R1150GeSpann

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.031
768
Vorig jaar het K100 span gebouwd, daar hebben we met het hele gezin erg veel plezier mee en het rijdt super.

Er zijn echter wat dingen veranderd, de Landrover die we 13 jaar met veel plezier hebben gereden hebben we weg moeten doen. Er valt dus een gat, een leegte, en ik moet gewoon wat te doen hebben.

Naast de K heb ik een R1150GS, erg fijne motor. Maar sinds het zijspan klaar is, merk ik dat ik dat veel leuker vind dan de solo. Dus kwam het plan om aan de GS een span te zetten. Dat is natuurlijk al meer gedaan en niet zo bijzonder meer.

Afgelopen week dacht ik dus even in te loggen bij het RDW om het kenteken alvast te wijzigen, nu het nog kan. Zo gedaan. Meteen daarna even naar MF en daar biedt een ons allen bekende een hulpframe, zijspanframe en nog wat zaken aan voor een BMW 4V. Dat kon ik dus niet laten schieten...
Affijn, afgelopen weekend een prima bakje koffie gedaan bij Slijptol en wat mooie delen gescoord.

Vandaag even de achterwieladapter gepast, die was voor een R1100rs, maar past dus ook op een GS. De GS heeft een schijf op het wiel en de RS op het cardan. Dat is allemaal 1:1 over te zetten en past dus prima. Het begin is er!
540.jpg

(let niet op de bouten, het is maar om te passen)

Liefst wil ik een ruime bak eraan, vind de stern RX erg mooi. Het frame dat ik van Slijptol heb overgenomen is echter zo mooi en doordacht gemaakt, dat het zonde is om dat niet te gebruiken. Ff kijken dus wat ik ga doen.
Voorkant wordt wel weer een schommel, zelfde wielen rondom.

Het zal niet snel gaan, maar wel leuk. :P
 
Mooi project. We gaan het volgen. Ik neem aan regelmatig wat foto's. Succes
 
Goed plan. Het frame van Slijptol is inderdaad heel slim bedacht. Daar is vast een mooie bak op te vinden.
Was de voorwielophanging niet (meer) bruikbaar?
 
Goed plan. Het frame van Slijptol is inderdaad heel slim bedacht. Daar is vast een mooie bak op te vinden.
Was de voorwielophanging niet (meer) bruikbaar?

Ik heb alleen het oude voorwiel mee genomen, band was plat en zat nog een halve boom tussen velg en band. Het frame is inderdaad erg doordacht. Ik weet nog niet of het hulpframe gaat passen, maar dat is relatief eenvoudig te maken.

Ik vind naafbesturing wel mooi, maar een schommel is voor mij eenvoudiger en werkt mij ook wel best. Ben niet zo'n racemonster.
 
Ik zou niet eens twijfelen over t wel of niet gebruiken van het span frame!
Zeker in combinatie met de torsieas is het helemaal super doordacht.
Daar heb je een goede koop aan gedaan gslandrover.
 
Ik zou niet eens twijfelen over t wel of niet gebruiken van het span frame!
Zeker in combinatie met de torsieas is het helemaal super doordacht.
Daar heb je een goede koop aan gedaan gslandrover.


Zo is het. En jullie denken toch niet dat de hoofdontwerper van 3States ondoordachte ontwerpt........
 
Ik zou niet eens twijfelen over t wel of niet gebruiken van het span frame!
Zeker in combinatie met de torsieas is het helemaal super doordacht.
Daar heb je een goede koop aan gedaan gslandrover.

Ik wil het ook zeker gaan gebruiken, het ontwerp is niet zo bijzonder, maar het is wel bijzonder netjes gemaakt. Ik wil echter een wat bredere bak, denk aan een 1.5 zits.
Dat moet wel gaan passen natuurlijk. Iets bouwen wat ik eigenlijk niet wil schiet niet op.

Spul aanpassen is natuurlijk geen probleem.
 
Het ontwerp is wel bijzonder. De norm in zijspanland is een tuinhek met een swing arm, dit is bijzonder anders.
 
Het ontwerp is wel bijzonder. De norm in zijspanland is een tuinhek met een swing arm, dit is bijzonder anders.

En het blinkt zo uit in zijn bijzonderheid dat het de meerderheid van de bevolking niet eens opvalt......

Die mensen staat nog heel wat te wachten..... ;)
 
Mijn K100 heeft een gewone swing arm, met een autonaaf en autowiel. Dat werkt goed, maar het ontwerp dat Slijptol heeft gemaakt heeft de langere armen (weet niet hoe dat heet). Dat wordt toch wel meer gedaan? Geewiz past het nu ook toe.

Dat wil ik dus zeker gaan gebruiken. Bij een verbreding is dat geen probleem, de stabilisatie stang zal dan wel te kort worden.
 
Geewiz doet het net anders... daar krijgt het wiel met in veren ook een kleine hoekverdraaiing.
als ik het me goed herinner heeft Slijptol die draagarmen zo lang mogelijk gemaakt ( draaipunt naast de motor) en zitten ze in de rij richting achter elkaar.
Bij G zit er een draaipunt voor het bak wiel en naast de motor (dacht ik...)
 
Geewiz doet het net anders... daar krijgt het wiel met in veren ook een kleine hoekverdraaiing.
als ik het me goed herinner heeft Slijptol die draagarmen zo lang mogelijk gemaakt ( draaipunt naast de motor) en zitten ze in de rij richting achter elkaar.
Bij G zit er een draaipunt voor het bak wiel en naast de motor (dacht ik...)
klopt. door dat de ophang punten op +/- 45 graden staan ten opzichte van de rij richting, gaat het bij in veren niet recht op en neer. de veerweg bij mij is maximaal 4 cm dus zal ik van het verdraaien niet veel merken.
ik heb nu al wel besloten om de volgende anders te doen zodat de ophang punten parallel lopen in de rij richting. kijk maar op de foto's in mij topic waar ik de draag arm op zijn laagst en hoogst hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg ook ;)


Was al te laat met reageren toen ik zag dat het te koop kwam ;)

Doe eens een hele hoop foto's van het spanframe en ophanging en zo ?

Geloof dat er nog geen 5 min tussen de adv en de reactie zat, was puur mazzel. Zal morgen wat foto's maken.
 
Het was al zeker de tweede keer dat t te koop kwam dacht ik

Klopt, eerste keer heb ik ook al contact gehad. Maar toen niet gedaan omdat ik net met de K op weg was.

Moest gewoon zo zijn denk ik nu ;)
 
Hier wat plaatjes;

Het hulpframe, aan de voorzijde aan het motorblok, achter aan bevestiging middenbok. Het omhoogstaande deel gaat niet passen bij mij, maar dat verander ik wel
540.jpg


Het zijspanframe, duidelijk zijn de lange armen te zien. Erg netjes en solide gemaakt
540.jpg


De bakwiel ophanging. Volop verstelmogelijkheden van de schokbreker, toespoor en vlucht van het wiel.
540.jpg


Het meeste kan ik prima gebruiken en ben er erg blij mee.
 
Ja oma, het is zeker ff geleden..
Aan het werk in noord Afrika en genoeg tijd om te denken.

Vraag aan de BMW kenners. Als ik een span aan de GS ga zetten, wil ik hem wat lager hebben dan dat ie nu is.
Op de één of andere manier is mijn GS hoog, het is niet helemaal standaard. Ik rij toch geen zwaar offroad en zeker met span wordt de wegligging beter als het wat lager wordt.

Is het een kwestie van een kortere veer/schokbreker plaatsen achter? (Voorkant niet van belang, wordt schommel) of moet ik ook de reactie stang vervangen voor een langere? BMW gebruikt vaak dezelfde onderdelen, zou het van een rs bijvoorbeeld passen?

Nog 2 weekjes in de zandbak spelen hier en dan mag ik weer naar huis ☺
 
Een GS kan met adventure vering zijn uitgerust, die zijn een paar cm langer idd. Daardoor sta je een stuk hoger op de poten. Je kunt idd verlagen met een langere reactiestang maar daarmee pas je ook de cardanhoek aan. Als die te ver gaat geknikt staan gaat het ook niet goed. Indicatie. een reactiestang van een GS of S scheelt 2 cm. in lengte. Ik heb het andersom gedaan nl. Mijn S-je gelift met een GS reactiestang.

Benno
 
Een GS kan met adventure vering zijn uitgerust, die zijn een paar cm langer idd. Daardoor sta je een stuk hoger op de poten. Je kunt idd verlagen met een langere reactiestang maar daarmee pas je ook de cardanhoek aan. Als die te ver gaat geknikt staan gaat het ook niet goed. Indicatie. een reactiestang van een GS of S scheelt 2 cm. in lengte. Ik heb het andersom gedaan nl. Mijn S-je gelift met een GS reactiestang.

Benno

Enkel de stang lijkt me niet gewenst. Het zou voor de aandrijving ook beter zijn als hoek met bak vlakker wordt toch? Dus andere veerpoot én stang.

Ik denk inderdaad dat er adv veren onder zitten, heb ook zo'n achterkant en zadel. Staat ook raar op z'n middenbok voor een BMW. Beide wielen raken de vloer.
 
Dan is de kans groot dat het idd adventures zijn. Je kunt ze vervangen door standaard veren of verbeteren met hyperpro veren gebaseerd op de nieuwe combinatie. De langere reactiestang zal het cardan iets meer laten knikken maar dat zal geen probleem opleveren zolang je niet overdrijft natuurlijk. Zowel de S als de GS hebben dezelfde opbouw en gebruiken toch de langere of kortere stangen. dat gaat goed.

Je hebt twee hoeken, de hoek tussen bak en aandrijfas, die beinvloed je lichtjes met de vering. De hoek tussen aaandrijfas en achtercardan beinvloed je met de reactiestang.

In de ideale wereld wil je de aandrijflijn zo recht mogelijk hebben, elke knik kost energie en levert wrijving op, ook al gebruik je kruiskoppelingen etc.

Er zijn ook dure aanpasbare stangen te koop van wunderlich die je in elke lengte kunt zetten, beetje overkill denk ik.


Succes,

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan