Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Allemaal nog aan het rijden? Ben inmiddels toe aan mijn volgende achterbandje... Maar eerst zaterdag nog even een flinke tourtocht maken. De eerste tocht van dit jaar buiten het woon werk verkeer rijden om :]
 
Ja, zeker nog aan het rijden maar binnenkort wordt het toch maar weer eens poetsen... Hij is nu toch wel erg smerig...
Paar weken terug trouwens nog de klepspeling gecontroleerd (40k) en alles nog keurig binnen de toleranties!
 
Laatst bewerkt:
Als iemand nog binnentassen (voor in de zijkoffers) en bijpassende tanktas zoekt.... heb ze nog liggen en t.e.a.b. op markt plaats gezet. Eventueel ook nog set valblokken voor de ST serie liggen. Pb-tje mag ook ;)
 
Goedenavond Tripelaars,

Sinds zaterdag ben ik in bezit van een Triumph Sprint RS dus bij deze stel ik me even voor in dit topic :)

Ik ben Dyon, 24 en momenteel aan het afstuderen dus nog even student.
Ik kom van een Aprilia Tuono af, geweldige alles verpletterende fiets maar... ook geldverslindend. Met het afstuderen in zicht moeten er keuze gemaakt worden. Flinke reis en een woonplek anders dan een studentenkamer kosten goed geld. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een budgetvriendelijke(re) fiets die betrouwbaar is en niet diversion saai. M'n beste motormaat rijdt een Speed Triple dus ik was al bekend met het magistrale 3 cilinderblok en zodoende ben ik opzoek gegaan naar een leuke Triumph en hop.. Daar was de Sprint RS.

Plaatje bij het praatje:

IMG_20170315_190551_438_zpsiq3hiyqs.jpg
 
Hij heeft wel wat uiterlijke puntjes maar van het weekend ga ik 'm eens even goed poetsen, driekwart van de plekjes is weg te poetsen.

Dit weekend eerst even een olie beurtje met een nieuw filter en binnenkort kettingset vervangen en een nieuwe achterband want die is de belichaming van de term ''vierkante achterband'', nu rij ik momenteel veel snelweg km'ers dus is het niet zo'n probleem.

Daarna staan er een paar technische upgrades op het programma;
- Stalen remleidingen
- Voorvering aanpakken

Maar eerst gaan de vuurtorens van knipperlichten eraf, die worden vervangen door een setje oem piaggio (aprilia, maar bmw gebruikt ze ook) knippers met heldere glaasjes. Goed zichtbaar maar een pak moderner.
 
Remleiding is al staalomvlochten. Ik denk dat je beter de remmerij een goede beurt moet geven: goed schoonmaken, nieuwe vloeistof evt gesinterde blokken. Dag en nacht verschil!

Wat ga je doen met de voorvering?
 
Remleiding is al staalomvlochten. Ik denk dat je beter de remmerij een goede beurt moet geven: goed schoonmaken, nieuwe vloeistof evt gesinterde blokken. Dag en nacht verschil!

Wat ga je doen met de voorvering?

Dat hebben ze dan goed vermomd zo in het zwart!
Ik vind de rem behoorlijk soft, grote slag in het hendel dus inderdaad de klauwen onder handen nemen, revisie setje eventueel en nieuwe vloeistof e.d.

Wat de voorvering betreft moet ik me nog even inlezen. Jij hebt er progressieve Hyper-Pro's in dacht ik? Bevalt dit goed? Waar ik me vooral aan stoor (of gewoon aan moet wennen) is de soepelheid van de voorvork, mag van mij wel wat steviger. Maar ik weet ook niet of er uberhaupt al een keer wat aan is gedaan. Als ik de voorvork open maak dan doe ik het liever in 1x goed en een setje vervangingsveren kosten ook de hoofdprijs niet.
 
Die voorvork zal nooit fantastisch worden, maar hyperpro incl. SKF seals helpt gigantisch.

Voor wat betreft het probleem met de remmen: lange slag, soft gevoel, vaag aangrijpingspunt is allemaal herkenbaar. Het probleem zit hem in de zuigers die onvoldoende vuilafstotend zijn. De ultieme oplossing is de remzuigers vervangen door een type met teflon-coating. Bijvoorbeeld van tweedehands Daytona 675 remklauwen, die schijnen zonder modificatie te passen. Anders moet je de klauwen heel regelmatig schoonmaken. Bij mij hoefde ik de keerringen niet te vervangen om ze weer als nieuw te laten voelen.
 
Die voorvork zal nooit fantastisch worden, maar hyperpro incl. SKF seals helpt gigantisch.

Voor wat betreft het probleem met de remmen: lange slag, soft gevoel, vaag aangrijpingspunt is allemaal herkenbaar. Het probleem zit hem in de zuigers die onvoldoende vuilafstotend zijn. De ultieme oplossing is de remzuigers vervangen door een type met teflon-coating. Bijvoorbeeld van tweedehands Daytona 675 remklauwen, die schijnen zonder modificatie te passen. Anders moet je de klauwen heel regelmatig schoonmaken. Bij mij hoefde ik de keerringen niet te vervangen om ze weer als nieuw te laten voelen.

Ik snap dat het geen messcherpe sporter zal worden, dat hoeft ook niet. Bedankt voor je antwoorden zover!
Ik ga ook eens even goed naar de remmen kijken.

Het klinkt allemaal een beetje negatief maar ik ben wel degelijk heel blij met de Triumph, nu zo'n 400km op de teller en het rijdt heel vertrouwenwekkend en heb het idee dat ik er wel een hele dag achter elkaar mee zou kunnen sturen:)
 
Dat hebben ze dan goed vermomd zo in het zwart!
Ik vind de rem behoorlijk soft, grote slag in het hendel dus inderdaad de klauwen onder handen nemen, revisie setje eventueel en nieuwe vloeistof e.d.

Wat de voorvering betreft moet ik me nog even inlezen. Jij hebt er progressieve Hyper-Pro's in dacht ik? Bevalt dit goed? Waar ik me vooral aan stoor (of gewoon aan moet wennen) is de soepelheid van de voorvork, mag van mij wel wat steviger. Maar ik weet ook niet of er uberhaupt al een keer wat aan is gedaan. Als ik de voorvork open maak dan doe ik het liever in 1x goed en een setje vervangingsveren kosten ook de hoofdprijs niet.

zie ook het OP voor veel meer info!! (up-grades voor de vóór-rem installatie.)
 
Laatst bewerkt:
Even een update zo na de eerste 1000 Sprint kilometers:

De andere knipperlichten zijn gemonteerd en ik heb vlakbij huis een origineel Triumph bagagerekje gescoord voor een tientje dus ik kan nu ook gemakkelijk en zonder klooien wat meer bagage kwijt:)

Daarnaast is er een 5/8 rempomp onderweg voor de remmenupgrade.

i'll keep you posted.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje... Mijn achterlicht + kentekenverlichting werken in eens niet meer. Motor weg gezet werkt... Motor gestart, werkt niet meer. Mijn koplamp doet het wel gewoon en alle andere verlichting ook zoals richting aanwijzers en remlicht. Iemand ooit gehad en hoe opgelost? Ik kan geen zekering vinden van mijn achterlicht in het zekeringkastje bij de voorkuip.
 
Even een vraagje... Mijn achterlicht + kentekenverlichting werken in eens niet meer. Motor weg gezet werkt... Motor gestart, werkt niet meer. Mijn koplamp doet het wel gewoon en alle andere verlichting ook zoals richting aanwijzers en remlicht. Iemand ooit gehad en hoe opgelost? Ik kan geen zekering vinden van mijn achterlicht in het zekeringkastje bij de voorkuip.

ff het grote boek erbij gepakt.
wat doet het stadslampje in de koplamp unit? deze zit op de zelfde aansluiting van achterlicht+kentekenlicht van het contactslot.
 
ff het grote boek erbij gepakt.
wat doet het stadslampje in de koplamp unit? deze zit op de zelfde aansluiting van achterlicht+kentekenlicht van het contactslot.

Het stadlampje brand wel gewoon. Ik zou zeggen kabelbreuk/stekker verbinding maar dan zou neem ik aan mijn remlicht het ook niet doen( zullen bij elkaar zitten?). Net nog een keer alle zekeringen er uit gehad en nagekeken niks mee aan de hand. Ook het zadel er af gehaald maar daar is helemaal niks te zien helaas. Dat word morgen weer met de auto helaas -O-
 
Zijn het geen lampjes met twee gloeidraadjes, dat degene voor het achterlicht door is maar die van het remlicht nog werkt? Lijkt me sterk dat het dan bij beide lampjes het geval is maar je zou de lampjes even kunnen bekijken.
 
er is iig geen zekering stuk omdat het stadslampje het wel doet.
het remlicht gedeelte is los van achterlicht. de achterlicht unit is LED, kentekenlicht is een gloeilamp. de volgende vraag is, wat het remlicht doet als de verlichting zou moeten branden?
kabelbreuk lijkt mij niet tezijn aangezien de verlichting het wel doet als de motor niet draait.
het schema geeft aan dat er GEEN relais is voor de achter-,kenteken-,stads licht voeding. voeding komt van het kontaktslot (geledraad)
 
ff kijken.........................



dat ben ikke. :X

_O- Wereld is klein ( 1ste hit google) haha

Ik ga wel vragen of er een elektricien op de zaak naar kan kijken.. Ik ga meer stuk maken als repareren ben ik bang..
_O- Helaas moet ik morgen om 05:00 beginnen dus dan kan ik niet echt rijden zonder achterlicht. Maar begin van de week vast nog wel een keer later _O-
 
Oeps, ging even uit van een 955i :X
Haha scheelde niet veel is een 2005 :Y

Trouwens wel nog van het weekend alvast een nieuw achterbandje er onder laten zetten. Nu maar gekozen uiteindelijk voor de Metzeler roadtec 01. Ik ben benieuwd. Mijn pilot power 3 sleet echt te hard met mijn woon werk rondje helaas. Verder was dat wel echt een geweldige band :]
 
Hoi allemaal,
Drie weken geleden een ongeval gehad met mijn Triumph, :( ik reed in Kaulille dorp tegen 40 á 50 km/u. Rechts op het fietspad een jonge meid met Vespa, rechterhand op het gas, linker gebruikt voor de gsm te "besturen", :? zonder omkijken in een keer naar links, recht voor mijn motor in, frontale aanrijding.
Highsider over het stuur. Gevolgen zijn een "beetje" desastreus... Motor pertotalle daar hij de betonnen stoeprand niet overleefde, ik schouder uit de kom en hand gebroken op twee plaatsen, motorkleding heeft gelukkig erger voorkomen, maar is ook gehavend.
Helm een barst in, jas de eerste laag geschuurd, broek knie derdoor, R-laars de top doorgeschuurd. Gps over de straat en kapot... -O-
Meid met Vespa heeft helemaal niks. Niet dat ik haar dat gun, maar wie is hier de pineut? Juist ja, degene die er niks aan kan doen !! :(
Ik blijf wel Triumph Sprint ST eigenaar, want ik heb al een vervanger gekocht, al is deze wat jaartjes jonger, met maar 26.000km op de teller. *O*
Greetzzz
 
Wordt het een beetje netjes opgepakt door de verzekering? Er moet sowieso meer gehandhaafd gaan worden het gebruik van mobieltjes in het verkeer.

Ik vraag me trouwens wel af hoe het je in zo'n situatie gelukt is een highsider te maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan