Halflive heeft een kleintje

Ik vind het knap hoor, ik haak al af bij het woord "stroom". Mijn eerste Guzzi heb ik bijna af laten fikken alleen al bij het vervangen van een relais (wel 35 jaar geleden maar niets bijgeleerd)!
 
Ik vind het knap hoor, ik haak al af bij het woord "stroom". Mijn eerste Guzzi heb ik bijna af laten fikken alleen al bij het vervangen van een relais (wel 35 jaar geleden maar niets bijgeleerd)!
"normale" draadjes, schakelaars, relais kan ik nog wel volgen, Maar met elektronica raak ik ook compleet het spoor bijster. Ik probeer stroom te vergelijken met hydrauliek. Maar als ik het vergelijk met een klep of ventiel niet meer kan maken gaat het mis.
Nu ben ik er wel van overtuigd dat als het eenmaal werkt, het vele malen beter en betrouwbaarder is als mechanische contactpuntjes.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het een handig plaatje is. Het is dubbel omdat het plaatje eigenlijk voor een Japanse viercilinder is.
velleman_kawa_final_mindre.jpg
 
Laatst bewerkt:
Teveel electro voor een simpele fun fiets..zou er niet teveel werk in steken werkt zo ook prima..oh ja ik zou nog kijken voor electronische MZ ontsteking :$ ..ben weer flink bezig met je ex beemer in de garage dus zal weer een poging wagen ;)
 
Ik vind het wel prettig als hij in een keer loopt en ik geen wiebelende, slijtende delen heb. Ik zou er het liefst nog injectie op bouwen ook, carburateur vind ik ook maar zozo.
 
Een klein vraagje, klopt het dat een transistor gevuld is met een klein beetje rook en een lichtje?
 
_O- wat heb je gedaan?
Geen idee.
Ik heb het schakelingetje gemaakt volgens tekening. Spanning en aarde van de accu lader er op gezet en eens kijken of het schakelt. Dus zonder Velleman. Twee minuten met het magneetje spelen en toen plof.
tumblr_md72r6Ui8d1ri9266o1_500.gif

Ik vermoed dat er een sluiting in gezeten heeft, ik kreeg niet meer als 3 volt op de uitgang.
Het is ook een leerproces. Om de aansluitdraden te solderen heb ik de gaatjes in het board iets groter geboord. Het blijkt dat de koperen baantjes dan te smal worden.

Of zou het schakelingetje niet zonder Velleman kunnen?

Uithuilen en opnieuw beginnen.
 
Als je de Velleman print niet aansluit moet je de collector van de transistor met een weerstand aan de + aansluiten. In serie met de weerstand kan je dan ook een led aansluiten, kan je meteen zien of de transistor schakelt. Voor de weerstand kan je ook weer 1k pakken. Overigens denk ik dat de open spanning van je acculader flink wat hoger is dan 12V en omdat het een gelijkgerichte sinus is is de topwaarde van de spanning nog een factor 1,4 hoger dan de waarde die wordt aangegeven door je universeelmeter. Ik denk dat vooral daar de oorzaak ligt van het overlijden van je arme transistor. Je kan om te experimenteren beter een accu als voedingsbron gebruiken.
 
Dat klinkt heel aannemelijk, een wijze les. Ik bestel nu gelijk wat reservemateriaal en heb ook nog wat kunnen redden. Ik bestel gelijk een 370 ohm weerstandje, dan geeft het ledje net wat meer licht, 1K is een perfecte dimmer.
 
Het solderen ligt even stil, van het weekend op mijn gemak de Velleman in elkaar zetten. Dan verwacht ik de nieuwe transistor en zo pas dinsdag.

Maar een ander vraagje: Heeft er iemand een boor 34mm?
Ik wil Pols platen maken en heb daar aluminium voor. Daar heb ik een widia komboor voor gekocht en die op 34,8 geslepen.
Helaas loopt dat fout bij de afvoer van krullen, ik kom 10mm diep en toen brak er een tand uit. Ik geloof niet meer in dat idee.
Nu is mijn nieuwste plan de gaten boren op 34, of 34,5mm En dan met de originele kroonplaat als sjabloon met de bovenfrees de gaten op 34,8 maken.
Maar dan moet ik dus eerst een groot gat hebben. En 8x met de kolomboor gaatjes rondom boren zie ik niet echt zitten.
 
Vandaag heerlijk aan het kutten geweest met de MZ. De koppeling deed raar en verliep na bijstellen sneller dan je met je ogen kon knipperen. Daarnaast maakte de koppeling een angstaanjagend geluid.
Dus vandaag deksel er af, Heli coil in de borgplaat van de verstelling. En een nieuw fijn druklagertje in de koppeling. Dat klinkt als een uurtje werk, maar ik ben er de hele middag zoet mee geweest, werkelijk niets gaat vanzelf bij dat ding.
 
Daarbij heb ik ook nog de verkeerde aftapplug losgedraaid. Dat was dus de holle bout die het veertje en kogeltje van de vrijstand bevat. Gelukkig kon ik met een magneetje het kogeltje weer uit de olie vissen.
Ondanks dat alle bouwmarken op zondag open zijn geen nieuw spietje voor de kickstarter kunnen scoren. Dat is iets van vroeger. De MZ rijdt dus nog niet. -O-
Dan maar met het BMW span. Helaas, wel een dikke 12 volt, het klokje staat op tijd maar geen lampjes. Om de een of andere reden gaat er geen stroom van of naar het contactslot -O-
Maar gelukkig, de F650 is weer gerepareeerd en geserviced, solo gaat wel. *O*
Drie zijspannen in huis en niets rijdt |(
 
Fijn he? Die MZ's :+ ...Ik had zaterdag wel ook zoiets met de Beemer zijkspan, alles ingepakt en opgeladen voor een treffentje wil je gaan tanken..draait de dop door :X geen zin om te rammen of andere trucs dus alles overgeladen op de solo fiets...
Van de week dus ff de truc met de schoef goed inschroeven...
 
Je hebt de dop toch niet op slot gedaan? Openbreken is niet moeilijk. In het BMW logo-tje boor je een gaatje van 3,5mm. Daar draai je een parker in van 4mm en daarmee blokkeer je het mechanisme.
 
Terug
Bovenaan Onderaan