BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Het uiteinde van het asje is inderdaad excentrisch gemaakt.
Daar zit dan vervolgens weer een stalen busje met een naaldlager overheen.
Die drijft dan die 2 pennetjes aan (heet dat een plunjer ? )

Op de eerste foto in deze post krijg je een idee van hoe dat er dan van dichtbij uitziet:
damted in "BMW R1200R deel 4 Let's go naked again"

Je zou niet verwachten dat met een 0,9mm slagvolume er voldoende vloeistof en druk voorhanden is.
Bij mij zit er al 2 jaar een "auto motortje" met groter slagvolume in en dat werkt gelukkig ook nog steeds goed.

Ik heb nog niet de behoefte om hem daarvoor weer te gaan vervangen.
 
Het uiteinde van het asje is inderdaad excentrisch gemaakt.
Daar zit dan vervolgens weer een stalen busje met een naaldlager overheen.
Die drijft dan die 2 pennetjes aan (heet dat een plunjer ? )

Op de eerste foto in deze post krijg je een idee van hoe dat er dan van dichtbij uitziet:
damted in "BMW R1200R deel 4 Let's go naked again"

Je zou niet verwachten dat met een 0,9mm slagvolume er voldoende vloeistof en druk voorhanden is.
Bij mij zit er al 2 jaar een "auto motortje" met groter slagvolume in en dat werkt gelukkig ook nog steeds goed.

Ik heb nog niet de behoefte om hem daarvoor weer te gaan vervangen.

Ja, nu gezien; hartelijk dank voor de uitleg. En inderdaad dat is een plunjer(tje): een op en neer gaand "zuigertje".

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Hier is ook een ABS-episode geschreven. Uiteindelijk werd het een hele winterverbouwing.
Eind november begon mijn abs-lamp te branden. Na uitlezing bij de dealer bleek het inderdaad over de pomp te gaan, maar zijn oplossing stond me niet aan (1700 Euro om een nieuwe unit te installeren).
Uiteindelijk heb ik, met de hulp van Damted zijn goede raad, foto's en links, en de buurman zijn draadtap (ik heb helaas geen volledig uitgerust schuurtje met een 3D-meetbank), het motortje vervangen door een recenter exemplaar.
Toen de tank er dan toch af lag, was de gelegenheid daar om wat meer zichtbaarheid te monteren (zie R 1200 R - MotoBozzo The Light Factory). Ook begaf mijn batterij het een beetje eind vorig jaar, en was ik aan het prullen met de druppellader (misschien een reden voor mijn abs-falen?). Daarom heb ik ook maar gelijk een nieuwe batterij gemonteerd, met vaste aansluiting voor de druppellader naast mijn 12V-stekker, en ook de Garmin aangesloten op dat 12V-contact, in plaats van rechtstreeks op de batterij. En nog eentje voor de actieve veiligheid: heb ook een dubbeltoonse claxon gemonteerd. Ik had een tweedehands exemplaar uit een Saab 9-5, maar die paste niet onder de tank, dus is het iets simpelers geworden, maar ook met 110dB.
Dat was een hele boterham. Daarstraks heb ik de laatste hand gelegd en de remmen ontlucht. De ultieme test dan: achterwiel laten draaien en remmen met de voorrem, en met het nodige RRRRRR van het motortje stopte dat.
Een paar opmerkingen nog: het ABS maakte redelijk wat lawaai, maar misschien is dat wel normaal? Ik heb er in elk geval nog nooit op gelet. Het motortje trilde ook redelijk (kon er met mijn handen nog aan zonder luchtfilter).
Ook voelt mijn voorrem nog sponzig aan. Ik heb hem ontlucht langs de klauwen, een voor een, en hij staat nu met een spanbandje een nachtje op druk, zien of het morgen beter is. Ik las ook iets over een speciale ontluchtingsmodule voor het ABS?
 
Laatst bewerkt:
Een nachtje op hoge druk heeft de remmen goed gedaan, de voorrem voelde nu ook een stuk harder.
Vandaag snel een eerste proefritje gemaakt, alles werkte: ABS op nat gras, lichtje ging netjes uit, nieuwe lampjes deden het zoals het moet. De motor staat klaar voor wat meer kilometers, eindelijk.
Hieronder een eerste foto, bij daglicht meer.

full


(hoe krijg ik die foto recht? Het origineel is wel OK.)
 
@alpenmeister
Heel misschien een idee om de ontluchting uit te voeren volgens de procedure, laat zo'n dealer daar nou een paar euro voor vragen ..
Mij kostte het iets in de twintig.
 
Vandaag voor het eerst wat meer kilometers gedaan. Alles werkt zoals het moet, heb ook een goed gevoel in de remmen. Controlelampje gaat terug uit, heerlijk.

Volgens de dealer is ontluchten langs de klauwen ok, alleen bij de r1150 met abs is het echt nodig om een speciale procedure te lopen op de pomp. Een Belgische dealer natuurlijk.
 
Iemand hier onder de R1200R - LC bezitter interesse in een Akrapovic uitlaat en/of een verhoogd zadel (verhoogd door Tijgerleathers uit Den Haag) en/of stuurverhogers (2 types) en/of windschermhouder?

Zie mijn advertenties elders hier op het forum.

Reden, ik heb geen R1200R-LC meer
 
Laatst bewerkt:
Geen kritiek op Joke, die is wel overgestapt van een R1200R naar een F800GS en het past haar heel goed. })

Ieder in zijn waarde laten. :Y

1200GS is ook leuk, maar minder exclusief (alleen de prijs dan weer wel) :+
 
Geen kritiek op Joke, die is wel overgestapt van een R1200R naar een F800GS en het past haar heel goed. })

Da's lief van je Ted :') :') :')
Maar de R1200R is wel nog steeds mijn eerste maar ook grootste liefde (op motorgebied hoor ;) )
Ik heb er niet vrijwillig afstand van gedaan, ik werd ervan van mijn sokken gereden door een ingedutte Fransoos :( . In de schade verkocht, ik durfde het niet aan om hem te laten repareren omdat het cardan mogelijk geraakt was. Daarna een R1200GS gekocht want weer een R1200R was zo hetzelfde zeg maar, maar die was eigenlijk te topzwaar voor me. Diverse oeps-momentjes bij de langzame manoeuvres, totdat ik bij straatje keren op een sterk verkant weggetje naast het wegdek in een droge sloot terecht kwam en mijn beide polsen brak :X. Toen dacht ik: dat zware ding gaat eruit!!! Ik wilde alleen nog maar een kleine lichte motor die ik de baas was in plaats van andersom. Dus proefgereden op een F800R, een heerlijk fun-motortje, maar met mijn lengte (1,82 mtr) geen doen, ik reed met mijn knieën bijna in mijn nek. Daarna proefgereden op een F800GS, en dat was helemaal mijn motor. Hij is al hoog, maar ik heb zelfs nog een verhoogd zadel (had ik op de R1200R ook).
Maar ik mis m'n oude R1200R wel '( . Vorige maand op de motorbeurs moest ik op elke R van het oude model even zitten :'). Met de nieuwe R1200R heb ik niet zoveel, al moet ik toegeven dat ik er nog steeds geen proefrit op heb gemaakt.
En zoals Ted ook zegt: de F800GS past heel erg goed bij me. Alleen zt de F in mijn hoofd en zat (zit) de R in mijn hart :') :') :')
 
Da's lief van je Ted :') :') :')
Maar de R1200R is wel nog steeds mijn eerste maar ook grootste liefde (op motorgebied hoor ;) )
Ik heb er niet vrijwillig afstand van gedaan, ik werd ervan van mijn sokken gereden door een ingedutte Fransoos :( . In de schade verkocht, ik durfde het niet aan om hem te laten repareren omdat het cardan mogelijk geraakt was. Daarna een R1200GS gekocht want weer een R1200R was zo hetzelfde zeg maar, maar die was eigenlijk te topzwaar voor me. Diverse oeps-momentjes bij de langzame manoeuvres, totdat ik bij straatje keren op een sterk verkant weggetje naast het wegdek in een droge sloot terecht kwam en mijn beide polsen brak :X. Toen dacht ik: dat zware ding gaat eruit!!! Ik wilde alleen nog maar een kleine lichte motor die ik de baas was in plaats van andersom. Dus proefgereden op een F800R, een heerlijk fun-motortje, maar met mijn lengte (1,82 mtr) geen doen, ik reed met mijn knieën bijna in mijn nek. Daarna proefgereden op een F800GS, en dat was helemaal mijn motor. Hij is al hoog, maar ik heb zelfs nog een verhoogd zadel (had ik op de R1200R ook).
Maar ik mis m'n oude R1200R wel '( . Vorige maand op de motorbeurs moest ik op elke R van het oude model even zitten :'). Met de nieuwe R1200R heb ik niet zoveel, al moet ik toegeven dat ik er nog steeds geen proefrit op heb gemaakt.
En zoals Ted ook zegt: de F800GS past heel erg goed bij me. Alleen zt de F in mijn hoofd en zat (zit) de R in mijn hart :') :') :')

nieuwe R is leeeuheeeuk O-) :Y
 
Zoals ze bij ons zeggen: twas maar voor te lachen.
Ik ken de historie, en heb natuurlijk alleen maar eindeloos respect voor de beslissing en de moed van Joke om na zo'n geval terug op te stappen.
Wat natuurlijk ook weer niks afdoet aan het feit dat ik 100kb's beslissing waardeer moest hij niet meer terug opstappen. Hoe zit het trouwens daar met de revalidatie?

Ik hoop dat ik beter ben met sleutels dan met een toetsenbord, anders vlieg ik deze zomer nog wel eens ergens zonder remmen de kant in.

En over de nieuwe r: ik ken de timing in nl niet, maar in België geven ze dit en volgend weekend de seizoensstart bij de bmw-dealers. Ideaal moment om eens een afpraak te maken voor een ritje op de r1200r lc. Ik vond hem ook heel leuk, alleen een nuchtere blik op mijn portefeuille weerhield me. Maar ik leef nu met de geruststelling dat ik in de toekomst niet meer moet twijfelen bij het zoeken naar een opvolger van mijn huidige r.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ze bij ons zeggen: twas maar voor te lachen.
Ik ken de historie, en heb natuurlijk alleen maar eindeloos respect voor de beslissing en de moed van Joke om na zo'n geval terug op te stappen.
Wat natuurlijk ook weer niks afdoet aan het feit dat ik 100kb's beslissing waardeer moest hij niet meer terug opstappen. Hoe zit het trouwens daar met de revalidatie?

Ik hoop dat ik beter ben met sleutels dan met een toetsenbord, anders vlieg ik deze zomer nog wel eens ergens zonder remmen de kant in.

En over de nieuwe r: ik ken de timing in nl niet, maar in België geven ze dit en volgend weekend de seizoensstart bij de bmw-dealers. Ideaal moment om eens een afpraak te maken voor een ritje op de r1200r lc. Ik vond hem ook heel leuk, alleen een nuchtere blik op mijn portefeuille weerhield me. Maar ik leef nu met de geruststelling dat ik in de toekomst niet meer moet twijfelen bij het zoeken naar een opvolger van mijn huidige r.

Zou ik je willen aanraden ook nog eens een proefritje te gaan maken op een R1200RS-LC....

Roelof.
 
Hier nog, om het goed te maken, een paar foto's van de wintermod:

full

full

full


Ik vind wel geen manier om die foto's te draaien, als iemand me kan helpen? Heb al in de FAQ gekeken, maar kan niks vinden.

En wat de RS betreft: de coloribus et degustibus bla bla bla... Ik vind het altijd zo'n raar zicht, zo'n halve kuip. Op elke motor, en ook op een BMW. Extra windbescherming heb ik alleen nodig als ik met mijn vrouw achterop onderweg ben. En daarvoor heb ik, in plaats van een extra kuip of windscherm, al eens stiekem naar een oude K100 of K1100 LT gekeken. Maar alleen gekeken. Prijs is dubbel, maar dan heb je wel een hele motor, als 'investering'. En die hoort ook in een ander forum thuis.
 
Laatst bewerkt:
De revalidatie gaat goed, ik ben nog niet 100% pijnvrij maar het gaat steeds beter, dank je voor de getoonde interesse.

Ik kan in principe weer rijden, het wachten is op de nieuwe helm en nee ik ben dus niet van plan om aan mijn eerste impuls toe te geven, motorrijden is me te dierbaar.

Ben wel heel benieuwd hoe het zal zijn om weer voor het eerst in het zadel te zitten.

PS: Met het gratis paint.net kan je de foto's roteren (en nog veel meer) http://www.getpaint.net/index.html
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige maand een accidentje gehad met de auto, en heb nu ook even het gevoel gehad dat elke auto op mij af kwam, ik kan mij voorstellen wat dat na zo'n geval op de motor geeft.
Maar zoals na elk billenknijpmoment het vertrouwen terugkomt na een paar kilometer, zal dat nu toch ook wel zijn?

Die foto's: de originelen staan wel in de juiste richting, 't is pas bij het inladen in de documentenlijst dat ze draaien. En als ik het forum raadpleeg op mijn telefoon, staan de foto's wel in de juiste richting. Ik zal de vraag even elders stellen.

Nu ik me zo concentreer op die foto's, zie ik ineens ook een nieuwe lijn in de tank. In profiel vond ik die twee horizontale lijnen altijd al wel OK, maar nu valt mij ineens in het frontale beeld die ronde vorm op, in 2 lijnen rond de koplamp. Had ik nog niet gezien.
 
Die foto's: de originelen staan wel in de juiste richting, 't is pas bij het inladen in de documentenlijst dat ze draaien. En als ik het forum raadpleeg op mijn telefoon, staan de foto's wel in de juiste richting. Ik zal de vraag even elders stellen.

Als de foto's genomen met een eifoon, dan raad ik je aan de foto's te bewerken in een fotobewerkingsprogramma en niet met Verkenner (Explorer) en dan de foto properties aan te passen.
Probeer dit maar eens; deze tip heb ik van een eifoon gebruiker die regelmatig posts doet en hetzelfde probleem had.

Roelof.
 
De revalidatie gaat goed, ik ben nog niet 100% pijnvrij maar het gaat steeds beter, dank je voor de getoonde interesse.

Ik kan in principe weer rijden, het wachten is op de nieuwe helm en nee ik ben dus niet van plan om aan mijn eerste impuls toe te geven, motorrijden is me te dierbaar.


Succes!
 
Zijn er nog mensen in regio - - - -- eeh, ja, midden-aan de oostkant, die de brommer in willen zetten voor iets anders dan een rondje om de kerk ?

Er zijn een paar wielerrondes die motor-begeleiders tekort komen

8 april : Zuiderzeeronde , Dronten, opgave via Frans van Varik ; annetwan0@gmail.com

1 april ; Omloop Noordwest Overijssel, Genemuiden : opgave via Henk Spijkerman ; henk.spijkerman@home.nl


20 mei ; Omloop van de IJsseldelta ;Zwolle, opgeven via wielerregelaars@gmail.com.
 
Terug
Bovenaan Onderaan