Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij uitlijnen van het achterwiel keek ik gewoon naar de riem, die loopt nu nét vrij van de rand aan de poelieschijf. Hij loopt nu mooi soepel en dat rare getjilp is ook weg. Hij heeft naar mijn idee nooit goed gestaan en vanwege garantie was ik er maar afgebleven. Spanning heb ik voorlopig maar geschat, zal daar binnenkort toch maar zo'n riemspanningsmeet ding voor aanschaffen.

Er is sinds kort een app om de resonantie van de riem te meten, waardoor je de spanning kan controleren.

http://zeromanual.com/index.php/Unofficial_Service_Manual#Belt_Tension_Check

Zelf heb ik geen riem om dit bij te controleren, maar ik ben benieuwd of dit werkt.
Het gereedschap om de spanning te meten oogt op video niet naar kwaliteit. Ik ben benieuwd naar ervaringen daarmee. Toegang lijkt ook enigszins beperkt.
 
Geinig, had ik nog niet gezien.

Ik heb hem gedownload en geprobeerd. Het lijkt er op dat deze App bedoeld is voor fietsen met riemaandrijving want in de tabel zitten de grootste aantallen tanden op de voorste poelie. Ook komen de poelies en de riem van de Zero niet in de lijst voor.

Wel heb ik de trillingsfrequentie gemeten, steeds zo rond 66,5 Hz of 133 Hz, de eerste harmonische vermoed ik. Die zit in de range van wat ze voor fietsen aanraden...

Het idee is goed, nu nog ontdekken welke frequentie hij ongeveer moet weergeven bij de Zero.


....Ik zat ff te denken aan het ketting-conversie setje van Zero, maar een ketting heeft het ook meestal wel gehad bij 40K....
En een ketting moet je smeren, geeft een smeerboel en als je hem vervangt moet je óók de beide kettingwielen vervangen.

De riem wisselen viel me alles mee, het lastigste was nog het gemis van een middenbok.
 
Laatst bewerkt:
Een riem is juist zo lekker onderhoudsarm en voldoet gewoon als je er niet gaat crossen door de bush bush. Juist heerlijk dat je van dat eeuwige gesmeer af bent.
 
:P

full


+50 km/uur })
 
Laatst bewerkt:
Dit is de beschadigde riem. Naast de serie missende tanden zijn er elders nog twee stuks echt weg; verder zijn meerdere tanden los. Het was dus echt een thuiskomertje...


full
 
Niet voor nu, wel interessant voor later.

Er wordt wel vaker bericht over doorbraken in de batterijtechnologie. Deze keer echter komt er nieuws van de uitvinder van de Lithium-Ion batterij zelf.

Professor John B. Goodenough (hij heet echt zo) heeft al in 1980 de Li-Ion oplaadbare batterij ontwikkeld.
De beste man is inmiddels 94 en heeft met zijn team een nieuw type batterij ontwikkeld dat de Li-Ion batterij ver voorbijstreeft.

Dan hebben we het over een driemaal hogere capaciteit, heel veel hogere laad- en ontlaad snelheden, geen vloeibaar elektroliet, geen brandgevaar en de gebruikte materialen zijn volop verkrijgbaar, niet schadelijk en niet duur.

Zie dit artikel geschreven in Jack en Jill taal: Popular mechanics.

Bedenk wel dat er erg veel tijd overheen gaat voordat een vinding als deze op de markt is. De Li-Ion batterij is 36 jaar na zijn uitvinding ook nog volop in ontwikkeling.
 
Goed nieuws!!!! Bericht van Motoport Zelhem dat mijn DS volgende week aankomt in Nederland (komt per schip naar Nederland), 7 maart afleveren lijkt te gaan lukken, kan niet wachten ;-)

Helaas is de levering van mijn DS iets vertraagd.
Maar kreeg vandaag onderstaande foto op de mail van Motoport Zelhem (leuk hé) *D .
Ik moet nog heel evengeduld hebben dus.....

2017-03-17.jpg



En al bevestiging gehad dat de mijne niet onderstaand probleempje heeft
https://ultimatemotorcycling.com/2017/03/16/2017-zero-motorcycles-recall-s-ds0-fxs/
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad spannend... ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen straks.

Hier gebeurt niet zoveel. De motor doet het goed, ik rijd de laatste dagen met een stuk schuim op het zadel om te kijken of de buddy opnieuw vullen een oplossing kan zijn.

Vrijdag ging ik langs bij m'n oud collega, parkeerde de motor, stopte wat spullen in de koffers, sloot af en -knak- had ik ineens een gebroken koffersleutel in de hand... Het slot draaide echt niet meer.
Niet erg, eerst even bijpraten maar bij vertrek moest ik toch even een schroevendraaier lenen en het slot forceren.
Nieuw slotje is inmiddels besteld en tot dat er is heb ik in de linker koffer een schroevendraaier om de rechter te kunnen openen en sluiten. :)

Het zijn gewoon Givi koffers met een Zero logo, alles is dus overal te krijgen.
 
Gister was het eindelijk zo ver, de DS kon afgeleverd worden.
Heb nog maar 266 km op de teller staan maar kan al wel zegen "Wat een fijne machine!!!!"
Ook de banden (Pirelli scorpion trail 2) bevallen goed, veel rustiger dan de originele.
En het idee van de S stepjes op de DS pakt ook goed uit, scheelt echt een paar cm.
Kortom heel blij mee!!!

Vandaag al mooi kunnen laden op het werk, zie onderstaande.




2017-03-24.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren stond de motor te laden; er hangt daarvoor zo'n lang snoer in de garage dat altijd zit ingeplugd in het stopcontact en nu dus ook in de motor.
Nu wilde ik de motor even een stukje achteruit duwen (dus zonder sleutel in het contact) om de trapfiets te kunnen pakken, komt er ineens een angstaanjagend geluid uit de regelaar, een onheilspellend gebrom.
Rijden en laden zijn twee totaal verschillende dingen, je verwacht dit niet; zou het wellicht een waarschuwing zijn om niet te gaan rijden met het snoer ingeplugd ?



Zojuist twee uur lang getoerd, de grote bouwprojecten in de A1 en A9 van onderaf bewonderd; handvatverwarming aan en toch maar 25% lading verbruikt.
Het begint nu echt leuk te worden; mooi weer, droge weg. De motor is een leuk (maar hard geveerd) speleding en het bevalt me uitermate goed dat ie relatief stil is.
 
Laatst bewerkt:
Ik reed gisteren een rondje Haarlemmermeer met de kleine achterop, maar wat wel een beetje jammer is is dat onze tweewielvrinden met geschoren beentjes je dus niet aan horen komen en gerust 8 breed op de dijk blijven fietsen. En als je dan toetert krijg je nog een scheldpartij cadeau ook... Flapdrollen.
 
Tot nu toe is het me één keer gebeurd dat iemand me niet hoorde aankomen; dat was inderdaad ook een wielrenner, de tegenwind bulderde in z'n oren vermoed ik en daarnaast was ie met z'n oordopjes in de weer.

Vanmiddag was de tunnel afgesloten, gevolg natuurlijk een enorme file op de provinciale weg. Ik reed er met de elektrische motor gewoon tussendoor en er was niets aan de hand. Meerdere mensen gingen voor me aan de kant, een enkeling keek nergens naar maar dat was altijd al zo en zal ook altijd wel zo blijven.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks mijn interesse in EV's heb ik afgelopen weekend voor het eerst een elektrische motor voorbij horen en zien rijden. Wat een sexy geluid was dat :9~

Leek op een Zero, maar dacht impulse of empulse erop gelezen te hebben. Maar dan zou het toch een Brammo of Victory moeten zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan