Remschijven schoon maken

BadSlipper

Hebben we haast of zo?
Donateur
8 feb 2012
1.913
245
West Betuwe
Een paar maanden geleden was ik met de motor bij de garage om de remmen te servicen. Ik kijk als het even kan mee. De monteur maakte aan het eind met een oud boortje de gaatjes in de remschijven weer open. Dat moet je af en toe doen, zei hij.

Ik heb er eerder zelfs nooit naar gekeken. Maar gisteren, een 1000 km verder, was ik de motor aan het schoonmaken. De gaatjes in de remschijven (voor) zaten weer behoorlijk dicht. Met een cocktail prikker (die had ik bij de hand) heb ik ze weer open gemaakt. De remblokjes waren niet nieuw, trouwens.

Ik vraag me af:

Wat gaat er mis als je het een tijdje overslaat?

Is het normaal dat die gaatjes zo snel weer vol komen te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak mijn remschijven bijna altijd schoon als ik kleine roestplekjes oid erop zie zitten. Met het remmen gaat dit er ook af trouwens. Is waarschijnlijk wat minder goed dan gewoon schoonmaken.
Twee korte vragen:
-Motor staat onder een hoes, geen water bij de remschijven dus minimale roest vorming. Iedere paar weken ongeveer en sponsje met dasty erover heen en afdrogen met een doek is niet overmatig schoonmaken neem ik aan. Correct me if i'm wrong!
-De gaten van de remschijven(voor afvoer water en hitte) beginnen wel te roesten en die zijn lastiger schoon te maken. Als ik lees dat ze helemaal dicht zitten bij anderen, dan kan roest geen kwaad. Ookal hou ik ze liever netjes, maar dat is onvermijdelijk. Roest in die gaten belemmert niet de hitte en water afvoer namelijk.

Meestal kom ik met logisch nadenken altijd vrij ver, maar mocht iemand toch een weetje hierover hebben. Dan hoor ik het graag.
 
Ik maak mijn remschijven bijna altijd schoon als ik kleine roestplekjes oid erop zie zitten. Met het remmen gaat dit er ook af trouwens. Is waarschijnlijk wat minder goed dan gewoon schoonmaken.
Twee korte vragen:
-Motor staat onder een hoes, geen water bij de remschijven dus minimale roest vorming. Iedere paar weken ongeveer en sponsje met dasty erover heen en afdrogen met een doek is niet overmatig schoonmaken neem ik aan. Correct me if i'm wrong!
-De gaten van de remschijven(voor afvoer water en hitte) beginnen wel te roesten en die zijn lastiger schoon te maken. Als ik lees dat ze helemaal dicht zitten bij anderen, dan kan roest geen kwaad. Ookal hou ik ze liever netjes, maar dat is onvermijdelijk. Roest in die gaten belemmert niet de hitte en water afvoer namelijk.

Meestal kom ik met logisch nadenken altijd vrij ver, maar mocht iemand toch een weetje hierover hebben. Dan hoor ik het graag.
Meer rijden (meer remmen) zorgt ervoor dat er geen of minimale roest vorming onstaat. ik ben zelf niet zo van een hoes, Condens vorming in de nacht en blijft er langer onder hangen met hoes. Je gaatjes moeten lekker schoon zijn, nu ik dit schrijf is dat bij meerdere gaatjes ook het geval. Na dit forum te hebben gelezen over boortjes en zorgen over bramen op de schijf zou je ook een dremel met een dun draadborsteltje kunnen gebruiken denk.Toch net even bij mijn eigen motor gekeken maar alles is mooi open. Nou ben ik ook een dasty action man , spuit dat meestal 1 keer in de 2 weken in en sta dan met de karcher de mannen klus te doen. Daarna nog even wat mannen werk rondom electra maar ook de schijven en rem met lucht pistol droog blazen. droge doek de vlakke delen en rijd hem weer naar binnen.
 
Om even de mythe van gesinterde blokken = verstopte gaatjes te "doorprikken".
Schijf is al 35k km oud, de laatste 25k km heeft hij alleen maar gesinterde remblokken gezien. (misschien zijn de originele ook gesinterd maar dat weet ik niet zeker)
Nog nooit heb ik die gaatjes schoongemaakt, ik reed er ook mee door pekel en andere rommel.
Ik rem meestal wel wekelijks stevig door en over het algemeen harder dan de meeste motorrijders die ik ken.


20200722_103021.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan