JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kom nog een keer terug op mijn opmerking m.b.t het vonkenkastje van Sammi op 24-mrt j.l
Als je de advertentie van dez meneer aanklikt op Ebay, dan lees je o.a Optimierung der Vorzündung
durch digitale Steuerung. Hieruit zou je kunnen constateren dat je de Vorzündung verstellen kunt, temeer dat er ook nog sleuven in de grondplaat zitten Ik heb deze meneer een email gestuurd ,maar niet meer gehoord Dus voor mij is dit ad acta gelegd He Halffive, ik lees dat je nog een MZ hebt, komt goed uit , ik heb er ook nog twee Het houd je van de straat, al die tweetakten
 
Is er ergens een elektrisch schema voor een Jawa 639 te downloaden?
Spanningsregelaar paar tikken gegeven en.lijkt nu weer te laden?
Verder herken ik rechts van de spanningsregelaar de gelijkrichter,
Maar onder de regelaar zit ook nog een plastic kastje?

Vandaag weer woon-werk op de Jawa waarvan het laatste stukje op 1 cilinder 😂.
Op kantoor gelijk de halve stoep onder de onverbrande olie uit de linker uitlaat pijp.
Bougie naast de cilinder laten vonken , vonk sprong kaar zijkant massa elektrode, even schoongeborsteld en weer lopen zoals het hoort.
Heerlijk simpel.........
 
Is er ergens een elektrisch schema voor een Jawa 639 te downloaden?..eens kijken..in de handlkeding maar er is ook een duidelijkere, zal'm hier proberen te posten
Spanningsregelaar paar tikken gegeven en.lijkt nu weer te laden? Lijkt me niet betrouwbaar.. wel grappige manier van 'fixen.

Verder herken ik rechts van de spanningsregelaar de gelijkrichter, Het zwarte ding met de gaatjes is de gelijkrichter, het blikken ding (pal) is de regelaar.
Rechts aan de andere kant van het plastic zit he 'omgekeerd' relais van het laadlampje.
Maar onder de regelaar zit ook nog een plastic kastje?

Vandaag weer woon-werk op de Jawa waarvan het laatste stukje op 1 cilinder 😂.
Op kantoor gelijk de halve stoep onder de onverbrande olie uit de linker uitlaat pijp.
Bougie naast de cilinder laten vonken , vonk sprong kaar zijkant massa elektrode, even schoongeborsteld en weer lopen zoals het hoort. Misschien is een condensator rot.. zijn het misschien NGK bougies?
Heerlijk simpel.........
full
 
Hallo Sammie,

Bedankt voor het schema.

Ik heb regelaar nu voorzichtig open, maar zie niets wat met tikken te repareren is/was :)
Morgen maar even zoeken naar de vervangende hella regelaar

Relais heb ik open gehad, ziet er goed uit, werkt normaal en geen overgangsweerstand.

Laadstroom controle lampje gaat niet branden bij op contact zetten, klopt dat?
wel heb ik het een keer zien branden met draaiende motor, maar toen geen multimeter bij me om te kijken of hij toen juist wel of niet bij laadde.....

Het zijn inderdaad NGK bougies, is dat niet goed?
 
Kwam er gisteren in het donker achter dat dynamo weer geen laadspanning gaf.
Verlichting ging steeds gedimder branden en motor begon ook te sputteren en in te houden.
Laatste stuk maar op stadslicht verder en alleen inhouden bij gebruik remlicht :)
Allerlaatste stuk maar zonder licht over het fietspad.

Zou de lagere spanning op de ontsteking wellicht de bougies eerder laten vetslaan?
 
Hallo Sammie,

Bedankt voor het schema.

Ik heb regelaar nu voorzichtig open, maar zie niets wat met tikken te repareren is/was :)
Morgen maar even zoeken naar de vervangende hella regelaar
Van het (neven-)merk cargo kan ook, als hij maar hetzelfde doet

Relais heb ik open gehad, ziet er goed uit, werkt normaal en geen overgangsweerstand. Welk relais heb je't nu over?

Laadstroom controle lampje gaat niet branden bij op contact zetten, klopt dat? Moet branden bij contact aan en meteen uitgaan als de motor loopt(lampje kan stuk zijn, de massaverbindingen van de fittingen zijn ook eh, voor verbetering(solderen)vatbaar.

wel heb ik het een keer zien branden met draaiende motor, maar toen geen multimeter bij me om te kijken of hij toen juist wel of niet bij laadde.....

Het zijn inderdaad NGK bougies, is dat niet goed?

Ik heb met ngk's wat problemen mee gehad, steeds 1 kant die ging stotteren.. nu met brisk geen problemen meer, maar als je nog punten hebt is ombouw naar electr. vonkerij(vb setje van powerdynamo, 90 euro) wel een aanrader vind ik..
 
Wie kan mij iets vertellen over de hoofdsproeier en de chokesproeier van een 640 Is dat 100 en72, of kan ik de nummers van een 638 aanhouden nml.70 en 65
 
Lampje heb ik een keer zien branden dus eerst bedrading maar eens nakijken.

Relais wat ik nagekeken heb is die in bekrachtiging van de dynamo.

Ik heb nog niet gekeken of er nog punten of elektronisch inzitten.
 
Ik kom nog een keer terug op mijn opmerking m.b.t het vonkenkastje van Sammi op 24-mrt j.l
Als je de advertentie van dez meneer aanklikt op Ebay, dan lees je o.a Optimierung der Vorzündung
durch digitale Steuerung. Hieruit zou je kunnen constateren dat je de Vorzündung verstellen kunt, temeer dat er ook nog sleuven in de grondplaat zitten Ik heb deze meneer een email gestuurd ,maar niet meer gehoord Dus voor mij is dit ad acta gelegd He Halffive, ik lees dat je nog een MZ hebt, komt goed uit , ik heb er ook nog twee Het houd je van de straat, al die tweetakten


Ik ben wel benieuwd of je nog reactie krijgt, ik had het setje ook zien staan op ebay.
Ik twijfel nog wat voor ontsteking en/of laadsysteem ik op de 634 zet
 
Hier nog wat foto's van de Cubaanse creaties.
Een echt land voor de jawa/MZ/ 2-takt liefhebber, je gaat daar 30 jaar terug in de tijd en 9 vd 10 motoren is een jawa, MZ, ural of suzuki 2-takt
full

full

full
 
Lampje heb ik een keer zien branden dus eerst bedrading maar eens nakijken.

Relais wat ik nagekeken heb is die in bekrachtiging van de dynamo.

Ik heb nog niet gekeken of er nog punten of elektronisch inzitten.
Laadlampje heeft bij de jawa nix te maken met bekrachtiging van de dynamo.
Dit gebeurd louter met de fD aansluiting van regelaart-dynamo ;)
(het lampje wordt immers door het omgekeerd-werkend-relais aangestuurd)

oftwel, je kan van ebay een cool voltmetertje plukken en dan ben je ook klaar..
 
Laadlampje heeft bij de jawa nix te maken met bekrachtiging van de dynamo.
Dit gebeurd louter met de fD aansluiting van regelaart-dynamo ;)
(het lampje wordt immers door het omgekeerd-werkend-relais aangestuurd)

haha komt hij nu mee.....
net lampje gecontroleerd en inderdaad geen massa door wat roest en corrosie in fitting.
lamphouder omgewisseld met die van grootlicht en lampje deed het weer netjes.
daarna alles terug gebouwd en inderdaad nog niet bijladen.

morgen maar even een spanningsregelaar zien te vinden :)
 
Voor Sebas een opmerking: van die man uit de Oekraine heb ik niets meer gehoord Ik denk dat je het vergeten kunt m Ga eens naar een motorsloperij ,bij jou in de buurt en ga daar eens kijken of je wat goeds vindt
Nog een opmerking over de sproeiers : Volgens internet heb ik de volgende mogelijkheden gevonden Hoofdsproeier 100, 95,92 Klinkt dat iemand bekent in de oren?
 
Workshop manual Jawa 350 cc 638 - 639 - 640 Edition 2004
Main jet 100
auxiliary system jet 72
auxiliary air jet 120
choke jet 85
idle jet 40
auxiliary air jet
(at idling orifice) 80

Heb je ze allemaal
 
haha komt hij nu mee.....
net lampje gecontroleerd en inderdaad geen massa door wat roest en corrosie in fitting.
lamphouder omgewisseld met die van grootlicht en lampje deed het weer netjes.
daarna alles terug gebouwd en inderdaad nog niet bijladen.

morgen maar even een spanningsregelaar zien te vinden :)
Kijk voor de gein ook even naar de koolborsteltjes van de dynamo. Deze zitten rechtop het huis en kun je na 2 schroefjes te hebben gelost makkelijk inspecteren.
en is de massaverbinding van de gelijkrichter en- regelaar wel in orde?
 
Voor Sebas een opmerking: van die man uit de Oekraine heb ik niets meer gehoord Ik denk dat je het vergeten kunt m Ga eens naar een motorsloperij ,bij jou in de buurt en ga daar eens kijken of je wat goeds vindt
Nog een opmerking over de sproeiers : Volgens internet heb ik de volgende mogelijkheden gevonden Hoofdsproeier 100, 95,92 Klinkt dat iemand bekent in de oren?
Jawel.
Tip van mij, HS 100 en naald in middelste of onderste stand. ;)
 
Voor Sebas een opmerking: van die man uit de Oekraine heb ik niets meer gehoord Ik denk dat je het vergeten kunt m Ga eens naar een motorsloperij ,bij jou in de buurt en ga daar eens kijken of je wat goeds vindt
Nog een opmerking over de sproeiers : Volgens internet heb ik de volgende mogelijkheden gevonden Hoofdsproeier 100, 95,92 Klinkt dat iemand bekent in de oren?

Mmm.. ok.
Ik wacht ook nog op antwoord uit Oekraïne over een ander onderdeel, een 'faceplate' waarmee een jawa 638 dynamo + onsteking op een 634 gezet kan worden. Dat zou ook een optie zijn aangezien ik nog een complete 638 set heb liggen inc. elektronische onsteking.

Iemand hier (positieve) ervaringen met jawaparts.com? Ik kwam ze tegen in m'n speurtocht naar stickers, ziet er allemaal goed en overzichtelijk uit :)
 
Iemand hier (positieve) ervaringen met jawaparts.com? Ik kwam ze tegen in m'n speurtocht naar stickers, ziet er allemaal goed en overzichtelijk uit :)

Nope. Wat stickers betreft heb ik heel goede ervaringen met Ost2rad.de Die heeft de meest uitgebreide collectie. Ook andere onderdelen trouwens. Ze zijn niet de goedkoopste. Maar deze stickers bijvoorbeeld, kon ik nergens anders vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan