knipperlichten knipperen allemaal tegelijk

barrynoname

Rookie
13 dec 2016
7
0
rotterdam
Goedemorgen,
Sinds kort wanneer ik links of rechts wil knipperen gaat alle 4 de knippers knipperen.
Ook wanneer ik de voorrem bedien gaan beide knippers licht opgloeien.
Vorig jaar nieuwe weerstanden geplaatst voor zowel links als rechts.
voorop zitten links/rechts led knippers en achterop links/rechts led geintegreerd in het achterlicht.
Het heeft altijd goed gewerkt en van de 1 op andere dag is dit ontstaan, zonder dat er aan de bedrading is gerommeld of iets dergelijks.
Ik zou het graag willen maken, nu lijkt het alsof ik alarm lichten gebruik tijdens het knipperen.
Het gaat trouwens om een kawasaki z750 van 2007.
barry
 
Het lijkt er op dat jouw motor ergens een flinke aard/massa fout heeft.

Normaal gaat de stroom na de gebruiker (knipperlicht, remlicht e.d.) naar de massa. Als dat niet meer kan door de onderbroken massa, zoekt de stroom een andere uitweg. En dat gaat vaak via de andere gebruikers.

Bedrading goed nalopen evt. doormeten en de contacten schoonmaken.
 
Ja Dat klopt, inmiddels is het stukje remote start al een tijdje losgekoppeld.
Het alarm zelf is nog wel aangesloten aan de 4 knipperlichten.
het alarm zit inmiddels al weer een poosje aangesloten en functioneerd in principe ook prima.
Vanmiddag toch even proberen wat de knippers doen zonder alarmmodule en eventueel aarde nalopen op de fiets.
Zonder werkende knippers is het ook geen rijden :(
 
Het lijkt er op dat jouw motor ergens een flinke aard/massa fout heeft.

Normaal gaat de stroom na de gebruiker (knipperlicht, remlicht e.d.) naar de massa. Als dat niet meer kan door de onderbroken massa, zoekt de stroom een andere uitweg. En dat gaat vaak via de andere gebruikers.

Bedrading goed nalopen evt. doormeten en de contacten schoonmaken.
Oh ja, fijne. Als je dan met een multimeter aan de slag gaat weet zo'n klein meetstroompje altijd wel een weg te vinden dus super lastig op te sporen.

Bij mijn oude rammelbak bleek trouwens (dik 20 jaar geleden) na lang zoeken en flink wat frustratie dat een massa stekker onder de tank onder de kabelboom niet goed aangesloten zat B|
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik zou wel weerstand kunnen meten tussen de kabelboom van het knipperlicht circuit en het frame of eventueel de minpool van de accu.
Ik heb ook het electrische schema van het knipperlicht circuit van internet gehaald.
Ik begrijp hieruit dat de reststroom afgevoerd wordt door de aarde/massa (weg van de minste weerstand) als dat niet kan moet het via de andere 2 knippers omdat er anders geen circuit meer is waardoor ze alle 4 in serie gaan branden.
 
diagram van de knipperlichten zou als bijlage toegevoegd moeten zijn.
full
 
Oke top, ik neem aan dat deze massa kabel wordt gedeeld met de rest van de verlichting.
Dat zou dan ook verklaren dat alle 4 de richting aanwijzers en indicatoren in dashboard licht gaan gloeien als het remlicht aangaat.
 
Wat zo niet grappig maar ik heb exact hetzelfde probleem met mijn aftermarket Gold Code alarm.

Als ik de knipperlichten aansluit op het alarm heb ik bij het gebruik van de knipperlichten nu ook alarmlichten gecreëerd. Ik heb de twee gele draden bij 18 en 19 (grijs en groen) erop geprikt.

Ik vermoed eigenlijk dat de combinatie van het alarm systeem met mijn LED knipperlichten roet in het eten gooit. Toen ik de motor kocht had ik ook al problemen met de knipperlichten en dat het spontaan alarmlichten werden zo af en toen. Ze hebben toen maar de achterknipperlichten vervangen en was het probleem opgelost. Nu bouw ik dus het alarm in en loop ik tegen dit probleem weer aan.

Het voordeel is dat het alarmsysteem ook zonder de knipperlichten werkt maar het is gewoon mooier om het opgelost te krijgen.

Ik vraag me trouwens af waar 3,4,5 en 6 zitten op mijn Z1000 ook. Het werkplaatshandboek is daar niet zo duidelijk in helaas.
 
Ik vraag me trouwens af waar 3,4,5 en 6 zitten op mijn Z1000 ook. Het werkplaatshandboek is daar niet zo duidelijk in helaas.
Punten 3 en 4 in het schema zijn verbindingen (soort stekkertjes). punten 5, 6 en de min van de accu liggen aan massa.


Overal waar je onderstaande tekens ziet staan, ligt de/een draad aan de massa.

voorbeeld%20-%20gdb.jpg




Zie bijvoorbeeld onderstaand schema.

Naamloos3-4.png
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niks vreemds vinden bij de massa's...

Inmiddels heb ik rondom de knipperlichten ook al vervangen voor LED-knipperlichten met bijhorend last onafhankelijk LED-relais. Dat werkt prima maar het alarm nog steeds niet!

Als ik een van de gele draden toevoeg doet het alarm er niks mee. Dus geen van de twee kanten knipperen bij het aan of uitschakelen van het alarm en de knipperlichten werken normaal. Zo gauw ik de tweede gele draad toevoeg en de knipperlichten bedien dan gaan de knipperlichten wederom allemaal tegelijk aan. Ik ben radeloos....

Ik heb de gele draden gewoon op de + van de linke en het rechter knipperlicht aan de achterkant erbij geplaatst.

Wat en waar gaat het nu fout? Met een van de twee gele draden erop gaat het wel 'goed' maar dan knippert maar de helft bij het in- en uitschakelen. Ik denk dat ik gewoon even een diode aan de kant van het alarm moet plaatsen om te voorkomen dat beide circuits permanent in verbinding staan. Anders weet ik het ook niet meer.
 
Laatst bewerkt:
En inderdaad... opgelost door twee P600K diodes in het circuit te zetten en het probleem is opgelost.

Bij de lokale electronica boer was dit een bekend probleem ook dus die wist gelijk wat hij moest pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan