Nieuwe kettingset

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Is het normaal dat een nieuwe kettingset na +-100km al ietwat slapper is geworden? Lijkt alsof ie de stugheid van het begin verloren is en weer iets bijgesteld moet worden. Is dit normaal?

Ik had de ketting volgens de specificaties +-20mm speling gegeven onbelast, maar hij lijkt nu dus al wat meer te zijn.

Graag hoor ik jullie ideeën hierover.
 
Dat is inderdaad normaal.
Volgens mij moet een Street triple 3 cm speling hebben.

Oke bedankt voor de reactie. Volgens het werkplaatshandboek moet de speling bij de street triple r tussen de 13-32mm zijn. Bij de kettingset zelf gaven de de specificatie van tussen de 20-25mm aan. Is het dan handig om het nu nog een keer te meten en strakker te zetten of moet ik mij nergens zorgen over maken? Ik gok dat de speling nu ongeveer 25mm is onbelast.
 
Een ketting rekt niet uit!!!!!!!!!!!

De draaipunten worden wat soepeler en dat geeft iets lengte verschil in de ketting.
Uitrekken versta ik dat de schalmen uitrekken, dat zou niet erg best zijn.
 
Een ketting rekt niet uit!!!!!!!!!!!

De draaipunten worden wat soepeler en dat geeft iets lengte verschil in de ketting.
Uitrekken versta ik dat de schalmen uitrekken, dat zou niet erg best zijn.
Ik denk dat het juist is om te zeggen dat een ketting rek heeft.
En dat zou idd niet moeten komen doordat de schalmen vervormen, de rek komt uit een ander onderdeel.
 
Ik denk dat het verschil zit in de benadering. Technisch verantwoord of spreektaal.

In de spreektaal rekt de ketting iets, technisch verantwoord 'zetten' de onderdelen zich wat iets ruimte geeft op het grote geheel.
Zowel technisch als taalkundig juist.
Een ketting heeft rek, ongeacht welke oorzaak of onderdelen.
 
dan kan je er vanuit gaan dat alles rek heeft, kwestie van hard genoeg te trekken.
ik betwijfel sterk of een ketting tijdens normaal gebruik uitrekt.
Ja, goed gezien. Alles heeft rek.
En de fabrikant geeft aan welke mate van rek acceptabel is.

Als jij denkt dat een kettingset niet rekt, hoeft er ook niks bijgespannen te eorden, toch? Nog even los van slijtage van de tandwielen danwel kettingwielen, want die zorgen er ook voor dat t achterwiel een tikje naar achteren moet in de loop vd tijd.
 
In een ketting(-draaipunten) zit speling.
Door slijtage wordt de speling groter en de ketting langer.
Rek zit er ook in maar dat merk je niet. Het is geen elastiek
Dat klopt, een gerekte ketting wordt nooit weer korter.
Maar rekken doet een ketting wel degelijk. Elk materiaal rekt onder elke belasting. Het is alleen vrijwel niet meetbaar omdat het zo weinig is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan