Yamaha TDM 850 loopt niet stationair

GerbenvD

Rookie
21 mrt 2017
5
0
Hallo,

Ik heb kort geleden een Yamaha TDM 850 uit 96 over genomen. De motor rijdt heerlijk, maar bij het starten moet ik direct gas geven anders valt de motor uit. Stationair lopen doet de motor dus niet. Ook het starten gaat moeizaam, maar dat doet hij wel. Als ik dan niet direct weg rijd valt hij uit.

Iemand enig idee wat ik hiermee moet?

Gr.
Gerben
 
LePensZeur dank :) Heel scherp ;)

@supo80: de koppeling blijft niet hangen, loopt soepel :)

Kortom: jullie advies is eigenlijk Forté in de tank pleuren en de carbu's laten kuisen.... Dan ga ik een garage (in Amsterdam) zoeken :) (t is mijn 1e motor).

Btw, thx all! :+
 
Laatst bewerkt:
Welkom op M-F.

Als het alleen stationair lopen bij koude start is zou het een probleempje met de choke kunnen zijn. Of je vergeet die erop te zetten, moderne injectiemotoren regelen dat namelijk allemaal zelf.

Maar omdat het een motor van 20 jaar jong is die misschien redelijk veel stil heeft gestaan is het goed schoonmaken (dmv ultrasoon reinigen) van alle kanaaltjes etc in de carburateurs heel waarschijnlijk het beste.

Die moderne benzine met ethanol erin is minder geschikt om langer te laten staan. Dan komen er afzettingen in de carburateurs en loopt de motor minder mooi. Als het heel weinig is kan Forte dat wel verhelpen, is het meer dan is ultrasoon reiningen het beste. En als de motor langer stil staat het beste super benzine tanken. Die is wat stabieler dan Euro 95.
 
LePensZeur dank :) Heel scherp ;)

@supo80: de koppeling blijft niet hangen, loopt soepel :)

Kortom: jullie advies is eigenlijk Forté in de tank pleuren en de carbu's laten kuisen.... Dan ga ik een garage (in Amsterdam) zoeken :) (t is mijn 1e motor).

Btw, thx all! :+
Nee carbs laten kuizen en geen forte gebruiken zonder geld.
 
Het is ook na een half uurtje rijden als je daarna even twee minuten de motor uit zet en weer start dan gebeurd hetzelfde. En ik gebruik de choke maar dat heeft weinig effect; hij valt alsnog uit. Het is overigens mijn eerste motor en vooral ervaring met oudere modellen :P

Overleg gehad met dealer; rad mij eerst Forté aan en als dat niet werkt pas carbs laten kuizen :) En dat strookt met jullie tips / adviezen :) Kortom: dat ga ik maar eens doen :)
 
Overleg gehad met dealer; rad mij eerst Forté aan en als dat niet werkt pas carbs laten kuizen :) En dat strookt met jullie tips / adviezen :) Kortom: dat ga ik maar eens doen :)

nog eens : geen forte tenzij je geld teveel hebt.

verkoopt de dealer zelf die ? dan komt hij er altijd goed uit : hij stelt een goedkope oplossing voor en verdient eraan , iedereen tevreden !
maar het werkt niet en de carbu's moeten toch gekuisd worden :
* je laat het door de dealer doen, en hij is weer tevreden want hij verdient weer.
* je doet het zelf, dealer heeft toch nog iets verdient aan de forte ipv niets

let op : ik verwijt de dealers dat niet, uiteindelijk zeggen zij ook maar wat de klant graag hoort, en als zij het niet verkopen gaan ze het wel ergens anders halen.

en heb dit nog al gezegd : in Belgie krijg je Forte of gelijkaardige rommel aan de straatstenen niet verkocht. het is verkrijgbaar en eerder malafide verkopers zullen dat wel slijten aan "gemakkelijke slachtoffers" maar de rest weet wel beter.
 
+1 voor opmerking Dutch, voor de 'jonge klassiekers' :) is super98 net wat gezonder voor je carburateurs, zeker als je niet een kilometervreter bent. Forte is geen wondermiddel, weet ik ook wel, maar bij mij werkte het wel enigszins toen ik nog altijd euro95 tankte. Maar als carburateurs verstopt zitten werkt dat ook niet..
 
Ja maar ik heb de ballen verstand van motoren. Ik weet hoe ik ermee moet rijden en that's it. Techniek is niet aan mij besteed; ik ben een kantoorlul :) Maar goed; daarom ook de vraag hier gesteld :) De motor heb ik overigens particulier overgenomen (man van collega) omdat de vorige eigenaar nauwelijks er meer op reed.

Kortom: de garage (is niet mijn dealer tenslotte) is altijd blij omdat ik het sowieso niet zelf kan (moet zelfs nog uitvinden hoe ik alle vloeistoffen bijvul enzo).

Je advies is overigens helder: carbs laten kuisen :)

@suppo80: een kilometervreter is in jouw beleving? Ik wil namelijk dagelijks woon/werk doen, in totaal 55 km per dag.
 
Laatst bewerkt:
@suppo80: een kilometervreter is in jouw beleving? Ik wil namelijk dagelijks woon/werk doen, in totaal 55 km per dag.
Het gaat in dit geval niet zozeer om de kilometers maar om het langere tijd stil staan. Als je de motor ww gebruikt komt er nooit oude peut in de carbs, zelfs als het maar 10 km zou zijn.

Als je in twee zomermaanden 12 dkm aflegt is dat best een stuk, maar als de motor de rest van de tijd zo goed als stil staat komt er toch ouwe meuk in die carburateurs te staan. Dan is elke zondag naar je moeder 20 km verderop (2 dkm/jr) beter ;)
 
Het is ook na een half uurtje rijden als je daarna even twee minuten de motor uit zet en weer start dan gebeurd hetzelfde. En ik gebruik de choke maar dat heeft weinig effect; hij valt alsnog uit. Het is overigens mijn eerste motor en vooral ervaring met oudere modellen :P

Overleg gehad met dealer; rad mij eerst Forté aan en als dat niet werkt pas carbs laten kuizen :) En dat strookt met jullie tips / adviezen :) Kortom: dat ga ik maar eens doen :)
En je verbruik is ws 1:10/15.

Als je choke geen moer meer uitmaakt zijn je plunjers (mogelijk) dusdanig versleten zodat je altijd op choke rijdt.
 
Over slijtage gesproken, er zijn Yamaha carburateurs waarbij de naalden of behuizing de neiging hebben ovaal te slijten. Weet zo niet of dat bij de TDM ook een punt van aandacht is. Weten ze in het TDM topic vast wel.
 
Bekend probleem bij de TDM is inderdaad dat de gasnaalden en gasbuizen enorm snel slijten. Dat zou ik als eerste controleren. Nou ja... misschien eerst even naar de stationair afstelling kijken, wat aan de mensgselschroeven draaien en kijken of de kabels goed afgesteld zijn.

Ik voor op mijn TDM toen een setje van FactoryPro gekocht. Die hebben ook vernikkelde buizen en titanium naalden. Die slijten niet meer. Er zijn motorzaken in NL die FactoryPro leveren.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar ik heb de ballen verstand van motoren. Ik weet hoe ik ermee moet rijden en that's it. Techniek is niet aan mij besteed; ik ben een kantoorlul :) Maar goed; daarom ook de vraag hier gesteld :) De motor heb ik overigens particulier overgenomen (man van collega) omdat de vorige eigenaar nauwelijks er meer op reed.

Kortom: de garage (is niet mijn dealer tenslotte) is altijd blij omdat ik het sowieso niet zelf kan (moet zelfs nog uitvinden hoe ik alle vloeistoffen bijvul enzo).
Afhankelijk van de km-stand en de duur van de stilstand zou ik je adviseren om de tdm naar HPS te brengen voor groot onderhoud.
Denk daarbij aan:
kleppen stellen
carb`s reviseren en afstellen

http://www.hps-motoren.nl

Dan kan je eerste tijd probleemloos woon/werk :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan