suzuki gs500e overhit ??

barrybadpak

Rookie
7 apr 2017
5
0
hoofddorp
hallo ik ben barry . heb net 1 jaar mijn a2 rijbewijs en heb als eerste motor een suzuki gs500e. ik rij alteid sportief dus trek em lekker door. het blok lekt echter aan de linker kant wat olie maar ik ben hier vanaf het begin al op de hoogte en houd het pijl goed bij. ik heb al meerdere keren langs de weg gestaan met wat lijkt op een overhite motor... hij verliest zijn kracht redelijk snel en het olie lampje gaat branden als het al te laat is :( het blok loopt verder als een zonnetje . mijn vraag is .... rij ik te sportief of is er hier iets anders gaande ? alvast bedankt voor het mee denken :)
 
Als je van de snelweg af komt met je 130 graden warme blokje en je zet hem af dan gebeurt er niks. Je voegt geen energie meer toe dus kan hij niet oververhit raken, enkel verder afkoelen.

Klinkklare onzin natuurlijk. Veel onderdelen in het motorblok zijn dan zeer heet. Door het wegvallen van de koelende werking van de olie komen die onderdelen hun warmte niet meer kwijt, of op een verkeerde manier, waardoor onderdelen overbelast kunnen worden. Tevens is er dan een risico van oververhitting van de achtergebleven olie die daardoor kan gaan aankoeken of toch heel snel degenereren.
Het heeft dus wel degelijk nut om na een zware belasting nog even een stukje rustig door te rijden in plaats van direct te stoppen en de motor af te zetten.
Dat geldt trouwens voor bijna alle voertuigen
 
De motor van TS heeft een luchtgekoeld blok, geen radiator. Als je van de snelweg af komt met je 130 graden warme blokje en je zet hem af dan gebeurt er niks. Je voegt geen energie meer toe dus kan hij niet oververhit raken, enkel verder afkoelen.

Verder een wazig verhaal en de enige reden waarom ik kan bedenken dat je een auto niet direct moet uitzetten na extreme inspanning is dat de koelvloeistof lokaal begint te koken. Ieder geval geen relevant verhaal voor de TS.


Ook het luchtgekoelde blok wordt dan niet meer actief gekoeld door het wegvallen van je rijwind. Alle warmte moet dan langzaamer uitgestraald worden. Er komt idd niets meer bij maar op het moment van stoppen motor/koeling zat er toch aardig wat warmte in. Meer dan als je nog 5 min rustig aan had kunnen doorrijden.

Mijn reactie was trouwens niet als oplossing van het probleem van TS maar als opmerking over het vermeend "oververhitten".
 
Terug
Bovenaan Onderaan