Yamaha x-max 400

Zelfde olie als jouw Fazer, Z750 en BMW R ?

Zelfde olie als in die BMW lijkt me prima, dat van die andere twee zou ik zelf niet doen. De X-Max heeft net als de BMW een droge koppeling, je kunt er dus gewoon goede (auto)olie in doen.
Anders dus dan bij een Z750 of Fazer waar gestripte olie in moet vanwege de natte koppeling die anders gaat slippen.

Zolang je de motor veel gebruikt met langere afstanden is er niets op tegen om de verversingsinterval (behoorlijk) op te rekken. Houd inderdaad wel het oliepeil in de gaten.
 
Bij mijn motoren is er altijd een top kwaliteit olie van Castrol in gegaan. O-)
Uiteraard specifiek voor de betreffende motor.

Ik rijd exact 1000km per maand.
 
Toch dan nog een vraag: waarom zou je de olie van de xmax400 elke 5000 km verversen?
Als er bij de dealer een voorgeschreven olie in gaat dan moet die het toch wel 10k km uit kunnen houden?
Of is het gewoon een veilige marge ingebouwd door de fabrikant, rekening houdend met alle soorten van gebruik?
Of ligt het gewoon aan het motorblok bijv. omdat het een 1 cylinder is en de thermische belasting van zowel blok als olie zwaarder is ?

Ben benieuwd naar jullie inzichten tevens is een beetje leesvoer ook wel weer leuk voor dit slaperige topic. :z ;)
 
Toch dan nog een vraag: waarom zou je de olie van de xmax400 elke 5000 km verversen?
Staat zo in het onderhoudschema, 1,5 liter kost niet veel, makkelijk zelf te doen.

Maar idd ik lees wel vaker dat als je dagelijkse lange ritten rijd het interval omhoog kan.
 
Een fabrikant moet zichzelf natuurlijk indekken voor extremen. Sommigen rijden echt alleen maar korte stukjes en dan moet de zaak ook heel blijven.
Grotere thermische belasting bij een scootermotortje geloof ik al helemaal niet in.

Mijn eerste scooter had niet eens een oliefilter, er zat alleen zo'n theezeefje in. Vandaar dat ik niet verder dan 8000 km reed met de olie terwijl die er eigenlijk na 3000 km al uit moest. En natuurlijk is dat geen enkel probleem omdat ik dagelijks rijd en altijd redelijke afstanden.

Maar wil je leesvoer kijk dan ook eens bij z'n voorganger, de Majesty 400: yamaha majesty 400
 
@Stombo

Ik las dat je ook bezig bent met het inrijden van jouw XMAX
Hoe doe jij dat?

Ik las dat je de eerste 1000km niet lang of langdurig boven de 4000tpm mag rijden.

Voor mij was dat echt lastig want 4000tpm is niet veel en je zit er zo op bijv. al bij
50km/u ik werd daar behoorlijk zenuwachtig van soms. O-)
 
@Stombo

Hoe doe jij dat?

Ik las dat je de eerste 1000km niet lang of langdurig boven de 4000tpm mag rijden.
Tja, dat valt niet mee, ik zit nu op de 912km, eind deze week de 1000km beurt. Daarna mag ik naar de 6000tpm en bij de 1600km vol gas! ;)

Ik rijd een groot deel van mijn route over de snelweg en dan blijf ik achter een vrachtauto plakken, zo'n 90 km/h en dan draait ie ±5000tpm. Wel eerst rustig warm rijden door het dorp en dan blijf ik wel onder de 4000tpm.

Ik heb nu 3x getankt:
1:27.8
1:29.2
1:28.6

Dat gaat de komende tijd wel naar beneden...
 
Tja, dat valt niet mee, ik zit nu op de 912km, eind deze week de 1000km beurt. Daarna mag ik naar de 6000tpm en bij de 1600km vol gas! ;)

Ik rijd een groot deel van mijn route over de snelweg en dan blijf ik achter een vrachtauto plakken, zo'n 90 km/h en dan draait ie ±5000tpm. Wel eerst rustig warm rijden door het dorp en dan blijf ik wel onder de 4000tpm.

Ik heb nu 3x getankt:
1:27.8
1:29.2
1:28.6

Dat gaat de komende tijd wel naar beneden...
gewoon goed warm rijden en niet te lang doortrekken dan kan je gerust 120km rijden.
 
Hoi

Ik ben Robert Ben woonachtig in Den Haag heb onlangs een X Max 400 bouwjaar 2015 Momo design gekocht Heb daarom een beetje zit te lezen op het X Max forum Ben heel wat wijzer geworden heb alleen nog wat vragen

Ik heb afgelopen week mijn vario vervangen voor een Malossi vario (10gr rollen) ook heb ik mijn koppeling vervangen voor de malossi variant en een Yamaha xmax Akrapovic uitlaat erop gezet (rijdt goed😬)

Nou heb ik zitten lezen op het forum en las ik dat als je deze dingen heb vervangen je het beste je scooter moet afstellen nou is mijn vraag heeft iemand een adres waar ik mijn X Max kan laten afstellen of heeft iemand enig idee wat ik ander kan doen hoop dat iemand mij kan helpen alvast bedankt
 
Bij grote aanpassingen aan je in-en uitlaat moet je de injectie afstellen. Maar er zit wel wat marge in hoor. Als je een akrapovic met e-keur en db-killer heb vraag ik mij af of het nodig is. Zelf heb ik alleen motorfietsen op de bank laten afstellen, maar ik hoor hier met scooters goede verhalen over Ruud Fredriks. Maar ik zou eerst nog eens uitzoeken of het wel nodig is. Wat voor uitlaat heb je precies, helemaal open?

Nog iets anders. Van mij mag je een motor best wat horen. Maar een scooter kan met optrekken met een helemaal open absorptie demper snel teveel geluid maken. Van mij mag je hoor maar niet iedereen denkt daar zo over.
 
Laatst bewerkt:
Aldr2509,
welkom en zo'n Momo design is wel heel erg mooi

Met wat je er nu op hebt zitten hoef je niks te doen aan afstellen, er valt ook niks aan af te stellen.
Eventueel zou het motor management een klein verschil door andere uitlaat zelf automatisch corrigeren binnen de marge van dat zelfde motor management.

Afstellen zou pas nodig zijn als je een fuel-controller er op zou zetten maar de kosten wegen dan na genoeg niet op tegen de baten bij een 400cc scooter, dus zoals je het nu hebt gedaan ben je wel zo'n beetje klaar.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Welkom.

Ik heb zelf een MOMO uit 2014. En ook daar heb ik de Xmax Akra onderzitten.
Hiervoor hoef je verder niets af te stellen. V.w.b. het geluid. Als je de 2 DB killers erin laat zitten is er niets mee aan de hand.
Mooie en sportieve toon die niet te hard is Uitlaat heeft ook E Keur

Veel plezier ermee maar plaatjes please :-)

Hier eentje van mijn Momo en de Witte Xmax van mijn vrouw

full
 
Mensen.
Ik zit te twijfelen Tmax500 2008 of Xmax400 2014
Tmax heeft akra/powercommander Xmax heeft akra

Heb natuurlijk altijd Tmax gereden
Weet nie of ik beentjes net zo goed kwijt kan
En of die Xmax heel veel trager trekt
Wegligging
Vario aandrijving verschillen

Iemand hier mening over

Groeten
Theemaks
 
Nee natuurlijk kan je je benen niet zo kwijt als op je huidige scoot.
Tmax en BMW hebben zover de meeste beenruimte, ik heb ze allemaal getest
Ga er alleen maar eens op zitten dat ben jij niet gewend qua krappe bewegingsruimte voor de benen... krijg je het Spaans benauwd van als je dat niet bent gewent

Optrekken enzo doen die Xmaxxen voor de rest wel verbazend vlot, dat zou je best wel eens kunnen bevallen, want zo vlot is een Tmax nou ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Nee natuurlijk kan je je benen niet zo kwijt als op je huidige scoot.
Tmax en BMW hebben zover de meeste beenruimte, ik heb ze allemaal getest
Ga er alleen maar eens op zitten dat ben jij niet gewend qua krappe bewegingsruimte voor de benen... krijg je het Spaans benauwd van als je dat niet bent gewent

Optrekken enzo doen die Xmaxxen voor de rest wel verbazend vlot, dat zou je best wel eens kunnen bevallen, want zo vlot is een Tmax nou ook weer niet.

Okey
Was ik al bang voor dat je minder de beentjes kwijt kunt tov de Tmax.
Dan toch maar weer voor de Tmax gaan!

Thanks
Theemaks
 
Ik heb alleen maar proef gereden op n xmax 400 en n tmax 530/500 en zo'n xmax rijdt heel anders vond ik.

Een tmax valt n bocht in en is heel wendbaar terwijl n xmax 400 als op rails loopt en dus minder makkelijk van z'n lijn gaat
 
@fatopi wat is het verschil tussen de normale xmax 400 en de momo design qua uiterlijk? Lampen en qua kappen enz?
 
@fatopi wat is het verschil tussen de normale xmax 400 en de momo design qua uiterlijk? Lampen en qua kappen enz?

Zadel, handvatten, stuurgewichten, tellerpartij, laag ruitje, balhoofdplaat, voetplaten.
Wat je bij Yamaha als accesoires kan kopen zit er al standaard op.
Soort van ultieme pimp aktie. *D

Ik was gelijk verkocht toen ik het zag.
 
Ik zag gisteren een witte te koop staan bij van Wijk motoren in Zoetermeer.
met 12.500km voor 4250 euro.
 
Heren,

Wie heeft ervaring met nieuwe remblokken op z'n scooter? Na hoeveel km waren de originele op en welk merk / type heb je er nu op zitten?

Ik heb net de 10k erop zitten en de blokken zijn voor en achter nog ruim voldoende dik. Maar ik wil een setje op reserve leggen. Op mijn vorige scoot (Majesty 400) monteerde ik altijd organische blokken van Lucas. Deden het goed, maar sleten wel snel. Ook eens gesinterde van Lucas geprobeerd, maar die schraapten / piepten en ik had de indruk dat ze mijn schijven ook sneller lieten slijten.

Ik zie dat Lucas voor de x-max 400 het type SRM aanbevelen, gesinterde blokken speciaal voor maxi scooters. Wat is het verschil met SV/SH? Harder, zachter, andere wrijving?
 
Geen idee, de mijne liggen er nu 46.000 km op en kunnen nog wel even mee. Ik laat veel vaker banden en aandrijfriem/ rollen vervangen dan remblokken.
Ik zal eens een keer remmen om te kijken of ze het nog doen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Handkappen voor Xmax 400

Heeft er iemand handkappen gevonden die geschikt zijn voor de Xmax 400? Ik heb me de laatste tijd suf gegooled maar niets kunnen vinden. Wel voor de 125 en 250, hoewel beperkt.
Zelfs emails verstuurd naar PUIG die ze wel op de site heeft staan.... maar 'nee mijnheer pas als veel vraag naar is gaan we ze maken....:-( )

Proberen is bij leveranciers ook geen optie want terug sturen als ze niet passen zit er niet bij.
(zelf met italiaanse woorden gezocht: PARAMANI)
Geen stuurmoffen, vindt ik onhandig en ik heb al handvat verwarming

Ik zou heel blij zijn, vooral mijn handen, als iemand een tip heeft :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan