Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
De kleur van de bougies zegt niet zo veel bij viertakt motoren..er wordt geen olie mee verbrand die de bougie doet verkleuren. Dit hoorde ik van Ruud Freriks, de motordealer waar onze forumgenoot uit Zeeland (Daantje) een paar keer is langs geweest.;)

Een lambdasensor geeft bij een viertakt motor wel aan hoe het mengsel eruit ziet..
 
Misschien kan je de verbranding minder goed aflezen als bij een tweetakt maar de kleur van bougies zegt wel degelijk iets. Als die dingen zo wit als een sneeuwpop zijn of pikzwart dan weet je dat het niet ok is.
 
De kleur van de bougies zegt niet zo veel bij viertakt motoren..er wordt geen olie mee verbrand die de bougie doet verkleuren. Dit hoorde ik van Ruud Freriks, de motordealer waar onze forumgenoot uit Zeeland (Daantje) een paar keer is langs geweest.;)

Een lambdasensor geeft bij een viertakt motor wel aan hoe het mengsel eruit ziet..

Zeg dat nog eens tegen mijn auto. Die heeft een tijdje met een slecht werkende bobine rond gereden (en startte op den duur dus ook niet meer) en daar was het aan te zien dat de verbranding niet optimaal was. Bougies zitten er nog geen 10.000km in. Beide motoren kwamen de bougies een stuk netter eruit!
 
De kleur van de bougies zegt niet zo veel bij viertakt motoren..er wordt geen olie mee verbrand die de bougie doet verkleuren. Dit hoorde ik van Ruud Freriks, de motordealer waar onze forumgenoot uit Zeeland (Daantje) een paar keer is langs geweest.;)

Een lambdasensor geeft bij een viertakt motor wel aan hoe het mengsel eruit ziet..

Bij auto's is de verbranding ook heel arm. Witte bougies geven aan dat de verbranding heet is en dat is het gevolg van een mengsel wat ergens tussen te arm en precies goed zit. Jouw motor loopt niet goed maar heeft wel witte bougies, dus hij staat te arm.

Bruine of zelfs zwarte bougies zijn een teken dat de verbranding te rijk staat.

De juiste afstelling is dus een bougie die net wit is en dat is (zoals dhr Fredriks ook aangeeft) geen bruikbare indicatie om carburateurs mee af te stellen.
Als indicator van storingen is de bougiekleur wel bruikbaar.
 
Bij auto's is de verbranding ook heel arm. Witte bougies geven aan dat de verbranding heet is en dat is het gevolg van een mengsel wat ergens tussen te arm en precies goed zit. Jouw motor loopt niet goed maar heeft wel witte bougies, dus hij staat te arm.

Bruine of zelfs zwarte bougies zijn een teken dat de verbranding te rijk staat.

De juiste afstelling is dus een bougie die net wit is en dat is (zoals dhr Fredriks ook aangeeft) geen bruikbare indicatie om carburateurs mee af te stellen.
Als indicator van storingen is de bougiekleur wel bruikbaar.

De bougies uit de gs van mn broertje zijn wit met bruine spikkels.
Trouwens over het schoonmaken van de benz kraan is door het plaatje van de vacuum los te schroeven en met remmen reiniger de boel soepel en schoon maken of toch een ander middeltje?

Vanmiddag ga ik kijken voor een set inlaat rubbers niet ver van mn werk vandaan.
 
Trouwens over het schoonmaken van de benz kraan is door het plaatje van de vacuum los te schroeven en met remmen reiniger de boel soepel en schoon maken of toch een ander middeltje?

Correct, wel met beleid uit elkaar halen want anders heb je kans dat het membraan scheurt.
 
Ik was het vergeten te zeggen, maar de 7mm (binnenste diameter) benzineslangetjes pasten niet goed op de benzinekraan. Ik heb het slangetje wat holler moeten maken en met een schroevendraaier het uiteinde uitgeleurd. Misschien is het omdat mijn model van 2005 is en daarom een iets grotere buis nodig heeft. Volgende keer koop ik een 8mm buisje.

B| Volgens de tracking zou de loctite ten laatste gisteren moeten aangekomen zijn. Hopelijk vandaag nog anders kan ik weer een weekend wachten :/ .

Verzekering + nummerplaat is komende week in orde, dus ik zal wel snel genoeg klaar zijn om bij de MFMM te zijn :W
 
Laatst bewerkt:
Je moet veel geduld hebben iSaac en dan gaan ze er vanzelf op. Ik maakte de slangen heet en dan erop drukken.
 
...

De juiste afstelling is dus een bougie die net wit is en dat is (zoals dhr Fredriks ook aangeeft) geen bruikbare indicatie om carburateurs mee af te stellen.
Als indicator van storingen is de bougiekleur wel bruikbaar.

Dan had ik iets niet goed begrepen. Dacht dat het ging om checken op storingen.

Voor het afstellen van carburateurs moet je inderdaad uitlaatgas meten.

Overigens waren ze bij mijn auto heel donker uitgeslagen. Waarschijnlijk dus door een verkeerde vonk. Als ik een tank of 2/3 verder ben trek ik ze er nog een keer uit om te checken of de zooi eraf gebrand is. Zo niet, gooi ik er nieuwe in.
 
De GS500 staat standaard heel schraal afgesteld. Witte aanslag op de bougies is wat je dan kunt verwachten.
 
Kettingpons en ketting rivetter (Afam Easy Riv 5) waren net aangekomen. Oude ketting is er gelukkig afgekomen, maar dat was wel een hele worstelpartij zonder slijptol, om die kokertjes vlak te slijpen... Tsjonge, je verrekt je handen / polsen helemaal, zeker met zo'n korte hendels van dat ding. :( :(

Straks gaat de nieuwe ketting met tandwielen erop :) . Moet ik daarvoor een nieuwe circlip erop zetten of mag dit de oude zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ja goh. Bij koude motor hou ik de choke paar km open. Doe ik dat niet, dan houdt ie in. Zeker in de ochtend bij koude motor.
 
Iemand die de hoeveelheid torque weet voor de boutjes van het achterste tandwiel?

Op GStwins zag ik 40-60nm staan: "rear sprocket nut". Alleen gelden deze waardes voor motoren met bj tussen 1989 en 1999, niet met zekerheid te zeggen of dit ook voor mijn 2005'je geldt. De 'rear sprocket nut' staat niet in mijn gs500f 2005 werkplaatshandboek.

Ik draai ze nu aan tot 50nm.
 
Laatst bewerkt:
Ja goh. Bij koude motor hou ik de choke paar km open. Doe ik dat niet, dan houdt ie in. Zeker in de ochtend bij koude motor.

Ja. Maar het grapje was dat je hem constant moet open houden tijdens de hele rit. Zodat ie niet te arm loopt. Dát is natuurlijk niet de bedoeling.

Iemand die de hoeveelheid torque weet voor de boutjes van het achterste tandwiel?

Op GStwins zag ik 40-60nm staan: "rear sprocket nut". Alleen gelden deze waardes voor motoren met bj tussen 1989 en 1999, niet met zekerheid te zeggen of dit ook voor mijn 2005'je geldt. De 'rear sprocket nut' staat niet in mijn gs500f 2005 werkplaatshandboek.

Ik draai ze nu aan tot 50nm.

Haynes zegt inderdaad 40 tot 60 nm voor alle modellen.
 
Zoau ff quick update.
Inlaat rubbers met nieuwe ringen geplaatst.
Kapjes boven de gasschuiven vervangen voor ontgrenste & nettere(oude hadden 25kw kitjes erin).

Net is er een test ronde gereden, onderin wat gestotter maar zodra die voorbij de 4000tpm is gaat ie gewoon goed(moet nog een kapitein koek vacuum afsteller maken).

Bij de motorzaak waar ik de inlaatrubbers vandaan heb gehaald had ik nog gevraagt naar de std sproeier maat, is dus 120. Dr zit sproeier 135 in bij mn broertjes gs, zou dat veel kwaad kunnen?

Het enigste wat nu nog moet gebeure is dus afstellen en de koppelings platen vervangen(slippen nu wel door maar voor de schoonmaak niet :/ )
 
Laatst bewerkt:
Als je nou platen vervangt, moet je dan alleen de drukstift afstellen? Heb alleen 2x zelf de stift afgesteld ( makelijkste wat er is. Bij mij komt ie echt op het allerlaatste moment aangrijpen. Iets wat ik persoonlijk fijner vindt. Bij een auto ongeveer 1/2 bij omhoog laten komen.
 
Als je nou platen vervangt, moet je dan alleen de drukstift afstellen? Heb alleen 2x zelf de stift afgesteld ( makelijkste wat er is. Bij mij komt ie echt op het allerlaatste moment aangrijpen. Iets wat ik persoonlijk fijner vindt. Bij een auto ongeveer 1/2 bij omhoog laten komen.

Drukstift afstellen? Wat valt daar af te stellen buiten die stelschroefjes van de koppelingskabel? Met drukstift bedoel je toch dat stangetje wat van het einde van de koppelingskabel het motorblok ingeduwd wordt?

Ik heb alles daar los gehad, bij het monteren werd vast en de koppeling voelt werd perfect aan zoals ie eerst was. Ben erg benieuwd naar wat je hier nog kan / moet afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Drukstift afstellen? Wat valt daar af te stellen buiten die stelschroefjes van de koppelingskabel? Met drukstift bedoel je toch dat stangetje wat van het einde van de koppelingskabel het motorblok ingeduwd wordt?


Yep dat bedoel ik. Kan je die stift er zo uithalen dan ? Ik drufte dat namelijk vorige week niet te doen bij het schoonmaken van die ruimte.
 
Yep dat bedoel ik. Kan je die stift er zo uithalen dan ? Ik drufte dat namelijk vorige week niet te doen bij het schoonmaken van die ruimte.

Ja deze zit er los in.


Zoau ff quick update.
Inlaat rubbers met nieuwe ringen geplaatst.
Kapjes boven de gasschuiven vervangen voor ontgrenste & nettere(oude hadden 25kw kitjes erin).

Net is er een test ronde gereden, onderin wat gestotter maar zodra die voorbij de 4000tpm is gaat ie gewoon goed(moet nog een kapitein koek vacuum afsteller maken).

Bij de motorzaak waar ik de inlaatrubbers vandaan heb gehaald had ik nog gevraagt naar de std sproeier maat, is dus 120. Dr zit sproeier 135 in bij mn broertjes gs, zou dat veel kwaad kunnen?

Het enigste wat nu nog moet gebeure is dus afstellen en de koppelings platen vervangen(slippen nu wel door maar voor de schoonmaak niet :/ )

135 is wel erg groot, zit er een andere uitlaat of ander luchtfilter op?
 
Ik rij met Sproeier 110 en orginele luchtfilter bij de Laser uitlaat. Staat zoals hier beschreven wel arm afgesteld, maar als hij warm is merk je er totaal niks van.
 
135 is wel erg groot, zit er een andere uitlaat of ander luchtfilter op?

Standaart luchtfilterhuis met filter en gewoon een std auspuff(kan geen merk vinden en heeft een normaal geluid).


Buiten dat zit ik wel te overwegen om een duo of 2 enkele power filters erop te zetten, dat luchtfilterhuis is een drama om elke keer erop te zetten
 
Drukstift afstellen? Wat valt daar af te stellen buiten die stelschroefjes van de koppelingskabel? Met drukstift bedoel je toch dat stangetje wat van het einde van de koppelingskabel het motorblok ingeduwd wordt?

Yep dat bedoel ik. Kan je die stift er zo uithalen dan ? Ik drufte dat namelijk vorige week niet te doen bij het schoonmaken van die ruimte.
Ja deze zit er los in.

:Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan