Kymco Downtown 300i

A ha Oké Mojave,
de reden dat ik het merk wilde weten is niet zo zeer voor mij zelf maar meer voor anderen ;)

@ Tazz2,
ik krijg niks uit jou url, of ligt dat aan mij? ... nee het ligt niet aan mij,
je verwijzende url is foutief

Er staat een inlog pagina met de volgende tekst
"Je moet ingelogd zijn om deze pagina te bekijken"

Het gaat waarschijnlijk om deze advertentie:
Speurders

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik Jan. Ik had erbij gezegd dat het de versie zonder ABS is, ik weet niet of dat uitmaakt voor de blokken. Of ik niet helemaal de juiste blokken heb gekregen weet ik niet. Maar met een handvijl heb ik ze pas gemaakt en nu functioneert het ook.

Welke blokken hebben eigenlijk een langere levensduur? Kom je dan bij gesinterde of bij keramische? Qua remvermogen merk ik nooit zoveel verschil. Ik heb al diverse keren met blokken gehoord dit zal wel beter remmen. Maar ik vind de verschillen met alleen andere blokken altijd marginaal. Wil je echt betere remmen dan is het vaak een combinatie van onderdelen van je remsysteem. Maar dat is mijn idee. Nu zeg ik erg ook bij dat ik niet zo hard rem. Dus ik zal er meer op letten hoe de remmen aangrijpen, veel remvermogen vraag ik niet.

Mvg, Bob
 
Hi Bob,

ABS heeft niets met remklauwen te maken, dus je zou kunnen zeggen dat je op alle soorten remklauwen ABS zou kunnen aansluiten.
De remklauwen zijn dus allemaal het zelfde.
Enige verschil is dat je op een ABS systeem beter geen koper-vet aan de rug van de remblokken smeert.

Sinter is zowat staal dus die zullen wat beter en agressiever bijten,
mogelijk gaat dat wel ten koste van de remschijf levensduur?
Sinter is daarnaast ook meer voor de sportieve rijder.
Ander voordeel van Sinter is dat ze veel langer mee gaan.
Dus voor en nadelen.

Met keramische bedoel je waarschijnlijk organisch?
Er wordt voor de term 'organisch' ook wel het woord 'normaal' gebruikt.
Dus je koopt of Sinter of Normaal, waarbij Normaal dus ook wel eens als Organisch wordt aangeduid.

Er zijn ook nog voor sommige motorfietsen carbon remblokken te koop, die kunnen mogelijk nog wat beter tegen warmte?
Maar het fijne qua duurzaamheid en rem eigenschappen weet ik daar niet precies van.
Allicht zal carbon sowieso wel een stuk lichter zijn als sinter/normaal


Hieronder een voorbeeldje van hoe 'Sinter/Normaal' zich vertaald op een website.

Getoonde EBC merk betreft het befaamde alternatief voor OEM

KYMCO Downtown EBC remblokken voorzijde
• Remblokken voorzijde EBC normaal: SFA142 (8 EURO)
Remmen remblokken voorzijde EBC normaal - Kymco DOWNTOWN 300

KYMCO Downtown EBC remblokken voorzijde
• Remblokken voorzijde EBC gesinterd: SFA142HH (16 EURO)
Remmen remblokken voorzijde EBC gesinterd - Kymco DOWNTOWN 300

KYMCO Downtown EBC remblokken achterzijde
• Remblokken achterzijde EBC normaal: SFA498 (9 EURO)
Remmen remblokken achterzijde EBC normaal - Kymco DOWNTOWN 300

KYMCO Downtown EBC remblokken achterzijde
• Remblokken achterzijde EBC gesinterd: SFA498HH (18 EURO)
Remmen remblokken achterzijde EBC gesinterd - Kymco DOWNTOWN 300


Hier bij ook nog even een algemeen overzicht van wat Bolski allemaal heeft voor de DT.
Een "None OEM" luchtfilter van het merk Athena kost b.v. 13,29 euro.
Alles lijkt redelijk betaalbaar bij Bolski.

Webshop
 
Laatst bewerkt:
Die carbon bedoelde ik ja dan heb ik dat door elkaar gehaald. De vorige keer dat ik via internet had besteld kon ik namelijk uit drie soorten kiezen. Nu had ik het snel nodig dus heb ik het bij de scooterzaak gehaald.

Wat ABS voor verschil maakt voor je blokken vroeg ik mij ook af, maar ik heb wel gemerkt dat bij diverse onderdelen wordt gevraagd of het een ABS versie is of niet, ook bij onderdelen die helemaal niets met de reminstallatie te maken hebben. Af en toe is de logica van fabrikanten en leveranciers voor mij net zo duidelijk als de logica van een vrouw. De ene dag is het zus en de andere dag is het zo. Laat ik het maar op onwetendheid van mijn kant houden.

Op de rug van de remblokken smeer ik nooit enige vorm van vet. Waarom zou je dat doen? Ik heb alleen de geleide plaatjes/veertjes en de nokjes aan de uiteinden van de blokken ingesmeerd met keramisch vet en de zuigertjes met bremzenpasta.

Ik moet via internet maar eens een voorraadje aanleggen voor het reguliere onderhoud. Dus in ieder geval bougietje, olie/lucht filtertje, setje remblokjes voor en achter. Voorheen heb ik volgens mij bij Easyparts besteld, maar ik kan ook eens bij Bolski kijken. Ik zal ook mijn vader even vragen om een lijstje te maken voor zijn MP3, dan kunnen we in 1 keer de standaard dingen bestellen.

Mijn DT staat nu op 31k km. Bij iets van 24k zijn er Dr Pulley sliders en een snaar ingekomen. Dus een nieuwe snaar op voorraad is ook wel handig, want ik rij dagelijks. En de koppeling zal er ook wel een keertje aankomen. Ik merk nu niets met rijden, maar toen ik met snaarwissel de boel los had vond ik de voering van de koppeling erg schuin afgesleten, de MP3 had een gelijkmatiger slijtagebeeld op dat gebied.
 
Laatst bewerkt:
ABS is electronica en remklauwen zijn mechanica, e.a. heeft dus totaal niets met elkaar te maken.
En mag compleet los gezien worden van elkaar.
ABS is gewoon een electronische externe puls generator, die bij slippende wielen (waargenomen door de wielsensors) korte rem stootjes via de remleidingen door geeft aan de mechanische remklauwen.

Om maar een voorbeeld te noemen zou je ook de ABS kunnen afkoppelen, het remsysteem werkt dan ook gewoon door alleen wel zonder ABS.

Zelf nog niet tegen gekomen maar de reden waarom er soms mogelijk wel 3 soorten worden opgegeven zou kunnen zijn:
Is dat het volgens mij alleen een rol zou kunnen spelen als een bepaald type scooter al heel lang mee gaat b.v. 10 jaar.
En er in die tussentijd model veranderingen hebben plaats gevonden, waarbij de remklauw ook een andere pasvorm heeft gekregen.

De remklauw van een DT is zoals zo veel onderdelen van de DT sinds het verschijnen van het model 2009/2010 ongewijzigd.
Enige wijziging is dat de DT vanaf september 2011 in ABS versie leverbaar werd.
Je hoeft het wiel niet op nieuw uit te vinden als iets al goed is,
daarnaast zou dat extra ontwikkelingskosten met zich mee brengen die niet nodig zijn.

Verschil in koppelingsschoen vorm tussen merk A en B kan diverse oorzaken hebben en is per definitie niet zo maar even te koppelen aan duurzaamheids-verschillen
Daar zou ik eerst een foto van moeten zien want er worden namelijk bewust ook diverse schuine kanten aan de remschoenen gemaakt.
Zowel in de looprichting alsook op de zijkant komen bewust schuine kanten voor.
Belangrijkste factor van koppelings-schoentjes blijft de duurzaamheid van de gebruikte materialen, zelfs de body van een remschoen kan niet altijd verklappen dat hij dan ook langer mee gaat.
Ik denk dat de beste vergelijking gemaakt kan worden door bij 2 verschillende merken brommers vanaf nul te beginnen en dan kijken wat de koppelling-schoentjes hebben gedaan na 20.000km.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Die drie soorten blokken ging om het gebruikte materiaal van de voering. Je kon kiezen tussen organisch, gesinterd of carbon.

Is er iets zinnigs is te zeggen hoelang een koppeling van een DT bij normaal gebruik mee moet kunnen gaan?
 
Ik zou het niet weten, maar afgaand op mijn gevoel zou dat circa 50.000km moeten zijn :?

De dikte van een nieuwe DT koppelingsschoen is ruim 4mm., de service limit ligt op 2mm..
Dikte meet je (zie pijl) in het midden van de nieuwe schoen.

* De linker kant heeft meer body omdat dat het aangrijppunt is ± 6,5mm.
* De rechterkant heeft minder body omdat die minder contact maakt ± 4,5mm.

image.php


DT service limit is 2mm.
image.php


De schoentjes van mijn Xc hebben de zelfde service limit, en die koppeling heb ik net even opgemeten en heeft zelfs net iets meer body als 4mm. (mijn koppeling is circa 5000km. gebruikt) daarna vervangen voor de Tech-Pulley X4 Kiss clutch.

image.php
 
Laatst bewerkt:
De voering van de koppeling hoort dus schuin af te slijten. Ik denk dat ik probeer tot ongeveer 45k te rijden dan kan ik het combineren met een nieuwe snaar. Alles op mijn eigen risico natuurlijk.
 
Als je het screenshot voor ogen houd, dan is het zo dat het linker gedeelte tot aan de rode pijl het meeste werk doet, het is uiteindelijk het gedeelte wat het eerste en het meeste aangrijpt in een koppelingshuis en dus ook meer slijt als de rechterkant
De linker kant is dan ook bij een nieuwe DT koppeling met ± 6,5mm. het dikste gedeelte.

elk segment hangt aan een scharnier en door middel van centrifugale kracht zal ten aller tijden de tegen over gestelde kant van het scharnier als eerste naar buiten worden geslingerd

Het gedeelte rechts van de rode pijl zou ik haast omschrijven als dat het er in eerste instantie een beetje voor spek en bonen bij zit.
Het loopt wel aan in het koppelingshuis maar mag dus in eerste instantie geen naam hebben, en oefent veel minder druk uit, dus ook minder slijtage.
Pas later als de 6,5mm. aan de linker kant flink gaat slijten gaat het vanaf het midden naar rechts toe ook mee slijten.
Maar dat duurt echt wel even.

Je moet het gewoon even aankijken... "meten is weten"
Zelfde geld ook voor de service limit van het koppelingshuis
Misschien wil Jarno er iets over vertellen want die zit rond de 60.000km en heeft al diverse cvt delen vervangen.

De koppelings segmenten kosten overigens 20,85 EUR per stuk,
en je hebt er 3 nodig.
Ik denk dat bij vervangen het ook wel goed is om de 3 kleine veertjes te vervangen á 2,53 EUR per stuk.

Vervangen van de segmenten is overigens relatief eenvoudig te noemen.
Desalnietemin moet de gehele koppeling wel eerst van de secundaire poulies worden los geschroeft, en dat is voor sommige mensen waarschijnlijk iets wat ze nog nooit eerder hebben gedaan.
 
Laatst bewerkt:
De mijne staat nog steeds net niet op de 68k maar dat duurt niet lang.

Ik héb zo'n 700km geleden mijn complete aandrijving vervangen. Deze was zoals te lezen in dit topic nogal aan vervanging toe.
Ik heb vooralsnog de originele voering erin zitten. Maar ik moet zeggen met de Malossi Multivar kan ik niet vol open weg trekken. Dan slipt hij. Maar ik heb dan nog de Dr. Pulley hit clutch klaar liggen.


Moet nog moed en tijd verzamelen om dat avontuur aan te gaan.

Overigens ben ik dik tevreden met de Multivar, echt weer een genot om mee te rijden.

Met het vervangen van de banden (City Grip Winter) viel bij mij, origineel Kymco, de remvoering van mijn remblokje af. Daar was ik mooi net op tijd mee dus.

Ook de Xenon doet zijn werk. In de donkere tijden zie ik echt veel en veel meer zonder te verblinden. Het is een aanrader.
 
A ha Oké Mojave,
de reden dat ik het merk wilde weten is niet zo zeer voor mij zelf maar meer voor anderen ;)

@ Tazz2,
ik krijg niks uit jou url, of ligt dat aan mij? ... nee het ligt niet aan mij,
je verwijzende url is foutief

Er staat een inlog pagina met de volgende tekst
"Je moet ingelogd zijn om deze pagina te bekijken"

Het gaat waarschijnlijk om deze advertentie:
Speurders

Mvg. Jan

Jan bedankt aangepast 🤔😁 :]
 
Geheel nieuw en zeker vertrouwd toe aan een nieuwe look ik heb gekozen voor de SE versie en kon echt een zeer nette deal doen korting en goede prijs voor de inruil dus de beslissing was in een uur genomen :]
 
Gefeliciteerd Tazz!

De J300 is ook een mooie scoot!
De keus is natuurlijk ook dat je niet 100% weg hoeft op dit forum 😊. De techniek is volgens mij 1 op 1 te vergelijken.

Staat je DT nog te koop?
 
Ja het ging vooral om de looks en natuurlijk na 5 jaar wil je wel eens iets anders en dan gaat het niet om de techniek die is gewoon hartstikke goed en betrouwbaar en de kawa SE heeft voor mij een aansprekende kleurstelling in combinatie met de korting en inruilprijs ben ik voor €3400 compleet nieuw onderweg :]
 
Zeker een prima deal Tazz2,wel jammer dat je vorige week na een deal en afspraak over ophalen van de DT 300 zo plotseling je keutel weer introk ineens met een nu blijkt s...s.
Geen probleem hoor maar moet even gezegd nu je staat te juichen.
Tja de 300j is een erg mooie scooter.
 
Zeker een prima deal Tazz2,wel jammer dat je vorige week na een deal en afspraak over ophalen van de DT 300 zo plotseling je keutel weer introk ineens met een nu blijkt s...s.
Geen probleem hoor maar moet even gezegd nu je staat te juichen.
Tja de 300j is een erg mooie scooter.


Het is anders dan je denkt ik heb je een PB gestuurd :]
 
Hoi luitjes.

Vanwege een steeds harder tikkend geluid uit mijn voorwiel wil ik de lagers gaan vervangen.
Het gekke is wel dat ik geen voelbare speling kan vinden en er zitten ook geen zware punten in. :?
De rem is het ook niet want als ik de remblokken los blijft de tik er in.
Nu is mijn vraag of de lagers er van binnenin via het asgat er uit te tikken zijn of dat ik een inwendige lagertrekker nodig heb.
Mocht ik die wel nodig hebben wat is de diameter van de as zodat ik niet eerst de as eruit hoef te trekken om daarachter te komen voordat ik de juiste maat trekker kan bestellen.
Lagers en keerringen kan ik wel voor weinig bij de lokale lagerboer krijgen.

Alvast bedankt.

Groetjes van Dirk. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan