Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

En heeft Corné ´m ingeruild? Hij was net een rondje om de motor aan het maken toen ik aan kwam, liet 'm ook even lopen. Viel mij op dat ie met die DNA filter(en originele uitlaten) wel meer geluid maakt dan mijn standaard Tenere met alleen Leovinces.
Eh wat? Die leos maakten heel veel lawaai bij mij..
 
ik heb mijn Tenere onlangs verkocht en heb nog wat accessoires liggen, dus ik dacht breng het hier onder de aandacht:

Touratech koplamp beschermer:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=3

Touratech schakelpedaal:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=22

Touratech keienvanger/bellypancarterplaat/sump guard:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=23

Stuurverhogers:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=21
 
Carterplaat van TT had ik wel interesse in gehad, ware het niet dat ik er net vorige week een nieuw heb gekocht... Helaas.
 
Haha, zonder DB-killers zeker!? Vind het wel meevallen(met DB-killers), bij die van Bikkeltje is het vnl. het aanzuiggeluid van het DNA filter en geen snorkel.....

Alles op en aan. Wel steeds dna stage 3 gereden. Maar roffel en detonatie a volonté.
 
ik heb mijn Tenere onlangs verkocht en heb nog wat accessoires liggen, dus ik dacht breng het hier onder de aandacht:

Touratech koplamp beschermer:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=3

Touratech schakelpedaal:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=22

Touratech keienvanger/bellypancarterplaat/sump guard:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=23

Stuurverhogers:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...51fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=21

Je hebt een PM i.v.m. de stuurverhogers.
 
Laatst bewerkt:
Na vervanging van de balhoofd lagers heb ik voorwaarste speling bij het remmen. Ik ben even bij Snel Motoren langsgeweest, en volgens hem heeft het lager zich niet goed gezet.
Het zou volgens hem kunnen dat het lager zich op zijn plaats zet door een paar stoepranden te nemen.
Gisteren heb ik redelijk wat kuilen, putten en stoepranden meegenomen, maar het lager lijkt niet op zijn plaats te komen.
Wat zou ik nog kunnen proberen om dit op te lossen?
Ik heb bij het vervangen van de lagers de instructies uit het wph gevolgd. Dus de lager eerst vast draaien, daarna lossen en licht aandraaien...
Kan het bovendien kwaad om hiermee te blijven rijden?
 
Het lager is allicht op zijn plaats gekomen, vandaar de speling.

Bovenkroon los van de vorkpoten, moer boven op de stuurbuis los, kroon eraf, borgplaat van de stelmoeren van het lager weg. Onderste stelmoer spannen (stevig, maar niet zo hard dat het niet meer soepel draait). Bovenste stelmoer tegen onderste spannen, onderste tegenhouden, tot er spanning op zit maar de kartelingen uitlijnen. Dit kan door de rubber ring.
Borgplaat terug over de moeren schuiven, t stuk over de poten schuiven, moer stuurbuis stevig spannen, dan pas t stuk rond de poten klemmen.

Als je ermee blijft rijden is het balhoofd binnen de kortste keren stuk. Als in een paar 100 km.
 
Laatst bewerkt:
Hubertje, bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb alles er al eens afgehaald (meerdere keren zelf) en het lager een stuk vaster gedraaid, maar ik krijg deze speling er niet uit, zelfs wanneer ik de lager redelijk vast draai.
Dit kwam volgens Snel motoren omdat het lager niet goed op zijn plaats zit..
Maar hoe krijg ik het lager dan wel op zijn plaats?
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid, de speling zit niet op de vorkpoten of remblokken?

Voorkant moto van de grond. Controleer of alles in de juiste richting en volgorde zit. Je kan iemand laten helpen om de vork mooi gecentreerd omhoog te duwen terwijl jij de centerring op zijn plaats zet en de moeren aandraait.

Heb je de cups ook vervangen?
 
Nee volgens mij niet.
Als ik de voorrem induw en het stuur met voldoende kracht naar voren duw, dan voel ik dat het stuur naar voren schuift, en hoor ik ook een klik.
Als ik het voorwiel van de grond haal, en de voorvork vastneem en van voor naar achter duw, dan voel ik ook die speling.
De cups zijn inderdaad ook vervangen (cups + lagers in set gekocht)
 
Dan zijn allicht de cups wat dieper in het frame gezet door te rijden. Dat is goed, maar moet wel bijgeregeld worden.
 
Ik had dat ook nadat ik mijn halhoofdlagers had vervangen en een stuk had gereden. Ik heb toen de kroonplaat er weer afgehaald, alles weer volgens specs vast gedraaid en de boel weer in elkaar gezet. Daarna was het over. Waren ook de schalen die nog net even op hun plek moesten trillen.
 
Na enkele weken tijd eindelijk mijn nummerplaat mogen ontvangen.. Belgische ambtenarij zal ik maar zeggen zeker.
Maar direct bevestigd met de 2 bouten en moeren en gaatjes erdoor anders ben ik ze weer binnen de kortste keren kwijt.
 
Rondellen niet vergeten. En tec7. En dan hopen dat de houder niet breekt.

Die goeie ouwe plaatjes waren toch mooier.
 
Nog ff met de 660 op pad geweest:

full
 
Tijdens onderhoud vandaag ontdekt dat ik mijn schuimfilters weg kan gooien, de lijmlaag laat los. Pipercross is dus kennelijk toch niet zo heel geweldig. Nou ja, de filterkooi aan de binnenkant van het filter (vuile zijde) is ook niet zo'n heel goed idee. Het zijn waarschijnlijk filters die voor een andere motor zijn ontwikkeld maar die toevallig ook net passen in de bak van de Tenere. Heb in Australië een paar No Toil filters besteld waarbij de kooi wel aan de goede zijde zit. Kijken hoe lang die mee gaan, zien er in elk geval wel degelijk uit.

Kleppen stonden goed, koelvloeistof ververst, remmen in orde, lagers ok, kettingset ook. Geen echt spectaculaire beurt dus. Morgen nog de olie en oliefiltertje en dan kan hij er weer tegenaan (als de nieuwe luchtfilters binnen zijn)

Blijft toch mooi spul zonder alle overtollige peekaas!
 
Ik heb mijn Pipercross al 2x opnieuw geplakt... Dacht al dat ik het verkeerde middel had gebruikt maar het ligt dus niet aan mij. Ik spuit hem in met olie van Belray, en ik heb hem toen in een schoonmaakbad van Putoline gegooid. Alles loste inderdaad perfect op, inclusief de lijm. Opnieuw geplakt met bisonkit, bleef goed zitten tot ik hem weer wilde schoonmaken, toen loste ook die lijm op. Laatste keer geplakt met 2 componentenlijm van Bison en die blijft tot nu toe wel zitten.

Mijn Tenere staat nog steeds op stal, schiet niet echt op. Achterbrug ligt er nog uit, nieuwe kettingset ligt nog te wachten. Velg heb ik afgelopen week weer opgehaald van de richter want er zat een slinger in, nieuwe band er gelijk op laten leggen. Tot nu toe helaas nog niet de tijd gevonden om alles weer in elkaar te zetten.

Wel gedaan is olie+filter ververst, remvloeistof ververst, pivotpegz schoongemaakt en ingevet en de achterbrug lagers schoongemaakt en opnieuw ingevet, voorband vervangen, nieuwe carterbeschermer gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag lekker een stuk langs het kanaal in Lochem gereden... Tot op een gegeven moment (toen ik ging staan) mijn voetsteun eraf viel... Ik heb/had sw motech voetsteunen, en denk dat het boutje losgetrild is. Dus hierbij een oproep...

Heeft iemand misschien nog 1 enkele sw motech voetsteun liggen die ik kan overnemen?? Of misschien een andere set voetsteunen? Ik heb zelf namelijk de originele ook niet meer...

Ik ga komend weekend nog wel weer even zoeken... Maar ben bang dat ik hem niet ga vinden

Gr. Thom
 
Vanmiddag lekker een stuk langs het kanaal in Lochem gereden... Tot op een gegeven moment (toen ik ging staan) mijn voetsteun eraf viel... Ik heb/had sw motech voetsteunen, en denk dat het boutje losgetrild is. Dus hierbij een oproep...

Heeft iemand misschien nog 1 enkele sw motech voetsteun liggen die ik kan overnemen?? Of misschien een andere set voetsteunen? Ik heb zelf namelijk de originele ook niet meer...

Ik ga komend weekend nog wel weer even zoeken... Maar ben bang dat ik hem niet ga vinden

Gr. Thom

Ik heb mijn voetsteunen direct gecontroleerd toen ik dit las. Zit allemaal nog goed vast gelukkig. Wel erg gevaarlijk als zo'n ding ineens er af pleurt. Ik sta nogal vaak en duw ook hard op de voetsteunen. Daar moet je toch wel 100% op kunnen vertrouwen.

Als je toch nieuwe moet gaan kopen: PivotPegz. Vind ik een van de beste upgrades die ik gedaan heb aan de Tenere. :t
 
kan zeer gevaarlijk zijn inderdaad! gelukkig gebeurde het langs het kanaal waar het mooi vlak is... dus niks ernstigs gebeurd.

Ik ken de pivotpegz, had ik op mijn crf450x ook zitten, en werken inderdaad super!! ik vind ze alleen voor het werk wat ik met de tenere doe het geld niet waard. op een enduro zou ik ze zo weer monteren!

als ik op nieuwe uitkom zal het op een vervangingssetje uitkomen van de sw-motech voetsteunen. à 50 euries
 
Gebruikte Pivotpegz kosten nauwelijks meer. Af en toe duiken ze wel eens ergens op. De mijne kostten me 75 euro in nieuwstaat... Superspul inderdaad!
 
Terug
Bovenaan Onderaan