer. De motor presteerde in ieder geval niet naar behoren.
Op één van de campings hebben we de carbs opengemaakt (dank aan Elles en Martell) We zagen dat de rubbertjes van de mengbuizen aardig aan het verteren waren. Op zoek naar o-ringen zijn we bij een sanitairwinkel beland. Hopend dat de o-ringen bestemd zijn tegen benzine, in ieder geval voor nog anderhalve week, hebben we er drie vervangen. Ook is de afstelling opnieuw gedaan. Het leek een hele verbetering.

full


Op een rustdag ben ik met Borisz en Mitkah gaan spelen. En weer tijdens een beklimming kwam ik vermogen tekort. Zelfs tot afslaan van de motor. Een kilometer eerder waren we een parkeerplaatsje gepasseerd. Al rollend ben ik daar naar toegegaan. De motor krijgt teveel benzine. Als je het anders benaderd kun je ook zeggen dat de motor te weinig lucht krijgt. Met die redenering in gedachte hebben we het luchtfilter er uit gehaald. Dit maakte wel heel veel verschil. De motor trok nu zoals ik van een dergelijk machientje zou verwachten. De rest van de challenge heb ik dus zonder filter gereden. Het verbruik bleef grillig en instabiel.

De lamp was er ook nog eens uitgevallen, daze lag los in de koplampunit. De stekker was erg heet geworden en kon de lamp niet meer goed vasthouden. Met een mesje de juiste vorm er ingeschraapt en een nieuwe lamp er in gezet. (dank ErikE en Martell)

Tijdens de rustdag in de Vogezen brak weer de km tellerkabel. Waarschijnlijk zit er in het klokje iets niet goed. Ik vermoed dat er te ranzig vet in de tandwieltjes zit.

Het olieverbruik is verwaarloosbaar. Toen ik van huis ging was het kijkglaasje vol. Dus iets boven het maximum. Nu, na 3600 km is het niveau iets onder het maximumstreepje. Ik schat ongeveer 300 cc. Onnormaal!

Rijprestaties:

Ik ben onder de indruk geraakt van de rijprestaties. Ik ben geen bochtenridder en zal ook niet als eerste bovenaan een col komen. Ook ben ik geen captain slow, ik zie mezelf meer vooraan in de middenmoot van de gemiddelde motorrijder (betere duiding heb ik niet). Er is nog een klein schaamrandje op de banden. Maar wat een plezier heeft deze motor mij gegeven. Ik kon duidelijk voelen dat de motor meer kan dan ik. En dat geeft vertrouwen. Er zijn een paar oeps-momenten geweest dat ik de haarspeldbocht niet helemaal goed indraaide of dat mijn voorganger anders de bocht inging dan ik verwachtte. Het was makkelijk te corrigeren omdat de motor heel scherp stuurt. Daar waar ik keek stuurde de motor "automatisch" heen.

Berg op is het heerlijk spelen met het gas. Afdalingen daarentegen is een grote belasting op de polsen door het ver naar voren zitten. Maar ook dan is het spelen met het gas. Het blok had voldoende compressie om zelfs in een afdaling op het blok af te remmen. Het toerental blijft dan zo tussen de 4000 a 5000 hangen. Er hoeft dan niet veel geremd te worden. Dat is mooi want dan blijven de remmen lekker koel (en bedrijfszekerder).

Ook in Frankrijk kennen ze verkeersdrempels. In 30km gebied vind je er zeker twee. Het strak afgeveerde machientje doet het allemaal perfect alleen vond ik het dan wat minder. Even op de stepjes staan was de beste remedie om geen duw in de rug te krijgen. Het strakke afgeveerde was ook duidelijk voelbaar op niet strak asfalt die we ook met enige regelmaat tegenkwamen. Het is dan niet lekker vertoeven op het zadel (helemaal niet in een afdaling als al die trillingen op de polsen voelbaar zijn).

Op de snelweg netjes aan de limieten houden is de motor saai. Maar dat is eigenlijk met alle motoren (toch?). Pas boven de 130 wordt de motor steeds spannender. Soms is het dan wijs om voorover op de tank te gaan zodat de wind over de helm gaat. Doe je dat niet dan tolt je hoofd als een lottoballetje op je romp. Dat word je wel gauw zat.

Opmerkelijk vond ik dat de zithouding best wel goed is. Geen last gehad van mijn knieën en slechts een paar keer een zere kont gehad. Op mijn diversion is dit wel anders bij lange afstanden. En ik voelde mijn kont pas zeer doen als de anderen er al veel eerder last van hadden.

Conclusie:
Een fantastische motor om door de bergen te knallen. Lange afstanden zijn goed te doen, zelfs met bagage hoewel die dan een beetje "kontlastig" kan worden bij bepaalde windrichting.
Voorlopig een blijvertje!

full
 
Laatst bewerkt:
Maar zo te lezen wel nog wat verbeteren aan de carbs (lees goede rubbers monteren) en dan nogmaals afstellen (of zelfs een ultrasoonbeurt voor de carbs) en dan alles opnieuw opbouwen met nieuwe rubbers.

Mooi dat je een review geeft over je challenge bike.
 
Ah, zo-een heb ik ook nog gehad. Helemaal geen verkeerde motor hoor.

Ik vond alleen het zadel niet erg fijn....

Oh, en ik heb er mee stil gestaan midden op de Zeelandbrug, moest over schakelen op reserve, alleen deed die het niet (althans het pijpje van de reserve was foetsie, waardoor de reserve al verbruikt was)
 
Ah, zo-een heb ik ook nog gehad. Helemaal geen verkeerde motor hoor.

Ik vond alleen het zadel niet erg fijn....

Oh, en ik heb er mee stil gestaan midden op de Zeelandbrug, moest over schakelen op reserve, alleen deed die het niet (althans het pijpje van de reserve was foetsie, waardoor de reserve al verbruikt was)
Ai, dat was wel lullig. Was je verbruik constant of ook zo grillig?
Zadel is blijkbaar erg persoonlijk. Ik vond het helemaal niet verkeerd om er lange tijd er op te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan