Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou het is dan zover, de Akrapovic uitlaat is ook binnen twee jaar kapot gerammeld! :(
Begon een rammeltje te horen, toen ik keek zag ik dit -O- :


[afbeelding]

Welk materiaal is dit? Alles behalve aluminium kan ik TIG-lassen. Gewoon omdat ik een gelijkstroom toestel heb en geen wisselstroom wat nodig is om alu te lassen. Niet dat ik dagelijks buizen las maar lassen is een onderdeel van mijn vak. 😉
 
Iets meer dan 700km nu op de teller en sinds de 500km rij ik eigenlijk normaal zoals ik zou willen. De eerste km's nog steeds heel rustig en de motor goed op temperatuur laten komen maar dan trek ik wel eens op met het gas tegen de stuit. Enkel voor het licht en anders gewoon vlot gas erop.
Autostrade rijden bewust nog niet en al zeker niet met het gas langer dan tientallen seconden helemaal open.
Zondag met mijn zoon achterop een Diversion 900 gepest met in zijn kielzog te blijven hangen. Hij kon het niet hebben dat er een scootertje bij bleef. Bwa, af en toe eens pesten is toch leuk toch! 😂
 
Nou het is dan zover, de Akrapovic uitlaat is ook binnen twee jaar kapot gerammeld! :(
Begon een rammeltje te horen, toen ik keek zag ik dit -O- :


[afbeelding]

Lijkt erop of hij NAAST de las kapot is gegaan....maandagmorgenlas misschien ??

Dacht toch wel een duurzaam product in handen te hebben met Akrapovic.......
 
Laatst bewerkt:
Het mysterie is opgelost, ben vanmiddag de scooter gaan ophalen en ben zonder problemen naar huis gereden (± 25 km).
Heb nogal moeten aandringen om de technieker te mogen spreken die aan de motor gewerkt had. Weet daarom niet of ik in de toekomst hier nog een bezoek ga brengen.

Volgens de receptionist zou de startrelais de oorzaak zijn, maar in de werkplaats hoorde ik dat er een terugroepactie was voor de startrelais. Deze was (waarschijnlijk) dus niet de reden voor het beroerd lopen bij stationair.
De bougie had ik tijdens de kleine beurt deze winter gecontroleerd en die vonkte prima.
Toch vermoedde de technieker dat deze niet 100% zou zijn en werd daarom vervangen.
Hierna hebben ze een testrit gemaakt van 10 km en het probleem leek opgelost.
Ook tijdens de 25 km die ik naar huis reed, liep de motor als voorheen.

Omdat de startrelais en de bougie gelijktijdig vervangen zijn, is de oorzaak niet met volledige zekerheid te bepalen. Ik vermoed echter dat het de bougie was.

Heeft er nog iemand al eens een ontstekingskaars gehad die het na 3.500 km begaf?
Ik rij geen korte stukken (woon/werk 30 km enkele rit) en verder alleen ritten tijdens de vrije tijd.
Ik ga in ieder geval een reserve bestellen om mee te nemen onderweg.
De dealer rekent voor 1 exemplaar 29 euro aan, dat moet goedkoper te vinden zijn.
 
Welk materiaal is dit? Alles behalve aluminium kan ik TIG-lassen. Gewoon omdat ik een gelijkstroom toestel heb en geen wisselstroom wat nodig is om alu te lassen. Niet dat ik dagelijks buizen las maar lassen is een onderdeel van mijn vak. 😉

De link pipe is van rvs, de demper van titanium. Momenteel wordt gekeken of de pipe goed lasbaar is, anders nieuwe joint pipe kopen. De scheur is van de ene kant vd las naar de andere kant zo verder de pipe in gescheurd.
 
Hoi papa Lima,

Hier is een foto van mijn bougie (lijkt meer op een draadeind) na 13.000 km
Die doet het nog prima.
360.jpg

Het kan zijn hoor, dat jouw bougie niet super vonkte. Toch blijf ik me afvragen of het daar aan heeft gelegen. Omdat ik het apart vind dat ie het in de hogere toerenregionen vrijwel normaal deed. Juist daar heeft een bougie een moeilijker leven.
 
Zoals eerder gemeld, vind ik het ook maar twijfelachtig.
Een bougie doet het wel of niet, en vind het gek dat hij het na 3.500 km plots begeeft.

Vertrek zaterdag met de camper naar het zuiden en ga daar regelmatig een uitstap maken met de scooter. Als ik de volgende weken geen problemen ervaar, zal het wel opgelost zijn.

Groetjes,
Patrick
 
heb jij nou een start-stop systeem ?
dit lijkt me het relais een stuk ingewikkelder maken aangezien de motor het signaal moet geven van starten ipv jij die de startknop bedient.

dit is al een extra belasting voor een aantal onderdelen en bij een defect eraan lijkt de bougie vervangen geen slecht idee.
Dat men zelf niet goed kan uitleggen waarom iets geholpen heeft lijkt mij geen probleem, wees dan gewoon eerlijk en open, nu heb je het idee dat ze iets verzwijgen.
 
Geen start-stop systeem.
Vanwege de door jou vermelde problematiek, heb ik daar bewust voor gekozen.
Weet niet of ze iets verzwijgen. Als ik in de toekomst nog eens met een probleem geconfronteerd wordt, waar ik zelf niet uitkom, dan ga ik waarschijnlijk uitkijken naar een andere oplossing.

De garantieperiode is bijna afgelopen, daarna ga ik naar de plaatselijke scootershop.
http://www.scooterz.be/
 
Plaatselijke scooter shop moet je mazzel mee hebben. Ik had recent de 1000km beurt laten uitvoeren bij bromscooter incl. kleppen stellen. De kleppen stonden 50% te ruim (wat wil je met verfrommelde voelermaatjes) en schroeven in kunststof werden er met een accuboormachine ingedraaid. Elders bij andere scooterzaken is het net zo, geen aandacht erbij.. En dit zijn dan de 'top' zaken in de regio, mmmm... Ik doe het wel zelf! :Y
 
ik ken dat zeker beamen....vario loshalen met een slagmoersleutel....heerlijk vinden die krukaslagers dat...;-(
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het een scheur NAAST de las vinden....alsof het te heet is geweest waardoor het materiaal zelf is verzwakt....pas na het vervaardigen wordt voor een afwerking gezorgd en die is inderdaad aangetast....maar nogmaals, met of zonder beschermlaag...de uitlaat zelf mag niet scheuren en dat doet hij...NIET de las maar de uitlaat zelf.

Nu de reparatie van die uitlaat....kan ik kort over zijn...lees vooral het stukje over MIG lassen..

Lassen Wiki | Uitgebreide informatie over lassen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een RVS MIVV uitlaat, op de bocht zit een bevestigings beugeltje welke op een blokpunt vast moet. Deze is ook al 2x gelast ivm los scheuren. Ik vrees dat het heet worden en afkoelen in combi met de trillingen van de motor het materiaal geen goeddoen. :(
 
Een las brengt altijd spanning in het materiaal, omdat het "trekt". Een tegenlas kan dit opheffen. Als het goed is, is de las sterker dan het uitgangsmateriaal.
Of uitlaten bij een fabrikant op een mal worden gemaakt, weet ik niet. Wel dat er toleranties in het voertuig zitten waar ze op komen.

Ik heb in mijn leven verschillende motoruitlaten gemaakt. Ze zijn niet op een mal in elkaar gelast, maar op het voertuig zelf voor 100% pasgemaakt. Die uitlaten waren altijd van staal. Ze gingen lang mee zonder te scheuren. De laatste heeft het zelfs 15 jaar uitgehouden. Toen verloor die het van de roest van binnen uit.
 
Ik heb al twee keer een Honda uitlaat open moeten flexen om inwendig pijpwerk weer aan elkaar te lassen. Waarmee ik maar gezegd wil hebben, zo geweldig zijn die fluistertoeters uit het land van de rijzende zon niet. Het ging om een SES150 en een SH300.
 
Ik heb een RVS MIVV uitlaat, op de bocht zit een bevestigings beugeltje welke op een blokpunt vast moet. Deze is ook al 2x gelast ivm los scheuren. Ik vrees dat het heet worden en afkoelen in combi met de trillingen van de motor het materiaal geen goeddoen. :(
Relatief veel snelweg gereden? Als ik iets hoor van problemen is het vaak na lange snelwegrit met bijbehorende hoge toeren.
 
Ik heb al twee keer een Honda uitlaat open moeten flexen om inwendig pijpwerk weer aan elkaar te lassen. Waarmee ik maar gezegd wil hebben, zo geweldig zijn die fluistertoeters uit het land van de rijzende zon niet. Het ging om een SES150 en een SH300.

Het zijn Italiaanse uitlaten. Ze komen bij Solfer vandaan.
 
Relatief veel snelweg gereden? Als ik iets hoor van problemen is het vaak na lange snelwegrit met bijbehorende hoge toeren.


Ik gebruik de SH alleen voor woon-werk, ritjes van 12 km grote weg en rij zelde harder dan 120 ( heb de 150 wel eens aangetikt O-) )
De lasser zei ook dat het niet echt RVS was maar een soort legering. De RVS bocht van mijn vorige motor-runner was niet veel beter, deze scheurde ook los op de flens naar de las. Als er idd een breuk voordoet is dat altijd naast de las.
 
Uitlaat is inmiddels gelast (met dank aan robber57! ) zal hem er binnenkort weer onder schroeven. *O*
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan