Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Temperatuur meet alleen de waarde die vervolgens doorgeeft naar ecu om bijv. Choke in te schakelen of radiator fan te starten . Heeft niks met verbruik te maken.

1op 16 is normaal voor een stock motor. met
Chiptuning haal ik je 19 a 20 km op een liter brandstof.

Teveel brandstof geur uit de uitlaten betekend verkeerde afstelling cq. te rijk.....

Ik heb 1,5jaar geleden bij jouw de ecu laten aanpassen maar qua verbruik haal ik 1 op 19 nooit

Zit zelf altijd rond de 1 op 16.
Is er een kans dat de mapping weer terug Is gegaan naar ze oude waarde?
 
Nee, de ECU kan niet zomaar terug naar de oude mapping.

Wel zijn er allerlei andere zaken die ook invloed hebben op je verbruik:
- Rijgedrag
- Luchtfilter
- Ontsteking (bougies, bobines, etc.)
- Uitlaat

Als ik rij zoals ik altijd zo willen rijden doe ik ook 1-16 en lager, ook met alle bovengenoemde in juiste staat. Zonder open uitlaat systeem kwam ik niet hoger dan de 1-17, hoe zuinig ik ook reed.
 
Veel factoren spelen een rol.

Maar ecu kan niet maar oude software gaan uitzichzelf.

Heb een keer iemand meegemaakt sie klaagde dat die niet zuinig was. 4x niuewe bobines geplaatst.
En pats.boem 1.op 20 reed die....
 
Veel factoren spelen een rol.

Maar ecu kan niet maar oude software gaan uitzichzelf.

Heb een keer iemand meegemaakt sie klaagde dat die niet zuinig was. 4x niuewe bobines geplaatst.
En pats.boem 1.op 20 reed die....
Oke
Bobine zou nog kunnen.
Bougies enzo zijn vervangen.
Luchtfilter wil ik nog een keer doen
 
In de aanbieding:

Mosfet type originele Shindengen Japan spanninsregelaars:

1x FH008 (past 1op1 zelfde afmeting)
2x FH016 (iets breder. Krachtiger dan FH008, montage op 1 bout)

Met originele (schone) aprilia stekkers dus zo monteren. Plug & Play.
Prijs €120


FH008.jpg
 
Er hoeft maar 1 bobine slecht te werken en het verbruik gaat achteruit. Is te zien met tuneecu welke niet 100% functioneerd

Heb helaas geen tuneecu tot me beschikking in het hoge noorden.

Zal wel eens willen weten eigenlijk of er 1 slecht Is.

StanleyBobly jij had het een tijd terug over dat je bezig wou met het maken van bobines voor mensen die dat zelf niet lukte.
Is daar nog iets van gelukt of Is het project afgeblazen?
 
Er hoeft maar 1 bobine slecht te werken en het verbruik gaat achteruit. Is te zien met tuneecu welke niet 100% functioneerd

TuneECU laat toch maar 1 waarde zien? Altijd begrepen dat er low tension (LT) en high tension (HT) is bij een bobine. De HT zijde naar de bougie is wordt volgens mij niet gemeten door de ECU.

Je kan in ieder geval een falende bobine hebben zonder dat de ECU (of TuneECU) iets aangeeft.
 
Luchtfilter wil ik nog een keer doen


Ik zou voorlopig niks aan bobines of wat dan ook doen zolang je niet een verse luchtfilter er in hebt zitten.

Je motor kan tiptop in orde zijn, maar zonder goede luchttoevoer is alles nutteloos. Voor de tien euro die ze kosten ook niet echt een rede daarmee te wachten.

Ik vervang elke 15k de luchtfilter (OEM, papier).
 
Ik zou voorlopig niks aan bobines of wat dan ook doen zolang je niet een verse luchtfilter er in hebt zitten.

Je motor kan tiptop in orde zijn, maar zonder goede luchttoevoer is alles nutteloos. Voor de tien euro die ze kosten ook niet echt een rede daarmee te wachten.

Ik vervang elke 15k de luchtfilter (OEM, papier).

Moet nog even 1 bestellen.
Niet dat hij er slecht uit ziet maar toch eens vervangen
 
Beste caponord freaks,

ik ben op zoek naar een koplamp unit aangezien ik mijn linker koplamp niet meer kan verstellen.
iemand een idee waar ik een tweedehandse kan vinden?


Groetjes Martijn.

Caponord rijder uit Belgie
(onder de rook van Eindhoven)
 
Iemand tips waar je aftermarkt remschijf en sealers kan kopen?

Heb al een linkje voor seal repair kit, maar misschien hebben jullie nog betere adviezen.
Aprilia ETV 1000 Caponord ABS 04-08 rear brake caliper seal repair kit 2007 2008 | eBay

Achterrem is wat vervuild en blokken bleven daardoor hangen.. misschien nog wat zooi van de winter😉
Tijd voor de voorjaarsschoonmaak.

Hebben jullie daarnaast nog een advies wat betreft banden?
@ Janus, de Anakee 3 banden was je zeer tevreden over toch?

Mvg Jeroen
 
Nog even over mijn capo en zijn verbruik. Met dank aan rijdert. Die wees me er op dat de kadir map er al in zit. Staat ergens op dit forum. Verbruik zal dus idd in de bobine/bougies/luchhtfilteretc gezocht moeten worden. Vind hem trouwens niet fijn rijden rond de 3500 rpm.wat schokkerig/deinerig. Misschientoch geen goede ontsteking
 
Heb helaas geen tuneecu tot me beschikking in het hoge noorden.

Zal wel eens willen weten eigenlijk of er 1 slecht Is.

StanleyBobly jij had het een tijd terug over dat je bezig wou met het maken van bobines voor mensen die dat zelf niet lukte.
Is daar nog iets van gelukt of Is het project afgeblazen?

niet aan toegekomen.....
maar komt wel hopelijk....
 
Nog even over mijn capo en zijn verbruik. Met dank aan rijdert. Die wees me er op dat de kadir map er al in zit. Staat ergens op dit forum. Verbruik zal dus idd in de bobine/bougies/luchhtfilteretc gezocht moeten worden. Vind hem trouwens niet fijn rijden rond de 3500 rpm.wat schokkerig/deinerig. Misschientoch geen goede ontsteking

Na de 4000 toeren word et pas conformabel, naar mijn weten is dat normaal?
 
TuneECU laat toch maar 1 waarde zien? Altijd begrepen dat er low tension (LT) en high tension (HT) is bij een bobine. De HT zijde naar de bougie is wordt volgens mij niet gemeten door de ECU.

Je kan in ieder geval een falende bobine hebben zonder dat de ECU (of TuneECU) iets aangeeft.

Jaartje terug ben ik bij Kadir geweest en hij had toen mijn ecu aangesloten op TuneEcu en daarop kon je toen zien dat 1 van de bobines nog maar 25% capaciteit gaf. Ik heb toen een bobine op ebay gekocht.
In de loop van enkele weken daarna kreeg ik steeds een andere melding op mijn dash van kapotte bobines. Alles nu vervangen maar behoud melding 35. Het enige wat mij nog rest is eventueel de kabel vervangen wellicht zit daar het probleem. Hij rijd zuinig echter hoor je aan het geluid dat iets niet goed is. Bij het terugschakelen gaat hij een beetje knallen wat opzich nog een leuk geluidje is maar het hoort niet.

Mvg,

Igor
 
Iemand tips waar je aftermarkt remschijf en sealers kan kopen?

Heb al een linkje voor seal repair kit, maar misschien hebben jullie nog betere adviezen.
Aprilia ETV 1000 Caponord ABS 04-08 rear brake caliper seal repair kit 2007 2008 | eBay

Achterrem is wat vervuild en blokken bleven daardoor hangen.. misschien nog wat zooi van de winter😉
Tijd voor de voorjaarsschoonmaak.

Hebben jullie daarnaast nog een advies wat betreft banden?
@ Janus, de Anakee 3 banden was je zeer tevreden over toch?

Mvg Jeroen

Ik heb uiteindelijk gekozen voor EBC remschrijf. Goed in kwaliteit en betaalbaar. Vandaag toevallig mijn motor weggebracht voor een setje nieuwe Metzeler Tourance.
Dus vanaf vrijdag weer veilig rijden :]
 
Ik had vandaag iets raars met mijn snelheidsmeter. Toen ik ongeveer 80km gereden had viel mijn snelheidsmeter ineens uit. De wijzer viel helemaal terug naar nul. Na een paar seconden ging die het weer doen. Dit herhaalde zich om de paar minuten en is totaal zo'n 10 keer gebeurd.

Vanmiddag naar huis was alles weer ok en had ik nergens last van.

Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik vast preventief een nieuwe sensor bestellen of is het gewoon een kwestie van iets schoonmaken?

mvg,

Marco.
 
Mapping aanpassen maakt de boel echt een stuk comfortabeler. Gas kan eerder open (vanaf 1500/200 toeren) en toeren op 3000 is prima.

Ga binnenkort pogen de vernieuwde catfish mapping erop te plempen denk ik, heb nu de '' oude ''.

Ik loop alleen tegen het punt aan dat word aangeraden CO te meten, beetje lastig, heb geen garage tot mijn beschikking met deze apparatuur.
 
Met CO meter heb je zekerheid en mogelijke beter afstelling, maar de IFT instelling is prima zonder hoor. Stanley doet het zonder, ik doe het zonder.

Kwestie van IFT zo laag zetten dat de motor te arm staat om soepel stationair te lopen (dit doe je in kleine stapjes!) en dan weer wat omhoog tot die wel soepel loopt.
 
Das een interessante insteek, neem ik mee als ik aan de slag ga. Bedankt !

Moet tevens even op zoek naar een andere standaard vermoed ik. Had het plan hem te demonteren en opnieuw te spuiten, en dit kan allicht alsnog. Maar er zit erg veel speling op het gat waar de bout door heen gaat om de standaard zelf te plaatsen, resultaat is dat ie wat schuiner staat dan gewild en dat als ik een flinke drempel pak de veer niet sterk genoeg is om de standaard stil te houden.

Misschien laten dichtlassen ofzo en nieuw gat boren, eens nadenken over wat de opties zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan