Zou een fluohesje op de motor veel uitmaken? deel 2

fluohesje helpt bevorderen van extra zichtbaarheid op de mot

  • natuurlijk, das logisch toch!

    Stemmen: 100 33,3%
  • ehm, alleen als ie goed zichtbaar is voor anderen..

    Stemmen: 13 4,3%
  • hangt van de kleur fluo af.

    Stemmen: 3 1,0%
  • 's nachts geloof ik er niet in, overdags wel.

    Stemmen: 8 2,7%
  • overdags geloof ik er niet in, 's nachts wel.

    Stemmen: 23 7,7%
  • alleen met reflectiestrepen, anders niet!

    Stemmen: 16 5,3%
  • het helpt helemaal niet om extra gezien te worden

    Stemmen: 94 31,3%
  • misschien alleen als ik zelf geen verlichting voer?

    Stemmen: 4 1,3%
  • geen mening

    Stemmen: 5 1,7%
  • boeit me helemaal niet..

    Stemmen: 34 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    300
Hier op het werk ook (luchthaven), moet je eens je je op tarmac begeeft een fluo jas/hesje dragen. Je valt hier dus best erg op zonder _O-
Net als zonder licht fietsen elke agent ziet je.
Dus hoezo je valt niet op :+
 
nou... gezien de logica van de laatste reeks posts hier:

Als je zonder hesje meer opvalt dan met een hesje, dan is tien hesjes aandoen de ultieme manier om niet op te vallen... O-)


;) :+
Ben ik nog niet zo zeker van ...

... meerdere c*ndooms over elkaar helpt ook niet ...

... ach, laat maar zitten ...
 
Nee de politie heeft het aan omdat ze af en toe niet op de motor zitten en dan is het fijn als ze goed opvallen. Dat is net als bij wegwerkers, verkeersregelaars en ander voetvolk wel nuttig. Op de motor daarentegen zijn de hesjes meestal slecht zichtbaar van voren (waar de meeste aanrijdingen plaats vinden). Dat komt door koplampen en kuipruiten enz. Vanachteren waar je de fluo kleding wel ziet, vinden dan weer weinig aanrijdingen plaats.
Er zijn nochtans geen onderzoeken die aantonen dat het dragen van fluo hesjes ongelukken voorkomt tijdens het rijden.
 
oma.. (wel toepasselijk bij dit oude onderwerp)

Het Ultime Hesjesmoment..

Op een parking aan de E313, stop een degelijke grijze volvo.
Uit stappen een oudere, bezorgd kijkende man en een iets jongere vrouw (dochter?)

Man geeft vrouw een grote, dikke, lange, knalgele, brandnieuw uitziende wegwerkersjas,
en trekt er zelf ook een aan.
Dan komen de boterhammetjes en een thermos te voorschijn.

*schud hoofd* (niet om de boterhammen of de thermos)

(ik wilde geen foto maken, maar .. soms mis ik toch een helmet-cam)
 
Laatst bewerkt:
oma.. (wel toepasselijk bij dit oude onderwerp)

Het Ultime Hesjesmoment..

Op een parking aan de E313, stop een degelijke grijze volvo.
Uit stappen een oudere, bezorgd kijkende man en een iets jongere vrouw (dochter?)

Man geeft vrouw een grote, dikke, lange, knalgele, brandnieuw uitziende wegwerkersjas,
en trekt er zelf ook een aan.
Dan komen de boterhammetjes en een thermos te voorschijn.

*schud hoofd* (niet om de boterhammen of de thermos)

(ik wilde geen foto maken, maar .. soms mis ik toch een helmet-cam)
Staat wel gek natuurlijk, maar het waren misschien gewoon jassen die ze in de auto hadden liggen om bij pech te gebruiken, en die ze even aandeden vanwege de koude wind.
 
Je wordt er beslist beter zichtbaar van, maar dan moet men wel kijken. Als ik avonddienst heb, en ik fiets met felle ledkoplamp door 'n onverlicht park, kan ik de hangjongeren 200m verderop niet zien, maar de reflecterende dingen (reflectiestrips) wel.

Maar aangezien veel ongelukken gebeuren doordat men toch al niet kijkt, betwijfel ik of het het risico op 'n ongeluk veel verkleint. Ik ga eens Google Scholar raadplegen :)

Edit: studie over gebruik overdag, ja, íets reflecterends in je kleding werkt: Motorcycle rider conspicuity and crash related injury: case-control study

"After adjustment for potential confounders, drivers wearing any reflective or fluorescent clothing had a 37% lower risk (multivariate odds ratio 0.63, 95% confidence interval 0.42 to 0.94) than other drivers. Compared with wearing a black helmet, use of a white helmet was associated with a 24% lower risk (multivariate odds ratio 0.76, 0.57 to 0.99). Self reported light coloured helmet versus dark coloured helmet was associated with a 19% lower risk. Three quarters of motorcycle riders had their headlight turned on during the day, and this was associated with a 27% lower risk (multivariate odds ratio 0.73, 0.53 to 1.00). No association occurred between risk and the frontal colour of drivers' clothing or motorcycle. "

Deze studie (Redirecting) zegt 'ja en nee': een tweewieler is het meest zichtbaar als de outfit contrasteert met de omgeving. In een stad met een drukke omgeving is een felgekleurd vest beter. Op een open weg met weinig afleiding valt een zwart pak beter op. Kortom, rijd je 's nachts, draag dan een reflecterend hesje. Rijd je door de koolzaadvelden in Duitsland, draag dan vooral geen fluogeel iets, maar een zwart pak.

"The conspicuity of a PTW can be increased by using an appropriate rider's outfit that distinguishes him/her from the background scenery. Thus, PTW riders can actively increase their conspicuity by taking into account the driving route (crowded urban/inter urban), eventually increasing the probability of being detected by the other road users. In addition, increasing the alertness and expectancy of drivers to the presence of PTWs can increase their search conspicuity."
 
Laatst bewerkt:
Je weet hoe groot en geel een ambulance, anwb auto, auto van rijkswaterstaat zijn? })

En hoe vaak die evengoed nog volledig over het hoofd gezien worden en plat gereden worden? :X -O-

Om over de politieauto's, brandweerwagens nog maar te zwijgen. :X

En dan op de motor zo'n miezerig klein geel of oranje hesje wat uitmaken? _O- :N

Je gelooft zeker ook nog in sprookjes? }) _O-
Toevallig een heks thuis op de bank zitten? 8-)
 
Laatst bewerkt:
Je weet hoe groot en geel een ambulance, anwb auto, auto van rijkswaterstaat zijn? })

En hoe vaak die evengoed nog volledig over het hoofd gezien worden en plat gereden worden? :X -O-

Om over de politieauto's, brandweerwagens nog maar te zwijgen. :X

En dan op de motor zo'n miezerig klein geel of oranje hesje wat uitmaken? _O- :N

Je gelooft zeker ook nog in sprookjes? }) _O-
Toevallig een heks thuis op de bank zitten? 8-)

Nou, ik niet. Wel m'n kat die nu op de bank zit. Dus, maak 't de kat maar wijs dat een fluohesje iets uitmaakt. :+
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat maakt dus uit. Dat blijkt puur uit de tellingen 'aantal ongelukken met reflecterende kleding' en 'aantal ongelukken zonder reflecterende kleding'' waar de bovengenoemde onderzoeken op gebaseerd zijn, om het maar even heel erg te versimpelen. Lees ze. ja, ze zitten achter een paywall maar daar heb je http://sci-hub.io/ voor.

Het voorkomt niet alle ongelukken maar het vermindert ze onder bepaalde omstandigheden, in het land waar het onderzoek is gedaan dus wel, gewoon meetbaar en objectief. Het is een wetenschappelijk artikel, geen bijbel die je naar eigen smaak kan interpreteren.

En hoe vaak denk je dat de hulpdiensten over het hoofd zouden worden gezien, zonder al die toeters en bellen?
 
Laatst bewerkt:
Het zal niet de eerste keer zijn dat een ambulance of een politiewagen met alarm wordt aangereden. Zitten er petjes (sukkels) in de auto met 2x1000W muziek-vermogen. Nee, ze hebben natuurlijk nooit iets gehoord. Ook in de toekomst zullen ze weinig gaan horen vanwege tinnitus. Maar dat weten ze nu nog niet!

En zo'n fluoriserend hesje?
Als het nieuw is zal het zeker kunnen helpen om op te vallen. Wel dan ieder jaar een nieuwe kopen. Als de jas/ jack/ hesje is flets geworden dan is alle opvallendheid verdwenen en loop je voor lul met zo'n aftands-ogende kleur. Je ziet ze vaak genoeg rijden met zo'n overjarig fluo-jack. Ziet echt niet uit!
 
Laatst bewerkt:
Een beetje hetzelfde dus als de bekende regenpakken. Ze werken, maar je wilt er niet in 'gezien' worden..

Ik heb altijd een lichtere jas aan, al moet ik zeggen dat ik de keuze (voor vrouwen) wel erg beperkt vind (als je niet roze wil gaan)..
 
Terug
Bovenaan Onderaan