Oplossing gezocht: motor hoge portiek inrijden

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ik dacht niet de enige te zijn met dit probleem dus wellicht heeft iemand ervaring en tips. Zoals op de foto te zien is heb ik een soort helling nodig waarmee ik m'n motor hierop kan krijgen. M'n vriendin woont net in centrum Den Haag en zou 'm graag achter het hek willen hebben aangezien ik er best vaak ben. Onderste tree is zo'n 25 cm en de tweede is ook nog wel een stukje. Ik moet wat stevigs hebben waarmee ik 'm naar boven kan rijden. Wat voor materiaal zou ik moeten hebben, en is zo'n ding kant en klaar te kopen of beter zelf eentje bouwen? Ook moet hij nog op te tillen zijn zodat ik 'm daarna weer kan verplaatsen.

Iemand een oplossing? :)

SMSxZd8.jpg
 
Laatst bewerkt:
PLaat geribbelde betonplex halen ,4 driehoeken zagen in de vorm van de tredes,eronder schroeven met een scharnier ,en erop rijden dat ding!
 
terwijl ik het plaatje maakte was de oplossing al gepost. Stuk multiplex, 2 driehoeken eronder en het uiteinde schuin afzagen. Aan de voorkant misschien nog een sleuf/gat erin als handvat zodat je hem makkelijk op kan pakken.

plankie.png


Je zou hem ook nog uit 2 delen kunnen maken (4 driehoeken nodig ipv 2) om er twee handzamere dingen van te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht gewoon twee losse balkjes erin leggen, niks maken.. alleen een beetje de hoogteverschillen kleiner maken.

Dat plaatje van Kapitein koek is natuurlijk wel het best qua formaat en handigheid.
Dan twee kleintjes ook.. tenzij je een grote oprijplaat kwijt kan. :P
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kiest zorg dat het breed genoeg is om je aan beide kanten een voet op de grond te kunnen zetten. Als je namelijk stil komt te staan kan je je evenwicht niet meer bewaren.

Het lijkt heel makkelijk om hem even over een plank er in te rijden maar het is lastiger dan je denkt. Maakt het je dus zo makkelijk mogelijk.
 
gewoon een oprijplaat voor een busje/ aanhanger zoals in een van de eerste reacties is gemeld.
Meest simpele oplossing en kost vrij weinig. Volgens mij wordt er veel te moeilijk gedacht ;)

Zelf heb ik er eentje met een opstaande rand, hoef je ook niet zo goed te mikken als je met je motor naar de kroeg bent geweest :+
 
Wat ik heb geschreven is al een aantal keer herhaald. Geen gek idee lijkt mij dan. Maar om dingen bij voorbaat kansloos te noemen en zelf met een halfbakken oplossing te komen. Mehhh.

nee jij draagt wat bij hier.. als je wat post, post dan wat waar TS wat aan heeft. net als Technisch god Zot hier boven die nooit weet waarom er zo veel kritiek op hem geuit werd... zeg dan niks, of ga in het off topic spammen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de (zinnige) reacties. Ga volgende week maar is meten en nadenken over de opties :) had niet zoveel aanbod verwacht, maar het blijkt maar weer dat er genoeg creativiteit op MF aanwezig is :t
 
@Patrick: ik loop m naar binnen, maar gezien ik dit niet vaak doe en mijn voordeur relatied smal is, helpt mijn vriendin een handje: ik duw m de plank op en over de drempel, zij pakt het stuur vast en houdt m rechtop terwijl ik m op de kont duwend naar boven duw. Is alleen als we een langer weg zijn, normaal staan de motoren buiten.

Als de plank te lang wordt en te ver doorbuigt, gooi er een tweede balkje onder om het op te vangen. Doordat je de delen los houdt kan je het makkelijk opbergen. Mijn plank is ongeveer 1m20 lang, drempel ~20cm hoog. Ben niet thuis, dus kan het niet nameten. Dit is dus een beetje op de gok.
 
terwijl ik het plaatje maakte was de oplossing al gepost. Stuk multiplex, 2 driehoeken eronder en het uiteinde schuin afzagen. Aan de voorkant misschien nog een sleuf/gat erin als handvat zodat je hem makkelijk op kan pakken.

[afbeelding]

Je zou hem ook nog uit 2 delen kunnen maken (4 driehoeken nodig ipv 2) om er twee handzamere dingen van te maken.

Ik zit met dezelfde uitdaging maar dan met 3 treden. Ik had ook al aan jouw oplossing gedacht maar had mijn twijfels over de stevigheid / draagkracht van hout.
Hoe dik zou jij die platen nemen?

Ik heb ook naar rijplaten gekeken maar die zijn wel heel smal. Lijkt me fijner met de voetjes bij de grond te kunnen.
 
Ik zit met dezelfde uitdaging maar dan met 3 treden. Ik had ook al aan jouw oplossing gedacht maar had mijn twijfels over de stevigheid / draagkracht van hout.
Hoe dik zou jij die platen nemen?

Ik heb ook naar rijplaten gekeken maar die zijn wel heel smal. Lijkt me fijner met de voetjes bij de grond te kunnen.

Als je meer draagkracht wil moet je balkjes onder de plank maken. Deze schroeven en verlijmen. Hoe hoger de balkjes hoe hoger de draagkracht.

Dikker plank is veel duurder en de plank wordt enorm zwaar. Kijk maar eens naar een houten plafond/vloer in een ouder huis of een garage.
 
Ik zit met dezelfde uitdaging maar dan met 3 treden. Ik had ook al aan jouw oplossing gedacht maar had mijn twijfels over de stevigheid / draagkracht van hout.
Hoe dik zou jij die platen nemen?

Ik heb ook naar rijplaten gekeken maar die zijn wel heel smal. Lijkt me fijner met de voetjes bij de grond te kunnen.

18mm, je hebt van dat betonplex met antisliplaag wat er mooi voor is. Wil je meer stevigheid dan zet je in plaats van alleen aan de zijkanten ook in het midden een driehoek op elke trede.
 
Terug
Bovenaan Onderaan