Het Super Tenere 1200 topic

Hiervoor had ik een first edition (2010) en daar was ik op zich best gek mee. Maar deze Worldcrosser (DP01, 2014) is echt next level. Loopt nog mooier, makkelijker en ik vind 'm véél mooier om te zien.

...

Aha,iemand die de overstap naar een nieuwe Tenere heeft gemaakt. Eind 2017 wordt het voor mij weer tijd voor een nieuwe motor. Ik heb nu de "oude" Tenere en ben daar heel erg tevreden mee. De "nieuwe" is inderdaad wel mooier met fraaiere kleuren. Ik lees in de reclamefolder over de verbeteringen aan de motor (en de jiffy ;-). Mijn Tenere rijdt goed maar je voelt dat het in de eerste 3 versnellingen beter moet kunnen. Heeft Yamaha dat volgens jou voor elkaar gekregen?
 
Hela, er is leven in het 1200 topic :P

Gelijk maar even een vraag dan; ik heb een poosje een 2010 first edition model gehad, op zich best een fijne motor...MAAR,
ik gebruik em dagelijks zo ongeveer, vooral woon-werk en dan de rest nog. En wat er nogal eens mis ging was dat het ding niet wou starten, onder de 1200 rijders is het verzuipen bij de koude start vrij algemeen bekend.
Is dat inmiddels al eens opgelost? In al die jaren dat ik motor rij is er helaas geen een die me zo vaak in de steek heeft gelaten als deze, wat dan ook de reden was van een voortijdig afscheid.
Als ik wil rijden moet hij dat ook willen, da's zo ongeveer de belangrijkste eis die ik stel.
Dus, opgelost, of nog steeds problematisch? Want verder vond ik het een fijne motor :Y
 
Oh ja, dat is inderdaad ook niet fijn bij de ST. Het gebeurt me - gelukkig - maar heel af en toe. Meestal na meer dan 1 week niet rijden en dat komt dus maar heel af en toe voor. Voor een dure allroad mag dit natuurlijk niet kunnen.

Ik wacht daarom ook tot het einde van het jaar voordat ik wel/niet voor een nieuwe ST kies. Ik ben heel benieuwd of Yamaha de ST gaat "verfrissen". Zelfs de FJR heeft een opfrisbeurt gehad. Daarom hoop ik dat de ST nu aan de beurt is ...
 
Hiervoor had ik een first edition (2010) en daar was ik op zich best gek mee. Maar deze Worldcrosser (DP01, 2014) is echt next level. Loopt nog mooier, makkelijker en ik vind 'm véél mooier om te zien.

Hier en daar een beetje aan mijn wensen en postuur aangepast. Inmiddels handvatverwarming (Oxford Adventure) en stuurverhogers (Touratech) gemonteerd. De voetsteunverlagers voor de duo vandaag zwart gespoten, die kunnen en binnenkort ook op.
Het enige minpunt is het scherm, dat is echt niks. Wat ik daar aan ga doen heb ik nog niet definitief besloten.

Volgens mij is hier met het vermogen niets gedaan zoals je suggereerde. Op mijn vorige Super Tenere zat de 'paperclip' aanpassing die middels een schakelaar op verzoek in-/uitschakelbaar was. Dat maakte een serieus verschil in de 1e 3 versnellingen. Dat heeft deze niet, maar ik NL is dat naar mijn mening zeker geen gemis.


Okay, dus het verschil tussen de oude en nieuwe versie is groot? Adviseren andere gebruikers door te sparen voor een 2014 model dan?

Dat scherm ga ik in de gaten houden. Post even als je een bevredigende oplossing hebt gevonden! Foto,s welkom!
 
Hela, er is leven in het 1200 topic :P

Gelijk maar even een vraag dan; ik heb een poosje een 2010 first edition model gehad, op zich best een fijne motor...MAAR,
ik gebruik em dagelijks zo ongeveer, vooral woon-werk en dan de rest nog. En wat er nogal eens mis ging was dat het ding niet wou starten, onder de 1200 rijders is het verzuipen bij de koude start vrij algemeen bekend.
Is dat inmiddels al eens opgelost? In al die jaren dat ik motor rij is er helaas geen een die me zo vaak in de steek heeft gelaten als deze, wat dan ook de reden was van een voortijdig afscheid.
Als ik wil rijden moet hij dat ook willen, da's zo ongeveer de belangrijkste eis die ik stel.
Dus, opgelost, of nog steeds problematisch? Want verder vond ik het een fijne motor :Y

Verzuipen bij een injectie? Daar heb ik nog nooit van gehoord. hebben veel exemplaren dat? Ook de nieuwe modellen? Want dan wordt het echt een no-go. Als er iets irritant is...zeker bij een dure fiets
 
Valt wel mee hoor. Mij maar 1 x overkomen bij onderhoudsbeurt. Te snel uitgezet (na 2 sec of zo).

Met de zwaardere accu schijnt het starten beter te gaan, maar ik heb nog steeds de originele accu (2011) en ik heb geen problemen met starten. Heb eigenlijk helemaal nooit geen probleem met dat ding en toch ook al 60k gereden.
 


@Borus, @Te Equivocas en @Salami

Mijn 'nieuwe' Super Ténéré heeft is dan wel van (aug.) 2014, het is nog wel een DP01 (zie mijn bericht van 24 mrt.) en dus het 'oude' model.
Het is zeer waarschijnlijk één van de laatsten van die serie, terwijl mijn first edition (juni 2010) wellicht één van de eersten was. Toch is er een merkbaar verschil tussen beide motoren. In de jaren wellicht toch een beetje verbeterd. Maar misschien ook andere factoren die een rol spelen waarom mijn huidige (nog) beter, lekkerder loopt.

Het afslaan probleem ken ik. Is me 1x overkomen en ik wist bij het uitzetten (direct na het starten) "volgende keer gaat het fout, verzopen". Er zo geschiede ;(
Oplossing: Paniekknop uit, op contact en achter het rechter scherm met een draadje tussen een bepaald contact (in woorden niet uit te leggen) en de min van de accu. 3x 30 sec. droog doorstarten. Even wachten, paniekknop weer op aan en starten maar. Sinds dien heb ik standaard een stukje van 20cm draad met gesoldeerde eindjes in de buurt van de accu hangen.
Mijn Mitsubishi (auto) kent overigens hetzelfde probleem, alleen moet die dan aangesleept worden.

Mijn nieuwe scherm wordt waarschijnlijk een Givi D447ST. Een redelijk stukje hoger dan het origineel en samen met de windgeleider/kuipverbreders een bevredigend resultaat. Dat scherm zat ook op mijn first edition.
Dan alleen nog een Worldcrosser schermsticker zien te vinden. Die worden helaas alleen als complete set aangeboden en ik heb natuurlijk niets aan de rest. Of daar moet een liefhebber voor zijn die de restset wil overnemen.

full
 
Laatst bewerkt:
@Borus, @Te Equivocas en @Salami

Mijn 'nieuwe' Super Ténéré heeft is dan wel van (aug.) 2014, het is nog wel een DP01 (zie mijn bericht van 24 mrt.) en dus het 'oude' model.
Het is zeer waarschijnlijk één van de laatsten van die serie, terwijl mijn first edition (juni 2010) wellicht één van de eersten was. Toch is er een merkbaar verschil tussen beide motoren. In de jaren wellicht toch een beetje verbeterd. Maar misschien ook andere factoren die een rol spelen waarom mijn huidige (nog) beter, lekkerder loopt.

Het afslaan probleem ken ik. Is me 1x overkomen en ik wist bij het uitzetten (direct na het starten) "volgende keer gaat het fout, verzopen". Er zo geschiede ;(
Oplossing: Paniekknop uit, op contact en achter het rechter scherm met een draadje tussen een bepaald contact (in woorden niet uit te leggen) en de min van de accu. 3x 30 sec. droog doorstarten. Even wachten, paniekknop weer op aan en starten maar. Sinds dien heb ik standaard een stukje van 20cm draad met gesoldeerde eindjes in de buurt van de accu hangen.
Mijn Mitsubishi (auto) kent overigens hetzelfde probleem, alleen moet die dan aangesleept worden.

Mijn nieuwe scherm wordt waarschijnlijk een Givi D447ST. Een redelijk stukje hoger dan het origineel en samen met de windgeleider/kuipverbreders een bevredigend resultaat. Dat scherm zat ook op mijn first edition.
Dan alleen nog een Worldcrosser schermsticker zien te vinden. Die worden helaas alleen als complete set aangeboden en ik heb natuurlijk niets aan de rest. Of daar moet een liefhebber voor zijn die de restset wil overnemen.

[afbeelding]


Ik ben wel bekend met die droogstart truc, ook een nagemaakte contactsleutel, dus zonder chip, schijnt goed te werken.
Maar het geklooi ging me gewoon tegen staan, zo'n dikke dure brommer en dan zoiets :N
Ik rij al jaren Yamaha, nu mijn 4e TDM900 en die heeft na ruim 100000 km nog nooit geweigerd te starten, en die 3 ervoor ook niet. Mij dus een raadsel wat meneer Yamaha heeft gedaan met de 1200 :?
Maar zoals ik al zei, als er een oplossing voor is zou het misschien wel weer eens wat kunnen worden ;)
 
Helder, maar heeft de laatste serie van de DP 01 dat dan ook nog? Je zou denken dat dit bij injectie echt niet kan of dat de benzine sowieso verdampt.

Ik merk wel dat mijn BMW soms afslaat op 95, terwijl 98 zonder ethanol er geen last van heeft. Vooral de grotere 2-cilinders hebben dit. Competition 102, dan rijden ze helemaal super btw.
 
Met het risico dat ik met mezelf kan discussiëren: 50.0000 op de klok, staan die Tenere,s bekend als probleemloos naar de 1,5 ton?
 
Ik ga het derde jaar in met mijn S10. In 2015 overjaars gekocht, dus ook het eerste model.
Scheelde een pak in prijs tov de vernieuwde versie, en ik kreeg er een kofferset gratis bij. Keuze was snel gemaakt.

Verzuipen heeft de mijne nog niet gedaan, maar een moeilijkere start als je 'm na het starten eens te rap stil legt is me wel bekend.
Truc met de niet-gecodeerde sleutel blijkt te werken, ben al van het begin aan het zeggen dat ik eens een sleutel moet gaan bijmaken.. is er nog niet van gekomen.

Wat ik wel vervelend vind is de moeizame start, zeker als het koud is. Starten doet 'm wel steeds van de eerste keer, maar het klinkt of hij een hoop moeite moet doen om die startmotor rond te krijgen.
Misschien toch maar eens een nieuwe batterij met hogere startcapaciteit aanschaffen...

Verder dik tevreden van mijn tractor, enkel die pessimistische benzinemeter... erger ik me steeds weer aan.


Wat het scherm betreft, ik heb een Givi Airflow en dat werkt echt wel goed.
 
Na wat opstartprobleempjes (bij de grote afleverbeurt is de slang voor de carterontluchting geknikt. Dit zorgde voor een verhoogde carterdruk en een defecte carterpakking) heb ik afgelopen weekend de Super Tenere First Edition die ik heb gekocht eens goed aan de tand gevoeld. En ik ben er echt blij mee. 500 km op een dag, dat was voor mij voorheen echt afzien. Nu stapte ik nog steeds fris af, en had zin in nog een rondje!

Ik heb het standaard ruitje er van af gesloopt. Met 60 kmh al turbulentie, ik werd gek. Daarna met wat karton een kort ruitje gesimuleerd. Dat was al beter. Van MRA een "sport" ruitje besteld. In de hoge stand was dit nog steeds heel turbulent, maar in de laagste stand begint het ergens op te lijken. Misschien zaag ik er later nog 1,5-2 cm af, maar dan moet het ook goed zijn.

De volgende stappen zijn de banden (zie hieronder) en de vering vervolgens afstellen. Nu staat alles nog heel zacht; dat mag vast iets harder allemaal.

Ik heb valbeugels van Givi liggen, en er moeten nog mistlampen komen van SW-Motech. Zodra ik die heb ga ik dat er op knutselen, en dan moet het voorlopig maar even goed zijn. Het was al een dure maand zo. :+
Ik heb nog (kleine) ledknippertjes liggen van Rizoma. Goed spul, maar misschien iets te klein om op zo'n grote motor te zetten. Daar moet ik nog even een nachtje over slapen en gewoon eens een keer proberen.

Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus.

Ik ben niet tevreden met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?

{ik heb de vraag net ook in het bandentopic geplaatst, waarschijnlijk een betere plek}
 
Laatst bewerkt:
Na wat opstartprobleempjes (bij de grote afleverbeurt is de slang voor de carterontluchting geknikt. Dit zorgde voor een verhoogde carterdruk en een defecte carterpakking) heb ik afgelopen weekend de Super Tenere First Edition die ik heb gekocht eens goed aan de tand gevoeld. En ik ben er echt blij mee. Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus.

Ik ben niet zo blij met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?


Ik heb ervaring met Michelin pr 4 op mijn huidige. Die gaan er bij de Tenere zeker onder.

Maar 50.000 km acceptabel? Of komt er al snel een revisie om de hoek kijken voor 2000 euro als ik pech heb? Ik lees weinig over kilometerstanden. Due dingen zijn toch al 8 jaar op de weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit aan m'n derde set, de Bridgestone A40 vond ik best ok.
Nu liggen er Pirelli Scorpion 2 onder, en die bevallen me het best.

Ben er vorig jaar mee op het circuit geweest. Ook daar vielen ze heel goed mee.

PR4 geen ervaring mee, ook ooit aan gedacht omdat we hier wel tevreden waren van de niet-trail versie, maar die bandjes zien er zo iel uit onder die dikke tenere.
 
Voor mij zou 50.000 wel acceptabel zijn, mits het onderhoud aantoonbaar is uitgevoerd. En controleer of de klepspeling is gecontroleerd/gesteld. Dat is direct een dure ingreep.
De mijne heb ik met 28.000 op de teller gekocht. Weliswaar zonder onderhoudshistorie (daar was de prijs ook naar), en ik heb er alsnog een grote beurt inclusief kleppen stellen bij gekregen. Voorlopig heb ik dus in principe geen omkijken naar het blok.
 
Na wat opstartprobleempjes (bij de grote afleverbeurt is de slang voor de carterontluchting geknikt. Dit zorgde voor een verhoogde carterdruk en een defecte carterpakking) heb ik afgelopen weekend de Super Tenere First Edition die ik heb gekocht eens goed aan de tand gevoeld. En ik ben er echt blij mee. 500 km op een dag, dat was voor mij voorheen echt afzien. Nu stapte ik nog steeds fris af, en had zin in nog een rondje!

Ik heb het standaard ruitje er van af gesloopt. Met 60 kmh al turbulentie, ik werd gek. Daarna met wat karton een kort ruitje gesimuleerd. Dat was al beter. Van MRA een "sport" ruitje besteld. In de hoge stand was dit nog steeds heel turbulent, maar in de laagste stand begint het ergens op te lijken. Misschien zaag ik er later nog 1,5-2 cm af, maar dan moet het ook goed zijn.

De volgende stappen zijn de banden (zie hieronder) en de vering vervolgens afstellen. Nu staat alles nog heel zacht; dat mag vast iets harder allemaal.

Ik heb valbeugels van Givi liggen, en er moeten nog mistlampen komen van SW-Motech. Zodra ik die heb ga ik dat er op knutselen, en dan moet het voorlopig maar even goed zijn. Het was al een dure maand zo. :+
Ik heb nog (kleine) ledknippertjes liggen van Rizoma. Goed spul, maar misschien iets te klein om op zo'n grote motor te zetten. Daar moet ik nog even een nachtje over slapen en gewoon eens een keer proberen.

Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus.

Ik ben niet tevreden met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail

Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?

{ik heb de vraag net ook in het bandentopic geplaatst, waarschijnlijk een betere plek}
Banden zijn wel persoonlijk verschillend,
Maar dat je op straathonden wil rijden in een (volgens mij) juist beslissing, zelf nog geen spijt van gehad, zelfs niet op zandpaden of gravel,
Heb mijn 2e set conti road atack 2 er onder, haarspelden gaan zeer vertrouwd met deze rubbers, worden zelfs bij regen nog warm, dus goede grip.
 
...
Wat ik wel vervelend vind is de moeizame start, zeker als het koud is. Starten doet 'm wel steeds van de eerste keer, maar het klinkt of hij een hoop moeite moet doen om die startmotor rond te krijgen.
Misschien toch maar eens een nieuwe batterij met hogere startcapaciteit aanschaffen...

Verder dik tevreden van mijn tractor, enkel die pessimistische benzinemeter... erger ik me steeds weer aan.


Wat het scherm betreft, ik heb een Givi Airflow en dat werkt echt wel goed.

Mijn originele 12 amp accu is vervangen door een 14 amp accu. Dat werkt echt een stuk beter en geeft een stuk meer overtuiging bij het starten. Was iets van 120 euro maar is echt de moeite waard!
 
Toch nog even een kleine aanvulling op dit draadje,

De ST heeft een heel veel zichtbare, en minder zichtbare kwaliteiten. Maar laten we eerlijk zijn, hij heeft ook zwakke punten. Ik heb met mijn XT660Z nooit problemen gehad en de onderhoudskosten waren laag. Dat kan ik van de ST helaas niet zeggen ...

Het probleem met het starten kan ik mee leven. Noem het karakter en denk aan de motorrijders met een Italiaan of Amerikaan 8-) De beperking van de eerste, tweede en derde versnelling van mijn 2012 model lijkt in de nieuwere bouwjaren opgelost. Het gebrek aan topvermogen wordt voor mij meer dan volledig gecompenseerd door de fantastische stuurkwaliteiten (noot: met de Tourance Next), stabiliteit in ALLE weersomstandigheden en het eindeloos kunnen blijven rijden.

Wat ik mis van Yamaha is de gedrevenheid om elk jaar deze motor te verbeteren of - dat het minst - de zwakke punten weg te nemen. De aandacht ligt nu duidelijk bij de MT modellen. Ook is de prijs behoorlijk hoog geworden. Het instapmodel lijkt mee te vallen maar dit is bereikt door een aantal zaken niet meer standaard mee te leveren ...

Verder heeft mijn motor de afgelopen jaren al enkele malen niet lekker gelopen. Ik tank nu al weer een aantal keren premium benzine en heb er een Forte Moto Power in gegooid. Hij lijkt weer ergens vervuild te zijn. Ik begrijp dit voor een High Performance, supergevoelige sportmotor, maar niet voor een robuuste all-road.

In andere woorden, ik ben heel blij met de motorbeleving van mijn ST. Maar als Yamaha voor 2018 geen verbeterd model aanbiedt, dan wordt het rationeel eens tijd bij de andere merken te gaan kijken.
 
Toch nog even een kleine aanvulling op dit draadje,

De ST heeft een heel veel zichtbare, en minder zichtbare kwaliteiten. Maar laten we eerlijk zijn, hij heeft ook zwakke punten. Ik heb met mijn XT660Z nooit problemen gehad en de onderhoudskosten waren laag. Dat kan ik van de ST helaas niet zeggen ...

Het probleem met het starten kan ik mee leven. Noem het karakter en denk aan de motorrijders met een Italiaan of Amerikaan 8-) De beperking van de eerste, tweede en derde versnelling van mijn 2012 model lijkt in de nieuwere bouwjaren opgelost. Het gebrek aan topvermogen wordt voor mij meer dan volledig gecompenseerd door de fantastische stuurkwaliteiten (noot: met de Tourance Next), stabiliteit in ALLE weersomstandigheden en het eindeloos kunnen blijven rijden.

Wat ik mis van Yamaha is de gedrevenheid om elk jaar deze motor te verbeteren of - dat het minst - de zwakke punten weg te nemen. De aandacht ligt nu duidelijk bij de MT modellen. Ook is de prijs behoorlijk hoog geworden. Het instapmodel lijkt mee te vallen maar dit is bereikt door een aantal zaken niet meer standaard mee te leveren ...

Verder heeft mijn motor de afgelopen jaren al enkele malen niet lekker gelopen. Ik tank nu al weer een aantal keren premium benzine en heb er een Forte Moto Power in gegooid. Hij lijkt weer ergens vervuild te zijn. Ik begrijp dit voor een High Performance, supergevoelige sportmotor, maar niet voor een robuuste all-road.

Toch niet zo positief dus... ik begin te twijfelen...
In andere woorden, ik ben heel blij met de motorbeleving van mijn ST. Maar als Yamaha voor 2018 geen verbeterd model aanbiedt, dan wordt het rationeel eens tijd bij de andere merken te gaan kijken.
 
Toch niet zo positief dus... ik begin te twijfelen...


Tja... ge zult toch zelf moeten kiezen natuurlijk.

Ik ben alvast heel tevreden van mijn Ten.


Ik zou me niet laten afschrikken door een paar (kleine) minpuntjes die je hier leest... denk dat je van elk merk/model wel zo'n dingetjes kan vinden.
 
Tja... ge zult toch zelf moeten kiezen natuurlijk.

Ik ben alvast heel tevreden van mijn Ten.


Ik zou me niet laten afschrikken door een paar (kleine) minpuntjes die je hier leest... denk dat je van elk merk/model wel zo'n dingetjes kan vinden.


Zeker, maar niet of slecht starten, gezeur met sleutel en noodstop handigheidjes of draadjes met een verzopen injectie.. Ik betaal 9000 euro voor een 8 jaar oude motor met 50 k, En
dan zoiets...normaal starten vind ik wel essentieel met woon/ werk rijden in alle seizoenen.
 
Laatst bewerkt:
Tja... ge zult toch zelf moeten kiezen natuurlijk.

Ik ben alvast heel tevreden van mijn Ten.


Ik zou me niet laten afschrikken door een paar (kleine) minpuntjes die je hier leest... denk dat je van elk merk/model wel zo'n dingetjes kan vinden.
volledig mee eens,
hoe populaider een model is, hoe meer negatieve ervaringen, volgens mij worden de positieve minder vaak gepost.
ik denk niet dat Yam het zich wil of kan veroorloven een model op de markt te brengen dat met truukjes moet gestart worden, dan zou er wel een terugroep volgen.
(moet je eens kijken hoeveel "minder positief" er over de GS gepost wordt, en toch blijft deze ongelooflijk populair, allemaal blinde mensen dan?)
 
Laatst bewerkt:
Zeker, maar niet of slecht starten, gezeur met sleutel en noodstop handigheidjes of draadjes met een verzopen injectie.. Ik betaal 9000 euro voor een 8 jaar oude motor met 50 k, En
dan zoiets...normaal starten vind ik wel essentieel met woon/ werk rijden in alle seizoenen.

Je leest alles op een eigen manier natuurlijk, maar het is lang zo erg niet als je het hier doet blijken.

Ja, ik ben ook van mening dat de startmotor wat vlotter mag draaien, maar nog niet één keer heeft mijn motor geweigerd om te starten. Het is meer een ergernis wat het startgeluid betreft dan een probleem.
Blijkbaar is dit euvel met een sterkere batterij van de baan...


Ik heb inmiddels bijna 30000 probleemloze kilometers, m'n vorige Ten 660 had er bijna 50k opzitten zonder ook maar één probleempje.

Denk dat je je qua betrouwbaarheid niet teveel zorgen moet maken.
Maar goed, het is jouw beslissing he...
 
Hoe starten jullie dan? Ik merk dat hij in de neutraal veel makkelijker start dan in een versnelling met de koppeling in. Ook start ie veel sneller met een klein draaitje aan de gashendel tijdens het starten. Op de Honda heb ik dat laatste nooit hoeven doen.

Overigens, bij mijn vorige motor, een Hornet, moest je de gashendel volledig open draaien en starten als die was verzopen. (is me nooit gebeurd) Geen idee of Yamaha dat ook zo doet, maar dat is wel een stuk makkelijker dan met draadjes gaan prutsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan