Vtr sp1 stopt bij flink warm.worden

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
23.730
2.070
Hoofddorp
Mijn motor Honda Vtr sp1 2000 heeft een probleem.
Dit is al verleden jaar begonnen.
Bij goed warm worden in file of warm land begeeft hij het.
Begint eerst te sputteren en slagen over te slaan om er vervolgens helemaal mee te stoppen.
Na afkoelen doet hij het weer.
Dacht dat het opgelost was na
Vervangen spanningsregelaar
Stator opnieuw gewikkeld ( was stuk)
Nwe originele accu.
Spyball alarm verwijderd.
Maar vandaag toch weer het probleem.

Als hij uitvalt gaat de startmotor moeilijk rond ( lijkt alsof accu leeg is)
Maar na 5 minuten doet hij weer gewoon goed snel ronddraaien.
En als ik hem weer aan de praat heb gaat het olie lampje flikkeren op de frequentie van ontsteking lijk wel.
Zodra de motor weer voldoende koeling heeft van rijwind gaat hij weet beter lopen.
Koelvin slaat netjes aan bij 103/graden C

Pc3 die er op zit is getest en is OK.
 
inmiddels de motor even flink warm laten lopen.en wat gemeten.

laadvermogen:
als alles aanstaat (licht, grootlicht knippers en remlicht en ventilator)
....................12.6 volt
minus remlicht......12.78
minus knipper.......12.81
minus grootlicht....13.40
minus norm licht....13.98
minus ventilator....14.10

tijdens starten (koud).dipt naar 10.7

volgens mij zijn dit wel acceptabele waardes..
 
inmiddels de motor even flink warm laten lopen.en wat gemeten.

laadvermogen:
als alles aanstaat (licht, grootlicht knippers en remlicht en ventilator)
....................12.6 volt
minus remlicht......12.78
minus knipper.......12.81
minus grootlicht....13.40
minus norm licht....13.98
minus ventilator....14.10

tijdens starten (koud).dipt naar 10.7

volgens mij zijn dit wel acceptabele waardes..
meet eens bij 5000 rpm als hij warm is
 
update:


pulsgever is vervangen........daarna geen last meer gehad.maar ook niet echt warm geweest....dus weet niet of dit eerlijke constatering is?..
toch nog even na laten kijken.
blijkt dat er achter het reserve vaatje van het koelwater een stekkerblok zit.....en deze was behoorlijk vuil. schoongemaakt ......hierna ook nog steeds geen last gehad....en toch best warm geworden
hoop dat dit het was.

iedereen nog bedankt voor het meedenken !
 
helaas.......

in de alpen weer last gehad.
boven de 1500 meter en goed warm kreeg ik toch weer meermale uitvallen.
wat je duidelijk kon horen is het luchthappen van de brandstofpomp (vaporlock)
nou snap ik dat mijn motor er niet echt voor gemnaakt is...volle bepakking en passagier....maar het blijft toch wel een puntje.
op de meest rare momenten, het lieftse tijdens het klimmen van de passen, schee hij er weer mee uit.
heb nog geprobeerd meer luchtstroom te creeeren bij het noderste gedeelte van de tank (wat boven de achterste cilinder ligt) maar ook dit mocht niet baten.
nu steeds bij aanvang pas, geprobeert koffie te doen.....motor af laten koelen, aftanken en de pas op, het hielp wat, maar niet genoeg bij elke pass .

wordt helaas ......weer vervolgd.
 
helaas.......

in de alpen weer last gehad.
boven de 1500 meter en goed warm kreeg ik toch weer meermale uitvallen.
wat je duidelijk kon horen is het luchthappen van de brandstofpomp (vaporlock)
nou snap ik dat mijn motor er niet echt voor gemnaakt is...volle bepakking en passagier....maar het blijft toch wel een puntje.
op de meest rare momenten, het lieftse tijdens het klimmen van de passen, schee hij er weer mee uit.
heb nog geprobeerd meer luchtstroom te creeeren bij het noderste gedeelte van de tank (wat boven de achterste cilinder ligt) maar ook dit mocht niet baten.
nu steeds bij aanvang pas, geprobeert koffie te doen.....motor af laten koelen, aftanken en de pas op, het hielp wat, maar niet genoeg bij elke pass .

wordt helaas ......weer vervolgd.

Vreemd, ik doe elk jaar hetzelfde maar dan zonder passagier.
Het brandstof filter of de pomp zit ik eerder aan te denken, dat daar dit(wat je in de alpen hebt gehad) probleem zit.

Brandstofpomp zit nl direct in de brandstof gedompeld en kan daarom onmogelijk lucht gaan pompen, de brandstof staat onder (hoge) druk, dus damp lijkt mij daardoor ook onmogelijk.
 
het meest vreemde is dat als ik op het moment van probleem de accu leeg lijkt te zijn....maar het niet is.
soms is het zo erg dat hioj de startmotor niet eens rond krijgt...
..en na 10 of 20 seconden weer gewoon rondgaat.

het pulserende olielampje op moment van probleem .....snap ik ook geen enkele snars van .

Zo raar is dat niet.

Ik dacht hetzelfde te hebben met mijn Motor morini 1200 v twin.
Blijkt dat als je motor heet is ,de compressie hoger is dan als ie koud is......Logisch als je erover nadenkt
Die 20 seconden kunnen net voldoende zijn om de compressie te doen zakken.
dusch.......
 
Zo raar is dat niet.

Ik dacht hetzelfde te hebben met mijn Motor morini 1200 v twin.
Blijkt dat als je motor heet is ,de compressie hoger is dan als ie koud is......Logisch als je erover nadenkt
Die 20 seconden kunnen net voldoende zijn om de compressie te doen zakken.
dusch.......
reden hiervan was....dat ook de ventilator flink staat te blowen en het licht aan, als ik het licht uitdoe en even wacht op de ventilator....is het geen enkel probleem.
(was advies van een monteur) en helpt :)
 
denk dat je inderdaad met het horen van rare geluiden uit de tank tijdens het stotteren wel de oorzaak te pakken hebt. Zou in ieder geval de pomp er eens uit halen en kijken of je daar nog vuile filters, verduurde slangen of andere ongein tegen komt.
 
Zit er ook een filter bij de pomp in de tank ?
Als die verstopt is in combinatie met warmere benzine kan daar ter plekke vaporlock ontstaan.
Filter schoonmaken , en onderzijde tank wat tegen motor aanzit proberen te isoleren met isolatie materiaal.

Filter zit naast de pomp in de tank, volgens info die ik van Ten Kate heb zou die rond de 40000 vervangen moeten worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan