geen kentekenverlichting Honda XR600 1988

drestar

Die hard MF'er
5 dec 2015
477
1
Hallo ik heb een Honda XR600r uit 1988, deze met origineel achterspatbord en achterlicht,maar er zit geen kentekenverlichting op..

was dat voor deze motoren van dit bouwjaar nog niet verplicht? en mag ik er zonder problemen mee rond rijden. dus als ik aangehouden word en ze gaan het uitzoeken dat ze mij er dan geen bekeuring voor kunnen geven?
 
1.

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.


2.

Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.





Kentekenplaatverlichting moet dus aanwezig en werkend zijn, ook op de XR
 
Taillight440181.100X130.jpg


Zie het dunne streepje aan de onderkant, dit is je kenteken verlichting: een transparant vakje.
 
Ja zo'n achterlicht heb ik..dit was mij nog niet opgevallen dat daar een dun streepje zit..zal morgen nog eens goed ernaar kijken.

bedankt alvast
 
zo werden ze geimporteerd

HXR600A_1024x1024.JPG


maar iedereen zette er
Honda-XR600R-91-2.jpg


voor de markten zonder kenteken verlichting regels op daarna (werd er gewoon bij geleverd)
 
de bovenste met dat grote achterlicht vind ik op zich niet lelijk maar dat de kentekenplaat zo recht eronder staat is niet mooi,

ik ga er dan maar gewoon zo mee rijden. overdag bij helder weer hoef je toch geen verlichting te voeren..
 
de bovenste met dat grote achterlicht vind ik op zich niet lelijk maar dat de kentekenplaat zo recht eronder staat is niet mooi,

ik ga er dan maar gewoon zo mee rijden. overdag bij helder weer hoef je toch geen verlichting te voeren..


Ook overdag met helder weer dient alle verplichte verlichting werkend aanwezig te zijn op het motorvoertuig.


Lekker weer wil wel eens afgewisseld worden met een stevige onweersbui bv. Dan heb je dus je verlichting nodig.
 
Ook overdag met helder weer dient alle verplichte verlichting werkend aanwezig te zijn op het motorvoertuig.


Lekker weer wil wel eens afgewisseld worden met een stevige onweersbui bv. Dan heb je dus je verlichting nodig.
kenteken verlichting is alleen voor de politie en andere "handhavers" van belang
 
kenteken verlichting is alleen voor de politie en andere "handhavers" van belang

of als eoa l*l schade veroorzaakt en door rijdt.

Mocht trouwens je achterlicht ermee ophouden onderweg..... is het ook wel fijn dat er iig nog een klein lichtje op de reflecterende plaat schijnt. Van achter aangereden worden doet best zeer :Y

( en idd, met zo'n combi-armatuurtje werkt dat natuurlijk niet :P )
 
Laatst bewerkt:
of als eoa l*l schade veroorzaakt en door rijdt.
maak je nu ts voor eoa l*l uit?
Mocht trouwens je achterlicht ermee ophouden onderweg..... is het ook wel fijn dat er iig nog een klein lichtje op de reflecterende plaat schijnt. Van achter aangereden worden doet best zeer :Y

( en idd, met zo'n combi-armatuurtje werkt dat natuurlijk niet :P )
het originele wettelijk toegestane achterlicht heeft 1 21/5W lamp. Gaat het 5w draadje stuk is er geen kenteken verlichting meer.
 
Dan kun je in ieder geval nog met je poot op de rem rijden om je zichtbaarheid aan de achterkant te vergroten.

Been there, done that.
Het voelt bijzonder ongemakkelijk om geen werkend achterlicht te hebben als je in het donker moet rijden... echt een linke situatie. Sinds die tijd heb ik altijd een setje reserve lampjes onder de buddyseat zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan