Bikemaster zijn VF1100 Sabre

bikemaster

MF veteraan
4 aug 2004
2.033
101
Buitenpost
Toch besloten een topic te starten, voor de dikke Honda VF1100 Sabre een motor die je in de jaren 80/90 al niet veel tegen kwam, anno 2017 is hij wel zeldzaam te noemen.

http://www.motorcycle-usa.com/2014/03/article/retro-ride-1984-honda-vf1100s/

In oktober 2016 kwam deze Honda 1100 op mijn pad, niet getwijfeld maar meteen gekocht, dat ze zeldzaam zijn wist ik wel, maar in deze staat is hij wel uniek te noemen.

Honda VF1100 Sabre aangeschaft 11 oktober 2016
Bouwjaar 1985 ingevoerd 1992
kilometerstand 26.224 (16295 mijl)

kuip fabriek af geleverd
http://hamptonrpi.com/stsabre/SabreAccessories.htm

De kuip vind ik beslist niet mooi, het is dan ook de bedoeling om die te demonteren

6hDjxiS.jpg


XmvoZIy.jpg


qfmFtK4.jpg


Ii4Soa6.jpg


dMDyl74.jpg




hmLPn1t.jpg


En zo moet hij worden, zonder kuip, dit is meer mijn smaak en toch origineel

C7SL62S.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van 93 tot 95 ook op zo'n ding gereden. Beestachtig koppel en zeker in die tijd supersnel. Fijne motor. Ik had trouwens ook kleurverschil in het grijs tussen tank en zijkappen. Dat is een verschil in modeljaar. Maar volgens mij is het niet mijn oude motor hoor.
 
Ik heb van 93 tot 95 ook op zo'n ding gereden. Beestachtig koppel en zeker in die tijd supersnel. Fijne motor. Ik had trouwens ook kleurverschil in het grijs tussen tank en zijkappen. Dat is een verschil in modeljaar. Maar volgens mij is het niet mijn oude motor hoor.

Ik had de V45 in dezelfde kleurstelling. Problemen motor was dat.Kuip zonder onderkuip vind ik niet lelijk past er helemaal bij toch. Vond het wel een stoer ding.
 
In oktober heb ik er wel een paar korte stukjes op gereden maar gezien de remmen niet naar behoren functioneerden heb ik het kort gehouden.
Het was wel duidelijk, de remmen moeten los en gereviseerd worden, na demontage bleek het allemaal wel mee te vallen, de zuigers zaten niet vast, maar de geleiders waren de boosdoeners.
Omdat remmen niet geheel onbelangrijk zijn heb ik ze wel gereviseerd, en voorzien van nieuwe blokken, dat mocht ook wel, want de blokken uit 1985 zaten er nog op dacht ik.
Dus met de oude blokken langs een bevriende motorboer gegaan, deze bevestigde het vermoeden, de blokken waren nog de originele.

1531778C-88E2-43BE-934F-8E214005DF2C.jpg


5B84CCA9-249F-48F1-9FCE-066A8A47206E.jpg


Nieuwe blokjes en verse remolie
A91ED18C-5B97-4492-906E-1AD36B6D1127.jpg


dot%205.1.jpg
 
niet getwijfeld maar meteen gekocht, dat ze zeldzaam zijn wist ik wel, maar in deze staat is hij wel uniek te noemen.

Dat heb je heel goed gedaan. Dit is inderdaad een heel mooi exemplaar. Kuip en zadelsteun demonteren en je hebt een exemplaar dat zo uit de folder komt.
 
We zijn toch bezig dus ook meteen de voorpoten demonteren, dan mag de bevriende motorboer er nieuwe keerringen in zetten, en voorzien van verse en volgens hem iets dikkere olie.

wel fijn sleutelen zo'n oude, maar eigenlijk ook nieuwe motor

60EE8F38-D9A5-4469-B45B-55CBF21D5CA5.jpg


AEC7CD62-4A51-4CD0-BE5F-E1F27B4F458D.jpg


DD3887B2-D462-414A-A563-010D94A539C2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik die 32 jarige remleidingen ook vervangen voor RVS als ik jou was. Remklauwen zijn nieuw! Dingen kunnen slecht tegen pekel maar daar is deze fiets nooit in geweest!
 
We gaan in vogelvlucht })

Toch twijfelde ik een week geleden toch nog om de motor maar te verkopen met kuip aan een echte liefhebber die hem origineel zou houden, want ik wou de kuip eraf hebben
Maar oa de bevriende motorboer zei je bent gek, dit kun je niet weer kopen, je gaat er ontzettend veel spijt van krijgen, hm ja dat had ik ook van de FZX750 uit 86 en ook in sublieme staat

De kuip inmiddels verwijdert :t

8B877204-25D5-431F-981A-B85B44991E42.jpg


D55E5FAC-DCB3-48CB-80A7-BE7B1268CE7D.jpg


En omdat de kuip toch wel heel veel ruimte in beslag neemt, en ik hem bleef verplaatsen, heb ik impulsief het besluit genomen hem naar de stort te brengen :X maar het ruimt wel flink op *O*

Vol energie weer met de motor aan de slag, de voorvork is weer gemonteerd, en omdat het toch te koud was om te rijden, heb ik hem afgelopen winter gepolijst bling bling

6BA2A06C-A349-4687-BE45-E898D8D393B3.jpg


Ook aan het inwendige is gedacht

17644EBC-8562-4B19-95F8-AD23DA63DED6.jpg


Tot zover, aan onderdelen heb ik alles bij elkaar gezocht, alleen de koplamp en de spiegels zoek ik nog, vermoedelijk past de koplamp van de magna V65
Ik had vandaag de tnt bezorger wel verwacht met de spullen, zie nu net dat DPD de spulletjes komt brengen, zo te zien vandaag nog *O*

Wat de remleidingen betreft, die worden nog vervangen, heb eerst de oude leidingen gemonteerd omdat ik eerst wou rijden.
De banden, die moeten ook vervangen worden, ze zijn nog als nieuw, daar mankeert het niet aan, maar ze zijn zowel voor als achter van 1996 :Y
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de benodigde spulletjes ontvangen *O*

Lamp oren, bevestigingsbeugel 17 op de tekening, claxonhouder nummer 15 compleet met nummer 16, ook nummer 14 is van de partij, claxons en 19 heb ik die passen ook 1 op 1

Wat ik nog zoek is een koplamp, die van oa de Magna schijnt ook te passen, dan is de koplamphuis chroom in plaats van zwart, maar dat vind ik geen probleem.


honda-vf1100s-sabre-1985-f-usa-california-steering-stemhorn_bighu0180f3e07_8f36.gif


Hier een plaatje van mijn huidige situatie, zekeringskast 35 zit nog achter de klokken, maar is niet afwijkend en is zonder problemen op de bevestigingsbeugel 17 te monteren.

bakje%20koplamp.jpg


bovenste pijl de zekeringskast, op de plaats van de koplamp zit een zogenoemde bedradingsdoos met 2 relais en een partij bedrading en stekkers, verbazend hoeveel er in zo'n klein doosje past :z

ik kan het me nog niet voorstellen, dat al die bedrading, stekkers, inc 2 relais in de koplamp past of misschien worden de relais ook op 17 bevestigd, we zullen het wel zien :Y
 
Hij lag me enorm in de weg, nadat de kuip me bijna op de benzinetank viel was de maat vol, en heb er meteen werk van gemaakt, de auto voorgereden, ingeladen en naar de stort gebracht.

zonde ? aan 1 kant wel, maar soms moet je keuzes maken, zelf gebruik ik die kuip nooit weer, en heb ook geen zin om er ellenlang mee te leuren.

Als ik nu ruimte genoeg had, dan was het misschien anders geweest, dus nee het geen geintje, maar de realiteit
 
Zat uit nieuwsgierigheid nog eens te zoeken en zag dat op het v4muscle forum een paar jaar geleden dezelfde kuip werd aangeboden. Er werd $500 op geboden :o .
 
Hij lag me enorm in de weg, nadat de kuip me bijna op de benzinetank viel was de maat vol, en heb er meteen werk van gemaakt, de auto voorgereden, ingeladen en naar de stort gebracht.

zonde ? aan 1 kant wel, maar soms moet je keuzes maken, zelf gebruik ik die kuip nooit weer, en heb ook geen zin om er ellenlang mee te leuren.

Als ik nu ruimte genoeg had, dan was het misschien anders geweest, dus nee het geen geintje, maar de realiteit

Jij bent het voorbeeld van de mensen waardoor originele motoren steeds zeldzamer worden.
Maakt niet uit, meestal worden ze ook meer waard.
 
Dank je wel voor het compliment daf400 ;)

Supervaags zulke lui vind ik nou nooit he, denk dat ik het geduld er ook niet voor heb :$
 
Hey Bikemaster, wat tof dat je deze motor hebt gevonden. Ik heb er sinds gisteren ook 1 in mijn bezit (ook in zeer goede staat).
Ik heb het niet voor elkaar gekregen om een gratis servicemanual te downloaden ergens dus er maar gewoon 1 gekocht (Haynes).
Ook heb ik nog een extra Sabre aan onderdelen m.u.v. frame en blok. (geen grap, van voorvork tot uitlaten en knipperlicht) mocht je iets willen weten of nodig hebben. voel je vrij om me eens een berichtje te sturen. Ik ga je topic iniedergeval met veel interesse volgen. Succes!
 
Klinkt goed Bokito1989 ben erg benieuwd, post eens een foto van je Sabre :9~

En meteen een vraag, ik heb de kuip er af, nu heb ik alles weer op zijn plaats zitten zoals het hoort op de Naked uitvoering, maar ik zit nog met 2 relais die ik niet kan plaatsen.
Horen die in de koplamp te zitten of ergens boven de zekeringkast ?

Super dat je een donor hebt staan, als ik wat nodig ben dan hoor je het, bedankt voor het aanbod, dat scheelt me weer zoeken :)
 
Het begint op te schieten, had de claxons mooi zwart gespoten, blijkt er een claxon stuk te zijn, had ik ze nou eerst maar getest, gelukkig nog een setje liggen, die het wel doen.
Schiet lekker op, weer schuren en ze zwart spuiten

D2EB5BBA-DA97-46EC-B30C-AF3AA1E3E2B5.jpg



Dacht al wat is er mis, ik kijk er zo raar tegenaan, zit er een lang en en kort knipperlicht op

34B17DBB-8AE3-44C7-B026-3BAA2026743E.jpg


7F14F619-A23B-4985-AA0A-60C7958159EF.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook een prachtig exemplaar :9~ zuinig op zijn en koesteren

Er zitten al mooie staalflex remleidingen op, dat moet ik ook nog doen :)

De relais, de ene is van de knipperlichten, de andere weet ik zo niet, ik heb ze in de koplamp gestopt ruimte zat *O*

De eerste naked proefrit zit er inmiddels op,hij rijdt stukken beter, motor is wendbaarder, en neemt als kers op de taart een stuk minder plaats in, ook niet geheel onbelangrijk :P
 
Niet heel veel gedaan, het nieuwe luchtfilter was wel binnen, hij is van schuim, maar je zou zweren dat het in vloeibaar goud is gedrenkt, 35 euro ;( zal wel van het mooie Honda stickertje komen :P

58B00DEF-DDE5-43B4-972D-C107608BE565.jpg


laatste blik op 35 euro :W

3BF93460-5AA3-4BC2-985B-FD75F8695181.jpg
 
Leuk ding, weet nog dat deze ook in mijn WPH stond van mijn Honda Magna uit 1982.
Super blok wat eronder ligt, soepel, sterk en dat gehuil uit die airbox is ook heul lekker....
 
Het was koud en kil, maar kon het niet laten om een rondje te rijden, toch 28 mijl gereden, blok loopt als een zonnetje, soepel, sterk, en ook nog verdraaide snel

het begint er op te lijken :9~

850BC09D-9F6E-467C-B655-CBC8C0CB9486.jpg


FC361CD5-B707-4385-99A5-A888300CF252.jpg
 
Supercool ding ik ben er naar precies zoeen op zoek, vooral juist met kuip. En schande dan je het gewoon weggooigd maargoed wie ben ik om te zeggen wat je met je eigen spullen doet. Gratis aanbieden en had je hem echt niet weg hoeven gooien. Ik had je er 100euro voor gegeven dan kan ik er een zonder kuip gaan kopen. Helaas nauwelijks aanbod op het moment ik wil geen afgeneukt paard.
 
Laatst bewerkt:
Het is helaas behoorlijk moeilijk om een mooie en goede te vinden, ze zijn maar een jaar gemaakt van 1984 tm 1985 en een mooie kost wel een paar euro's
Persoonlijk vind ik een kuip op zo'n dikke motor niet mooi, er zit een prachtig blok onder, die mag gezien worden, met een kuip verstop je het blok een beetje.
Van deze Sabre was de kuip in prima staat, behalve 1 kant van het deel wat voor het blok langs zat, wegens ruimte gebrek heb ik de kuip naar de stort gebracht, en met de gedachte, een Sabre vf1100 is er toch weinig dus geen hond wil zo'n kuip.
Je had hem zo kunnen krijgen, wegens ruimte wou ik hem zsm kwijt, maar goed, hij is weg, volgende keer vraag ik eerst wie ik er blij mee kan maken.

Misschien bied ik de mijne nog wel te koop aan, ik heb een autoimmuun-ziekte dus rijden doe ik nog maar weinig, en als ik rij dan meestal op de Suzuki Sixteen
Zo nu en dan koop ik een motor voor de fun, poetsen, er blij mee zijn, rondje rijden en intussen kijken wat ik nog meer leuk vind, de Sabre Vf1100 of magna 1100 stond al jaren op de lijst om te hebben, maar dan wel een mooie en een goede.
Intussen kijk ik altijd om me heen wat vind ik nog meer interessant, puur het zoeken kopen rijden, en als ik het heb mag het ook vaak wel weer weg, soms nadien met spijt, zo heb ik 3 keer een V-max gekocht en verkocht lol.
Dan had ik weer spijt, en als ik deze verkoop, is het een ander verhaal, bij spijt koop je er niet 123 een mooie terug en zeker niet in deze staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan