Kawasaki Z300 of toch wat anders?

Wat een heerlijke maar dan ook heerlijke motor die Z300.
Afgelopen dagen flink gereden.
Puur lenteweer met perfecte temperaturen van rond de 20 graden.
Kan eigenlijk niet beter.
De motor functioneert flawless en rijdt zo zalig.
Het is een compleet plaatje van stuurgedrag, uitlaatgeluid en vermogen.
Alles valt gewoon op z'n plek met deze motorfiets.
Telkens als ik haar uitzet en op de standaard zet, dan krijg ik gelijk weer zin om te gaan rijden.
En dan te bedenken dat de lente pas is begonnen.
Wat een feestje.
Vr Gr
 
Ik ben net begonnen met motorrijden en op zoek naar een A2 motor. Ik zat te twijfelen tussen de Kawasaki z300 of de Yamaha mt 03 maar door dit forum en de voordelen die de kawasaki heeft ga ik toch voor de z300 denk ik. Ik hoor veel goeie verhalen en ben nu echt benieuwd! Bedankt
 
Hoi hoi.
Van harte met het gaan beginnen van een schitterende hobby.
Ik weet niet of jij inmiddels al eens hebt proefgereden op een Kawasaki Z300, maar indien nog niet, dan dat is dat zekers aan te raden.
Je zult er vast geen spijt van krijgen.
Persoonlijk vind ik de Z300 optisch veel mooier dan de MT03 van Yamaha, maar ook dat zal verschillen per persoon.
Wellicht zal proefrijden op beide modellen jouw blik zodanig kunnen verruimen dat de keuze maken makkelijker zal zijn na afloop.

Zelf heb ik dagelijks nog reuze veel plezier van en met de Z300.
Ik heb toch echt tussentijds op veel dikkere motorfietsen gereden zoals Demo modellen van rond de 800 a 1000cc, maar telkens als ik na zo'n ritje weer terug stap op mijn Z300 dan valt dat toch totaal niet tegen.
Het rij-karakater van de Z300 is echt subliem vind ik.
Ik hoop dat jij met proefrijden daar achter kunt komen als beginnend bestuurder.

Hou ons aub op de hoogte van je uiteindelijke keuze straks.
We zijn wel benieuwd waar jij dit seizoen op gaat rijden.
Vr Gr Erwin
 
Hoi Erwin,
ik zal jullie zeker op de hoogte houden. ben zelf ook nog erg benieuwd waar ik op eindig maar heb al wel bij verschillende dealers gekeken naar de z300. binnenkort inderdaad een proefritje plannen als ik ergens een goede 2e hands heb kunnen vinden. Het doet me goed om te horen dat je nog veel plezier op de motor hebt ondanks dat je veel zwaardere hebt gereden. dat was in het begin ook een beetje mijn twijfel met of het niet te licht zou zijn. Echter ben ik wel blij dat ik nu een keer de knoop heb doorgehakt en ben begonnen met rijden.
Groeten Chiel
 
Hoi Chiel.
Je zit er in elk geval al goed in kerel.
Ik rijd inmiddels al 28 jaar motor en heb inmiddels een stuk of 16 fietsen gehad vanaf 1988.
De meesten daarvan waren wel dikke jongens omdat ik toen ook het hele jaar doorreed en dan is een dikke zware toermotor voor met name de lange afstanden wel zo fijn.
Maar de laatste jaren zijn er zoveel modellen bijgekomen en ook de lichtere motorfietsen ogen als een dikkert en hebben genoeg vermogen om lekker mee te komen.
Je wilt niet weten hoe vaak men mij zegt met een 600 of zelfs een 800cc denkt te maken hebben als ze mijn Z300 zien.
Nou benne het vaak leken, maar het is gewoon een feit dat de Z300 best wel dik oogt.
Ik was laatst bij mijn Kawa dealer die alle 2017 modellen heeft staan.
Dus ook die Z650 stond er.
Met alle respect, maar de Z300 die ernaast stond oogde werkelijk bijna net zo groot.
Qua vermogen uiteraard een heel verschil, maar qua uiterlijk weinig vond ik.

Ik wil ooit wel weer een dikke motor, maar het is ook een kostenplaatje.
Een dikke 1000 kost je veel meer als die voor een beurt wegbrengt.
Laten we wel wezen, een achterbandje voor een Z1000 is wel effe een heel andere prijsklasse dan van de Z300.
Nou heb ik meer hobby's die geld kosten, dus het mot wel leuk blijven.
Met de Z300 heb ik gevoelsmatig wel behoorlijk in de roos geschoten.
Het is werkelijk een heerlijke fiets die top rijd en ook nog eens zeer oorstrelend klinkt met die Akra zonder DB killer.
Heb er bijna 4000km op de teller staan en ze geeft geen klap verkeerd.
Van alles al mee gedaan, van stadswerk tot lange ritten naar Zeeland. ( meer dan 500km op een dag gereden )
Het is werkelijk appeltje eitje voor deze Z300.
Dijkjes rijden ermee is een waarlijk genot en dat mag ook wel met slechts 160 kilo aan rijgewicht.
Kortom: een motor die voor mij heel veel in huis heeft.
En als laatste: ik dors er zo mee naar de Noordkaap te rijden.
Tanktas en roltas mee, en op naar het hoge noorden.
Vr Gr Erwin
 
Hoi Erwin,
Het is inderdaad geen goedkope hobby, en naast mijn andere hobbys moet ik ook een beetje op mijn budget letten ja. Daarom dat ik ook maar met een middel motor begin en dat vind ik goed genoeg voor de eerste kilometers. ook daarom ben ik nu elke dag het internet aan het afstruinen naar een goeie deal maar veel tweedehands z300 zijn er nog niet echt. Ik vind het wel vet dat je nog steeds zoveel plezier op een z300 hebt terwijl het eigenlijk een middenklasse is. Dan ben ik in iedergeval niet bang dat hij me gaat vervelen. Ik hoop dat ik binnenkort wat vind en een proefritje en eventueel een aankoop kan maken. Nu het mooie weer er aan komt krijg ik er steeds meer zin in.

Vr Gr
Chiel
 
Hoi Chiel.
Ik hoop dat jij zo spoedig mogelijk slaagt met de aankoop en keuze van je motorfiets.
We zitten inmiddels alweer in de maand april en de tijd raast voorbij.
Zelf heb ik inmiddels alweer de nodige kilometers gevreten met de Z300 en ze rijdt subliem.
Deze week met het mooie droge weer en zonnetje erbij maar weer eens flink stukje toeren.
Heel veel succes met je zoektocht naar je motorfiets en inderdaad de keuze in 2e hands Z300 modellen is beperkt.
Wellicht zou jij je keuze iets kunnen uitbreiden, want ondanks dat ik een Z300 heerlijk vind rijden zijn er uiteraard veel meer andere modellen in hetzelfde segment die voor jou ook kunnen voldoen.
Het zou jammer zijn, als jij met slagen van je zoektocht pas eind van de zomer zou kunnen gaan rijden want dan zitten we met z'n allen ook zo weer in het najaar en dan komt de winter wel weer erg dichtbij.
Niets mis mee hoor, maar de lente en zomer benne bij uitstek wel DE fijnste seizoenen om heerlijk rond te knorren op een tweewieler.
Succes Chiel.
Vr Gr Erwin
 
Vanochtend hier in het dorp een politie controle fuik.
Stond te tanken met de auto toen er plots een juttewagen het terein opreed.
Daarachter een knaap op een Quad.
Zij maanden hem naar het iets verderop gelegen terein te rijden achter hun aan.
Toen ik erlangs reed stonden er meer voertuigen die aan inspectie werden onderheven.
Ik weet helaas niet de reden waarom de Quad werd aangehouden, maar het apparaat maakte wel een bult kabaal uit de uitlaat.
Op zulke momenten vraag ik me toch stellig af in hoeverre mijn pakkans is met de Z300 zonder DB killer.
Ik wil toch echt niet overkomen als een miemel en bange wezel, maar ik acht de kans toch best wel aannemelijk dat die jutten het geluid net teveel vinden en er dan een artikel 5 van maken.
Kost me dan een 370 euro.
Ik heb hierover al eerder geschreven en rijd inmiddels al een aantal weken rond zonder DB killer.
Maar zo zonder DB killer effe naar Jesse rijden in de randstad vind ik toch te tricky.
Ik gun die wouten toch echt die 370 euro niet.
Beetje een dilemma dus.
DB killer eruit laten, of toch maar erin steken.
Want met de DB killer erin kan geen diender mij iets maken op teveel herrie gebied.
Ga er even een nachtje over slapen.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Neem eens contact op met de politie en vraag of je 'm een keer mag laten testen op geluid zonder een boete te krijgen. Wie weet hebben ze tijd en kunnen ze dat op het bureau doen en weet je direct of het net wel of net niet binnen de grens valt. Bij de 300 van Kawasaki vind ik het erg moeilijk om te bepalen of het te luid is, want zo luid is ie niet zonder killer. Mijn Kawa 650 is zonder killer véél te luid en die zit er dus ook weer lekker in.
 
Hoi hoi.
Je zult wellicht gelijk hebben en bedankt voor het meedenken.
Ik zou er wel eens langs kunnen gaan.
Maar ben me er wel van bewust dat zelfs al zouden ze van mening zijn dat het geluid door de beugel kan, er een diender uit een andere plaats zomaar een andere mening toebedeelt is en dan zou kunnen zeggen niks met de mening van zijn collega's van doen te hebben.
Dan kan ik die prent alsnog krijgen.
In beroep gaan, kan en mag uiteraard ten alle tijden maar ook dat is vaak 9 van de 10 keer een verloren zaak.
Dus ik denk die DB killer er GVD dan toch maar weer terug in te plaatsen.
Kunnen die dienders het hardste lachen, maar ze kloppen mij geen geld uit de broek.
Want op dat gebied trek ik dan aan het langste end.

Ik rijd veel op de Z300 en kom her en der verspreid in het land.
Wil niet met dichtgeknepen reet de randstad binnen komen rijden en kans te maken een overijverige diender te treffen die het mooie geluid van mijn Akra uitlaat zonder DB killer erin teveel van het goede vindt en dan een prent schrijft omdat hij dan ook nog eens toevallig een slecht weekend heeft gehad met vrouw of vriend.
Neeeeeee, dat gaat deze vrolijke motorrijder niet overkomen.

De DB killer gaat er met tijd en wijlen zekers wel uit hoor.
Maar dan als ik weet niet in die risico gebieden te komen.
Dus geen randstad, grote steden of Duitsland.
Fijne restweek mannen en succes voor al die motorrijders waarbij de kans op het krijgen van een prent nog steeds dik aanwezig is omdat ze rondrijden met blerpijpen.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Het is heel simpel, op je typeplaatje staat wat de motor qua geluid mag produceren bij een bepaald toerental (meestal half van wat ie maximaal kan). Daar mag je iets van afwijken voor je een boete krijgt, door een geluidsmeting (wel juist gedaan), weet je precies hoeveel dB(a) die uitlaat produceert en kan je daar conclusies uit trekken.
 
Ik begrijp je en ga daar deels in mee.
Want ook jij weet dat ondanks je net binnen die norm kan zitten met het geluid een overijverige diender volgens artikel 5 een prent kan en mag uitschrijven.
Met een uitlaat zonder DB killer erin rondrijden in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag zal je veel meer kans geven op een prent van 370 euro dan als je dat doet in zo'n boerendorp waar ik woon.
Dus jouw verhaal is helaas niet sluitend.
Was dat maar zo, maar door artikel 5 en een net iets te minder fijne diender kan je dus behoorlijk nat gaan.
Nat in de zin van 370 euro.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Overigens.......wil ik niet miemelen hoor.
En ook is het wat Off-Topic.
Maar ik las laatst andere Topics en weet gewoon dat er agenten zijn die toch werkelijk een proces verbaal schrijven aan motorrijders met een net iets teveel aan geluid van de uitlaat.
Nou is de ene agent de andere niet.
Dat weten we allemaal.
Ook zal het schelen of je nou in hartje Amsterdam rondtokkelt met een open uitlaat of over de boerenakker.
Maar feit blijft wel dat je er een flinke prent voor kunt krijgen.
En die 370 euro is een beste prent kan ik je vertellen.
Er zijn hier waar ik woon nogal regelmatig politie controles.
Moeten ze ook lekker blijven doen, want heb toch niks te verbergen.
Maar met een Akra zonder DB killer vraag ik mij toch echt af in hoeverre ik de sjaak ben als tijdens zo'n politie controle ik aan de kant wordt gezet met mijn Z300.
En dat risico lopen voor 370 euries gaat mij net iets te ver.
Voor een paar tientjes dors ik het wel aan, maar niet voor die honderden euro's.
 
Heren,

Ik rijd elke dag bijna door Amsterdam, en doe vaak express me gas dicht en dan laten ploffen om alle scooter alarmen af te laten gaan. Heerlijk gevoel is dat. De Z300 produceert een mooi dof geluid in plaats van dat gejank. Ik heb hier dus nog nooit een agent over horen zeuren en mocht je geen risico willen nemen knijp jeje koppeling in of schakel je een versnelling omhoog maar zonder DB killer is hij zoo veeel fijner.
 
Heeeeeeeeeeeeeee Jesse!!
Oke kerel, helemaal duidelijk en fijn dat jouw Z300 zonder DB killer erin zo lekker bevalt.
Klinkt inderdaad een stuk beter en mooier zo.
Dat ben ik roerend met je eens.
Ik heb mijn DB killer er ook nog uit hoor, en zolang ik niet in de de grote steden vertoef blijft dat ook zo.
Het geluid is gewoon veels te lekker zo.
Maak er straks een mooi weekend van Jesse.
Op naar de Z300 meeting tzt.
Vr gr Erwin
 
Dylan, bij auto's is het max 2dB(a) te veel en daarboven boete en eventueel inbeslagname.
Als een agent al daar onder schrijft, kan je dat gewoon aanvechten. Ook als je vermoed dat de meting verkeerd is gedaan; aanvechten. Agenten weten ook niet altijd waar de microfoon geplaatst moet worden. Maar daarom zeg ik; laat het geluid eens meten, dan weet je hoeveel dB(a) het boven je typeplaatje zit op je frame en dan kan je gerust rijden of niet. 3dB(A) is een verdubbeling van het geluid en ik heb niet het idee dat die uitlaat 2x zo hard klinkt als normaal, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Het oude gezegde 'meten is weten', is hier ook gewoon van toepassing.
Bij mijn ER-6N met Akra en zonder killer weet ik 100% zeker dat ie minimaal 2x zo luid klinkt en is het niet vreemd dat ik een dikke prent zou krijgen. Bij de 300tjes van Kawasaki heb ik dus zo mijn twijfels. Het klinkt netjes.
 
De kogel is door de kerk, vandaag een nieuwe (zwarte) Z300 aangeschaft.
De keus was uiteindelijk tussen een nieuwe overjarige witte Honda NC 750 S (€ 6.300,-- minus inruil € 2.000 maakt € 4.300,-- bijbetalen) en een Z300 (€5.900,--minus 2.500 inruil maakt 3.400,-- bijbetalen)

We moeten er allebei (ik 1.83, zij 1.68) een beetje prettig oppassen, na wat heen en weer geargumenteer (Honda NC is zuinig, prima woon werk, degelijk, eigenlijk oersaai maar een zeer verstandige keus, Z300 is ook zuinig, net iets lager voor haar 1.68 en verder totaal niet te vergelijken met de NC 750) maakte de € 900,-- minder aftikken en het feit dat we in het verleden ook prima met een Cagiva Mito 125 en een Honda CB1 uit de voeten konden en eigenlijk meer lol hadden op die lichtere fietsen dan op de zwaardere woon/werk Yamaha 600 Fazer en BMW F 800 S de doorslag.

Gezien het relaas van dylanpilot in deze draad en het positieve verhaal bij MotoMe van Joost Overzee zie ik onze Z300 met zonnige goesting tegemoet.

Vandaag haar meegesleept naar de motordealert om de definitieve keus te maken, zelf zag ik de zwarte als meest begeerlijk, maar dacht, ze zal de groene wel kiezen en aangezien zij er meer woon-werk op zal doen is haar wil wet, kiest zij ook de zwarte.... dus werd het de zwarte :Y

Normaal gesproken zou ik onze BMWF800S niet weggedaan hebben, maar de licht voorovergebogen houding zorgt bij mij de laatste tijd voor een ongemakkelijk gevoel op korte ritten tot gewoon pijn bij langere ritten in pols / onderarm / schouder door oude oorlogswonden opgelopen in de wegracerij in de jaren '90 van de vorige eeuw, een meer rechtop houding is dus een must. Het gekke is dat ik op onze Laverda's 650 Formula/ IE en Bimota YB 9 geen problemen ervaar in pols / schouder, het is dus alles of niets bij mij, maar die Italiaantjes zijn nu niet echt woon-werk materiaal.

Oja..........om het plaatje even helemaal helder te maken:
Ik rijd al motor vanaf mijn 18e.
Dat is nu een 27 jaar.
Vrijwel onafgebroken met hooguit een korte pauze periode waarbij ik niet reed vanwege omstandigheden.
Mijn fietsen die ik heb gehad en de aantal gereden kilometers ermee uiteraard verschillen vanwege het type motorfiets:

-Suzuki GS400E
-Suzuki GS500E
-Honda CB1
-Suzuki RF600
-Suzuki DRbig 750
-BMW R1100GS
-BMW K75S (zwarte en paarse)
-BMW K1
-BMW K100RS 16v
-Honda Dylan SYS150 (zwart en rode)
-Honda Africa Twin 750
-BMW R1150R
-Yamaha Fazer 1000
-Kawasaki KLE650
-Honda CB125F

En dan mijn huidige Kawasaki Z300.
Al met al een verschillende kleurenpallet aan fietsen zoals jullie kunnen zien.
Elke bovengenoemde motorfiets reed anders.
Maar de BMW K1100RS 16 klepper was wel een hele fijne vond ik.
En ongelogen: mijn Kawa Z300 schakelt zo fijn, dat ik durf te zeggen dat nog nimmer zo meegemaakt te mogen hebben met al mijn voorgaande motorfietsen.
Als roomboter schakelt deze Z300.
Werkelijk meer dan prettig.
Ik hoor wel eens motorfietsen voorbij komen die het harde klakkend geluid geven tijdens het schakelen.
Iets waar ik zelf een hekel aan heb.
Het moet gewoon goed en geruisloos schakelen.
Maar ook dat zal een persoonlijk iets zijn.
De Z300 schakelt boterzacht en geruisloos in elke versnelling en bij elk toerental. (hoog of laag)
Ze hebben het dus bij Kawasaki echt goed gedaan op vele fronten.
Zaken die ik nog wil aanpassen op mijn Z300:

- Radiator Guard ( de zwarte versie )
- Z800 Barracuda Spiegels Z-Version ( zeer prijzig want kosten 200 euro de set )

Dat zijn toch zekers nog 2 dingen die ik graag wil voor mijn mooie parel.
Maar is een kwestie van tijd en even sparen voor de items.
Gisteren de bestelde bobbins en paddockstand opgehaald.
Mijn Z300 zet ik nu na elke rit op de paddockstand weg inplaats van op de zijstandaard.
Staat ze prettig ferm en rechtop.
Ideaal voor te stallen en ook voor het onderhoud een must die paddockstand.
Vr Gr Erwin

Mijn / ons lijstje, regulier in gebruik, voor de lol, pekelfiets of waaromniet

Honda 400 N
Honda XL 250 R
Honda XL 600 R
Suzuki GS 750
BMW R 80 RT
Honda NX650 Dominator
Honda XR 250 R
Kawasaki Zephyr 550
BMW 1100 GS
Honda CX 500
Cagiva Mito 125
Honda CB1
Yamaha FZS 600 Fazer
BMW K 75 RT
Honda CBR 600 (oerversie 1988)
Yamaha XT350
Yamaha SRX 600
Honda FT 500
Honda NC 24 (VFR 400)
Kawasaki GPX 600 R (2X)
BMW F800S
Laverda Formula
BMW R65LS
Laverda 650 IE
Bimota YB9
Kawasaki GPZ 900 R
Kawasaki Z300


De dikgedrukte zijn nu nog in ons bezit, maar er wordt binnenkort wel wat uitgedund in onze collectie, er moet ook nog een Volkswagen T3 de deur uit.
 
Van harte met je aanwinst van de Z300.
Die zal jullie gaan bevallen.
En wat super dat er 2 rijders mee gaan rondtuffen.
Doorgaans is een motorfiets aan 1 piloot gekoppeld, maar in jullie geval zullen er dus 2 piloten van kunnen genieten.
Ga je nog het 1 en ander aanpassen of laat jij de Z300 origineel?
Fijn weekend en geniet van het prachtige weer.
Vr Gr
 
Gefeliciteerd! De Z300 is ook een heerlijk motortje!
@dylanpilot; Volgens mij komen die Z300's nu standaard met Performance pakket.
 
Hoi beste Monomuis.
Dat zou zo best eens kunnen dat die Z300 motoren standaard worden geleverd met dat pakket.
Ik denk dat het de verkoop in elk geval wel bevordert.
Geniet van de zondag want het schijnt heerlijk weer te gaan worden.
Vr gr E
 
Ga je nog het 1 en ander aanpassen of laat jij de Z300 origineel?

Vr Gr

Kawa zadeltas en tanktas om te beginnen.
Performancepakket is al standaard.

Bobbins zullen er ook wel opkomen icm Datona bokje, ketting smeren was bij BMW F800S met zijn riem niet nodig :)

Nog even wachten, eind april....
 
Goed bezig zeg, en mooie upgrades.
Eind april is zo dus kan me voorstellen dat je daar wel naar uitkijkt.
Wellicht zien we jou tzt op die Z300 meeting.
Altijd plesant om mede Z300 piloten te ontmoeten.
Mooie zondag gewenst.
Vr Gr E
 
Super welkom bij de club! Gister ruim 230km gereden door heel noord holland met mijn fiets. Ik was samen met 5 vrienden. verschillend van Buell 1000cc tot een xt660 maar wie was er steeds als eerste weg bij het stoplicht, juiste ikke :) haha wat een heerlijke fiets is het toch. Rijdt super lekker ook in de lage toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan