BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
kijk je geld op de bank laten staan is met die onrealistische lage rente en die dreigende negatieve rente ( nu alleen voor de hoge saldo's maar dat sijpelt tzt wel naar beneden )
dan maar wat leuk & moois voor je geld.

kan me voorstellen als je een nieuwere motor kan kopen voor een acceptabel bedrag zou ik het ook overwegen. ja een motor zou makkelijk naar de 150 K moeten kunnen. maar veel motor boven de 100 K zijn lastig te slijten

zelf ben ik aan het kijken naar een F 700 GS , donderdag ga ik proefrijden.
als de dealer bereid is om me een wat beter bod te doen en de motor voldoet doe ik het.

hoop dat die 700 in de stad als ie door en door warm is minder bokkig is en met het 19" voorwiel wat lekkerder door snelle bochten gaat, en tubeless banden vind ik ook wel fijn.
en 5 jaar jonger en minder op de klok , lijkt me wel fijn, die 10 pk kan ik wel missen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen. Dank voor de info.

We gaan het hopelijk zien.
Levering waarschijnlijk omstr 7 April.

Zonet 150km over dammenroute gereden: ik verbeeld me dat er iets meer trilling in zit..
Laat-ie het alsjeblieft nog 2 wkn volhouden...

Afstanden: ik rijd inderdaad voornamelijk lange trajecten.

Transalp: aantal weekenden heel veel plezier met zo'n 650 gehad. op snelweg Ietwat under-powered en veel wind. In Ardennen: heerlijke motor! Was voor mij een ideale her-opstapper om het weer te leren. Goede Herinneringen.

Met de kilometers die jij doet had ik hem toch snel over de twee ton gereden ;-)
 
kijk je geld op de bank laten staan is met die onrealistische lage rente en die dreigende negatieve rente ( nu alleen voor de hoge saldo's maar dat sijpelt tzt wel naar beneden )
dan maar wat leuk & moois voor je geld.

kan me voorstellen als je een nieuwere motor kan kopen voor een acceptabel bedrag zou ik het ook overwegen. ja een motor zou makkelijk naar de 150 K moeten kunnen. maar veel motor boven de 100 K zijn lastig te slijten

zelf ben ik aan het kijken naar een F 700 GS , donderdag ga ik proefrijden.
als de dealer bereid is om me een wat beter bod te doen en de motor voldoet doe ik het.

hoop dat die 700 in de stad als ie door en door warm is minder bokkig is en met het 19" voorwiel wat lekkerder door snelle bochten gaat, en tubeless banden vind ik ook wel fijn.
en 5 jaar jonger en minder op de klok , lijkt me wel fijn, die 10 pk kan ik wel missen.

zon 700je rijdt erg goed, maar is wel echt dodelijk saai. vind ik..
 
als je een 700 saai vind,, bedoel je dan het uiterlijk ?
met een paar opties is daar best wat aan te doen.

een carterplaat en valbeugels doen veel .

de reden waarom ik het wil proberen is de 700 is stukken goedkoper , en meer op de weg afgestemd en off road doe ik eigenlijk niet meer, en wat ik dan nog wel doe kan een 700 echt nog wel.

als je erop zit maakt het weinig uit,, zelfde (rot) zadel en klokken..

maar hoop als ie voldoet de dealer schappelijk is.
 
BMW F700GS 2014 by dion verhulst, on Flickr

BMW F700GS 2014 by dion verhulst, on Flickr

vandaag op deze GS gereden, ja hij rijd prima veel vriendelijkere gas aanname, schakelt ook beter, lijkt wel een Honda !! heb geen moment die - 10 pk gemerkt alleen op de snelweg boven een bepaalde snelheid dat ie de versnelling sneller afbouwt.
hij draaid een 500 tmp minder, en liet een stuk lager verbruik zien op de BC , als het goed is omdat ie op het voorste tandwiel een tand meer heeft,, misschien maar eens overwegen voor mijn huidige GS.

Omdat de ketting behoorlijk versleten was, ding knetter kaal was zelfs een middenbok ontbrak , maar die kon ik met korting kopen, remblokken waren wat dun, men zou wel bekijken met de aflever beurt of dat nodig was... heb ze gezegd dat ik een afspraak wil maken daar over omdat ik GEEN zin heb om bij de volgende beurt te horen dat ik dit allemaal mag vervangen en bij de aflevering nog wel binnen een bepaalde tolerantie was, zoals bij mijn huidige GS waar ik bij de eerste beurt de achterremschijf kon laten vervangen , die heb ik later in eigen beheer voor de helft minder maar toch met origineel Brembo materiaal vervangen, vond dat niet zo netjes.

natuurlijk zeuren over het balshoofslager wat kapot zou zijn, bij twee zaken geweest die geen defect konden vinden of slijtage, en ik zelf ook niet.
dus dat gaan we niet doen.

het bedrag was te groot tussen wat ik wil betalen en wat ze toe vragen, dat ding staat er nog maar 2 maanden, maar eens zien hoe ze erover denken na de zomer.
andere 700 die ik gezien heb waren veel beter uitgerust en kosten even veel.

dus ik rij gewoon nog ff door.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd een BMW F800, nu is de dynamo er mee gestopt laad niet meer bij, weet iemand of je gemakkelijk bij de dynamo kunt komen om hem te repareren of te vervangen.
 
Met de kilometers die jij doet had ik hem toch snel over de twee ton gereden ;-)

het steekt me ook dat ik de 200K net niet ga halen. - ik rijd nog wel even flinke wat kms als de tijd het toestaat...
(hoewel, ik nu ook druppels koelvloeistof onder de motor zag, toch oppassen...)

Ik wil in Mei/June en rest vd zomer wat expedities rijden en dan wil ik niet elke keer de Touring moeten bellen en dagen kwijt zijn met reparaties..

Dus nu vlot een nieuwe, inrijden, en dan... gaaaan !
(dat is het plan, kijken oft lukt)
 
Heel goed dat je daar op let.
Garagebedrijven zijn er nogal goed in om later spontaan met allerlei slijtage te komen.


ik vind dat een erg minne streek, wees gewoon open en eerlijk dat duurt het langst..

daarom wilde ik afspraken maken en toen begonnen ze te zeuren over wat er allemaal aan mijn motor zou mankeren ....

ze weten dat ik voor een andere dealer best een stuk moet reizen.....
 
het steekt me ook dat ik de 200K net niet ga halen. - ik rijd nog wel even flinke wat kms als de tijd het toestaat...
(hoewel, ik nu ook druppels koelvloeistof onder de motor zag, toch oppassen...)

Ik wil in Mei/June en rest vd zomer wat expedities rijden en dan wil ik niet elke keer de Touring moeten bellen en dagen kwijt zijn met reparaties..

Dus nu vlot een nieuwe, inrijden, en dan... gaaaan !
(dat is het plan, kijken oft lukt)

En heb je al een nieuwe?
 
En heb je al een nieuwe?

ik wilde net de notities in-pasten (=patsen...)

Dit is Beauty v2.0 op een parkeerplaats:
33817075292_21b709b48c_z.jpg


In Maastricht, bliksembezoekje:
33589819320_2fa092bbd4_z.jpg


Precies 365 km gereden toen ik thuiskwam...
Vrijdag de 1000km beurt.
Ik kreeg de boodschap mee: NIET over de 2000km svp, niet op toeren jagen en niet te veel constant/snelweg rijden.

notities F800GT tot zover:
. trillingen boven 4500rpm (mag nog niet boven 5000rpm, maar lijkt meer te trillen dan oude ST - even afwachten)
. geluid bij lage snelheden: ik verbeeld me dat er meer mechanisch geluid uit komt. een soort tik/ruis ? Afwachten.
. wind boven 120 - wist ik al. ander schermpje proberen.
. wennen aan de RAW knop - TOET!!.
. Lijkt iets zuiniger. kan door inrijden komen.
. de GPS zit weer links-voor in de kuip, maar bij dit model zit de koppeling er half-voor. Kan beter: GPS iets naar voren en koppeling iets naar beneden draaien...
. sNachts: koplamp reflecteert ietwat in windscherm. lijkt me niet de bedoeling. is wel weer extra reden voor aftermarket schermpje (op de ST had ik een matzwart MDI schermpje - zie disussie uit 2015).

Later nog eens testen:
. Gasresponse bij "sprint" vanuit stilstand is wennen. Lijkt wel alsof de GT vanuit stilstand minder makkelijk wegkomt dan de ST. Bij modus "Rain" gaan de lichtjes knipperen: OK, de tractie-controle grijpt in. Maar ook bij "Road" en "Dynamic" zit er een "eletronische pauze", een aarzeling in de 1e gasrepsonse (vergeleken met de Lekker-Vlotte ST) ??? Dit kost me "stoplichtpunten" ??

Rijden...
. Rijdt heerlijk op 2baans wegen - inrijden. Ik heb op thuisrit elke rotonde tussen Antwerpen en Middelburg gehad vanavond
. zithouding: gaat goed (zit ook iets hoger), ook na enkele uren nog geen stijve benen ofzo.
. hele motor voelt goed, zolang je onder de 4500rpm blijft. Soepel, Stil. Boven 4500rpm wat trilling.
. Lekker grote Givi koffers. (lekker belangrijk.. maar voor mijn reisplanen wel handig)

Over de motor: later meer...
ik wil er even flink op rijden voor ik een nog meer arrogante mening heb.

Maar over de Koffers en tassen (leerpuntjes voor over 3 jaar..):
. Geleverd met zuinige kleine tanktas. Grote tas was zgn niet op voorraad.. oude grote tas past prima: bestel svp een “grote” (300+Euri… zucht, is duur betaald comfort, maar de oude tas heeft nu een geel-transparante bovenkant, dat plastic is UV-verouderd en de ritsen zijn "op", ritsen beginnen spontaan te openen en er missen al wat tanden. )
. Koffers zijn Givi "monokey" modellen E41 (side) en V46 (top): Solide! Voelen zelfs steviger aan dan vorige givi set.
. Monokey.. ?? Helaas wel verschillende sleutels voor zij/topkoffers: twee extra sleutels mee, dus 4 (zegge: Vier) in totaal... 1 BMW key, 1 Abus key voor schijfrem+alarm, 1 grote Givi key voor topcase en 1 kleine givi key voor de side-cases.. niet heel handig, maar ik begrijp dat er bij de levering van de GiviI cylinders iets mis ging... Jammer. (dit is exact wat ik voor de ST ook had, dus geen heel groot probleem)
. Het zgn Keyless-systeem van Givi (een extra luikje met cijferslot op de zijkoffers) levert extra mechanismes en extra randen+naden op. Ik overweeg nu al afplakken naden van de keyless ? met relecterende Rode Duct-tape ? (ik doe tzt wel een fotootje of wat - keyless is handige vinding, maar ook extra kwetsbaarheden).
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd PDV, ik hoop dat deze zuiniger om zal gaan met de tandriemen :) Vooral omdat je hiervoor alleen bij BMW zelf terecht kunt B|

Wat het rauwer lopen betreft: dat is normaal, pas na een tijdje (meestal rond de 20.000 km) is het blok mechanisch helemaal ingelopen en wordt hij (bij de meesten) wat stiller.

En wat het licht via het ruitje betreft: de rand even donker maken met een zwarte permanent marker en je bent er vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Rauw lopen: ok. zal ik me dan voorlopig niet druk om maken.
Wel opletten dat er niets lostrilt...
Na de 10K beurt was ik van plan om via Riga, Belgrado en Sofia terug naar Utrecht te rijden...
Na 20K beurt, half June, retourtje Wenen in de planning. Druk voorjaar.
Begin July weten we meer.

Koffers : de GT+Givis is Duidelijk Breder.
Moet ik eens opmeten.
Want: aan beide kanten al een paaltje van een voorheen-bekende kruip-door aangetikt.
Niets ernstigs nog, maar bij inspectie valt op: koffer duidelijk breder dan de Spiegels.
Moet dus wel extra oppassen, vooral bij stoplichten.
in de eerste 6 maanden van de ST, 2014, had ik twee van die koffer-aanrijdinkjes en een schriftelijke waarschuwing vd verzekering...

ASC: met de ASC uit gaan stoplichtsprintje iets beter, denk ik, of verbeeld ik me....
Blijft lastig om met meer dan trivial rpm uit stilstand weg te trekken: de Electronica lijkt de motor af te knijpen, hoe bruusk je de koppeling ook loslaat, en dat geeft een soort van halve-seconde-vertraging.
Moet ik nog verder uittesten.
Is bovendien lastig testen, met gekromde tenen, want ik kan nog niet doortrekken in de rpms. Eerst inrijden...

Windgerjuis, turbulentie: ja.. heb al met MDI gemailed. Maar ook hier: eerst inrijden en eens door Duitsland gaan met >150 om te kijken hoe erg het nu echt is. (Binnenkort een keer Snel van Aachen naar Groning'n om die petfles eens bij Amauta en Frank weg te halen, zie petfles-topic...)

Zijwind: vandaag over oosterscheldekering gekomen.
de GT _lijkt_ me meer zijwindgevoelig.
Groter zijaanzicht?
Te grote koffers (waren vrijwel leeg) ?

Minor(?) dingetje, wel riskant. Ik wen aan de RAW knop (TOET), maar soms moet ik voor linksaf 2x aan de knop trekken. Oefenen met de duim... Wel belangrijk. Als de blinkers niet blinken, dan weet niemand dat ik Links wil.
 
Laatst bewerkt:
Rauw lopen: ok. zal ik me dan voorlopig niet druk om maken.
Wel opletten dat er niets lostrilt...
Na de 10K beurt was ik van plan om via Riga, Belgrado en Sofia terug naar Utrecht te rijden...
Na 20K beurt, half June, retourtje Wenen in de planning. Druk voorjaar.
Begin July weten we meer.

Koffers : de GT+Givis is Duidelijk Breder.
Moet ik eens opmeten.
Want: aan beide kanten al een paaltje van een voorheen-bekende kruip-door aangetikt.
Niets ernstigs nog, maar bij inspectie valt op: koffer duidelijk breder dan de Spiegels.
Moet dus wel extra oppassen, vooral bij stoplichten.
in de eerste 6 maanden van de ST, 2014, had ik twee van die koffer-aanrijdinkjes en een schriftelijke waarschuwing vd verzekering...

ASC: met de ASC uit gaan stoplichtsprintje iets beter, denk ik, of verbeeld ik me....
Blijft lastig om met meer dan trivial rpm uit stilstand weg te trekken: de Electronica lijkt de motor af te knijpen, hoe bruusk je de koppeling ook loslaat, en dat geeft een soort van halve-seconde-vertraging.
Moet ik nog verder uittesten.
Is bovendien lastig testen, met gekromde tenen, want ik kan nog niet doortrekken in de rpms. Eerst inrijden...

Windgerjuis, turbulentie: ja.. heb al met MDI gemailed. Maar ook hier: eerst inrijden en eens door Duitsland gaan met >150 om te kijken hoe erg het nu echt is. (Binnenkort een keer Snel van Aachen naar Groning'n om die petfles eens bij Amauta en Frank weg te halen, zie petfles-topic...)

Zijwind: vandaag over oosterscheldekering gekomen.
de GT _lijkt_ me meer zijwindgevoelig.
Groter zijaanzicht?
Te grote koffers (waren vrijwel leeg) ?

Minor(?) dingetje, wel riskant. Ik wen aan de RAW knop (TOET), maar soms moet ik voor linksaf 2x aan de knop trekken. Oefenen met de duim... Wel belangrijk. Als de blinkers niet blinken, dan weet niemand dat ik Links wil.

Dat gaat stevig vooruit zo :]
Benieuwd hoe hij je verder bevalt...
Maar dus nagelnieuw gekocht?
 
Vandaag een beetje pech met de F800. Eerst ging mijn abs lampje branden. Later viel mijn dashboard steeds uit. Als het dashboard uit was deden mijn knipperlichten het ook niet meer. Als het dashboard weer aanging deed hij in het begin of het contact er weer opging (dus de toeren- en km teller naar max en weer terug). Later deed hij dat ook niet meer. De motor reed toen wel gewoon.
Toen ik thuiskwam viel de motor uit en was hij niet meer te starten. Het relais klikte wel, maar meer gebeurde er niet.

Morgen maar even de kabels goed bekijken en kijken of ik zelf iets kan vinden. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
 
@Jelly: Ai. Kabelbreuk ?

@Linking: Nagelnieuw, sta nu op 790km.

Inrijden: vermijden van lange stukken constant rijden...behalve dat ik op autosnelwegen dus veel op+neer schakel (en niet boven de 140 kom.. <5000rpm) heb ik dus vanavond even wat rotondes gedraaid..
cfc17e0583f9c210da807c01b4096824


Verder:
- s ochtends merk je bij op stappen dat het stuur hoger en breder staat. in stadsverkeer: dat brede stuur wel lekker.
- elke ochtend: TOET bij 1e bocht naar links.
 
Vandaag een beetje pech met de F800. Eerst ging mijn abs lampje branden. Later viel mijn dashboard steeds uit. Als het dashboard uit was deden mijn knipperlichten het ook niet meer. Als het dashboard weer aanging deed hij in het begin of het contact er weer opging (dus de toeren- en km teller naar max en weer terug). Later deed hij dat ook niet meer. De motor reed toen wel gewoon.
Toen ik thuiskwam viel de motor uit en was hij niet meer te starten. Het relais klikte wel, maar meer gebeurde er niet.

Morgen maar even de kabels goed bekijken en kijken of ik zelf iets kan vinden. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?

Ja, je accu is leeg. Zsm aan de lader en als ie vol is de laadspanning meten.
 
Accu was inderdaad niet goed. Laden hielp ook al niet meer. Nu heb ik er een nieuwe in. Bij het starten meet ik alleen geen laadspanning (dan kan aan mij liggen omdat ik niet goed meet, maar ik denk dat hij echt geen laadspanning geeft)

Nu breng ik hem straks maar weg om te laten kijken wat er mis is.

Wel zonde dat ik van de electronische spullen van de F800 alleen geen dynamo meer heb liggen (verkocht).
 
als ie loopt moet ie een hogere spanning geven dan als de motor af is.

dynamo zit in het blok aan de zijkant.
 
Edit:

Ik had een gebruikte Leo Vince One uitlaat in de aanbieding voor de F800GS of F700GS. Krasvrij, compleet met linkpijp en db-killer.

thumbnail_20170416_162439.thumb.jpg.18517bb7f9620458e84495db13eeb316.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedenmiddag, zijn er hier personen die een zumo op hun F800R gemonteerd hebben?
Ik wil de mijne op de stuurbevestiging monteren, weet iemand of hier specifieke steunen voor zijn?

Dank u
 
Hallo,

Enig idee hoeveel NM aanhaalmoment crashpads moeten worden gezet op de bevestigingsbout van het motorblok van een F800R uit 2009?

Ik hoor het graag...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan